Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-674/12-4/KOM
z 20 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-674/12-4/KOM
Data
2012.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
leasing
podatek naliczony
prawo do odliczenia
samochód osobowy
wynajem


Istota interpretacji
prawo do doliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących leasingu samochodu osobowego przeznaczonego do wynajmu



Wniosek ORD-IN 277 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2012 r. (data wpływu 18.07.2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 31.08.2012 r. (data wpływu 31.08.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do doliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących leasingu samochodu osobowego przeznaczonego do wynajmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do doliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących leasingu samochodu osobowego przeznaczonego do wynajmu.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31.08.2012 r. (data wpływu 31.08.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IPPP2/443-674/12-2/KOM (skuteczne doręczenie dnia 30.08.2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jako przedsiębiorca zajmuje się produkcją części do maszyn rolniczych i pojazdów silnikowych. Biorąc pod uwagę potrzeby gospodarcze: zwiększającą się konkurencję i zmniejszającą się zyskowność Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć zakres usług swojego przedsiębiorstwa i wynajmować również samochody osobowe. W tym celu rozszerzyła wpis do ewidencji działalności gospodarczej o usługi wynajmu samochodów. Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jej firma ma zamiar wynajmować odpłatnie przedmiotowy pojazd innym przedsiębiorcom na czas określony od 6-12 miesięcy. Właśnie trwają intensywne rozmowy z potencjalnym klientem, który zamierza wynająć ten samochód do lutego 2013 r.- na 7 miesięcy. Od faktycznego otrzymania pojazdu od firmy leasingowej do jego wydania najemcy Wnioskodawczyni nie będzie używała pojazdu na własne cele, bowiem od samego początku jej zamiarem jest wynajmowanie tego pojazdu innym podmiotom. Zamierza odliczyć podatek VAT od wstępnej opłaty leasingowej i będzie go odliczać również od kolejnych rat leasingowych.

W uzupełnieniu z dnia 31.08.2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym Wnioskodawczyni może skorzystać z odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wszystkich opłat i rat leasingowych na podstawie art. 3 ust.2 pkt 7 lit. b Ustawy z 16.12.2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 247, poz. 1652)...

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Zdaniem Wnioskodawczyni zaszły wszelkie podstawy do skorzystania przez Nią z prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy z 16.12.2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Zamiar gospodarczy podjęcia działalności w tym zakresie - wynajmowania samochodów osobowych - towarzyszył Wnioskodawczyni od dłuższego czasu, podjęła Ona odpowiednie kroki w ewidencji działalności gospodarczej, zaczęła szukać klientów.

Wnioskodawczyni uzyska tytuł prawny do pojazdu z momentem podpisania umowy leasingu operacyjnego i niezwłocznie odda go do odpłatnego korzystania innej firmie na podstawie umowy najmu na czas określony powyżej 6 miesięcy. Skoro warunkiem prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości jest to, aby samochód osobowy był przeznaczony przez podatnika wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie określonych umów np. najmu na okres nie krótszy niż 6 miesięcy, tj. aby oddanie w odpłatne używanie stanowiło rzeczywisty przedmiot działalności podatnika, to w przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawczyni ma prawo do pełnego odliczania podatku VAT od wszystkich rat leasingowych.

Podobne stanowisko zajmuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z 12.03.2012 r. nr ILPP2/443-1663/11-2/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wyjaśnić należy, iż na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej: „ustawą nowelizującą”, z dniem 1 stycznia 2011 r., dodano m.in. przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodane przepisy art. 86a ust. 1-10 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów, regulują przepisy art. 3 ustawy nowelizującej.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust.2 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Z kolei art. 3 ust. 2 pkt 7 powyższej ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

  1. odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W świetle powyższego uznać należy, iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia wynikające z art. 3 ustawy nowelizującej nie mają zastosowania do pojazdów samochodowych w przypadku, gdy przedmiotem działalności podatnika jest ich wynajem przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Istotne jest, aby przeznaczenie samochodu do działalności polegającej na jego wynajmie trwało nie krócej niż 6 miesięcy, a nie aby jedna czynność wynajmu trwała minimum pół roku.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Przepis ten nie dotyczy jednak pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, w stosunku do których podatnik ma w pełni prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących płatności z tytułu ww. umów.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż podatnik ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących najem samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj.:

  1. gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz
  2. samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te ww. cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji części do maszyn rolniczych i pojazdów silnikowych, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zamierza rozszerzyć zakres usług swojego przedsiębiorstwa i wynajmować również samochody osobowe. W tym celu rozszerzyła wpis do ewidencji działalności gospodarczej o usługi wynajmu samochodów. Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Jej firma ma zamiar wynajmować odpłatnie przedmiotowy pojazd innym przedsiębiorcom na czas określony od 6-12 miesięcy. Właśnie trwają intensywne rozmowy z potencjalnym klientem, który zamierza wynająć ten samochód do lutego 2013 r.- na 7 miesięcy. Od faktycznego otrzymania pojazdu od firmy leasingowej do jego wydania najemcy Wnioskodawczyni nie będzie używała pojazdu na własne cele, bowiem od samego początku jej zamiarem jest wynajmowanie tego pojazdu innym podmiotom. Oddanie w odpłatne używanie stanowiło będzie rzeczywisty przedmiot działalności Wnioskodawczyni.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wstępnej opłaty leasingowej i od kolejnych rat leasingu samochodu osobowego przeznaczonego do wynajmu.

Analiza przepisu art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej jednoznacznie wskazuje, że ograniczenie wynikające z art. 3 ust. 1 ww. ustawy odnoszące się do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych nie dotyczy sytuacji, gdy przedmiotem działalności podatnika jest przeznaczenie pojazdów na wynajem na okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, iż ustawa nie ogranicza kręgu podmiotów, na rzecz których może być dokonana dostawa towarów lub też świadczenie usługi.

Jednakże świadczenie usług – również wypożyczenie – ma miejsce tylko wówczas, gdy czynność ta dokonywana jest na rzecz innych podmiotów gospodarczych lub na rzecz ludności. Świadczenie usług nie występuje natomiast w przypadku czynności wewnątrzzakładowych. Aby zatem mówić o świadczeniu przez Wnioskodawczynię ww. usługi najmu, transakcja musi dotyczyć dwóch odrębnych podmiotów.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawczyni w odniesieniu do samochodu osobowego, który weźmie w leasing, a następnie będzie przeznaczać wyłącznie na cele wynajmu przez okres 6-12 miesięcy (nie krótszy niż 6 miesięcy), będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wstępną opłatę leasingową i kolejne raty leasingowe samochodu osobowego przeznaczonego wyłącznie do odpłatnego wynajmu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj