Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-363/13/PS
z 5 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 18 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 4 lipca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „U.” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „U.”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia korzysta z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach podpisanej umowy o dofinansowanie projektu pn: „U.”. W związku z tym oświadczyła, że podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym. Województwo, jako instytucja pośrednicząca w projekcie, zażądało dostarczenia pisemnej interpretacji przepisów prawa właściwej Izby Skarbowej. W ramach projektu beneficjent zakupił nakładki radiowe na wodomierze oraz system retransmisji danych o zużyciu zimnej i ciepłej wody, które zainstalowane zostały w budynkach mieszkalnych. Większość kosztów tego projektu można wprost przypisać do lokali mieszkalnych lub użytkowych. Niektórych kosztów, np. zakupu serwera, czy zintegrowanego systemu informatycznego, nie sposób przypisać wprost do konkretnych lokali, gdyż służą obsłudze zarówno lokali mieszkalnych, jak i lokali użytkowych. Spółdzielnia dokonuje odliczenia tylko i wyłącznie od wydatków mających związek z czynnościami opodatkowanymi, natomiast nie dokonuje odliczenia w związku czynnościami określonymi w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów usług.


W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółdzielnia Mieszkaniowa ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze sprzedażą na rzecz lokali mieszkalnych?
  2. Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących sprzedaż na rzecz lokali mieszkalnych i użytkowych, jeżeli nie jest możliwe określenie odrębnych kwot podatku naliczonego, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku ze zwolnieniem przez ustawodawcę czynności, o których mowa w ww. przepisie, nie ma podstawy prawnej do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie prac na rzecz lokali mieszkalnych, realizowanych w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Spółdzielnia stwierdziła, że przysługuje tylko częściowe odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz lokali mieszkalnych i użytkowych, z uwzględnieniem proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, gdy nie jest możliwe określenie odrębnych kwot podatku naliczonego, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zatem w przypadku zakupu np. serwera, czy oprogramowania, wykorzystywanych zarówno na rzecz lokali mieszkalnych (sprzedaż zwolniona od podatku od towarów i usług), jak i lokali użytkowych (sprzedaż opodatkowana), w związku z tym, że nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, od których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, możliwe jest tylko częściowe odliczenie podatku, z uwzględnieniem proporcji, o której mowa powyżej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle ust. 3 powołanego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję – w myśl ust. 4 – określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja; proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% - ust. 10 pkt 2 cyt. artykułu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia poniosła wydatki współfinansowane ze środków UE na informatyzację wspomagającą zarządzanie. Nabyła nakładki radiowe na wodomierze oraz system retransmisji danych o zużyciu zimnej i ciepłej wody. Niektórych kosztów, np. zakupu serwera, czy zintegrowanego systemu informatycznego, nie sposób przypisać wprost do konkretnych lokali, gdyż służą obsłudze zarówno lokali mieszkalnych, jak i lokali użytkowych. Podatek naliczony od części dokonanych zakupów służących lokalom mieszkalnym oraz lokalom użytkowym został odliczony przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółdzielnia nie odliczyła kwoty podatku naliczonego od zakupów związanych wyłącznie z lokalami mieszkalnymi

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do zakupów związanych zarówno z lokalami mieszkalnymi, jak i użytkowymi, tj. nabycia nakładek radiowych, systemu retransmisji danych, serwera, zintegrowanego system informatycznego, Spółdzielni przysługiwało prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy. Natomiast w odniesieniu do zakupów, które związane były wyłącznie z lokalami mieszkalnymi, prawidłowo postąpiła nie odliczając od kwoty podatku należnego kwoty podatku naliczonego.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj