Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1597/12/KB
z 15 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 21 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

  • utraty prawa do opodatkowania dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym w związku z uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie tej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe,
  • momentu rezygnacji z tej formy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie utraty prawa do opodatkowania dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym w związku z uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie tej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz momentu rezygnacji z tej formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od kilkunastu lat prowadzi działalność gospodarczą. Wybrał opodatkowanie dochodów osiągniętych z tej działalności na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 19% „podatkiem liniowym. W dniu 11 czerwca 2012 r. uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej „na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Na terenie tej strefy rozpoczął budowę zakładu, którą planuje zakończyć w 2014 r. Po zakończeniu inwestycji zacznie osiągać dochody na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z dniem uzyskania zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej Wnioskodawca traci prawo do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, może korzystać z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do czasu, aż nie osiągnie pierwszych dochodów na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i nie zacznie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zasady opodatkowania dochodów podatników z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej reguluje art. 9a ww. ustawy. W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu (art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

Jednakże, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek (art. 9a ust. 3 pkt 2 ww. ustawy).

Przy czym, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 9a ust. 4 ww. ustawy).

Ponadto, w myśl art. 9a ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik:

  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
  2. jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej

-wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku (art. 30c ust. 1 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą mogą opodatkowywać dochody z tej działalności tzw. podatkiem liniowym pod warunkiem, że w stosownym terminie złożą oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania i nie wystąpią u nich ustawowe przesłanki uniemożliwiające stosowanie tej formy opodatkowania, o których mowa w cyt. art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród tych przesłanek nie jest wymienione posiadanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, ani uzyskiwanie dochodów z działalności prowadzonej na terenie takiej strefy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Dochody z tej działalności opodatkowuje tzw. podatkiem liniowym. Dnia 11 czerwca 2012 r. otrzymał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w związku z którym rozpoczął na terenie tej strefy budowę zakładu. Planowany termin zakończenia inwestycji ma nastąpić w 2014 r. Wnioskodawca przewiduje, iż po zakończeniu tej inwestycji zacznie osiągać dochody z działalności prowadzonej na terenie strefy.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż samo uzyskanie przez Wnioskodawcę zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, nie powoduje utraty przez Niego możliwości opodatkowywania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym. Możliwości tej nie pozbawi go także fakt, uzyskiwania dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Dochody te, z uwagi na wybraną formę opodatkowania, nie będą jednak mogły podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), podatnikom opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy wymienionej w art. 1 nie przysługuje prawo do dokonywania odliczeń i zwolnień od dochodu oraz od podatku obliczonych na zasadach określonych w art. 30c ustawy wymienionej w art. 1, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ustawy wymienionej w art. 1.

Wskazać przy tym należy, iż jak wynika z cyt. przepisów, wybraną formę opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej stosuje się przez cały rok podatkowy, o ile nie wystąpią ustawowe przesłanki utraty prawa do stosowania określonej formy opodatkowania. Wybraną formę opodatkowania stosuje się także w roku następnym, chyba że w ustawowym terminie, tj. do 20 stycznia roku podatkowego, podatnik złoży oświadczenie o rezygnacji z tej formy opodatkowania. Zatem Wnioskodawca, który wybrał formę opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym jest zobowiązany stosować tę formę opodatkowania przez cały rok podatkowy (ze wszelkimi konsekwencjami związanymi ze stosowaniem tej formy opodatkowania), niezależnie od faktu, iż w trakcie roku podatkowego rozpocznie uzyskiwanie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jak wskazano bowiem powyżej, fakt uzyskiwania dochodów z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie stanowi ustawowej przesłanki powodującej utratę prawa do opodatkowania dochodów w formie tzw. „podatku liniowego”. W konsekwencji jeżeli przedmiotową formę opodatkowania Wnioskodawca będzie stosował do dnia osiągnięcia pierwszych dochodów na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, będzie mógł z niej zrezygnować dopiero w następnym roku podatkowym, o ile oczywiście w ustawowym terminie złoży oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania w tej formie. W takiej sytuacji dopiero do dochodów uzyskiwanych w następnym roku będzie mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, stanowisko przedstawione we wniosku w zakresie:

  • utraty prawa do opodatkowania dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym w związku z uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie tej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe,
  • momentu rezygnacji z tej formy opodatkowania – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj