Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-216/12/KM
z 31 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-216/12/KM
Data
2012.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawa autorskie
produkcja filmowa


Istota interpretacji
1.Przekazanie producentowi wkładu pieniężnego w ramach umowy koprodukcyjnej.2.Odliczenie podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. organu 22 lutego 2012 r.) uzupełnionym w dniu 24 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nabycia autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2012 r. został złożony wniosek przesłany zgodnie z właściwością przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego, uzupełniony w dniu 24 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nabycia autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako instytucja kultury otrzymuje na zasadzie dotacji celowej od Organizatora - Urzędu Marszałkowskiego środki, które przekazywane są następnie Producentom, jako wkład koprodukcyjny do produkcji filmów. Środki te przeznaczone są wyłącznie na realizację zadania pn. Zachodniopomorski Fundusz Filmowy (działający w strukturach Wnioskodawcy) na podstawie zawartych umów koprodukcyjnych z przeznaczeniem na wspieranie finansowe produkcji filmowych promujących region w ramach konkursu ogłoszonego przez Zachodniopomorski Fundusz Filmowy. Regulacja umowna w tym zakresie została opisana na podstawie załączonego wzoru umowy koprodukcyjnej.

UMOWA KOPRODUKCYJNA

Dotycząca wsparcia finansowego produkcji filmowej w ramach konkursu ogłoszonego przez Zachodniopomorski Fundusz Filmowy.

Zawarta dnia .roku w S pomiędzy: .wspólnie zwanymi Stronami.

Na podstawie art. 67 ust. 1 punkt 1 lit. b) i c) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 ze zm.) w oparciu o decyzję Komisji Konkursowej Zachodniopomorskiego Funduszu Filmowego o przyznanie wsparcia finansowego ze środków przyznanych Wnioskodawcy przez Urząd Marszałkowski zawarto umowę następującej treści:

POSTANOWIENIA WSTĘPNE § 1

  1. Zamiarem Stron jest podjęcie współpracy w dziedzinie produkcji filmowej i wyprodukowanie filmu fabularnego / dokumentalnego / animowanego pod roboczym tytułem,według scenariusza oraz wspólne sfinansowanie jego produkcji i eksploatowanie praw do zrealizowanego wspólnie filmu w proporcjach przysługujących Stronom.
  2. KOPRODUCENT wnosi do filmu wkład finansowy określony w § 6 pkt 3 i 4 niniejszej Umowy, nieprzekraczający 50% w przypadku filmu fabularnego, 75% w przypadku filmu dokumentalnego lub animowanego całkowitych kosztów produkcji netto.
  3. PRODUCENT oświadcza, iż dysponuje prawami do scenariusza i utworów w nim zawartych. Prawa te umożliwiają produkcję Filmu na podstawie scenariusza, dystrybucję i rozpowszechnianie Filmu na całym świecie we wszystkich językach, za pomocą wszelkich metod i środków przekazu. Na podstawie Umowy autorskiego prawa majątkowego do scenariusza i utworów w nim zawartych przechodzą na KOPRODUCENTA proporcjonalnie do jego udziału w sfinansowaniu Filmu.
  4. PRODUCENT oświadcza, że jest uprawniony do zawarcia niniejszej Umowy oraz ponosi wszelką odpowiedzialność z tytułu roszczeń osób trzecich, wynikających z przekazania KOPRODUCENTOWI praw określonych Umową.
  5. Pojęcia: PRODUCENT i KOPRODUCENT przyjęte są na użytek niniejszej Umowy, z zachowaniem tej zasady na wszystkich materiałach promocyjno-reklamowych Filmu oraz napisach końcowych.


DEFINICJE § 2

W niniejszej umowie wymienione poniżej pojęcia, pod warunkiem odmiennego zastrzeżenia lub niespójności z kontekstem oznaczają:

  1. Scenariusz - oznacza scenariusz filmu w wersji , który stanowi załącznik nr 1 niniejszej umowy.
  2. Film - oznacza utwór audiowizualny zrealizowany na podstawie scenariusza autorstwa .pt. , który jest przedmiotem niniejszej umowy i jest szczegółowo scharakteryzowany we wniosku PRODUCENTA o wsparcie finansowe produkcji filmowej złożonego uprzednio do KOPRODUCENTA.
  3. Kosztorys - oznacza szczegółowe zestawienie kosztów realizacji Filmu podane w złotówkach, w kwocie netto, w wersji aktualnej z dnia podpisania niniejszej Umowy, który stanowi załącznik nr 2. Koszty ponoszone przez PRODUCENTA w walutach obcych rozliczane zostaną zgodnie z obowiązującą ustawą o rachunkowości.
  4. Umowa - oznacza niniejszą Umowę.
  5. Produkcja filmowa - oznacza wszelkie działania artystyczne, techniczne, organizacyjne i ekonomiczne związane z produkcją Filmu, począwszy od okresu przygotowawczego do chwili wykonania pełnowartościowych materiałów wyjściowych umożliwiających późniejszą dystrybucję i rozpowszechnianie Filmu w kinach, telewizji i innych polach eksploatacji.
  6. Kolaudacja - oznacza przegląd Filmu po zakończeniu montażu i udźwiękowienia.
  7. Premiera - oznacza pierwszy oficjalny publiczny pokaz Filmu.
  8. Wniosek - oznacza wniosek złożony do konkursu na wspieranie produkcji filmowej przez PRODUCENTA wraz z załącznikami.


PRZEDMIOT UMOWY § 3

Przedmiotem niniejszej Umowy jest realizacja oraz finansowanie realizacji Filmu, a w szczególności określenie warunków:

  1. Udziału Stron w organizacji, finansowaniu i realizacji Filmu.
  2. Nabycia przez Strony udziału w prawach do utworów składowych Filmu oraz Filmu, jako całości.
  3. Nabycia przez Strony proporcjonalnie do udziałów w sfinansowaniu Filmu w prawach autorskich do rozporządzania i korzystania z Filmu oraz ze Scenariusza (i powiązanych z nim utworów literackich jak dialogi, streszczenia, opisy) na wszelkich polach eksploatacji wymienionych w art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. 2006 r. nr 90 poz. 631 z późn. zm.), bez ograniczeń czasowych i terytorialnych, bez względu na ilość nadań, również poza eksploatacją audiowizualną, a w szczególności na następujących polach eksploatacji:
    1. wszelkie utrwalanie i zwielokrotnianie Filmu w postaci kopii ekranowych;
    2. najmów kopii ekranowych na rzecz podmiotów eksploatujących sale kinowe:
    3. wyświetleń kopii ekranowych w salach kinowych i innych miejscach publicznych
    4. zwielokrotnień Filmu na wszystkich formach nośników video (VHS, DVD, CD-ROM, CD, Video CD, Mini CD, laser dyski itp.) oraz ich sprzedaż osobom prowadzącym wideo wypożyczalnie wraz z prawem udzielenia tym osobom licencji na ich wynajmowanie do prywatnego użytku najemców;
    5. zwielokrotnień Filmu na wszystkich formach nośników video (VHS, DVD, CD-ROM, CD, Video CD, Mini CD, laser dyski itp.) oraz ich sprzedaż w celu prywatnego, osobistego użytku ich nabywców, w tym także dołączanie do innych produktów tzw. wkładki, inserty;
    6. zwielokrotnień Filmu, w tym także samych ścieżek audio, na nośnikach audio (kasety magnetyczne, fonogramy, CD, CD-I, laser dyski, mini dyski CD, web-casts, MP3s, read-a-longs, CD-ROMY, itp.);
    7. wykorzystania fragmentów Filmu, zwielokrotnianie tych fragmentów na nośniki audiowizualne i ich najem i dzierżawa oraz wyświetlanie i publiczne odtwarzanie, nadawanie - w celu reklamy i promocji Filmu;
    8. emisji w Internecie
    9. emisji telewizyjnej Filmu na terytorium Polski i świata w dowolnej wersji językowej w telewizji płatnej lub bezpłatnej;
    10. nadawania za pomocą wizji i fonii przewodowej, w sposób kodowany lub niekodowany;
    11. nadawania za pomocą wizji i fonii bezprzewodowej przez stację naziemną w sposób kodowany lub niekodowany, analogowo lub cyfrowo; I. nadawania przez satelitę w sposób kodowany lub niekodowany;
    12. nadawania poprzez sieć komputerową (np. Internet) w sposób kodowany lub niekodowany;
    13. na polach związanych z komputerem: CD-ROM, CD-I, DVD-ROM, Internet i powiązane serwisy on-line, wszystkie formaty interaktywne, solid state devices, dystrybuowane w celach komercyjnych i niekomercyjnych oraz w celu reklamy i promocji Filmu i działalności dystrybutora;
    14. innych polach eksploatacji takich jak pay-per-view, Video-On-Demond (wideo na żądanie) near Video-On-Demand, SOD, commercial video, public video, telefonia cyfrowa, sing-a-longs, samoloty, statki, hotele, personal video recorders, domowe serwery komputerowe, digital video recorders, etc;
    15. w połączeniach telefonicznych i innych nadaniach, w tym przekazach testowych, wizualnych, dźwiękowych i audiowizualnych w tzw. miniaturowych odbiornikach osobistych


CZAS TRWANIA UMOWY § 4

  1. Zakończenie produkcji Filmu nastąpi z dniem . w związku, z czym PRODUCENT zobowiązany jest przedstawić rozliczenie całego wkładu koprodukcyjnego w terminie do 30 dni od daty zakończenia produkcji Filmu, nie później jednak niż ., zgodnie z załącznikiem nr 4., szczegóły i terminy rozliczeń określa § 7.
  2. W razie niewykonania obowiązków wynikających z § 9 pkt 2 Umowy przez KOPRODUCENTA, PRODUCENTOWI przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez żadnych skutków odszkodowawczych i innych cywilno-prawnych.


ZASADY REALIZACJI FILMU § 5

  1. PRODUCENT zobowiązany jest zrealizować produkcję Filmu w oparciu o środki przewidziane Umową na podstawie Kosztorysu stanowiącego załącznik nr 2 do Umowy. W uzasadnionych przypadkach, w okresie realizacji filmu, Strony dopuszczają możliwość przesunięć w pozycjach kosztorysu do 10 % bez konieczności sporządzenia aneksu.
  2. Strony ustalają, że łączny koszt produkcji filmu wskazany w Kosztorysie wynosi……..zł (słownie…….. ). PRODUCENT oświadcza, że Kosztorys został sporządzony z należytą starannością i ponosić będzie pełną odpowiedzialność w przypadku wystąpienia nieścisłości w jego opracowaniu pod względem rzetelności i kompleksowości. W przypadku przekroczenia ustalonych w Kosztorysie wydatków bez pisemnego uzgodnienia z KOPRODUCENTEM, PRODUCENT zobowiązany jest do ich pokrycia na własny koszt.
  3. PRODUCENT zobowiązuje się do realizacji dni zdjęciowych na terenie Województwa Zachodniopomorskiego.


FINANSOWANIE REALIZACJI FILMU § 6

  1. PRODUCENT oświadcza, że posiada rachunek bankowy w banku i że wydatkowanie środków finansowych z tego konta będzie związane z finansowaniem produkcji Filmu.
  2. W przypadku potrzeby lub konieczności skorzystania z publicznych źródeł finansowania Filmu, od takich podmiotów jak Telewizja Polska S.A. Polski Instytut Sztuki Filmowej, innych publicznych organów i jednostek organizacyjnych, obowiązek składania wniosków o dofinansowanie spoczywa na PRODUCENCIE, który ponosi odpowiedzialność za ich poprawność merytoryczno-formalną.
  3. KOPRODUCENT przekaże PRODUCENTOWI kwotę wkładu finansowego o łącznej wysokości na konto bankowe wskazane w § 6 pkt 1.
  4. Strony ustaliły, że finansowy wkład koprodukcyjny opisany w § 6 pkt 3 stanowi % całego kosztorysu netto.
  5. Przekazanie środków nastąpi niezwłocznie po złożeniu przez PRODUCENTA poprawnego pod względem formalnym i rachunkowym, pisemnego wniosku o wypłatę środków, sporządzonego na podstawie dokumentów stanowiących podstawę rozliczenia finansowego wkładu KOPRODUCENTA (m.in. faktur, rachunków, umów o dzieło i umów zlecenia), dokumentujących wysokość wydatków poniesionych lub planowanych do poniesienia, związanych z realizacją zadania określonego w Umowie, po zaakceptowaniu ich przez KOPRODUCENTA pod względem zgodności ze środkami kwalifikowanymi i otrzymaniu dotacji z Urzędu Marszałkowskiego .
  6. Wzór wniosku o przekazanie środków stanowi załącznik nr 5 niniejszej Umowy.
  7. Wniosek, o którym mowa w § 6 pkt 5 i 6 powinien zawierać zestawienie dokumentów księgowych (min. faktur, rachunków, umów o dzieło i umów zlecenia) wraz z podaniem ich daty wystawienia, kwoty wymaganej zapłaty i terminów płatności, dokumentujących wysokość kosztów realizacji zadania. Do wniosku należy dołączyć kserokopie wszystkich ujętych we wniosku dokumentów księgowych, opisanych zgodnie z § 6 pkt 8, a w przypadku wydatków już poniesionych dodatkowo kopie potwierdzenia ich płatności.
  8. Faktury powinny być opisane wg wzoru: Faktura dotyczy realizacji Filmu zgodnie z umową koprodukcyjną nze środków ZFF wydatkowano kwotę oraz na każdej ze stron opieczętowane za zgodność z oryginałem.
  9. Strony ustaliły, iż PRODUCENT wydatkuje kwotę całego przyznanego wsparcia finansowego (w tym podatki i świadczenia od wynagrodzeń), opisaną w § 6 pkt 4 Umowy jako wkład KOPRODUCENTA w wysokości zł do dnia.
  10. W razie nie wyprodukowania przez PRODUCENTA Filmu lub niewydatkowania przekazanej kwoty finansowego wkładu koprodukcyjnego lub nie przedstawienia rozliczenia końcowego, jest on zobowiązany do zwrotu pełnej kwoty wkładu finansowego KOPRODUCENTA wraz z ustawowymi odsetkami liczonymi od dnia przekazania wnioskowanej, nierozliczonej kwoty, do daty wpływu na konto bankowe KOPRODUCENTA.
  11. Strony mogą wspólnie podjąć decyzję o zwiększeniu lub zmniejszeniu kosztów Filmu, na warunkach ustalonych przez strony w formie pisemnego aneksu.
  12. PRODUCENT zobowiązuje się do wydatkowania na terenie Województwa Zachodniopomorskiego kwoty stanowiącej % całej produkcji filmu


ZASADY ROZLICZENIA § 7

  1. PRODUCENT może zawrzeć umowy z innymi KOPRODUCENTAMI na udział w produkcji Filmu. Ich dobór, ustalenie wysokości udziału i zakresu obowiązków oraz zakresu nabywanych przez tych KOPRODUCENTÓW autorskich praw majątkowych do Filmu i jego składowych należeć będzie do PRODUCENTA, przy czym nie może naruszać to postanowień niniejszej Umowy w zakresie praw KOPRODUCENTA.
  2. Strony ustalają, następujące terminy rozliczeń wkładu koprodukcyjnego (dokumenty dostarczone do siedziby ZFF):raport częściowy - do obejmujący rozliczenie pełnego wkładu koprodukcyjnego KOPRODUCENTA, raport końcowy - (zgodnie z harmonogramem złożonym we wniosku do PRODUCENTA, załącznik nr 3) w terminie do 30 dni od daty zakończenia działań produkcyjnych, nie później jednak niż do r. KOPRODUCENT zastrzega sobie możliwość wezwania PRODUCENTA do złożenia raportu częściowego w trakcie realizacji działań produkcyjnych.
  3. Po zakończeniu produkcji filmu PRODUCENT zobowiązany jest przez okres 5 lat do nadsyłania raportów finansowych z tytułu dystrybucji filmu za okres jednego roku do 5. stycznia roku następnego, uwzględniających należny KOPRODUCENTOWI procent wynikający z zapisu umowy koprodukcyjnej lub raportu końcowego (w przypadku zmian w kosztorysie). Raporty realizacji projekcji filmu organizowanych w okresie późniejszym niż 5 lat od daty zakończenia produkcji PRODUCENT zobowiązany jest przekazać KOPRODUCENTOWI każdorazowo w terminie do 30 dni od daty zakończenia pojedynczej projekcji lub cyklu projekcyjnego. Na podstawie nadesłanych przez PRODUCENTA raportów realizacji KOPRODUCENT wystawia PRODUCENTOWI fakturę na należną mu kwotę z terminem 14 dni.
  4. Koszty kwalifikowane i niekwalifikowane (...)


PRZENIESIENIE PRAWDO FILMU I UTWORÓW SKŁADOWYCH § 8

  1. PRODUCENT oświadcza, że nabył lub nabędzie wszelkie prawa, a w szczególności autorskie prawa majątkowo do utworów stworzonych na jego zamówienie w związku z produkcją filmową lub włączonych do Filmu (utwory składowe) oraz prawa pokrewne wraz z prawem korzystania i rozporządzania wymienionymi prawami we wszystkich krajach świata na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. 2006 r. nr 90 poz. 631 z póżn. zm.), bez ograniczeń czasowych i terytorialnych bez względu na ilość nadań, również poza eksploatacją audiowizualną, a w szczególności na wszystkich polach eksploatacji wymienionych w § 3 pkt 3.
  2. PRODUCENT oświadcza, że nabyte przez niego prawa wymienione powyżej nie zostaną ograniczone ani obciążone prawami osób trzecich z zastrzeżeniem postanowień Umowy.
  3. PRODUCENT oświadcza, że wszystkie umowy, które zawarł lub zawrze w związku z produkcją Filmu nie będą naruszać postanowień Umowy.
  4. Producent zobowiązuje się przenieść na KOPRODUCENTA autorskie prawa majątkowe oraz prawa pokrewne (które nabędzie w związku z produkcją Filmu), w części odpowiadającej udziałowi KOPRODUCENTA we współwłasności Filmu określonej w Umowie (na wszystkich polach eksploatacji określonych w § 3 pkt 3., na których PRODUCENTOWI przysługują lub będą przysługiwały te prawa, w tym prawa do Scenariusza).
  5. Po wykonaniu przez PRODUCENTA zobowiązań wynikających z § 8 pkt 4 Umowy, KOPRODUCENTOWI będą przysługiwały autorskie prawa majątkowe oraz prawa pokrewne do Filmu, do utworów zamówionych przez PRODUCENTA na potrzeby Filmu (utworów wkładowych) na zasadzie współwłasności w części % dla PRODUCENTA oraz % dla KOPRODUCENTA z zastrzeżeniem zapisów dotyczących zawartych powyżej zasad finansowania realizacji Filmu.
  6. W przypadku, gdy koszt produkcji Filmu ulegnie podwyższeniu lub obniżeniu w stosunku do kosztu wykazanego w Kosztorysie, ustalony w § 8 ust. 5. udział KOPRODUCENTA w prawach autorskich do Filmu będzie określony w wysokości proporcjonalnej do faktycznego udziału KOPROOUCENTA w kosztach produkcji Filmu w raporcie końcowym.
  7. Przeniesienie praw o których mowa w § 8 pkt 1 - 6 Umowy nastąpi z chwilą ustalenia faktycznego udziału KOPRODUCENTA w kosztach produkcji Filmu, po przedstawieniu przez PRODUCENTA Kosztorysu powykonawczego, nie później niż po upływie miesiąca od daty całkowitego zakończenia produkcji.


OBOWIĄZKI STRON UMOWY § 9

  1. Do obowiązków PRODUCENTA należy:
    1. zawarcie ewentualnych umów z publicznymi inwestorami Filmu, o których mowa w niniejszej Umowie w § 6 pkt 2.;
    2. ubezpieczenie produkcji Filmu w ramach kosztów produkcji w zakresie powszechnie stosowanym przy ubezpieczaniu ekipy i odtwórców oraz sprzętu i nośników Filmu;
    3. organizacja produkcji Filmu, w tym m.in. powołanie grupy produkcyjnej, zawarcie umów z właściwymi technologicznie podmiotami wykonującymi usługi techniczne i inne na rzecz Filmu, zawarcie umów z aktorami i innymi wykonawcami, prowadzenie profesjonalnej księgowości oraz inne prace - aż do wykonania pełnowartościowych materiałów wyjściowych Filmu, umożliwiających jego dystrybucję i rozpowszechnianie;
    4. wskazanie osoby reżysera Filmu, zawarcie wszelkich umów z realizatorami i innymi podmiotami uczestniczącymi w realizacji Filmu zgodnie z prawem autorskim i kodeksem cywilnym w sposób taki, aby prawa KOPRODUCENTA, jako współuprawnionego autorsko nie byty ograniczone w zakresie nieograniczonego rozporządzania filmem w czasie i przestrzeni;
    5. rozliczenie otrzymanych środków finansowych od KOPRODUCENTA, w terminach określonych niniejszą umową (§ 6 pkt 9, i § 7 pkt 2);
    6. umieszczenie w napisach początkowych, w sposób trwały na nośniku Filmu informacji o udziale KOPRODUCENTA w produkcji Filmu oraz informacji o współfinansowaniu projektu ześrodków Urzędu Marszałkowskiego , które partycypowało w kosztach Funduszu, a także zamieszczenie znaków graficznych: KOPRODUCENTA, Województwa Miasta K i Miasta S, w formie uzgodnionej przez obie strony w trybie roboczym, w tym logo animowanego KOPRODUCENTA. Prace te zostaną wykonane w terminie przed wykonaniem kopii wzorcowej (master) Filmu i przedstawione do akceptacji przez KOPRODUCENTA;
    7. umieszczenie informacji i logo KOPRODUCENTA, Urzędu Marszałkowskiego Województwa , Miasta K i Miasta S we wszystkich materiałach informacyjno-reklamowych Filmu;
    8. zorganizowanie Kolaudacji Filmu z udziałem przedstawiciela KOPRODUCENTA, Urzędu Marszałkowskiego Województwa , Miasta K i Miasta S, w terminie wynikającym z harmonogramu produkcji;
    9. umożliwienie odbycia ogólnopolskiej Premiery Filmu lub premierowego pokazu publicznego w pierwszej kolejności premier lokalnych, niezwłocznie po terminie Premiery ogólnopolskiej, na terenie Województwa w uzgodnionym w trybie roboczym między stronami terminie i miejscu; rozliczenie zysków z eksploatacji Filmu z wszystkich pól eksploatacji w proporcjach odpowiadających wkładowi wniesionemu w produkcję zgodnie z zapisami Umowy.
  2. PRODUCENT jest zobowiązany dostarczyć KOPRODUCENTOWI następujące materiały:
    1. listę napisów czołowych i końcowych,
    2. metrykę Filmu z potwierdzeniem jej przekazania do Stowarzyszenia ZAiKS,
    3. streszczenie Filmu,
    4. 15 sztuk zaproszeń na główną Premierę Filmu,e. 5 sztuk płyt DVD z filmem do wyłącznego użytku wewnętrznego KOPRODUCENTA, które będą stanowić jego własność, bez prawa ich powielania,
    5. 5 plakatów Filmu,
    6. komplet fotosów Filmu na płycie CD.
  3. KOPRODUCENT zobowiązany jest do przekazania środków finansowych na zasadach określonych w § 6 pkt 3, 5, 7, 9 Umowy .
  4. Strony zwolnione są od wszelkich zobowiązań wynikających z Umowy bez obowiązku wypłacenia odszkodowania i pokrycia strat, jeżeli wykonanie tych zobowiązań stało się niemożliwe na skutek zdarzenia pochodzącego z zewnątrz o charakterze nadzwyczajnym, którego nie można było przewidzieć ani mu zapobiec, nawet przy dołożeniu najwyższego stopnia staranności (siła wyższa), a które miało znaczący wpływ na produkcję filmu.
  5. W przypadku odstąpienia od Umowy przez jedną ze Stron z przyczyn leżących po drugiej Stronie, Strona odstępująca ma prawo żądać od Strony przeciwnej zwrotu wszelkich poniesionych przez siebie należycie udokumentowanych kosztów oraz naprawienia szkody.


    NASTĘPCY PRAWNI § 10

  1. Przeniesienie praw i obowiązków wynikających z Umowy oraz udziału we współwłasności praw, w tym w wyniku postępowania spadkowego wymaga dla swej ważności zgody drugiej Strony Umowy.
  2. Niezależnie od zapisu ust.1 w przypadku zbycia przez którąkolwiek ze stron swojego udziału w prawach do Filmu, lub jakichkolwiek zmian własnościowych Strony, zbywca jest zobowiązany zapewnić, że jego następca prawny będzie wykonywać prawa i obowiązki współwłaściciela powyższych praw, zgodnie z Umową i złoży stosowne oświadczenie w formie pisemnej.
  3. Każda ze Stron ma prawo, po poinformowaniu drugiej Strony i przedstawieniu na jej życzenie projektu takiej umowy, w ramach swoich udziałów do zawierania Umów koprodukcyjnych, które nie będą naruszały praw i udziałów PRODUCENTA i KOPRODUCENTA.
  4. Stronom przysługuje prawo pierwokupu udziałów we współwłasności praw. Prawo to będzie wykonywane na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.


POUFNOŚĆ § 11

  1. Strony zobowiązują się nie ujawniać nikomu bez pisemnej zgody drugiej strony warunków Umowy, poza wypadkami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa oraz umów z innymi koproducentami.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 12

  1. Strony są zobowiązane do informowania się nawzajem o wszelkich czynnościach i przeszkodach mających wpływ na realizację Umowy.
  2. KOPRODUCENT zastrzega sobie prawo do kontroli ksiąg rachunkowych, faktur i dokumentacji produkcyjnej Filmu w siedzibie PRODUCENTA oraz wszelkiej dokumentacji dotyczącej eksploatacji Filmu, w zakresie związanym z realizacją Umowy w terminie do 5 lat od daty złożenia raportu końcowego przez PRODUCENTA. Każdorazowo nieuzasadniona odmowa wglądu zobowiązuje PRODUCENTA do zapłaty na rzecz KOPRODUCENTA kary w wysokości 50.000 zł.
  3. Strony mają prawo i obowiązek uczestniczyć w Kolaudacji Filmu i dokonać jego odbioru lub zgłosić w czasie Kolaudacji zastrzeżenia do Filmu wraz z żądaniem dokonania zmian, o ile żądania zgodne są ze Scenariuszem Filmu.
  4. Jeżeli w związku z realizacją Umowy zachodzi konieczność przekazania pisemnej informacji lub pisma związanego z produkcją Filmu, za doręczenie korespondencji uznaje się, jeżeli przesyłka została nadana listem poleconym na adres Strony wskazany w Umowie. W przypadku zmiany adresu, Strona, której zmiana dotyczy, zobowiązana jest powiadomić drugą stronę listem poleconym o zmianie adresu. W razie niewykonania przez którąkolwiek ze stron obowiązku powiadomienia o zmianie adresu, pismo skierowane na adres wskazany w Umowie, Strony uznają za skutecznie doręczone. W takim przypadku Strona, która nie wywiązała się z obowiązku powiadomienia o zmianie adresu nie może powoływać się na brak skutecznego doręczenia informacji lub pisma.
  5. Spory wynikłe w związku z realizacją Umowy będą rozstrzygane przez sąd właściwy ze względu na siedzibę KOPRODUCENTA.
  6. Wszystkie zmiany niniejszej Umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
  7. Niniejsza umowa została zawarta po negocjacjach z Producentem.
  8. We wszystkich sprawach nieuregulowanych niniejszą Umową stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. 2006 r. nr 90 poz. 631 z późn. zm.).
  9. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednej dla każdej ze stron.
  10. Załączniki stanowiące integralną część umowy: (...)


W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jako koproducent, tj. współautor dzieła nabywa prawa autorskie do tego dzieła z chwilą jego powstania, tzn. po zakończeniu jego produkcji. W trakcie powstawania filmu Wnioskodawca na podstawie złożonych przez producentów wniosków, które zawierają zestawienie faktur lub rachunków opłaconych przez producenta lub ze wskazanym terminem do opłacenia przez producenta – stanowiących podstawę rozliczenia finansowego wkładu koproducenta, przekazuje środki pieniężne. Środki te przekazywane są w roku, w którym została zawarta umowa koprodukcyjna, zaś przeniesienie praw, o których mowa w § 8 pkt 1-6 umowy koprodukcyjnej następuje z chwilą ustalenia faktycznego udziału koproducenta w kosztach produkcji filmu, co jest możliwe dopiero po zakończeniu produkcji filmowej i przedstawieniu przez producenta kosztorysu powykonawczego, co może nastąpić ze względu na specyfikę produkcji filmowej w tym samym roku, w następnym lub po kilku latach.

Wnioskodawca jako koproducent dysponuje zatem pierwotnymi prawami autorskimi.

Po zakończeniu produkcji filmu Wnioskodawcy (koproducentowi) przysługują proporcjonalnie do wkładu pieniężnego, zyski z tytułu dystrybucji filmu na wszystkich polach eksploatacji filmu. Producent filmu zobowiązany jest do przedstawienia koproducentowi raportów finansowych z tytułu dystrybucji. Na podstawie tych raportów Wnioskodawca (koproducent) wystawia producentowi fakturę na należną mu kwotę. W związku z powyższym wystąpi związek pomiędzy nabyciem tych praw a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto wskazano, iż wystawiona przez producenta faktura VAT nie ma potwierdzać przekazania wkładu pieniężnego przez koproducenta. Jeżeli nabycie praw autorskich do filmu przez koproducenta następuje w sposób pierwotny, zaś wkłady pieniężne wniesione przez koproducenta stanowią warunek uznania za koproducenta, to oznacza to ,że nabycie praw koproducenta do filmu nie stanowi usług (art. 8 ust. 1 ustawy ) i nie jest odpłatne (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy), zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy przekazanie Producentowi wkładu pieniężnego w ramach umowy koprodukcyjnej, dotyczącej przyznania wsparcia finansowego w oparciu o decyzję Komisji Konkursowej (działającego w strukturach Wnioskodawcy) ze środków pochodzących z dotacji, otrzymanej uprzednio w formie dotacji celowej z Urzędu Marszałkowskiego z przeznaczeniem na wsparcie produkcji filmowych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ...

Czy w przypadku wystawienia faktury VAT przez Producenta z tytułu otrzymania środków - wkładu pieniężnego (opisanego w pytaniu powyżej) dotyczącego realizacji umowy koprodukcyjnej, przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczania podatku VAT, jeżeli dokument ten nie potwierdza czynności, która została dokonana, w myśl art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z regulacją art. 5 pkt 5 i 6 ustawy o kinematografii, koproducent filmu - to podmiot, który wspólnie z producentem organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za produkcję filmu lub który współfinansuje produkcję filmu oraz nabywa współudział w autorskich prawach majątkowych. Zaś producent filmu to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji filmu. Zgodnie z art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług i definicją świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ust 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązań do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej, jako podmiotu działającego w imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa


Wnioskodawca uważa, że w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zastosowanie znajdzie w przedmiotowej sprawie art. 86 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na mocy art. 86 ust. 2 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:1a) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z powyżej wskazaną regulacją art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Co do zasady zatem, przez usługę należy rozumieć każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów. Usługą będzie takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną). W sytuacji zatem, gdy występuje świadczeniodawca oraz świadczeniobiorca działający ponadto jako przedsiębiorca, oraz samo świadczenie jest odpłatne, są to transakcje nietowarowe, lecz usługowe i podlegające opodatkowaniu VAT.

Aby dana transakcja nietowarowa podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi spełniać łącznie następujące trzy warunki:

  1. zaistnienie samego świadczenia,
  2. świadczenie musi być dokonywane na czyjąś rzecz,
  3. świadczenie musi mieć charakter odpłatny.


Przez świadczenie uważa się zachowanie dłużnika przewidziane treścią zobowiązania i z nim zgodne. Samo świadczenie zaś ma nastąpić na rzecz podmiotu, świadczeniobiorcy, dokonywane przez podmiot, jakim jest świadczeniodawca. Świadczenie to ma być dokonane na rzecz, inaczej na korzyść, dla czyjegoś dobra, czy w czyimś interesie. Tym samym po stronie odbiorcy świadczenia musi wystąpić określona korzyść, wartość materialna lub niematerialna, której jest on beneficjentem. Ma to być, zatem element tzw. przysporzenia, osiągnięcia jakiegoś konkretnego bezpośredniego benefisu u świadczeniobiorcy, dla którego, na którego rzecz dane świadczenie zostało dokonane.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. z 2006 r. Dz. U. Nr 90, poz. 631 ze zm.) określa, że prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. W powołanym przepisie art. 8 ust. 1 sformułowana została podstawowa zasada w myśl, której prawo autorskie powstaje w sposób pierwotny na rzecz twórcy. Nabycie praw autorskich przez twórcę następuje ex lege wraz ze stworzeniem utworu i jest rezultatem nie aktu prawnego, lecz aktu realnego (twórczego), określonych czynności faktycznych. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w rozdziale 6 zawiera przepisy w szczególe dotyczące utworów audiowizualnych.

I tak z art. 69 ww. ustawy wynika, ze współtwórcami utworu audiowizualnego są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno muzycznych oraz twórca scenariusza.

W myśl art. 70 ust. 1 cyt. ustawy domniemywa się, że producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego, jako całości. Na zamówienie producenta tworzone jest jedno dzieło współautorskie, czyli utwór audiowizualny.

Podsumowując, właściwe prawa autorskie do utworu audiowizualnego w postaci wyłącznego prawa do korzystania i rozporządzania nim nabywa - obecnie w trybie domniemania - producent. Prawa te producent nabywa w sposób pierwotny - wcześniej te prawa nie istniały. Fakt przyznania autorskiego prawa majątkowego do utworu audiowizualnego nie narusza jednak autorskich praw osobistych współtwórców takowego utworu. Z powyższych przepisów wysunąć należy wniosek, że skoro producent utworu audiowizualnego nabywa autorskie prawa majątkowe w sposób pierwotny z chwilą powstania utworu, to z tą samą chwilą współudział w autorskich prawach do utworu audiowizualnego nabywa również koproducent, który w myśl cyt. wyżej art. 5 pkt 5 ustawy o kinematografii jest współautorem stworzonego dzieła.

Tym samym, nabycie przez koproducentów praw autorskich do filmu oraz związanego z tym udziału w zysku w produkcji filmowej nie następuje w wyniku świadczenia wykonanego przez producenta w myśl art. 8 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, nabycie przez koproducentów współudziału w autorskim prawie majątkowym do filmu nie wypełnia przesłanki, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, odnośnie odpłatności za świadczenie, albowiem koproducent nabywa te prawa nieodpłatnie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, z chwilą stworzenia utworu. Nie można uznać, iż wniesiony wkład pieniężny stanowi odpłatność za nabycie praw, albowiem przekazanie wkładu pieniężnego stanowi warunek uznania podmiotu za koproducenta utworu audiowizualnego. Ponadto wkład pieniężny przekazywany Producentowi przez Wnioskodawcę (koproducenta) pochodzi z dotacji celowej przeznaczonej wyłącznie na ten cel.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nabycie przez koproducentów praw do filmu oraz związanego z nim udziału w zysku nie wypełnia dyspozycji art. 8 ust. 1, jak i art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Reasumując, w związku z zawartymi umowami z producentami filmu, w wyniku, których następuje nabycie pierwotne praw autorskich, praw majątkowych oraz praw pokrewnych przez Koproducenta, zdaniem Wnioskodawcy, nie nabywa on usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Zatem przekazanie Producentowi wkładu pieniężnego w ramach umowy koprodukcyjnej dotyczącej przyznania wsparcia finansowego w oparciu o decyzję Komisji Konkursowej Funduszu Filmowego (działającego w strukturach Wnioskodawcy) ze środków pochodzących z dotacji, otrzymanej uprzednio w formie dotacji celowej z Urzędu Marszałkowskiego z przeznaczeniem na wsparcie produkcji filmowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do odliczania podatku VAT z wystawionej faktury przez producenta, ponieważ dokument ten nie potwierdza czynności, która została dokonana, w myśl powołanego art. 88 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, definicja działalności gospodarczej wskazana w art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne lub rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 5 pkt 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111, z późn. zm.), koproducent filmu to podmiot, który wspólnie z producentem organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za produkcję filmu lub który współfinansuje produkcję filmu oraz nabywa współudział w autorskich prawach majątkowych.

Przepis art. 5 pkt 6 ww. ustawy o kinematografii stanowi natomiast, że producent filmu to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33¹ § 1 Kodeksu cywilnego, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji filmu.

W świetle przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.) prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w rozdziale 6 zawiera przepisy szczególne dotyczące utworów audiowizualnych. Z przepisu art. 69 ww. ustawy wynika, że współtwórcami utworu audiowizualnego są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno muzycznych oraz twórca scenariusza.

Ponadto na podstawie przepisu art. 70 ust. 1 ww. ustawy domniemywa się, że producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jako instytucja kultury, otrzymuje na zasadzie dotacji celowej od urzędu marszałkowskiego środki, które przekazywane są następnie producentom, jako wkład koprodukcyjny do produkcji filmów. Wnioskodawca bowiem, jako koproducent, na podstawie zawartej umowy koprodukcyjnej dotyczącej wsparcia finansowego produkcji filmowej, przekazuje producentowi określony wkład pieniężny. W zamian za to producent przeniesie na rzecz Wnioskodawcy (koproducenta) autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne (§ 8 pkt 4 zawartej umowy), które nabędzie w związku z produkcją filmu, w części odpowiadającej udziałowi koproducenta we współwłasności filmu określonej w umowie (na wszystkich polach eksploatacji określonych w § 3 pkt 3, na których producentowi przysługują lub będą przysługiwały te prawa, w tym prawa do scenariusza).

Zauważyć należy, że podmioty uczestniczące w produkcji filmów w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie mogą być uznane za jednego podatnika VAT. Oznacza to, że relacje zachodzące pomiędzy stronami umowy dotyczącej produkcji filmów, dla potrzeb rozliczeń podatku od towarów i usług, należy oceniać zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w zakresie tego podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wystąpią wszystkie konieczne elementy świadczenia opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, określone w art. 8 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zaistniało bowiem odpłatne świadczenie usług przez producenta na rzecz Wnioskodawcy. Świadczeniem w tym przypadku jest przeniesienie przez producenta praw autorskich i pokrewnych dotyczących filmu na Wnioskodawcę (koproducenta). Wkład pieniężny na produkcję filmu wnoszony przez koproducenta w zamian za przekazanie praw autorskich i pokrewnych pełni funkcję wynagrodzenia. Oznacza to, że czynność dokonywana pomiędzy Wnioskodawcą (koproducentem) a producentem jest odpłatna i w konsekwencji podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z kolei na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ww. ustawy.

W konsekwencji skoro Wnioskodawca nabywa świadczenie usługowe w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, to będzie miał prawo do odliczania podatku od towarów i usług naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej prawidłowo przez producenta z tego tytułu, przy założeniu, że nabyta usługa będzie wykorzystywana – jak wskazano w uzupełnieniu wniosku - do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie zajdą inne ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo zauważyć należy, iż mając na uwadze, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Wnioskodawca, będący nabywcą usługi, zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla świadczącego przedmiotowe usługi, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Podkreślić także należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy oceny przedstawionego stanu (zdarzenia przyszłego) wyłącznie w zakresie zadanego pytania i stanowiska Wnioskodawcy oraz w zakresie jego praw i obowiązków na gruncie podatku od towarów i usług, natomiast pozostałe kwestie nie były przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy stanu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj