Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-92/13/MZ
z 25 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 26 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Wnioskodawcy z tytułu dokonania czynności zakupu zestawu perkusyjnego od osoby fizycznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania Wnioskodawcy z tytułu dokonania czynności zakupu zestawu perkusyjnego od osoby fizycznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Centrum Kultury) jako gminna samorządowa instytucja kultury działa zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym oraz na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wykonując zadania z zakresu upowszechniania kultury, które są obligatoryjnymi zadaniami własnymi Gminy X. Wnioskodawca został wpisany do krajowego rejestru podmiotów z przedmiotem działalności sklasyfikowanym pod numerem PKD - 9004Z -Działalność obiektów kulturalnych, PKD - 9231F - Działalność domów i ośrodków kultury.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Gminy X.

Wnioskodawca zgodnie ze statutem realizuje zadania, m.in. poprzez organizację własnych przedsięwzięć artystycznych, a także nadzór i koordynację innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym, promujących dziedzictwo i dorobek kulturalny Gminy X. Działalność statutowa realizowana jest na rzecz Gminy X a celem Wnioskodawcy nie jest osiąganie zysku. Najbardziej znanymi imprezami organizowanymi przez Wnioskodawcę jest Festiwal M. oraz G.

Wnioskodawca wskazał, iż w przedmiocie zapytania w przedstawionym stanie faktycznym nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej, a także w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wnioskodawca w dniu 12 lutego 2013 r. zakupił na podstawie umowy sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej używany zestaw perkusyjny. Natomiast w dniu 13 lutego 2013 r. Wnioskodawca dokonał zapłaty za ww. zestaw w formie przelewu na rachunek bankowy sprzedawcy. Zakupiony zestaw perkusyjny ma służyć do celów koncertowych orkiestrze, działającej w strukturach Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym Wnioskodawcy dotyczy obowiązek zapłaty podatku od kupna zestawu perkusyjnego na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

W ocenie Wnioskodawcy, stosownie do przepisu art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego. Wnioskodawca wskazał, iż jest jednostką organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego, dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, oznacza to, że jest on zwolniony z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy sprzedaży.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży m.in. rzeczy ruchomych - 2%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży zestawu perkusyjnego jako umowa sprzedaży rzeczy podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych określone strony czynności cywilnoprawnych, bez względu na dokonaną czynność, mieszczącą się w zakresie przedmiotowym ustawy. Zgodnie z art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który to przepis wskazuje Wnioskodawca, zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego.

Z powołanego powyżej przepisu jednoznacznie zatem wynika, iż wskazanym zwolnieniem objęte są wyłącznie jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym, aby wskazane zwolnienie podmiotowe mogło mieć zastosowanie, to stroną czynności (np. kupującym) musi być jednostka samorządu terytorialnego (Gmina, Powiat, Województwo). Skoro bowiem z treści przepisu jednoznacznie wynika, iż podmiotem uprawnionym do zwolnienia z opodatkowania jest jedynie jednostka samorządu terytorialnego, to nie można domniemywać, że chodzi tutaj również o podmioty, które są jednostkami organizacyjnymi jednostki samorządu terytorialnego. Gdyby wolą ustawodawcy było, że prawo do zwolnienia określone tymże przepisem będzie przysługiwało również jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego (tak jak w stanie faktycznym opisanym we wniosku), to niechybnie takie uregulowanie zawarłby w analizowanym przepisie.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż w dniu 12 lutego 2013 r. Wnioskodawca nabył używany zestaw perkusyjny na podstawie umowy kupna - sprzedaży. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy X, działa jako gminna samorządowa instytucja kultury na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 406) oraz ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Działalność Wnioskodawcy prowadzona jest w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Gminy X.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie do czynności zakupu zestawu perkusyjnego przez Wnioskodawcę, dokonanej w drodze umowy kupna – sprzedaży, nie może znaleźć zastosowania zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w treści art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika bowiem, iż obligatoryjną przesłanką warunkującą zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest posiadanie statusu jednostki samorządu terytorialnego przez stronę dokonującą czynności cywilnoprawnej. Natomiast Wnioskodawca będący stroną czynności (kupującym) nie jest jednostką samorządu terytorialnego; status ten posiada bowiem Gmina X, która nie była stroną ww. czynności (nie była kupującym). Zatem okoliczność, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy X, która jest jednostką samorządu terytorialnego, jest w tym przypadku bez znaczenia.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest zatem w tym przypadku zastosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca z tytułu dokonania czynności zakupu sprzętu perkusyjnego nie jest zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 8 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Powołany wyżej przepis nie daje bowiem podstaw do zwolnienia od tego podatku innych podmiotów niż jednostki samorządu terytorialnego, występujące jako strona czynności.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj