Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-372/12/MM
z 27 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-372/12/MM
Data
2012.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody małżonków


Słowa kluczowe
alimenty
dzieci i młodzież
obowiązek alimentacyjny
ulga prorodzinna
władza rodzicielska
zeznanie roczne


Istota interpretacji
1.Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca może dokonać odliczenia ulgi prorodzinnej na córkę?2.Od kiedy takie odliczenie Wnioskodawcy przysługuje?3.Czy w związku z powyższym Wnioskodawca może dokonać korekty zeznań podatkowych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 27 czerwca 2012 r.) oraz z dnia 16 lipca 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 17 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do ulgi prorodzinnej jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej.

Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem nr ITPB2/415-372/12-2/MM z dnia 18 czerwca 2012 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia stwierdzonych braków formalnych. Ww. wniosek uzupełniony został pismem w dniu 25 czerwca 2012 r. (wpływ do tutejszego organu 27 czerwca 2012 r. ) oraz pismem z dnia 16 lipca 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 17 lipca 2012 r.)


We wniosku tym oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca posiada córkę z pierwszego małżeństwa, która mieszka poza granicami kraju. Córka urodziła się 30 stycznia 1993 r. W 2001 r. wyjechała wraz ze swoją matką do Republiki Południowej Afryki. Tam do 2009 r. kształciła się na poziomie szkoły podstawowej oraz średniej. W 2010 r. przeprowadziła się do Australii, gdzie ukończyła szkołę średnią, a od roku 2011 studiuje na (…)

Rozwiązanie małżeństwa Wnioskodawcy nastąpiło w dniu 15 października 2001 r., a orzeczenie stało się prawomocne dnia 5 listopada 2001 r.

Zgodnie z sentencją orzeczenia o rozwodzie wykonywanie władzy rodzicielskiej nad córką Sąd powierzył byłej żonie Wnioskodawcy, ograniczając Jego władzę do współdecydowania o wszystkich ważniejszych sprawach dotyczących córki. Kontakt z córką od momentu wyjazdu za granicę był ograniczony do rozmów telefonicznych, internetowych (za pomocą skype) oraz korespondencji pocztowej. Pierwszy samodzielny przylot córki do Wnioskodawcy nastąpił dnia 1 grudnia 2011 r. i przebywała z Nim do początku 2012 r. (przerwa semestralna).

W ramach kontaktów Wnioskodawcy z córką i byłą żoną podejmowane były decyzje o wszystkich najważniejszych życiowych sprawach córki, począwszy od nauki w szkole podstawowej, poprzez szkołę średnią oraz obecnie kontynuowane studia wyższe. Wnioskodawca zatem próbował wychowywać córkę „na odległość” i efekt Jego zdaniem jest bardzo dobry.

Po zakończeniu szkoły średniej córka planowała podjąć studia medyczne w Polsce – na Uniwersytecie Medycznym w …. jednak okazało się, że koszty studiów na wydziale medycznym angielsko - języcznym są zdecydowanie wyższe niż takie same studia na uczelni australijskiej.

Obowiązek alimentacyjny wobec córki Wnioskodawca wykonuje do chwili obecnej (alimenty są płatne do dnia 10-tego każdego miesiąca). Ponadto Wnioskodawca stara się pomagać finansowo córce w opłacaniu czesnego za studia, a wcześniej w opłacaniu „spending money”.

Córka nie pracowała zawodowo, a z informacji którą ostatnio Wnioskodawca od niej uzyskał wynika, że rozpoczęła dorywczą pracę, wspomagając budżet związany z opłatami uniwersyteckimi. Powyższą pracę córka Wnioskodawcy rozpoczęła po powrocie z wakacji w Polce, tj. w lutym lub marcu bieżącego roku.

Dotychczas Wnioskodawca nie korzystał z ulgi prorodzinnej na swoją córkę. Również z ww. ulgi nie korzystała mieszkająca poza granicami kraju (do grudnia 2009 r. mieszkająca w RPA, a od stycznia 2010 r. w Australii) Jego była żona.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami Wnioskodawca może dokonać odliczenia ulgi prorodzinnej na córkę...
  2. Od kiedy takie odliczenie Wnioskodawcy przysługuje...
  3. Czy w związku z powyższym Wnioskodawca może dokonać korekty zeznań podatkowych...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z aktualnymi przepisami, do ulgi prorodzinnej uprawnione są osoby, których dzieci do ukończenia 25 roku życia uczą się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie (art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zatem studiowanie dziecka za granicą nie stanowi przeszkody do skorzystania przez rodziców z ulgi, o ile oczywiście są spełnione przesłanki jej zastosowania. W rozliczeniach za 2011 r. zgodnie z ogólną zasadą wynikająca z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obojgu rodzicom - jeżeli wykonują władzę rodzicielską – przysługuje ulga na dzieci małoletnie. Władza rodzicielska zgodnie z kodeksem rodzinnym i opiekuńczym przysługuje obojgu rodzicom, a każde z nich jest zobowiązane i uprawnione do jej wykonywania. Ograniczenie tej władzy wynikające z orzeczenia sądowego powierzającego jednemu z rodziców wykonywanie władzy rodzicielskiej nie wpływa na możliwość korzystania z ulgi, ponieważ drugiemu z rodziców również przysługuje władza rodzicielska, nawet jeżeli została ograniczona do decydowania tylko w najważniejszych sprawach dotyczących dziecka. Tak więc – w ocenie Wnioskodawcy – ulga ta przysługuje także rodzicowi, który ma ograniczoną władzę rodzicielską. Z odliczenia nie może natomiast skorzystać ten z rodziców, który na skutek interwencji sądu opiekuńczego został pozbawiony tej władzy, jak również rodzic, w stosunku do którego została ona zawieszona. Rodzice po rozwodzie, jeżeli obydwoje mają władzę rodzicielską, ustalają w jakiej kwocie i które z nich korzysta z odliczenia ulgi na dziecko.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Wnioskodawca uważa, że spełnia warunki umożliwiające korzystanie z ulgi prorodzinnej od 2009 r. na córkę uczącą się poza granicami kraju.

Natomiast w latach 2007 – 2008 z przepisów wynika, że aby było możliwe dokonanie odliczenia w ramach przedmiotowej ulgi, dziecko musi mieszkać z rodzicem.

Z uwagi na powyższe Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do złożenia korekt zeznań podatkowych za lata 2009-2011 r.


W świetle obowiązującego stanu faktycznego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Przepisy dotyczące tzw. ulgi prorodzinnej zostały wprowadzone na mocy art. 1 pkt 30 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316).

Zgodnie z art. 27f ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zmianami) – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r., od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć rocznie kwotę, obliczoną zgodnie z ust. 2, jeżeli w roku podatkowym wychowywał własne lub przysposobione dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn liczby wychowywanych dzieci i dwukrotności kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Do dzieci o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy (mającym zastosowanie do dnia 31 grudnia 2007 r.) zalicza się:


  1. dzieci małoletnie,
  2. dzieci, bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny,
  3. dzieci do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku.


Na mocy art 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono brzmienie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze znowelizowanego art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że do dzieci w nim wskazanych zalicza się dzieci:


  1. małoletnie,
  2. bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  3. do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.


Powyższa zmiana weszła w życie dnia 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2008 r.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej uzależnione zostało od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowej ulgi musi zatem:


  • osiągać dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27 ww. ustawy,
  • wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy,
  • wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).


Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania, dlatego też trzeba interpretować je ściśle, co oznacza, że nie można stosować ani wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

Przepis art. 27f ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż odliczenie kwoty ww. ulgi, dotyczy łącznie obojga rodziców, z zastrzeżeniem ust. 4, a kwotę tę odlicza się od podatku jednego z rodziców lub od podatku obojga.

Zgodnie z art. 27f ust. 4 cytowanej ustawy, w przypadku rodziców, w stosunku do których orzeczone zostały rozwód albo separacja, odliczenie przysługuje jednemu z nich, u którego dzieci faktycznie zamieszkują, o ile spełnione są warunki określone w ust. 1.

Przytoczone regulacje ustawowe wskazują wyraźnie, iż podstawowym kryterium skorzystania z prawa do odliczenia ulgi w 2007 i 2008 r. było wychowywanie dziecka przez podatnika w danym roku podatkowym, pod warunkiem, że istniała między dzieckiem a podatnikiem więź prawna wynikająca z bycia biologicznym rodzicem lub stosunku przysposobienia. Ulga dotyczy zawsze obojga rodziców, niezależnie od tego czy są małżeństwem, z tym, że w przypadku małżonków rozwiedzionych – zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2008 r. - ulga przysługiwała temu z rodziców, u którego dziecko faktycznie zamieszkiwało.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca posiada córkę z pierwszego małżeństwa, która mieszka poza granicami kraju. Córka urodziła się 30 stycznia 1993 r. W 2001 r. wyjechała wraz ze swoją matką do Republiki Południowej Afryki. Tam do 2009 r. kształciła się na poziomie szkoły podstawowej oraz średniej. W 2010 r. przeprowadziła się do Australii, gdzie ukończyła szkołę średnią, a od roku 2011 studiuje na (…).Rozwiązanie małżeństwa Wnioskodawcy nastąpiło w dniu 15 października 2001 r., a orzeczenie stało się prawomocne dnia 5 listopada 2001 r.

Zgodnie z sentencją orzeczenia o rozwodzie wykonywanie władzy rodzicielskiej nad córką Sąd powierzył byłej żonie Wnioskodawcy, ograniczając Jego władzę do współdecydowania o wszystkich ważniejszych sprawach dotyczących córki. Kontakt z córką od momentu wyjazdu za granicę był ograniczony do rozmów telefonicznych, internetowych (za pomocą skype) oraz korespondencji pocztowej. Pierwszy samodzielny przylot córki do Wnioskodawcy nastąpił dnia 1 grudnia 2011 r. i przebywała u Wnioskodawcy do początku 2012 r. (przerwa semestralna).

W ramach kontaktów Wnioskodawcy z córką i byłą żoną podejmowane były decyzje o wszystkich najważniejszych życiowych sprawach córki, począwszy od nauki w szkole podstawowej, poprzez szkołę średnią oraz obecnie kontynuowane studia wyższe. Wnioskodawca zatem próbował wychowywać córkę „na odległość” i efekt Jego zdaniem jest bardzo dobry.

Po zakończeniu szkoły średniej córka planowała podjąć studia medyczne w Polsce – na Uniwersytecie Medycznym w ….. jednak okazało się, że koszty studiów na wydziale medycznym angielsko- języcznym są zdecydowanie wyższe niż takie same studia na uczelni australijskiej.

Obowiązek alimentacyjny wobec córki Wnioskodawca wykonuje do chwili obecnej (alimenty są płatne do dnia 10-tego każdego miesiąca). Ponadto Wnioskodawca stara się pomagać finansowo córce w opłacaniu czesnego za studia, a wcześniej w opłacaniu „spending money”.

Córka nie pracowała zawodowo, a z informacji którą ostatnio Wnioskodawca od niej uzyskał wynika, że rozpoczęła dorywczą pracę, wspomagając budżet związany z opłatami uniwersyteckimi. Powyższą pracę córka Wnioskodawcy rozpoczęła po powrocie z wakacji w Polce, tj. w lutym lub marcu bieżącego roku.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca 2008 r. Wnioskodawca za pierwsze dwa lata obowiązywania tzw. ulgi prorodzinnej, tj. za 2007 i 2008 r. nie mógł dokonać odliczeń z tytułu wychowywania niepełnoletniej córki, albowiem nie został spełniony warunek do niej uprawniający, tj. wynikający z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie po orzeczeniu rozwodu z matką dziecka niepełnoletnie dziecko nie zamieszkiwało z Wnioskodawcą. Ponadto w 2007 r. córka Wnioskodawcy nie spełniała kolejnego warunku uprawniającego do przedmiotowej ulgi, tj. nie pobierała nauki w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym

Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z odliczeń w ramach omawianej ulgi za lata 2009-2011 wskazać należy, iż na mocy art. 1 pkt 21 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono również treść art. 27f, który po nowelizacji otrzymał brzmienie: od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:


  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.


W myśl ust. 6 powołanego artykułu, przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej..

Zmiana przepisu art. 27f weszła w życie 1 stycznia 2009 r. i ma zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2009 r.

Zatem począwszy od 1 stycznia 2009 r. prawo do odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej przysługuje podatnikom:


  • osiągającym dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27 ww., ustawy,
  • m. in. wykonującym władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem oraz utrzymującym pełnoletnie dzieci własne lub przysposobione, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w tym do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego,
  • wykazującym podatek dochodowy obliczony według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).


Na podstawie art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:


  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
  2. wstąpiło w związek małżeński.


Art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:


  1. odpis aktu urodzenia dziecka,
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.


Stosownie natomiast do art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Wyjaśnić przy tym należy, że władza rodzicielska – zgodnie z art. 93 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 1964 r. Nr 9, poz. 59 ze zm.) – przysługuje obojgu rodzicom, a – stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy – jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest zobowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

W myśl art. 95 § 1ww. ustawy, władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw. Stosownie do § 3 tegoż artykułu, władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny. Natomiast zgodnie z § 4 ww. artykułu, rodzice przed powzięciem decyzji w ważniejszych sprawach dotyczących osoby lub majątku dziecka powinni je wysłuchać, jeżeli rozwój umysłowy, stan zdrowia i stopień dojrzałości dziecka na to pozwala, oraz uwzględnić w miarę możliwości jego rozsądne życzenia.

Z art. 96 § 1 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy wynika zaś, że rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotowywać je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.

Ograniczenie władzy rodzicielskiej wynikające z orzeczenia sądowego powierzającego jednemu z rodziców wykonywanie władzy rodzicielskiej nie wpływa na możliwość korzystania z ulgi, ponieważ drugiemu z rodziców również przysługuje władza rodzicielska, nawet jeżeli została ograniczona. Tak więc ulga ta przysługuje także rodzicowi, który ma ograniczoną władzę rodzicielską.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca w stosunku do małoletniej córki, która zamieszkiwała i pobierała naukę poza granicami kraju wykonywał władzę rodzicielską, m. in. współuczestnicząc w podejmowaniu istotnych decyzji jej dotyczących – przy spełnieniu pozostałych przesłanek - za 2009, 2010 oraz za styczeń 2011 r. miał prawo do dokonywania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej, na podstawie art. 27f ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast dnia 30 stycznia 2011 r. córka Wnioskodawcy ukończyła 18 lat, a tym samym stała się osobą pełnoletnią, zatem możliwość skorzystania z ulgi należy rozpatrywać w kontekście art. 27f ust 6 ww. ustawy. Wskazać bowiem należy, że zgodnie z powołanym art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawo do dokonania odliczenia kwoty wskazanej w ust. 2 tego przepisu, przysługuje m.in. podatnikom utrzymującym pełnoletnie uczące się dzieci w związku z wykonywaniem przez nich ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego.

Obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy jako obowiązek dostarczania przez osobę zobowiązaną podmiotowi uprawnionemu środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania.

Z art. 133 § 1 ww. ustawy wynika, że rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania. Natomiast stosownie do art. 133 § 2 tej ustawy, poza powyższym wypadkiem uprawniony do świadczeń alimentacyjnych jest tylko ten, kto znajduje się w niedostatku.

Powyższe sprawia więc, że w sytuacji, gdy na pełnoletnią uczącą się (studiującą) córkę Wnioskodawca w 2011 r. opłacał alimenty oraz starał się Jej pomagać finansowo w opłacaniu czesnego za studia, a wcześniej w opłacaniu „spending money”, to – przy spełnieniu pozostałych warunków - od 30 stycznia 2011 r. miał prawo do dokonania odliczenia od podatku, na podstawie art. 27 f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśnić przy tym należy, że zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga prorodzinna na każde dziecko przysługuje rodzicom w proporcjach przez nich ustalonych, z tym, że łączna kwota odliczeń, przez nich dokonana nie może przekroczyć kwoty przysługującej względem danego dziecka.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości złożenia korekt zeznań podatkowych za lata w którym przysługiwała Wnioskodawcy ulga prorodzinna wskazać należy na treść art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi: jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Zgodnie z § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Przepisy Ordynacji podatkowej nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). W świetle ww. przepisu, w sytuacji, gdy żadne z małżonków nie korzystało z odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej Wnioskodawca może skorygować zeznanie podatkowe za 2009, 2010 i 2011 r. i uwzględnić przysługujące kwoty odliczeń z tytułu ulgi prorodzinnej.

Reasumując, przepisy dotyczące ulgi prorodzinnej obowiązują od 1 stycznia 2007 r., jednakże za 2007 i 2008 r. Wnioskodawca nie nabył prawa do przedmiotowej ulgi, albowiem małoletnia córka po rozwiązaniu małżeństwa Wnioskodawcy i Jego małżonki nie zamieszkiwała z Wnioskodawcą oraz nie pobierała nauki w szkole, o której mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach - Prawo o szkolnictwie wyższym. Natomiast na skutek nowelizacji przepisów dotyczących omawianej ulgi – przy spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych – Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonywania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej niezależnie od tego, że córka zamieszkuje i pobiera naukę poza granicami kraju. W sytuacji, gdy żadne z rodziców dziecka nie dokonało odliczeń w ramach tzw. ulgi prorodzinnej Wnioskodawca może skorygować zeznania podatkowe za 2009, 2010 i 2011 r. i uwzględnić przysługujące kwoty odliczeń.

Należy przy tym zastrzec, iż przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.


Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym, a w szczególności, czy podatnik, który zamierza skorzystać z ulgi faktycznie wykonywał w stosunku do niepełnoletniego dziecka władzę rodzicielską oraz czy w stosunku do pełnoletniego dziecka wykonywał ciążący na Nim obowiązek alimentacyjny. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. , poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj