Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-159/13-3/GG
z 16 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-159/13-3/GG
Data
2013.07.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Powiązania gospodarcze, rodzinne, kapitałowe


Słowa kluczowe
cena rynkowa
dokumentacja podatkowa
podatkowa grupa kapitałowa
powiązania
transakcja


Istota interpretacji
Czy w związku z realizowanymi transakcjami pomiędzy Spółkami (w ramach P posiadającej status podatnika podatku dochodowego), P jest zobowiązana do przygotowania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a?



Wniosek ORD-IN 241 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r., w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z realizacją transakcji w ramach podatkowej grupy kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. w zakresie obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z realizacją transakcji w ramach podatkowej grupy kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

  1. działają jako spółka reprezentująca P. (,, ”) w zakresie obowiązków wynikających z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (UPDOP) oraz z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa („Spółka Reprezentująca ”).

Zgodnie z art. la ust. 1 i 2 UPDOP P została utworzona przez powiązane kapitałowo spółki prawa handlowego:

  • A Sp. z o. o.;
  • P S.A.;
  • A S.A.;
  • A Sp. z o. o.;
  • A Sp. z o. o.;
  • A Sp. z o.o. oraz
  • Z S.A. („Spółka Dominująca”) posiadającą min. 95% w ww. spółkach („Spółki Zależne P ”).

Spółka Dominująca P , Spółka Reprezentująca P oraz Spółki Zależne P będą dalej łącznie zwane „Spółkami P ”. Umowa o utworzeniu P została zawarta przez Spółkę Dominującą P oraz Spółki Zależne P w formie aktu notarialnego na okres co najmniej 3 lat podatkowych. Na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez P Spółka Reprezentująca P zgłosiła tę umowę do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, który w dniu 18 października 2011 r. wydał decyzję o rejestracji umowy o utworzeniu P i nadał jej numer identyfikacji podatkowej.

W okresie funkcjonowania P i posiadania przez Nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych dochodzi i będzie dochodzić do transakcji pomiędzy Spółkami P . W związku z realizacją ww. transakcji Spółki P zaniechały lub zamierzają zaniechać badania warunków tych transakcji pod kątem ich rynkowości. Zatem nie można wykluczyć, że w niektórych przypadkach warunki poszczególnych transakcji (w tym dotyczące wynagrodzenia) we wzajemnych rozliczeniach pomiędzy Spółkami P odbiegają lub będą odbiegać od warunków rynkowych.

Wnioskodawca zaznaczył, że ww. zasady będą stosowane w szczególności w związku z wewnątrzgrupowymi transakcjami nabywania towarów i świadczenia usług, realizowanymi pomiędzy poszczególnymi Spółkami P .

Jednocześnie, w relacjach pomiędzy innymi podmiotami (powiązanymi i niepowiązanymi), niewchodzącymi w skład P , Spółki P stosują i nadal będą stosować zasady rynkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z realizacją transakcji przez Spółki P (w ramach P posiadającej status podatnika podatku dochodowego) P powinna wykazać jako dochód/przychód podatkowy wyłącznie cenę transakcyjną, ustaloną przez Spółki P dokonujące ww. transakcji...
  2. Czy w związku z realizowanymi transakcjami pomiędzy Spółkami P. (w ramach P posiadającej status podatnika podatku dochodowego), P jest zobowiązana do przygotowania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a...

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2 wniosku, natomiast w kwestii pytania nr 1 zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizowanymi transakcjami pomiędzy Spółkami P (dokowanymi w ramach P posiadającej status podatnika podatku dochodowego), P nie jest obowiązana do przygotowywania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej: UPDOP).

Zgodnie z art. 9a ust. 1 UPDOP, podatnicy dokonujący transakcji z podmiotami powiązanymi z tymi podatnikami – w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4 UPDOP, są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej do takiej (takich) transakcji, obejmującej:

  1. określenie funkcji, jakie spełniać będą podmioty uczestniczące w transakcji (uwzględniając użyte aktywa i podejmowane ryzyko);
  2. określenie wszystkich przewidywanych kosztów związanych z transakcją oraz formę i termin zapłaty;
  3. metodę i sposób kalkulacji zysków oraz określenie ceny przedmiotu transakcji;
  4. określenie strategii gospodarczej oraz innych działań w jej ramach - w przypadku gdy na wartość transakcji miała wpływ strategia przyjęta przez podmiot;
  5. wskazanie innych czynników - w przypadku gdy w celu określenia wartości przedmiotu transakcji przez podmioty uczestniczące w transakcji uwzględnione zostały te inne czynniki;
  6. określenie oczekiwanych przez podmiot obowiązany do sporządzenia dokumentacji korzyści związanych z uzyskaniem świadczeń - w przypadku umów dotyczących świadczeń (w tym usług) o charakterze niematerialnym.

Powyższy obowiązek, na podstawie art. 9a ust. 2 ww. UPDOP, obejmuje: transakcję lub transakcje między podmiotami powiązanymi, w których łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość:

    (i) 100.000 EURO - jeżeli wartość transakcji nie przekracza 20% kapitału zakładowego, określonego zgodnie z art. 16 ust. 7;
    (ii) 30.000 EURO - w przypadku świadczenia usług, sprzedaży lub udostępnienia wartości niematerialnych i prawnych, albo
    (iii) 50.000 EURO - w pozostałych przypadkach.

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 definicja podmiotów powiązanych umieszczona w art. 11 ust. 1 i 4 UDOP, obejmuje m.in. podmioty krajowe, charakteryzujące się w szczególności powiązaniami kapitałowymi, majątkowymi oraz personalnymi.

W świetle powyżej przywołanych przepisów obowiązek przygotowania dokumentacji podatkowej powstaje w przypadku łącznego spełnienia następujących wymogów:

    (i) mamy do czynienia z podatnikiem podatku dochodowego;
    (ii) w przypadku transakcji realizowanych pomiędzy tym podatnikiem a podmiotami powiązanymi z nim w sposób, o którym mowa w art. 11 ust. 1 i 4, czyli np. kapitałowo, majątkowo, personalnie;
    (iii) dla transakcji, których wartość w danym roku przekroczyła odpowiednie progi wartościowe wskazane w art. 9a ust. 2 UPDOP.

Odnosząc powyższe do analizowanego stanu faktycznego należy zauważyć, że zgodnie z art. la ust. 1 UPDOP, podatnikiem jest P jako całość, a nie zaś poszczególne Spółki P . Tym samym w przypadku transakcji realizowanych pomiędzy Spółkami P , nie jest spełniony pierwszy z ww. warunków niezbędny dla powstania obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej.

Odmienna wykładnia prowadziłaby do sytuacji, w której P byłaby obowiązana do przygotowywania dokumentacji na transakcjach wewnętrznych podatnika, co stoi w sprzeczności z (i) powyżej przytoczonymi przepisami oraz (ii) logiką stojącą za regulacjami dotyczącymi dokumentacji podatkowej, która co do zasady powinna być przygotowywana w celu potwierdzenia rynkowego charakteru warunków uzgodnionych między podmiotami powiązanymi.

W tym kontekście, zdaniem Wnioskodawcy, P nie będzie obowiązana do przygotowywania dokumentacji podatkowej dla transakcji realizowanych pomiędzy Spółkami P . Jednocześnie obowiązek ten powstanie w przypadku transakcji realizowanych przez P z innymi podmiotami powiązanymi (w rozumieniu art. 11 ust 1 i 4 UPDOP), w przypadku przekroczenia wartości, o których mowa w art. 9a ust. 2 UPDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj