Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-545/12-3/EWW
z 26 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-545/12-3/EWW
Data
2013.02.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
cash-pooling
czynności opodatkowane
import usług
miejsce świadczenia usług
świadczenie usług
usługi finansowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie importu usług oraz zwolnienia od podatku.



Wniosek ORD-IN 1023 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług oraz zwolnienia od podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług oraz zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza wdrożyć funkcjonujący w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej (Grupa K.) system wspólnego zarządzania płynnością finansową (cash pooling).

Cash pooling, do którego przystąpi Spółka będzie oparty na dwóch kontraktach:

  • „Umowie Wspólnego Zarządzania Płynnością Finansową” z dnia 24 kwietnia 2008 r. („Umowa cash poolingu”) zawartej pomiędzy L., podmiotem zagranicznym niezarejestrowanym w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług („podatek VAT”), który pełni funkcję podmiotu zarządzającego przedmiotowym systemem („Lider”), a spółkami zależnymi Lidera („Uczestnicy”),
  • „Warunkach Umowy dotyczących Umowy Wspólnego Zarządzania Płynnością Finansową z dnia 24 kwietnia 2008 r.” zawartych pomiędzy Liderem a Spółką („Warunki Umowy”), stanowiących integralną część Umowy cash poolingu.

Funkcjonujący już w Grupie K. mechanizm struktury cash poolingu, do którego przystąpi Spółka, składa się z następujących elementów:

  • Każdy z Uczestników zobowiązany jest posiadać swój rachunek bankowy („Rachunek Uczestnika”).
  • Lider posiada własny rachunek bankowy („Rachunek Docelowy”), pełniący rolę rachunku głównego, z którego dokonywane będą transfery mające na celu bilansowanie sald na Rachunkach Uczestników.
  • Ponadto, Lider prowadzi dla każdego z Uczestników dodatkowy rachunek techniczny („Rachunek Rozliczeniowy”), służący ewidencji sald występujących na Rachunku Uczestnika oraz Rachunku Docelowym.
  • W przypadku, gdy na koniec dnia roboczego saldo na Rachunku Uczestnika przewyższa poziom ustalonego w Warunkach Umowy salda docelowego („Saldo docelowe”), nadwyżka ponad tę kwotę transferowana jest na Rachunek Docelowy Lidera. Z kolei, zgodnie z Umową cash poolingu, w przypadku, gdy saldo na Rachunku Uczestnika należącym do Spółki, jest niższe niż Saldo docelowe, niedobór jest uzupełniany poprzez transfer środków z Rachunku Docelowego, do wysokości limitu ustalonego przez strony i kalkulowanego w oparciu o Rachunek Rozliczeniowy.
  • Transfery środków mogą być realizowane poprzez tzw. ręczne zarządzanie płynnością finansową lub tzw. automatyczne zarządzanie płynnością finansową.
  • Przedmiotowe transfery będą dokonywane w takiej wysokości, aby w efekcie, na koniec dnia roboczego, osiągnąć kwotę równą Saldu docelowemu (w przypadku ręcznego zarządzania płynnością finansową) lub zeru (w przypadku automatycznego zarządzania płynnością finansową).
  • Niezależnie od Salda docelowego, Uczestnik ma prawo wystąpić o przelew środków na Rachunek Uczestnika, w celu zapewnienia gwarancji płynności i należytej kontynuacji jego działalności gospodarczej.
  • Środki przekazane przez Uczestników są kumulowane na koncie Lidera (tj. na Rachunku Docelowym), który zarządza płynnością finansową Uczestników struktury cash poolingu poprzez umożliwianie lokowania nadwyżek finansowych (dla Uczestników posiadających nadwyżki finansowe) lub poprzez zapewnienie źródła finansowania (dla Uczestników potrzebujących finansowania).
  • Na koniec każdego dnia roboczego na Rachunku Uczestnika Spółki zostaje ustalone saldo (dodatnie bądź ujemne) powstałe w wyniku przeprowadzanych codziennie operacji gospodarczych.
  • Jeżeli za dany dzień na Rachunku Uczestnika wystąpi saldo dodatnie Uczestnika realizowany jest przelew na Rachunek Docelowy, a następnie w oparciu o kwotę odzwierciedloną w ten sposób na Rachunku Rozliczeniowym obliczane są przysługujące Uczestnikowi odsetki. W przeciwnym wypadku, tj. gdy na Rachunku Rozliczeniowym wystąpi saldo ujemne, Uczestnik obciążany jest z tego tytułu odsetkami debetowymi, stanowiącymi wynagrodzenie Lidera.
  • Za naliczanie i rozliczanie odsetek opisanych w punkcie powyżej jest odpowiedzialny Lider. Naliczanie to odbywa się na bazie dziennych sald Uczestników na Rachunku Rozliczeniowym. Na koniec miesięcznego okresu rozliczeniowego wzajemne roszczenia stron o zapłatę naliczonych odsetek będą podlegały wzajemnej kompensacie.

Między Spółką a pozostałymi podmiotami będącymi Uczestnikami Umowy cash poolingu nie będzie istniał żaden stosunek prawny, w zakresie którego Spółka wykonywałaby jakiekolwiek świadczenia na podstawie Umowy cash poolingu lub Warunków Umowy.

Podsumowując powyższe, Spółka weźmie udział w cash poolingu rzeczywistym prowadzonym przez Lidera. Oznacza to, iż Lider będzie świadczył kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową, polegającą na gromadzeniu i redystrybucji zasobów finansowych otrzymywanych od Uczestników cash poolingu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z uczestnictwem w umowie cash poolingu i nabyciem przez Spółkę kompleksowej usługi świadczonej przez Lidera, Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uczestnictwem w Umowie cash poolingu i nabyciem przez niego kompleksowej usługi świadczonej przez Lidera, Spółka w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, będzie zobowiązana do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług przy zastosowaniu zwolnienia z opodatkowania VAT.

W opinii Spółki, w związku z uczestnictwem w międzynarodowym cash poolingu, usługi zarządzania płynnością finansową powinny być rozpoznawane dla niej jako import usług i podlegać zwolnieniu z VAT.

Aby ustalić podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przez Lidera kompleksowej usługi cash poolingu, należy określić miejsce jej świadczenia.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stale miejsce zamieszkania (z pewnymi wyjątkami, które nie mają w ocenie Spółki zastosowania w opisanej sprawie).

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku nabywania usług od podmiotu niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, podatnikiem jest zawsze nabywca usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy, Spółka, uczestnik międzynarodowego cash poolingu, będzie nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonych przez Lidera. Dlatego też, miejscem świadczenia usług, zgodnie z wyżej cyt. art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, jest państwo siedziby Spółki Polska. W konsekwencji Spółka jako Uczestnik Umowy cash poolingu i nabywca usług będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego na zasadzie importu usług. Stąd, Spółka będzie zobowiązana do poprawnego określenia stawki lub zwolnienia od VAT w odniesieniu do tej usługi.

Istotą struktury cash poolingu jest świadczenie przez Lidera na rzecz Uczestników usług w zakresie zarządzania płynnością finansową podmiotów z grupy kapitałowej. Od dnia 1 stycznia 2011 r. katalog usług zwolnionych od podatku VAT został ujęty w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy o VAT i ze zwolnienia z VAT korzystają między innymi usługi:

  • udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcą lub pożyczkodawcę (art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT),
  • w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT).

Celem systemu cash poolingu jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi grupy kapitałowej, do której należy Spółka, poprzez optymalne wykorzystanie i zarządzanie nadwyżkami środków pieniężnych Uczestników. Uczestnicy deponując środki na rachunkach biorących udział w cash poolingu, składać będą depozyty z nadwyżki środków pieniężnych w systemie cash poolingu, które wykorzystywane będą do finansowania działalności innych Uczestników. Całością przepływów i saldami rachunków grupowych zarządzać będzie Lider. Poszczególni Uczestnicy cash poolingu nie będą mieli wpływu, komu przekazywane będą środki zdeponowane przez nich na rachunkach w systemie cash poolingu, ani też nie będą znali tożsamości podmiotu, od którego pochodzą środki, w przypadku korzystania z finansowania działalności za pomocą środków z systemu.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie podlega wątpliwości, że usługi nabywane od Lidera mieszczą się w powyżej powołanych pkt 38 i 40 art. 43 ust. 1 ustawy o VAT. Takie stanowisko zostało zaprezentowane również w innych interpretacjach prawa podatkowego, dotyczących analogicznych stanów faktycznych.

Powyższe podejście potwierdza również treść przepisów prawodawstwa Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. b i d Dyrektywy VAT, z podatku VAT zwolnione są transakcje:

  • udzielania kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę,
  • łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Należy podkreślić, że czynności zwolnione z opodatkowania według Dyrektywy VAT ustala się ze względu na charakter świadczonych usług, a nie podmiot je świadczący lub ich odbiorcę. Jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ocena czy wykonywane usługi należy kwalifikować jako czynności korzystające ze zwolnienia z opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. Istotne jest by usługi, które są objęte zwolnieniem spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie VAT.

Podsumowując Spółka uważa, iż kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową świadczona przez Lidera, powinna być przez nią rozpoznawana jako import usług i powinna być uznana za usługę zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40. W konsekwencji Spółka, rozpoznając obowiązek podatkowy nie będzie zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przedmiotowej sprawie Spółka, zamierza wdrożyć funkcjonujący w ramach międzynarodowej Grupy kapitałowej system wspólnego zarządzania płynnością finansową (cash pooling). Cash pooling, do którego przystąpi Zainteresowany opierać się będzie na dwóch kontraktach: „Umowie Wspólnego Zarządzania Płynnością Finansową” z dnia 24 kwietnia 2008 r. („Umowa cash poolingu”) zawartej pomiędzy podmiotem zagranicznym niezarejestrowanym w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług (Lider), który pełni funkcję podmiotu zarządzającego przedmiotowym systemem, a spółkami zależnymi Lidera (Uczestnicy) oraz „Warunkach Umowy dotyczących Umowy Wspólnego Zarządzania Płynnością Finansową z dnia 24 kwietnia 2008 r.” zawartych pomiędzy Liderem a Spółką („Warunki Umowy”), stanowiących integralną część Umowy cash poolingu.

Funkcjonujący już w Grupie mechanizm struktury cash poolingu, do którego przystąpi Wnioskodawca, składa się z następujących elementów:

  • Każdy z Uczestników zobowiązany jest posiadać swój rachunek bankowy („Rachunek Uczestnika”).
  • Lider posiada własny rachunek bankowy („Rachunek Docelowy”), pełniący rolę rachunku głównego, z którego dokonywane będą transfery mające na celu bilansowanie sald na Rachunkach Uczestników.
  • Ponadto, Lider prowadzi dla każdego z Uczestników dodatkowy rachunek techniczny („Rachunek Rozliczeniowy”), służący ewidencji sald występujących na Rachunku Uczestnika oraz Rachunku Docelowym.
  • W przypadku, gdy na koniec dnia roboczego saldo na Rachunku Uczestnika przewyższa poziom ustalonego w Warunkach Umowy salda docelowego („Saldo docelowe”), nadwyżka ponad tę kwotę transferowana jest na Rachunek Docelowy Lidera. Z kolei, zgodnie z Umową cash poolingu, w przypadku, gdy saldo na Rachunku Uczestnika należącym do Spółki, jest niższe niż Saldo docelowe, niedobór jest uzupełniany poprzez transfer środków z Rachunku Docelowego, do wysokości limitu ustalonego przez strony i kalkulowanego w oparciu o Rachunek Rozliczeniowy.
  • Transfery środków mogą być realizowane poprzez tzw. ręczne zarządzanie płynnością finansową lub tzw. automatyczne zarządzanie płynnością finansową.
  • Przedmiotowe transfery będą dokonywane w takiej wysokości, aby w efekcie, na koniec dnia roboczego, osiągnąć kwotę równą Saldu docelowemu (w przypadku ręcznego zarządzania płynnością finansową) lub zeru (w przypadku automatycznego zarządzania płynnością finansową).
  • Niezależnie od Salda docelowego, Uczestnik ma prawo wystąpić o przelew środków na Rachunek Uczestnika, w celu zapewnienia gwarancji płynności i należytej kontynuacji jego działalności gospodarczej.
  • Środki przekazane przez Uczestników są kumulowane na koncie Lidera (tj. na Rachunku Docelowym), który zarządza płynnością finansową Uczestników struktury cash poolingu poprzez umożliwianie lokowania nadwyżek finansowych (dla Uczestników posiadających nadwyżki finansowe) lub poprzez zapewnienie źródła finansowania (dla Uczestników potrzebujących finansowania).
  • Na koniec każdego dnia roboczego na Rachunku Uczestnika Zainteresowanego zostaje ustalone saldo (dodatnie bądź ujemne) powstałe w wyniku przeprowadzanych codziennie operacji gospodarczych.
  • Jeżeli za dany dzień na Rachunku Uczestnika wystąpi saldo dodatnie Uczestnika realizowany jest przelew na Rachunek Docelowy, a następnie w oparciu o kwotę odzwierciedloną w ten sposób na Rachunku Rozliczeniowym obliczane są przysługujące Uczestnikowi odsetki. W przeciwnym wypadku, tj. gdy na Rachunku Rozliczeniowym wystąpi saldo ujemne, Uczestnik obciążany jest z tego tytułu odsetkami debetowymi, stanowiącymi wynagrodzenie Lidera.
  • Za naliczanie i rozliczanie odsetek opisanych w punkcie powyżej jest odpowiedzialny Lider. Naliczanie to odbywa się na bazie dziennych sald Uczestników na Rachunku Rozliczeniowym. Na koniec miesięcznego okresu rozliczeniowego wzajemne roszczenia stron o zapłatę naliczonych odsetek będą podlegały wzajemnej kompensacie.

Należy zaznaczyć, iż nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Umowa „cash poolingu” jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników to na jego rachunek trafiają środki finansowe.

Ponadto wskazać należy, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

W przedmiotowej sprawie Lider będzie świadczył kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową, polegającą na gromadzeniu i redystrybucji zasobów finansowych otrzymywanych od Uczestników cash poolingu, w zamian za wynagrodzenie. W wyniku cash poolingu zwiększona zostanie efektywności zarządzania środkami finansowymi grupy kapitałowej, do której należy Spółka, poprzez optymalne wykorzystanie i zarządzanie nadwyżkami środków pieniężnych Uczestników. Uczestnicy deponując środki na rachunkach biorących udział w cash poolingu, składać będą depozyty z nadwyżki środków pieniężnych w systemie cash poolingu, które wykorzystywane będą do finansowania działalności innych Uczestników.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z analizy sprawy wynika, że Spółka spełnia definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Po dokonaniu analizy informacji przedstawionych w opisie sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usługi będącej przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usługi będącej przedmiotem niniejszej sprawy, świadczonej przez podmiot zagraniczny - Lidera na rzecz Zainteresowanego, stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce w którym usługobiorca posiada siedzibę, a zatem Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca jako podatnik, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, zobowiązany będzie do opodatkowania importu ww. usługi nabytej od podatnika nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Wątpliwości Spółki dotyczą również kwestii, czy ww. usługa nabywana przez nią od Lidera będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku:

  • usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę - pkt 38;
  • usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę - pkt 39;
  • usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług - pkt 40;
  • usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763) z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie - pkt 41.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

W myśl przepisu art. 43 ust. 15 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Z kolei w świetle regulacji art. 43 ust. 16 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości;
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytułu prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;
  5. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Sprecyzowanie przepisów regulujących zwolnienie od podatku od towarów i usług dla usług finansowych ma na celu zapewnienie jednolitego stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do rynku wspólnotowego, jak również zapewnienie spójności przepisów dotyczących podatku od towarów i usług z przepisami krajowymi regulującymi funkcjonowanie rynku finansowego.

Zwolnienia od podatku usług finansowych oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi.

Powyższe zwolnienia znajdują odzwierciedlenie w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

I tak, zgodnie z art. 131 Dyrektywy, zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwa członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego zastosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

W myśl art. 135 ust. 1 lit. b-f Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

  1. udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;
  2. pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;
  3. transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności;
  4. transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innych metali, jak również banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które przedstawiają wartość numizmatyczną;
  5. transakcje, łącznie z pośrednictwem, jednakże z wyłączeniem przechowywania i zarządzania, których przedmiotem są akcje, udziały w spółkach lub związkach, obligacje i inne papiery wartościowe, z wyłączeniem dokumentów ustanawiających tytuł prawny do towarów, oraz praw lub papierów wartościowych, o których mowa w art. 15 ust. 2.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż nabywana przez Wnioskodawcę usługa kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash poolingu), nie będzie stanowić czynności wymienionej w art. 43 ust. 15 ustawy, jako czynności wyłączonej ze zwolnienia od podatku.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż będąca przedmiotem sprawy usługa nabywana przez Zainteresowanego od Lidera, w opinii tut. Organu, będzie podlegała zwolnieniu od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego importu usług oraz zwolnienia od podatku. Zdarzenie przyszłe w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez Spółkę w ramach struktury cash-poolingu rozpatrzone zostało w interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2013 r. nr ILPP4/443-545/12 2/EWW. Natomiast w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj