Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-61/12-4/ŁM
z 7 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-61/12-4/ŁM
Data
2012.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
dofinansowanie
dotacja
fundusze europejskie
grupa producentów rolnych
przekazanie
sprzedaż
środki produkcji
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przekazanie członkom Grupy zysku, osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków wyhodowanych przez Wspólników (członków) i od nich zakupionych oraz z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania „Grupy Producentów Rolnych”, w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji kurczaków prowadzonej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, stanowi podstawę do pobrania 19% podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 29.11.2011 r.)

o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej dochodu uzyskanego ze sprzedaży kurczaków,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej dochodu uzyskanego z dotacji.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2012 r. (data wpływu 27.02.2012 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka działa jako grupa producentów rolnych na podstawie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw z dnia 15.09.2000 r. Dnia 03.03.2008 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa (...) i z tym samym dniem zyskała status grupy producentów rolnych.

Spółka została utworzona przez 5 podmiotów (5 osób fizycznych), które prowadzą działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - hodowla kurczaków brojlerów. Członkowie grupy producentów rolnych są płatnikami podatku dochodowego, wszyscy opłacają zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności. Nie prowadzą ksiąg, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd też na podstawie art. 24 ust. 4 zd. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

Grupą produktów, dla której została utworzona działająca jako grupa producentów rolnych Spółka, jest drób żywy, mięso jadalne i podroby drobiowe: świeże, chłodzone i mrożone - kurczaki. Każdy ze Wspólników posiada po 20% udziałów. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych, członkowie grupy (jej wspólnicy) wyprodukowane przez siebie kurczaki sprzedają do Spółki, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom (ubojniom drobiu). Po otrzymaniu przez grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanych kurczaków, grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu kurczaków u swoich członków (Wspólników). Rozliczenia pomiędzy grupą producentów rolnych, a jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych). Na podstawie art. 2 ustawy o producentach rolnych (...), celem założenia grupy producentów rolnych jest: dostosowanie produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawa efektywności gospodarowania, planowanie produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracja podaży oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych, ochrona środowiska naturalnego. Powyżej przedstawione cele zostały powtórzone w § 2 umowy Spółki działającej jako grupa producentów rolnych.

Spółka zamierza nieodpłatne przekazać Wspólnikom zysk w postaci środków do produkcji osiągnięty ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, nie będzie odbywało się na mocy uprzednio podjętej uchwały Zgromadzenia Wspólników o podziale zysku. Przekazanie środków do produkcji będzie zaakceptowane uchwałą Zgromadzenia Wspólników, która wyrazi jedynie zgodę na takie przekazanie, nie będzie to uchwała o podziale zysku.

W piśmie z dnia 24.02.2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał co następuje:

  1. Dochód Grupy pochodzący ze sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona wydatkowany będzie na zakup środków produkcji (np. pasze) w roku podatkowym lub roku po nim następującym.
  2. Spółka wykaże przyznaną dotację jako dochód wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  3. Podstawa prawna przyznania dotacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 ze zm.), § 6 ust. 3 pkt 1 oraz § 8 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20.04.2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550 ze zm.), art. 35 rozporządzenia Rady (WE) 1698/2005 z dnia 20.09.2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. WE L 277/1 z 21.10.2005 ze zm.), art. 7 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1913/2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania agromonetarnego systemu dla euro w rolnictwie i zmieniającego niektóre rozporządzenia (Dz. Urz. WE L 365/52 z 21.12.2006 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).
  4. Cel na jaki została pozyskana dotacja - zgodnie z art. 35 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20.09.2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. WE L 277/l z 21.10.2005 r. ze zm.), wsparcie dla grup producentów rolnych:
    1. udziela się w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej grup producentów do celów:
      1. dostosowania do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów, którzy są członkami takich grup;
      2. wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych;
      3. ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności;
    2. wsparcia udziela się w postaci zryczałtowanej pomocy w formie rocznych rat przez okres pierwszych 5 lat przypadających po dacie, w której grupa producentów została uznana. Oblicza się je na podstawie rocznej produkcji grupy skierowanej na rynek do pułapu określonego w załączniku. Wsparcia udziela się grupom producentów, które zostały oficjalnie uznane przez właściwy organ Państwa Członkowskiego najpóźniej w dniu 31 grudnia 2013 r.
  5. Płatności przedmiotowej dotacji dokonuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie członkom Grupy zysku, osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży kurczaków wyhodowanych przez Wspólników (członków) i od nich zakupionych oraz z dotacji przyznanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania „Grupy Producentów Rolnych”, w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji kurczaków prowadzonej w ramach działów specjalnych produkcji rolnej, stanowi podstawę do pobrania 19% podatku dochodowego z tytułu udziału w zyskach osób prawnych...

W piśmie z dnia 24.02.2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem powyższego pytania jest zwolnienie przedmiotowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 49 w związku z ust. 9 i 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), tj. czy dochód podatkowy uzyskany z dotacji otrzymanej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z zakupem środków produkcji i przekazaniem ich członkom Grupy...

Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest nieodpłatne przekazanie Wspólnikom (członkom) zysku w postaci zakupionych przez Spółkę środków do produkcji rolnej, osiągniętego przez Spółkę ze sprzedaży produktów, dla których została utworzona, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz nadwyżki zysku pozostałej z dotacji otrzymanej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, na rzecz członków grupy bez pobierania z tego tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, a dochód ten podlega zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt l ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Definicja działów specjalnych produkcji rolnej zawarta jest w art. 2 ust. 3 ustawy. W myśl powołanego przepisu ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym, z zastrzeżeniem w ust. 3a, iż nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działy specjalne produkcji rolnej, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego. Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może również zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt l powołanej ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw w tekście umowy Spółki. Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej w gospodarstwach swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością w ramach działów specjalnych produkcji rolnej prowadzoną w gospodarstwach jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach.

Bez wątpienia, w ocenie Wnioskodawcy, pozostaje również fakt, iż dochód pochodzący z wypłacanej grupom producentów rolnych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotacji pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością prowadzoną w ramach działów specjalnych produkcji rolnej w gospodarstwach jej członków. Wielkość wypłacanej dotacji jest uzależniona od łącznej wielkości produkcji uzyskanej w ramach działów specjalnych w gospodarstwach członków grupy producentów sprzedanej za pośrednictwem grupy. Co za tym idzie, dochodem Spółki osiągniętym ze sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy i sprzedanych za Jej pośrednictwem, jest nie tylko zysk będący różnicą między ceną zakupu a ceną sprzedaży produktów rolnych, ale również zysk w postaci przyznanej grupie dotacji, ustalanej na podstawie wartości udokumentowanych rocznych przychodów netto ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa została utworzona, i wytworzonych w gospodarstwach jej członków oraz sprzedanych odbiorcom niebędącym członkami grupy - zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. z 2007 r. Nr 81, poz. 550).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwalnia się z podatku dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. l ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków - w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10. Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się wydatki na: zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych lub szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Wobec powyższego, za kwotę zysku uzyskanego z marży na sprzedawanych kurczakach zakupionych od członków grupy oraz z dotacji należnej Spółce jako grupie producentów rolnych, Spółka może zakupić środki do produkcji kurczaków (np. paszę), które następnie przekaże swoim członkom bez powstawania obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej dochodu uzyskanego ze sprzedaży kurczaków,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej dochodu uzyskanego z dotacji.

Odpowiedź w części dotyczącej dochodu uzyskanego ze sprzedaży kurczaków.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), pochodzące ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków – w części wydatkowanej na rzecz członków tej grupy w roku podatkowym lub roku po nim następującym, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.

W myśl art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 49, uznaje się przy tym wydatki na:

  1. zakup środków produkcji przekazanych członkom grupy producentów rolnych,
  2. szkolenie członków grupy producentów rolnych.

Natomiast na podstawie ust. 10 cytowanego art. 17 ww. ustawy, przepisy ust. 1b, 1e i 1f nie mają zastosowania do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 49.

Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma charakter podmiotowo - przedmiotowy. Powołane przepisy ustanawiają następujące przesłanki materialnoprawne objęcia dochodów podatnika podatku dochodowego od osób prawnych tym zwolnieniem:

  1. podatnik ma status grupy producentów rolnych wpisanej do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę grupy,
  2. dochód został uzyskany z określonego rodzaju działalności, tj. ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa producentów rolnych została utworzona, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków,
  3. dochód został wydatkowany na rzecz członków tej grupy, tj. na zakup środków produkcji przekazanych członkom tej grupy lub na szkolenie członków tej grupy,
  4. wydatkowanie nastąpiło w roku podatkowym lub roku po nim następującym.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jest grupą producentów rolnych działającą na podstawie ustawy z dnia 15.09.2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz zmianie innych ustaw. Dnia 03.03.2008 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez Marszałka Województwa (...) i z tym samym dniem zyskała status grupy producentów rolnych. Tym samym, pierwszy z warunków zwolnienia został przez Spółkę spełniony.

Odnośnie drugiego warunku skorzystania z omawianego zwolnienia, wskazać należy, iż grupą produktów, dla której została utworzona Spółka jest drób żywy, mięso jadalne i podroby drobiowe: świeże, chłodzone i mrożone – kurczaki. Członkowie Grupy (wspólnicy Spółki) wyprodukowane przez siebie kurczaki sprzedają Spółce, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom (ubojniom drobiu). Wobec tego i ten z warunków należy uznać za spełniony, bowiem Spółka uzyskuje dochody ze sprzedaży kurczaków.

Odnosząc się natomiast do trzeciego z wymienionych powyżej warunków korzystania ze zwolnienia, należy podkreślić, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych – podobnie, jak ustawa o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw – nie definiuje kategorii „środków produkcji”. Wobec powyższego, w celu wyjaśnienia tego pojęcia, konieczne jest odniesienie się do jego znaczenia funkcjonującego w języku powszechnym. „Środki produkcji” to przedmioty, którymi człowiek posługuje się w procesie pracy (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996 r.). Jest to więc ogół środków pracy (maszyn, urządzeń, narzędzi itp.) oraz przedmiotów pracy (surowców, materiałów, półproduktów) stwarzających warunki niezbędne do podjęcia i realizowania procesu produkcyjnego.

Przez „środki produkcji”, o których mowa w art. 17 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy zatem rozumieć zarówno materiały potrzebne do produkcji rolnej (np. materiał siewny, sadzonki, materiał zarodowy, pasze, nawozy itp.), jak i trwałe składniki majątkowe wykorzystywane w toku procesu produkcyjnego realizowanego przez członków grupy producentów rolnych (np. maszyny, urządzenia, sprzęt rolniczy itp.).

Zatem, wydatkowanie przez Spółkę dochodu ze sprzedaży kurczaków na rzecz Jej wspólników (członków Grupy) poprzez zakup środków produkcji (w niniejszej sprawie na zakup paszy) i ich przekazanie tym członkom stanowi podstawę uznania, że spełniony został trzeci z warunków.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Spółka (Grupa Producentów Rolnych) wskazała, iż Jej dochód pochodzący ze sprzedaży produktów, dla których Grupa została utworzona wydatkowany będzie na zakup środków produkcji (pasze) w roku podatkowym lub roku po nim następującym. Tym samym, ostatni warunek również należy uznać za spełniony.

W tym miejscu podkreślenia wymaga fakt, iż tylko i wyłącznie z przedmiotowego zwolnienia korzysta dochód grupy producentów rolnych uzyskany ze sprzedaży produktów, dla których została ona powołana. Skoro zatem Spółka sprzedaje kurczaki, to tylko dochód z tego tytułu może korzystać z omawianego zwolnienia.

Reasumując, dochód osiągnięty przez Spółkę ze sprzedaży kurczaków zakupionych od Jej członków oraz wydatkowany na zakup środków do produkcji kurczaków (pasze), przekazanych następnie członkom grupy w roku podatkowym lub w roku po nim następującym, wolny jest od podatku dochodowego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 49 w związku z ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpowiedź w części dotyczącej dochodu uzyskanego z dotacji.

Zasady organizowania się producentów rolnych w grupy producentów i ich związki oraz zasady i warunki udzielania ze środków publicznych pomocy finansowej związanej z ich organizowaniem i funkcjonowaniem określone zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 88, poz. 983 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 tej ustawy, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ww. ustawy, grupa producentów rolnych prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną, pod warunkiem że:

  1. została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego lub grupy produktów w celach określonych w art. 2,
  2. działa na podstawie statutu lub umowy, spełniających wymagania określone w art. 4,
  3. składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników,
  4. przychody ze sprzedaży produktów lub grup produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy stanowią więcej niż połowę przychodów grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, dla których grupa została utworzona,
  5. określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w dniu 03.03.2008 r. Spółka została wpisana do rejestru grup producentów rolnych. Ponadto Spółka wskazała, iż została Jej przyznana dotacja w ramach działania „Grupy producentów rolnych”, objęta Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż rozważając kwestię zastosowania przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych do przychodów (dochodów) uzyskiwanych przez grupy producentów rolnych ze środków pomocowych, należy uwzględnić obowiązujący stan prawny w roku, w którym uzyskano pomoc.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2007 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Natomiast w myśl art. 5 ust. 3 pkt 4 wskazanej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:
    • art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
    • art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W ustawie o finansach publicznych, w ramach budżetu państwa wyodrębniono budżet środków europejskich. Podstawę prawną tworzenia budżetu środków europejskich stanowi art. 117, na mocy którego budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W ust. 2 tegoż artykułu określono, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są m. in. środki europejskie (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).

Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się na wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Na podstawie art. 208 ust. 2 omawianej ustawy, środki europejskie w części dotyczącej Wspólnej Polityki Rolnej są przekazywane agencjom płatniczym przez Bank Gospodarstwa Krajowego w oparciu o umowę zawartą z Ministrem Finansów. Obsługę bankową rachunków agencji płatniczych w zakresie środków, o których mowa w ust. 2, oraz środków przeznaczonych na współfinansowanie realizacji zadań finansowanych z udziałem tych środków prowadzi Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego na podstawie umów rachunku bankowego (art. 208 ust. 3 ww. ustawy).

Zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich określone zostały w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1) oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia. Natomiast warunki i tryb przyznawania, wypłaty oraz zwracania pomocy finansowej w ramach działań objętych programem rozwoju obszarów wiejskich określa ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, program jest realizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i obejmuje m.in. grupy producentów rolnych.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 2 wskazanej ustawy, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, (…), akredytowana na podstawie przepisów odrębnych jako agencja płatnicza, realizuje zadania i kompetencje agencji płatniczej określone w przepisach, o których mowa w art. 1 pkt 1, oraz w ustawie.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 81, poz. 550 ze zm.), pomoc jest udzielana grupie producentów rolnych, zwanej dalej „grupą”:

  1. prowadzącej działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wpisanej do rejestru grup producentów rolnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), (…);
  2. która została utworzona ze względu na produkty lub grupę produktów, określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 kwietnia 2008 r. w sprawie wykazu produktów i grup produktów, dla których mogą być tworzone grupy producentów rolnych, minimalnej rocznej wielkości produkcji towarowej oraz minimalnej liczby członków grupy producentów rolnych (Dz. U. Nr 72, poz. 424), z wyłączeniem owoców i warzyw oraz owoców i warzyw przeznaczonych dla przetwórstwa;
  3. jeżeli został jej nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (…).

Jak stanowi ust. 2 tego przepisu, pomoc jest udzielana według kolejności otrzymania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, (…), wniosków o przyznanie pomocy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 09 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 98, poz. 634 ze zm.), Agencja jest państwową osobą prawną.

Zadaniem Agencji jest m. in. wspieranie: powstawania i rozwoju grup producentów rolnych i ich związków oraz realizacji innych zadań wynikających z polityki państwa w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi i przetwórstwa produktów rolnych lub ze Wspólnej Polityki Rolnej (odpowiednio pkt 4 i 8 ust. 1 art. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 5 powołanej ustawy, Agencja realizuje zadania wymienione w ust. 1 zwłaszcza przez finansowanie lub udział w finansowaniu - w przypadku zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 187, poz. 1381 ze zm.), środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG oraz EFRROW są przekazywane agencji płatniczej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Środki, o których mowa w ust. 1, w części dotyczącej EFRROW są przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 3 ww. ustawy), natomiast środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi lub ministra właściwego do spraw rynków rolnych na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą (art. 10 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 10 ust. 5 cytowanej ustawy, Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi i ministrem właściwym do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przekazywania na rachunek bankowy agencji płatniczej środków, o których mowa w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od beneficjentów pomocy w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, mając na względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe gospodarowanie środkami publicznymi.

I tak, zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 stycznia 2010 r. w sprawie środków na realizację wspólnej polityki rolnej (Dz. U. Nr 4, poz. 28), środki na prefinansowanie, w części dotyczącej zadań realizowanych z udziałem środków EFRROW, są przekazywane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego, na podstawie wniosku ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, w kwocie określonej w tym wniosku, (…). W myśl natomiast § 4 ww. rozporządzenia, środki na współfinansowanie są przekazywane agencji płatniczej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi albo ministra właściwego do spraw rynków rolnych na rachunek bankowy agencji płatniczej, w kwocie określonej w zapotrzebowaniu (…).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zatem, w świetle ww. przepisu, otrzymana przez Spółkę pomoc finansowa, co do zasady, stanowi Jej przychód podatkowy.

Jednakże, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Mając na uwadze powyższe, środki finansowe, które Spółka otrzymała od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tytułem pomocy finansowej w ramach działania „Grupy producentów rolnych” objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, stanowią przychód podatkowy, który podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazał Wnioskodawca - art. 17 ust. 1 pkt 49 tej ustawy.

Reasumując, dotacja przyznana Spółce przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania „Grupy Producentów Rolnych”, stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wolny jest od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj