Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-134b/13/AT
z 17 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-134b/13/AT
Data
2013.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Podstawa opodatkowania w przypadku samochodu osobowego

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Obowiązek podatkowy z tytułu importu samochodu osobowego


Słowa kluczowe
akcyza
leasing
nabycie wewnątrzwspólnotowe
obowiązek podatkowy
samochód osobowy


Istota interpretacji
Moment powstania obowiązku podatkowego w związku z wykupem samochodu osobowego z leasingu, który zarejestrowany jest w Niemczech.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 22 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla czynności wykupu samochodu osobowego z leasingu oraz ustalenia dla tej czynności podstawy opodatkowania – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla czynności wykupu samochodu osobowego z leasingu oraz ustalenia dla tej czynności podstawy opodatkowania.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka (przyszły leasingobiorca) zamierza zawrzeć z osobą prawną (podatnik zarejestrowany w Niemczech, posiada „NIP UE”) umowę leasingu operacyjnego. Przedmiotem leasingu będzie samochód osobowy należący do leasingodawcy. Miejscem świadczenia usługi najmu oraz siedzibą leasingobiorcy ma być Polska.

W związku z nabyciem pojazdu z Unii Europejskiej „od transakcji powstanie podatek akcyzowy”.

Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT oraz jest podatnikiem VAT UE. Samochód będzie służył wyłącznie czynnościom opodatkowanym i w momencie podpisania umowy będzie zarejestrowany i dopuszczony do ruchu w Niemczech. Samochód zostanie zarejestrowany przez Spółkę w momencie wykupu pojazdu z leasingu. Samochód osobowy będzie zaliczony do pozycji CN 8703 – przeznaczony wyłącznie do przewozu osób.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


W którym momencie powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od samochodu osobowego i od jakiej wartosci należy naliczyć podatek akcyzowy...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatek akcyzowy od transakcji powstaje w momencie wykupu pojazdu z leasingu.

Wnioskodawca sądzi, że podatek należy naliczyć od wartości wskazanej na fakturze przez leasingodawcę w chwili wykupu, ponieważ do momentu wykupu samochodu leasingobiorca nie jest właścicielem pojazdu i może po zakończeniu umowy leasingowej nie wykupić pojazdu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108 poz. 626 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

Z kolei nabycie wewnątrzwspólnotowe – stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy – to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 100 ust. 4 omawianej ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlega m. in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych, które należy rozumieć jako czynność polegająca na przemieszczeniu samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nabycie wewnątrzwspólnotowe stanowi więc samo fizyczne przemieszczenie samochodów osobowych na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w analizowanym przypadku, w którym Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej sprowadzi z innego kraju UE samochód osobowy, zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, wystąpi nabycie wewnątrzwspólnotowe tego samochodu.


Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:


  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
  3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.


Zaznaczenia wymaga, iż w pkt 3 powołanego przepisu zawarto wskazanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w akcyzie w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego w sytuacji, kiedy nabycie nie wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstaje z dniem złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Sytuacja taka może wystąpić w przypadku, gdy przedmiotem nabycia są samochody osobowe będące przedmiotem leasingu operacyjnego z innego państwa członkowskiego.

Na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy, podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy – w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.

Podstawą opodatkowania z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego dopuszczonego wcześniej do obrotu w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z przepisami celnymi, ale niezarejestrowanego na terytorium innego państwa członkowskiego jest wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 3, z uwzględnieniem prowizji, kosztów transportu i ubezpieczenia, jeżeli nie zostały uwzględnione w cenie, ale zostały już poniesione do miejsca, w którym nastąpiło objęcie towaru procedurą celną (art. 104 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 104 ust. 8 ustawy, jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego.

Z wniosku wynika, iż samochód osobowy (objęty pozycją CN 8703) do czasu wykupu z leasingu nie będzie zarejestrowany w Polsce, przy czym w momencie podpisania umowy samochód ten będzie zarejestrowany i dopuszczony do ruchu w Niemczech.


Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie w przypadku niewykupienia z leasingu i niezarejestrowania na terytorium kraju wskazanego samochodu osobowego, z którego korzysta Spółka, nie powstanie, po stronie Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. W tym więc zakresie pogląd Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowy. Zaznaczenia jednak wymaga, że w związku z planowanym wykupem tego samochodu z leasingu (i w następstwie tego wykupu jego rejestracją w kraju), który będzie zarejestrowany przez leasingodawcę w Niemczech i tam dopuszczony do ruchu, obowiązek ten powstanie odpowiednio według zasad wskazanych w art. 101 ust. 2 pkt 1 lub 2. A zatem powstanie on, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, nie w momencie wykupu, lecz odpowiednio – w zależności od okoliczności – w momencie:


  • przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju

bądź

  • gdy Wnioskodawca nabędzie do tego samochodu prawo rozporządzania jak właściciel – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju.


W rezultacie powyższego zasadniczo podstawę opodatkowania będzie stanowiła kwota, jaką Wnioskodawca będzie obowiązany zapłacić za samochód osobowy (art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy). Jednakże w sytuacji, gdy ustalona w ten sposób wartość podstawy opodatkowania, bez uzasadnionej przyczyny znacznie będzie odbiegać od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, zastosowanie znajdzie sposób ustalenia podstawy opodatkowania w oparciu o postanowienia przepisu art. 104 ust. 8 ustawy. Tym samym podstawę opodatkowania należy ustalać z uwzględnieniem ww. okoliczności, a zatem – odmiennie niż uważa Wnioskodawca, wywodząc, iż podatek należy naliczyć od wartości wskazanej na fakturze – także w aspekcie sytuacji związanych z wystąpieniem przesłanek wskazanych w art. 104 ust. 8 ustawy.

Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Końcowo, informuje się, iż w zakresie pytań, dotyczących podatku od towarów i usług w dniu 17 czerwca 2013 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie znak ITPP3/443-134a/13/AT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj