Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-59/13-2/MW
z 11 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-59/13-2/MW
Data
2013.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
ewidencja środków trwałych
jednostka
korekta
nadpłata
nowe technologie
odliczenia
opinia
podstawa opodatkowania
ulga
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Czy biorąc pod uwagę, że Spółka uzyskała Pozytywną Opinię jednostki naukowej, Spółka może skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez złożenie na podstawie art. 75 § 1 w zw. z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego za rok 2011, a następnie poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2011 - omówionych wyżej wydatków na nabycie Licencji (w tym kosztów praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku 2011?



Wniosek ORD-IN 448 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.01.2013 r. (data wpływu 21.01.2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skorzystania z ulgi na nowe technologie poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego za rok 2011, a następnie poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2011, wydatków na nabycie Licencji (w tym kosztów praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku 2011 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.01.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skorzystania z ulgi na nowe technologie poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego za rok 2011, a następnie poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2011, wydatków na nabycie Licencji (w tym kosztów praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku 2011.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka jest producentem i dystrybutorem produktów naftowych i petrochemicznych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wytwarzaniem wyrobów petrochemicznych (m.in. kwasu tereftalowego oraz soli tegoż kwasu). W celu prowadzenia produkcji kwasu tereftalowego na skalę przemysłową, Spółka nabyła w dniu 27 kwietnia 2006 r. licencję na proces produkcyjny kwasu tereftalowego (dalej: „Licencja”).

W odniesieniu do Licencji, nabytej na podstawie podpisanej w 2006 r. Umowy licencyjnej, Spółka dokonywała płatności z tytułu jej nabycia i wdrożenia w rozłożeniu na okresy wynikające z postanowień Umowy licencyjnej, m.in. dokonywała tego rodzaju płatności w roku, w którym Spółka wprowadziła Licencję do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wprowadzenie Licencji jako wartości niematerialnej i prawnej do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (dalej: „ewidencji”) nastąpiło w dniu 30 kwietnia 2011 r.

Licencja spełnia kryteria wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji podatkowej w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) i została wprowadzona do ewidencji. Wartość początkową Licencji przyjęto w wysokości ceny nabycia, w tym praw autorskich i wdrożenia.

Innowacyjność Licencji, jako spełniającej przesłanki do zastosowania ulgi na nowe technologie zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 18b ust. 2 in fine ustawy o CIT, została potwierdzona opinią jednostki naukowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. nr 96, poz. 615 ze zm., dalej: „ustawa o zasadach finansowania nauki”) niezależnej wobec Spółki. Przedmiotowa opinia potwierdza, że Licencja, której dotyczy wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnej i prawnej, umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż pięć ostatnich lat (dalej: „Pozytywna Opinia”).

Przedmiotowa Licencja na proces produkcyjny kwasu tereftalowego objętego wnioskiem umożliwiła wykonywanie nowych i udoskonalanie wyrobów wytwarzanych przez Spółkę, i stanowi innowacyjne rozwiązanie, w szczególności w zakresie opisywanych rozwiązań inżynieryjnych dotyczących:

  1. organizacji produkcji kwasu tereftalowego poprzez zastosowanie precyzyjnego i dostosowanego do lokalnych warunków planu fabryki oraz instalacji do produkcji tego kwasu,
  2. efektywności wdrożonego rozwiązania (przedmiotowa technologia stanowi najwydajniejsze rozwiązanie dostępne na rynku w zakresie wdrożenia dedykowanej instalacji energetycznej), poprzez umożliwienie odzyskiwania energii w procesie produkcji,
  3. dostosowania technologii do warunków klimatycznych panujących w Polsce oraz wymogów Spółki poprzez zwiększenie bezpieczeństwa w postaci dodatkowych zaworów awaryjnego zamykania procesów oraz możliwości prowadzenia produkcji w temperaturze nawet do -29° C,
  4. jakości otrzymywanego surowca poprzez uzyskanie wyższej czystości otrzymywanego kwasu tereftalowego - kwas tereftalowy otrzymywany przez Spółkę jest najwyższej jakości w porównaniu z wiodącymi producentami kwasu tereftalowego na świecie.

Ponadto Spółka nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowych technologii, o których mowa w przedmiotowym wniosku. Nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz Spółka nie została postawiona w stan likwidacji. Spółka nie otrzymała zwrotu wydatków na nowe technologie w postaci Licencji w jakiejkolwiek formie.

Spółka nie rozpoznała straty podatkowej za rok podatkowy 2011. Wielkość jej dochodu podatkowego z pozarolniczej działalności gospodarczej nie była niższa od kwoty przysługujących odliczeń (art. 18b ust. 6 zd. 2 ustawy o CIT) za rok podatkowy 2011.

Dotychczas Spółka nie korzystała z ulgi z tytułu nabycia nowych technologii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę, że Spółka uzyskała Pozytywną Opinię jednostki naukowej, Spółka może skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez złożenie na podstawie art. 75 § 1 w zw. z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego za rok 2011, a następnie poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2011 - omówionych wyżej wydatków na nabycie Licencji (w tym kosztów praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku 2011...

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy zaistniałego stanu faktycznego. W zakresie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stanowisko Wnioskodawcy

Biorąc pod uwagę, że Spółka uzyskała Pozytywną Opinię jednostki naukowej, Spółka może skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez złożenie na podstawie art. 75 § 1 w zw. z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego za rok 2011, a następnie poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2011 - omówionych wyżej wydatków na nabycie Licencji (w tym kosztów praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku 2011.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Przepisy obowiązujące

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do treści art. 18b ust. 2 ustawy o CIT, za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdzać będzie opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki.

Zgodnie natomiast z treścią art. 18b ust. 4 ustawy o CIT, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Zgodnie z przepisem art. 18b ust. 6 ustawy o CIT, Spółka dokona stosownych odliczeń w zeznaniach za właściwy rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, zgodnie z art. 18b ust. 4 ustawy o CIT.

Stosownie do art. 18b ust. 7 ustawy o CIT, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej na podstawie art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o CIT.

Jak wynika z art. 18b ust. 8 ustawy o CIT, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  2. zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Biorąc pod uwagę powyższe warunki, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków spełniających kumulatywnie poniższe warunki, tj.:

  1. wydatki zostały uwzględnione w wartości początkowej WNiP, oraz
  2. zostały poniesione przez podatnika na nabycie nowej technologii, oraz
  3. zostały zapłacone w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2011, oraz
  4. nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W ocenie Spółki, poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie licencji spełniają wszystkie powyższe warunki, w szczególności zaś wydatki te zostały uwzględnione w wartości początkowej WNIP, zostały poniesione przez Spółkę na nabycie nowej technologii, zostały zapłacone w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych, jak również nie zostały one zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

Licencja W ocenie Spółki, wdrożenie Licencji umożliwiło wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług w porównaniu do stanu przed ich wdrożeniem. Standard Licencji, jako nowej technologii w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy o CIT potwierdzony został opinią niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki.

W zaprezentowanym stanie faktycznym prawo do rozwiązań technologicznych w postaci Licencji stanowi dla Spółki wartość niematerialną i prawną w świetle przepisów ustawy o CIT, co jest jednym z warunków do uznania danej wiedzy technologicznej za nową technologię w rozumieniu tej ustawy.

Jak wynika z literalnej interpretacji art. 18b ustawy o CIT oraz ugruntowanej praktyki organów podatkowych, licencja na proces produkcyjny kwasu tereftalowego, która została wprowadzona przez podatnika do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, może być podstawą do skorzystania z preferencji podatkowej wynikającej z ulgi technologicznej, pod warunkiem uzyskania opinii jednostki naukowej potwierdzającej innowacyjność nowej technologii.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 kwietnia 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1530/11/MS), który uznał, że w przypadku wiedzy technologicznej, której nabycie, wdrożenie i przystosowanie jest niezbędne do uruchomienia procesu produkcyjnego, podatnikowi przysługiwać będzie prawo do złożenia korekt zeznania i do skorzystania z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania poniesionych w poprzednich latach podatkowych wydatków na nabycie nowych technologii.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym spełnione zostały wszystkie niezbędne przesłanki determinujące skorzystanie z ulgi technologicznej oraz nie zaistniały okoliczności skutkujące koniecznością dokonania korekty zwiększającej podstawę opodatkowania, wymienione przez ustawodawcę w art. 18b ust. 8 ustawy o CIT, które powodowałyby definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi technologicznej.

Ponadto wydatki na nabycie nowych technologii zostały efektywnie poniesione, co umożliwi ich odliczenie od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18b ust. 6 ustawy o CIT w korekcie zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym doszło do ich poniesienia w rozumieniu art. 18b ust. 4 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę, że Spółka uzyskała Pozytywną Opinię jednostki naukowej, Spółka może skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez złożenie na podstawie art. 75 § 1 w zw. z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego za rok 2011, a następnie poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym Licencja została wprowadzona do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tj. w roku 2011 - omówionych wyżej wydatków na nabycie Licencji (w tym kosztów praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku 2011.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj