Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-475/10-6/JW
z 18 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-475/10-6/JW
Data
2010.10.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
darowizna
darowizna
obrót
obrót
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
zwrot
zwrot


Istota interpretacji
Czy Fundacja może odliczać podatek VAT od zakupu i sprzedaży towarów i usług związanych z działalnością statutową? Czy otrzymane przez Fundację darowizny przeznaczone na działalność statutową Fundacji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2010r. (data wpływu 05.07.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 14.09.2010 r. (data wpływu 20.09.2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 31.08.2010 r. sygn. IPPP2-443-475/10-2/JW oraz pismem z dnia 29.09.2010 r. (data wpływu 04.10.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z działalnością statutową Fundacji - jest prawidłowe oraz
  • opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych darowizn przeznaczonych na działalność statutową Fundacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z działalnością statutową Fundacji oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych darowizn przeznaczonych na działalność statutową Fundacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja nieposiadająca jeszcze statusu organizacji pożytku publicznego i będąca czynnym podatnikiem podatku VAT – prowadzi działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej lecz działalność statutową odpłatną opodatkowaną podatkiem VAT. Zgodnie ze Statusem Fundacji, działa ona na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tekst jedn.: Dz. U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz postanowień statutu, w którym może działać jako organizacja pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) z zachowaniem zasad i warunków określonych ustawą. Celem Fundacji (zgodnie ze statutem) jest inicjowanie, wspieranie i prowadzenie działalności społecznej zmierzającej do zmniejszenia obszarów niedożywienia najuboższych grup oraz niedopuszczenie do marnotrawienia żywności, pomoc żywnościowa dla osób i rodzin najuboższych, walka z wykluczeniem społecznym. Cele te Fundacja realizuje poprzez m.in.: wyszukiwanie rezerw żywności produkowanej w nadmiarze i marnotrawionej, odkupywanie żywności, artykułów przemysłowych oraz pozostałych artykułów produkowanych w nadmiarze po okazyjnych cenach, gromadzenie tych artykułów i odsprzedaż po niższej wartości potrzebującym, prowadzenie sklepów socjalnych, działalność edukacyjną, oświatową i wydawniczą dotyczącą celów działania Fundacji. Fundacja dokonuje zakupów towarów a następnie sprzedaje te towary w sklepie socjalnym po niższej cenie. Podatnik wykazuje w deklaracji VAT-7 sprzedaż – obrót opodatkowany podatkiem VAT czyli podatek VAT należny i wykazuje w deklaracji VAT-7 zakup towarów – podatek naliczony. W związku z tym, iż podatek należny jest mniejszy od podatku naliczonego to powstaje podatek VAT do zwrotu. Fundacja w myśl ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., przy zakupie i odsprzedaży towarów ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Statut Fundacji określa również, iż dochody Fundacji pochodzą m.in. z darowizn, spadków i zapisów. Otrzymane darowizny przeznaczone są na zakup towarów sprzedawanych w sklepie socjalnym po niższej cenie, czyli mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru. Zdaniem Fundacji otrzymane darowizny nie stanowią obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy i nie podlegają zatem wykazaniu w deklaracji VAT-7 oraz wliczaniu do mianownika proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy). Obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy stanowią wyłącznie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze o ile są one należne na podstawie odrębnych przepisów i mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru lub usługi. W związku z tym darowizny nie są dotacjami ani subwencjami w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dlatego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT należny. Rozumienie pojęć dotacje, subwencje, dopłaty, Podatnik opiera na definicjach ustawowych, a wobec braku definicji tych pojęć w ustawie o podatku od towarów i usług, posiłkuje się definicjami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Fundacja może odliczać podatek VAT od zakupu i sprzedaży towarów i usług związanych z działalnością statutową...
  2. Czy otrzymane przez Fundację darowizny przeznaczone na działalność statutową Fundacji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z opisanym stanem faktycznym w punkcie F. wniosku ORD-IN (2) .Fundacja może odliczać VAT od zakupionych towarów oraz od sprzedaży tych towarów w sklepie socjalnym. Otrzymane darowizny na cele statutowe nie stanowią obrotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług związanych z działalnością statutową Fundacji uznaje się za prawidłowe oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych darowizn przeznaczonych na działalność statutową Fundacji uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl zaś postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wnika, iż Fundacja będąca czynnym podatnikiem podatku VAT – prowadzi działalność statutową. Strona nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz działalność statutową odpłatną opodatkowaną podatkiem VAT. Celem Fundacji (zgodnie ze statutem) jest inicjowanie, wspieranie i prowadzenie działalności społecznej zmierzającej do zmniejszenia obszarów niedożywienia najuboższych grup oraz niedopuszczenie do marnotrawienia żywności, pomoc żywnościowa dla osób i rodzin najuboższych, walka z wykluczeniem społecznym. Wnioskodawca cele te realizuje poprzez m.in.: wyszukiwanie rezerw żywności produkowanej w nadmiarze i marnotrawionej, odkupywanie żywności, artykułów przemysłowych oraz pozostałych artykułów produkowanych w nadmiarze po okazyjnych cenach, gromadzenie tych artykułów i odsprzedaż po niższej wartości potrzebującym, prowadzenie sklepów socjalnych, działalność edukacyjną, oświatową i wydawniczą dotyczącą celów działania Fundacji. Fundacja dokonuje zakupów towarów a następnie sprzedaje te towary w sklepie socjalnym po niższej cenie. Podatnik wykazuje w deklaracji VAT-7 sprzedaż – obrót opodatkowany podatkiem VAT czyli podatek VAT należny i wykazuje w deklaracji VAT-7 zakup towarów – podatek naliczony. W związku z tym, iż podatek należny jest mniejszy od podatku naliczonego to powstaje podatek VAT do zwrotu. Fundacja w myśl ustawy o podatku od towarów i usług od zakupionych towarów ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że skoro nabywane w ramach działalności statutowej odpłatnej Fundacji towary i usługi, będą służyły czynnościom opodatkowanym, a Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, zostaną spełnione dwa warunki uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług. Fundacja będzie wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT polegające na sprzedaży towarów w sklepie socjalnym po niższej cenie, a więc będzie istniał związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Fundacji będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w trybie wskazanym w przepisie art. 87 ustawy.

Ponadto, tutejszy Organ podatkowy nadmienia, iż w ramach działalności statutowej Fundacji tj. sprzedaży towarów w sklepie socjalnym powstaje podatek VAT należny, który Podatnik na obowiązek uiścić.

W konsekwencji za prawidłowe należy uznać, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów w ramach działalności statutowej Fundacji.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego dochody Fundacji pochodzą m.in. z darowizn, spadków i zapisów. Otrzymane darowizny przeznaczone są na zakup towarów sprzedawanych w sklepie socjalnym po niższych cenach. Według Wnioskodawcy otrzymane darowizny mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru.

Przy czym darowizna nie została zdefiniowana w przepisach podatku od towarów i usług, a zgodnie z przepisem art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być również inne rzeczy ruchome, bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Z powyższych uregulowanie nie wynika, że przyjęcie darowizny jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wymienioną w art. 5 ust. 1 ustawy, w związku z tym czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Mimo, iż Wnioskodawca twierdzi, że otrzymane darowizny mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru sprzedawanego w sklepie socjalnym Fundacji, to darowizna nie została wymieniona w art. 29 ust. 1 ustawy - nie stanowi więc obrotu. Wobec tego otrzymanie darowizny nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że otrzymane darowizny na rzecz Fundacji nie są czynnościami wymienionymi w art. 5 ust. 1 ustawy oraz nie będą stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, zatem nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymana darowizna nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj