Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/92/ILG/11/PK-946
z 15 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2011 r. Nr ILPB1/415-189/11-5/IM, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wygranych w konkursach i grach, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu – działając na podstawie § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – wydał w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 14 lutego 2011 r., uzupełniony w dniu 13 maja 2011 r.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje stworzenie usługi w postaci portalu internetowego ze specjalnym programem dla osób fizycznych. Na tym portalu internetowym zorganizowany i ogłoszony będzie konkurs dla osób fizycznych, które poprzez rejestrację w portalu (oraz prawdopodobnie minimalną opłatę w postaci wysłania sms’a w koszcie 1 pln) wyrażą chęć przystąpienia do usługi, a tym samym do konkursu. Warunki, zasady konkursu oraz zasady przyznawania nagród zostaną szczegółowo opisane w jego regulaminie. Wysokość i częstotliwość przyznawania nagród konkretnemu uczestnikowi konkursu będzie niezależna od Spółki. Każdy uczestnik konkursu zostanie wynagrodzony specjalnym punktem (punktami) w sytuacji, gdy dotrze do niego wysłany z portalu specjalny sms lub mms (lub inny nośnik informacji) o treści reklamowej lub ogłoszeniowej na numer zgłoszony w trakcie rejestracji. Nadawcą sms’ów i mms’ów będą klienci Spółki. Nadawcy będą określać odbiorców swych wiadomości poprzez zdefiniowanie kryteriów jakie musi spełniać osoba, do której trafi sms lub mms. Należy zaznaczyć, że nie są to dane które wskazują z imienia czy nazwiska odbiorcę. Dostępnymi kryteriami będą dane statystyczne takie jak płeć, wiek czy wykształcenie. Zgromadzone w taki sposób specjalne punkty uczestnicy konkursu będą mogli wymienić na towary lub usługi (np. doładowanie telefonu) jak również dokonać ich wymiany na środki płatnicze lub gotówkę. Dodatkowo w formie nagród przewiduje się przekazywanie kart SIM z określonym limitem wartości oraz innych towarów lub usług. Jednorazowa nagroda niezależnie od jej rodzaju nie będzie przekraczała wartości 760 zł.

Jednocześnie w regulaminie konkursu, jak również podczas rejestracji na portalu internetowym każda osoba fizyczna będzie składała oświadczenie, iż zakres jej uczestnictwa w konkursie nie obejmuje prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Do konkursu nie będą mogły przystępować osoby prawne.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w zakresie wypłaty nagród z tytułu wygranej w konkursie organizowanym, oraz ogłaszanym przez portal internetowy należący do Spółki będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wyrażone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązków płatnika w zakresie rozliczania przedmiotowego podatku z osobami fizycznymi biorącymi udział w konkursie?

Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź jest twierdząca. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda związana musi być z udziałem w konkursie,
  • ­jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • konkurs nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Jak określono powyżej Wnioskodawca w ramach zamierzonej działalności będzie prowadził poprzez założony portal internetowy konkurs dla osób rejestrujących się na portalu oraz w programie, zgodnie z zasadami wynikającymi z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy.

Przedmiotowy konkurs będzie organizowany i emitowany przez środek masowego przekazu jakim jest Internet (poprzez portal), w związku z powyższym zostają spełnione warunki do zastosowania zwolnienia zgodnie z cytowanym przepisem. Jak wynika z wyroku WSA w Warszawie (III SA/Wa 1189/09) do środków masowego przekazu zalicza się również Internet. Zgodnie z powyższym orzeczeniem przy spełnieniu warunku emisji i organizacji konkursu przez portal internetowy znajdzie zastosowanie zwolnienie w przypadku nagród o wartości nie przekraczającej 760 zł.

Dlatego też w opisywanym stanie faktycznym przy zastosowaniu zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwzględniając warunek, że wypłata nagród nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wykonania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów, w interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2011 r. Nr ILPB1/415-189/11-5/IM uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Powyższe rozstrzygnięcie Dyrektor Izby Skarbowej podjął w oparciu o przytoczone brzmienie art. 9 ust. 1, art. 11, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W interpretacji stwierdzono m.in., iż użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie „w środkach masowego przekazu” mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

Zatem w zakresie wypłaty nagród z tytułu wygranej w konkursie organizowanym oraz ogłaszanym przez portal internetowy Wnioskodawcy będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wyrażone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Wnioskodawca będzie zwolniony z obowiązków płatnika w zakresie rozliczania przedmiotowego podatku z osobami fizycznymi biorącymi udział w konkursie.


Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego Minister Finansów stwierdza, co następuje.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest niezgodne z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2011 r., zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy, za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 41 ust. 4 ustawy od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zatem powyższym zwolnieniem objęte są wyłącznie nagrody uzyskane w konkursie lub grze.

Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;­
  • podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, jednakże w przypadku opisanym w zdarzeniu przyszłym nie mamy do czynienia z tego rodzaju konkursem.


Zatem w przypadku konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę należy rozpatrzyć dwie kwestie:

  • po pierwsze – spełnienie przesłanki dotyczącej uzyskania nagrody w związku z udziałem w konkursie lub grze,
  • ­ po drugie – spełnienie przesłanek dla pierwszego rodzaju konkursów wymienionych w zwolnieniu przedmiotowym, gdyż organizowany konkurs nie może być zakwalifikowany do drugiego rodzaju konkursów, tj. konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa czy sportu.


Z uwagi na brak legalnej (tj. określonej w powszechnie obowiązujących przepisach prawa) definicji pojęć "konkurs" i „gra” zasadne jest odwołanie się do ich znaczeń słownikowych, zgodnie z którym:

  • konkurs to impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.,
  • gra to zabawa towarzyska prowadzona według pewnych zasad, rozgrywka prowadzona między zawodnikami lub zespołami według zasad określonych regulaminem danej dyscypliny, rywalizacja dwóch konkurujących ze sobą osób lub grup.

Oceniając przedstawiony opis zdarzenia przyszłego trudno uznać, iż Wnioskodawca organizuje konkurs. Wskazał on bowiem, iż każdy uczestnik konkursu zostanie wynagrodzony specjalnym punktem (punktami) w sytuacji, gdy dotrze do niego wysłany z portalu specjalny sms lub mms (lub inny nośnik informacji) o treści reklamowej lub ogłoszeniowej na numer zgłoszony w trakcie rejestracji. Nadawcą sms’ów i mms’ów będą klienci Spółki. Nadawcy będą określać odbiorców swych wiadomości poprzez zdefiniowanie kryteriów jakie musi spełniać osoba, do której trafi sms lub mms. Należy zaznaczyć, że nie są to dane które wskazują z imienia czy nazwiska odbiorcę. Dostępnymi kryteriami będą dane statystyczne takie jak płeć, wiek czy wykształcenie. Zgromadzone w taki sposób specjalne punkty uczestnicy konkursu będą mogli wymienić na towary lub usługi (np. doładowanie telefonu) jak również dokonać ich wymiany na środki płatnicze lub gotówkę.

Stąd oceniając przedstawiony powyżej opis, w kontekście wskazanych definicji konkursu i gry, brak jest podstaw do twierdzenia, że w tym przypadku będziemy mieć do czynienia z konkursem lub grą, nie występują tu bowiem podstawowe elementy tego typu przedsięwzięcia jak rywalizacja, wyłanianie najlepszych wykonawców itp. Z tego względu do otrzymanych przez uczestników nagród nie może mieć zastosowania omawiane zwolnienie przedmiotowe, gdyż nie została spełniona już pierwsza przesłanka zwolnienia. Organizowane przedsięwzięcie nie jest bowiem ani konkursem ani grą.

Skoro nie spełniono pierwszej przesłanki nie zachodzi potrzeba rozpatrywania spełnienia drugiej, jednakże Minister Finansów wyrazi opinię co do stwierdzenia Wnioskodawcy zawartego w opisie zdarzenia przyszłego, iż przedmiotowy konkurs będzie organizowany i emitowany przez środek masowego przekazu jakim jest Internet (poprzez portal), w związku z powyższym zostają spełnione warunki do zastosowania zwolnienia zgodnie z cytowanym przepisem.

Minister Finansów nie ma wątpliwości, iż Internet jest środkiem masowego przekazu. Jednakże o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia nie decyduje sam fakt organizowania i ogłaszania konkursów lub gier w masowych środkach przekazu, na co zwraca uwagę Wnioskodawca.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wskazuje bowiem, iż zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do konkursów i gier organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, co oznacza, że wygrana w konkursie i grze będzie zwolniona od podatku, jeżeli łącznie zostaną spełnione te dwie przesłanki, czyli konkurs/gra będzie nie tylko emitowana (ogłaszana) przez środki masowego przekazu, ale także przez nie organizowana.

Zatem zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach lub grach ogłaszanych w Internecie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu lub gry były środki masowego przekazu. Natomiast jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca planuje założenie portalu internetowego ze „specjalnym programem dla osób fizycznych”, co oznacza iż nie jest on instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu.

Powyższe stanowisko Ministra Finansów znajduje także potwierdzenie m.in. w wyroku WSA w Warszawie z dnia 15 stycznia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1189/09, w którym Sąd stwierdził, iż „dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu", do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, iż są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Z powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) rozumianych jako środki komunikowania masowego (urządzenia techniczne), do których zaliczany jest Internet. Przepis ten wymaga, aby konkursy były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów.”.

W konsekwencji do omawianych nagród nie będzie miało zastosowania zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy (niezależnie od ich wysokości).

Zatem uzyskana nagroda stanowić będzie przychód podatnika z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlegać będzie opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy, a nie zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym.

Podmiotem obowiązanym do wystawienia informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy, będzie organizator przedsięwzięcia, tj. podmiot, który jest zarówno organizatorem jak i ponosi cały ekonomiczny ciężar związany z realizacją przedsięwzięcia.


Mając powyższe na uwadze należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 maja 2011 r. Nr ILPB1/415-189/11-5/IM, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2011 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2011 r.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą”). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj