Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-142/13-2/ISN
z 7 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach operacji pod nazwą „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach operacji pod nazwą „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych pod nazwą „…”. Celem projektu jest umożliwienie mieszkańcom wsi ich aktywizację, wzrost integracji społecznej oraz aktywności edukacyjnej przez doposażenie Sali, świetlicy wiejskiej w sprzęt audio wizyjny. Mieszkańcy obszarów wiejskich dużą część swoich potrzeb realizują dzięki własnej aktywności i samoorganizacji w zakresie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych, jednak oczekują wsparcia dla swoich pomysłów i przedsięwzięć. Odpowiedzią na te oczekiwania jest planowane wyposażenie, mające na celu poprawę komfortu ich życia, aktywizację społeczności lokalnej oraz stworzenie możliwości edukacyjnych na terenie działania LGD. W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości szkoleń i kursów, wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury, sztuki oraz edukacji.

Planowany cel operacji jest zgodny z Celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia „Solidarni w Partnerstwie”. Operacja wpisuje się w cel ogólny 1: Poprawa jakości życia mieszkańców, cel szczegółowy 1.2. Lepszy dostęp mieszkańców do edukacji i informacji pt.: „…”, gdzie w ramach Małych Projektów przewidziana jest operacja o charakterze „…”.

W ramach realizacji projektu, Zainteresowany planuje operację polegającą na doposażeniu remizy OSP w … w sprzęt audio wizyjny, która wypełni rolę świetlicy wiejskiej, celem poprawienia jej wizerunku. Doposażenie świetlicy polegać będzie na zakupieniu kolumny aktywnej, dwóch mikrofonów, rzutnika multimedialnego, laptopa oraz ekranu.

Wysokość wnioskowanej kwoty pomocy określona na poziomie 6.960,00 zł jest całkowicie zasadna z uwagi na założony cel operacji, który zgodny jest z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia „…”, gdyż przewiduje wspieranie inicjatywy mieszkańców w zakresie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych.

Projekt Wnioskodawcy wpłynie bezpośrednio na wzrost poziomu edukacji społeczności lokalnej. Mieszkańcy obszarów objętych Lokalną Strategią Rozwoju mają coraz wyższe oczekiwania, co do jakości życia jak i wyposażenia technicznego placówek, z których korzystają. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom należy modernizować i doposażyć obiekty służące celom kulturalno-społecznym, co pozwoli ich mieszkańcom rozwijać się edukacyjnie.

Obecnie remiza strażacka pełniąca rolę świetlicy wiejskiej jest obiektem wyremontowanym. W remizie jest stały dostęp do Internetu, który dzisiaj jest niewykorzystywany. Brak wyposażenia jak wynika z opinii mieszkańców, stanowi znaczną barierę co do intensyfikacji różnego rodzaju spotkań mieszkańców.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkańcom oraz innym organizacjom zakupionej infrastruktury technicznej w ramach projektu przyczyni się do wzrostu ilości organizowanych spotkań i będzie stanowić podstawę mierzalności realizowanego przedsięwzięcia oraz jego weryfikacji. Po zakończeniu projektu przy wykorzystaniu zakupionego sprzętu planowane jest m.in.:

  • szkolenie podstawowe dla druhów Ochotniczej Straży Pożarnej w … i gminy … ok. 30 osób, co 1-2 lata. Zgodnie z obowiązującym programem szkolenie takie powinno trwać 104 godziny. Poza tym szkolenia specjalistyczne dla druhów ochotników oraz szkolenia z BHP, które odbywają się co rok;
  • szkolenia i doskonalenie Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy dla OSP oraz Kurs Pierwszej Pomocy i pokazy dla wszystkich mieszkańców (dzieci, młodzież i dorośli);
  • prewencyjne szkolenia dla mieszkańców dotyczące ochrony przeciwpożarowej, np. wiosną – tematyka szkolenia dot. nagminnego i bardzo szkodliwego wypalania traw, zagrożenia przeciwpowodziowe, latem – zagrożenia przy żniwach (pożarowe, BHP), jesienią – zagrożenia komunikacyjne, zimą – zagrożenia ogrzewaniem, tj. czad, dym, nieszczelne kominy wentylacyjne. W ramach akcji „…”, czyli krótkie szkolenia, gdzie rozdawane są darmowe czujki czadu;
  • cykliczne spotkania Koła Gospodyń Wiejskich dotyczące kursów szycia, gotowania oraz obsługi i wykorzystania komputera;
  • szkolenia dotyczące stosowania, przechowywania środków ochrony roślin;
  • szkolenia dotyczące funduszy pomocowych;
  • organizowanie inauguracji roku kulturalnego;
  • i wiele innych szkoleń, które mieszkańcy będą mieli potrzebę zrealizować.

Ponadto przy wykorzystaniu zakupionego sprzętu Wnioskodawca planuje szereg spotkań integracyjnych – zabawa przy grillu, z okazji: Nocy Świętojańskiej, odpustu św. (…) a, majówek, zabaw dla młodzieży itp. (posiadając sprzęt nie jest on ograniczony kosztami związanymi z zatrudnieniem DJ-a). Wyświetlany będzie cotygodniowy seans filmowy, ponieważ na wsi oraz gminie Golina nie ma kina, planowane jest także wspólne oglądanie meczów piłkarskich.

Zakupiony przez Zainteresowanego sprzęt będzie użytkowany przez mieszkańców za darmo i znajdować się będzie w wiejskiej świetlicy. Gospodarz sali, który opiekuje się salą, będzie także opiekował się pozyskanym sprzętem i udostępniał organizatorowi szkolenia, czy spotkania pozyskany sprzęt na zasadzie jak dzisiaj udostępniana jest świetlica, kuchnia czy sala, czyli bez większych ograniczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odzyskać uiszczony podatek VAT w przedmiotowej operacji, a jeśli nie to na jakiej podstawie prawnej zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać uiszczonego podatku VAT. OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT, nie składa deklaracji VAT 7. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Celem realizowanego przez Wnioskodawcę projektu będzie poprawa jakości życia na obszarach wiejskich oraz zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi poprzez doposażenie świetlicy.

W wyniku realizacji projektu Zainteresowany nie osiągnie żadnych dochodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych pod nazwą „…”. Celem projektu jest umożliwienie mieszkańcom wsi ich aktywizację, wzrost integracji społecznej oraz aktywności edukacyjnej przez doposażenie sali, świetlicy wiejskiej w sprzęt audio wizyjny. Mieszkańcy obszarów wiejskich dużą część swoich potrzeb realizują dzięki własnej aktywności i samoorganizacji w zakresie przedsięwzięć społeczno-kulturalnych, jednak oczekują wsparcia dla swoich pomysłów i przedsięwzięć. Odpowiedzią na te oczekiwania jest planowane wyposażenie, mające na celu poprawę komfortu ich życia, aktywizację społeczności lokalnej oraz stworzenie możliwości edukacyjnych na terenie działania LGD. W ramach realizacji ww. operacji zrealizowane będą wskaźniki rozwoju, wzrost ilości szkoleń i kursów, wzrost liczby osób uczestniczących w organizowanych formach upowszechniania kultury, sztuki oraz edukacji. Planowany cel operacji jest zgodny z Celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia „…”. Operacja wpisuje się w cel ogólny 1: Poprawa jakości życia mieszkańców, cel szczegółowy 1.2. Lepszy dostęp mieszkańców do edukacji i informacji pt.: „…”, gdzie w ramach Małych Projektów przewidziana jest operacja o charakterze „…”. W ramach realizacji projektu, Zainteresowany planuje operację polegającą na doposażeniu remizy OSP w … w sprzęt audio wizyjny, która wypełni rolę świetlicy wiejskiej, celem poprawienia jej wizerunku. Doposażenie świetlicy polegać będzie na zakupieniu kolumny aktywnej, dwóch mikrofonów, rzutnika multimedialnego, laptopa oraz ekranu. Wysokość wnioskowanej kwoty pomocy określona na poziomie 6.960,00 zł jest całkowicie zasadna z uwagi na założony cel operacji, który zgodny jest z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Stowarzyszenia „…”, gdyż przewiduje wspieranie inicjatywy mieszkańców w zakresie przedsięwzięć społeczno kulturalnych. Obecnie remiza strażacka pełniąca rolę świetlicy wiejskiej jest obiektem wyremontowanym. W remizie jest stały dostęp do Internetu, który dzisiaj jest niewykorzystywany. Brak wyposażenia jak wynika z opinii mieszkańców, stanowi znaczną barierę co do intensyfikacji różnego rodzaju spotkań mieszkańców.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkańcom oraz innym organizacjom zakupionej infrastruktury technicznej w ramach projektu przyczyni się do wzrostu ilości organizowanych spotkań i będzie stanowić podstawę mierzalności realizowanego przedsięwzięcia oraz jego weryfikacji. Po zakończeniu projektu przy wykorzystaniu zakupionego sprzętu planowane jest m.in.:

  • szkolenie podstawowe dla druhów Ochotniczej Straży Pożarnej w … i gminy … ok. 30 osób, co 1-2 lata. Zgodnie z obowiązującym programem szkolenie takie powinno trwać 104 godziny. Poza tym szkolenia specjalistyczne dla druhów ochotników oraz szkolenia z BHP, które odbywają się co rok;
  • szkolenia i doskonalenie Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy dla OSP oraz Kurs Pierwszej Pomocy i pokazy dla wszystkich mieszkańców (dzieci, młodzież i dorośli);
  • prewencyjne szkolenia dla mieszkańców dotyczące ochrony przeciwpożarowej, np. wiosną – tematyka szkolenia dot. nagminnego i bardzo szkodliwego wypalania traw, zagrożenia przeciwpowodziowe, latem – zagrożenia przy żniwach (pożarowe, BHP), jesienią – zagrożenia komunikacyjne, zimą – zagrożenia ogrzewaniem, tj. czad, dym, nieszczelne kominy wentylacyjne. W ramach akcji „Darmowa czujka dymu”, czyli krótkie szkolenia, gdzie rozdawane są darmowe czujki czadu;
  • cykliczne spotkania Koła Gospodyń Wiejskich dotyczące kursów szycia, gotowania oraz obsługi i wykorzystania komputera;
  • szkolenia dotyczące stosowania, przechowywania środków ochrony roślin;
  • szkolenia dotyczące funduszy pomocowych;
  • organizowanie inauguracji roku kulturalnego;
  • i wiele innych szkoleń, które mieszkańcy będą mieli potrzebę zrealizować.

Ponadto przy wykorzystaniu zakupionego sprzętu Wnioskodawca planuje szereg spotkań integracyjnych – zabawa przy grillu, z okazji: Nocy Świętojańskiej, odpustu (…), majówek, zabaw dla młodzieży itp. (posiadając sprzęt nie jest on ograniczony kosztami związanymi z zatrudnieniem DJ-a). Wyświetlany będzie cotygodniowy seans filmowy, ponieważ na wsi oraz gminie … nie ma kina, planowane jest także wspólne oglądanie meczów piłkarskich. Zakupiony przez Zainteresowanego sprzęt będzie użytkowany przez mieszkańców za darmo i znajdować się będzie w wiejskiej świetlicy. Gospodarz sali, który opiekuje się salą, będzie także opiekował się pozyskanym sprzętem i udostępniał organizatorowi szkolenia, czy spotkania, pozyskany sprzęt na zasadzie jak dzisiaj udostępniana jest świetlica, kuchnia czy sala, czyli bez większych ograniczeń. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników VAT. Nie składa on deklaracji VAT-7. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non profit. W wyniku realizacji projektu nie osiągnie on żadnych dochodów, a efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W niniejszej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany na podstawie powołanego powyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie miał możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach operacji pod nazwą „…”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj