Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-21/13-4/KK
z 18 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z póżn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 kwietnia 2013 r. (data wpływu 12 kwietnia 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 01 lipca 2013r. (data wpływu 04 lipca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów tytoniowych przemieszczanych z miejsca importu do składu podatkowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 01 lipca 2013r. (data wpływu 04 lipca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów tytoniowych przemieszczanych z miejsca importu do składu podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka A (dalej Spółka) zamierza importować z państwa trzeciego na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy). Spółka prowadzi skład podatkowy. Bezpośrednim celem importu wyrobów tytoniowych jest przeznaczenie ich do badań związanych z jakością tego produktu. Każdorazowo ilość importowanych wyrobów tytoniowych będzie adekwatna do przeznaczenia na badania związane z ich jakością. Spółka przeznaczy wyroby tytoniowe importowane na badania związane z jakością produktu, w ramach prowadzonego przez spółkę laboratorium badawczego. Wyroby tytoniowe zostaną zużyte na terenie składu podatkowego, w związku z przeprowadzanymi badaniami jakości. Bezpośrednio po dokonaniu dopuszczenia do obrotu wyroby akcyzowe są przemieszczane do składu podatkowego podmiotu, który przy odprawie celnej występował jako importer. Spółka prowadzi ewidencję wyrobów tytoniowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Spółka A nie posiada zezwolenia na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W piśmie z dnia 01 lipca 2013r. Wnioskodawca wskazał, iż przemieszczenia wyrobów tytoniowych, objętych zakresem pytania, z miejsca importu do składu podatkowego będzie dokonywał Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby tytoniowe importowane i dopuszczone do obrotu, z przeznaczeniem na badania związane z jakością tego produktu, przemieszczane są z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego, prowadzonego przez podmiot nie posiadający zezwolenia na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby tytoniowe importowane i dopuszczone do obrotu, z przeznaczeniem na badania związane z jakością tego produktu, przemieszczane są z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego, prowadzonego przez podmiot nie posiadający zezwolenia na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z par. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej rozporządzenie), zwalnia się od akcyzy wyroby tytoniowe, z chwilą ich przeznaczenia do badań naukowych oraz badań związanych z jakością produktu. W niniejszej sprawie spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 i ust. 7-9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej ustawa). Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 obejmuje papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki (pkt. 27).

Z uwagi na powyższe. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku importu z miejsca importu na terytorium kraju, przemieszczanie importowanych wyrobów tytoniowych, po dokonaniu odprawy celnej, do miejsca prowadzenia przez Spółkę składu podatkowego, będzie mogło być dokonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe, wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określono w załączniku nr 1 do ustawy.

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 31 ustawy stanowi, iż podmiot wysyłający to podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowany wysyłający, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast, zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej „zezwoleniem na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający” wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego, na pisemny wniosek podmiotu spełniającego określone warunki (art. 62a ust. 1 ustawy).

Zarejestrowanym wysyłającym, o którym mowa wyżej jest, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 14a ww. ustawy, podmiot któremu wydano zezwolenie (o którym mowa w art. 62a ust. 1 ustawy) na wysyłanie importowanych wyrobów z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności.

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy, miejsce importu – to miejsce, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego. Zatem, w świetle tej regulacji określenie miejsca importu następuje poprzez odniesienie się do przepisów prawa celnego, określających miejsca, w jakich mogą znajdować się wyroby importowane, w momencie dopuszczenia ich do obrotu.

W myśl art. 40 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie także, gdy wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium kraju.

Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka zamierza importować z państwa trzeciego na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy). Spółka prowadzi skład podatkowy. Bezpośrednim celem importu wyrobów tytoniowych jest przeznaczenie ich do badań związanych z jakością tego produktu. Każdorazowo ilość importowanych wyrobów tytoniowych będzie adekwatna do przeznaczenia na badania związane z ich jakością. Spółka przeznaczy wyroby tytoniowe importowane na badania związane z jakością produktu, w ramach prowadzonego przez spółkę laboratorium badawczego. Wyroby tytoniowe zostaną zużyte na terenie składu podatkowego, w związku z przeprowadzanymi badaniami jakości. Bezpośrednio po dokonaniu dopuszczenia do obrotu wyroby akcyzowe są przemieszczane do składu podatkowego podmiotu, który przy odprawie celnej występował jako importer. Spółka prowadzi ewidencję wyrobów tytoniowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Spółka nie posiada zezwolenia na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, iż przemieszczenia wyrobów objętych zakresem wniosku dokona Spółka.

Zatem ze wskazanych wyżej uregulowań wynika, iż Spółka będzie mogła dokonać wprowadzenia swoich wyrobów na teren składu podatkowego działając wyłącznie w ramach uzyskanego zezwolenia jako zarejestrowany wysyłający. Zatem, uzyskane zezwolenie będzie dotyczyło przede wszystkim samej możliwości wprowadzenia do składu podatkowego pochodzących z importu wyrobów akcyzowych.

Wobec powyższego, Spółka chcąc skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy, w chwili wypełnienia obowiązków wynikających z prawa celnego i związanych z dopuszczeniem wyrobów akcyzowych do swobodnego obrotu, powinna dopełnić wszystkich wymogów związanych z rozpoczęciem stosowania tej procedury jeszcze przed wprowadzeniem towaru do składu podatkowego.

Zatem, powinna dołączyć do przemieszczanych (wprowadzanych do składu) wyrobów akcyzowych dokument ADT oraz złożyć zabezpieczenie akcyzowe. Wskazać bowiem należy, iż nawet w takiej sytuacji jak przedstawiona we wniosku nie można wykluczyć powstania ubytków wyrobów akcyzowych, które w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, co do zasady, podlegają opodatkowaniu akcyzą. Zatem, w przedmiotowej sprawie będzie istniał obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego umożliwiającego pokrycie mogącego powstać zobowiązania podatkowego w akcyzie. Innymi słowy, Wnioskodawca chcąc skorzystać z możliwości wprowadzenia importowanych wyrobów akcyzowych do składu podatkowego powinien działać w ramach zezwolenia udzielonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego jako zarejestrowany wysyłający wypełniając określone w przepisach prawa obowiązki związane ze stosowaniem dokumentu ADT oraz ze złożeniem zabezpieczenia akcyzowego. Ewentualnie w przedmiotowej sytuacji Spółka ma możliwość skorzystania z usług podmiotu posiadającego status zarejestrowanego wysyłającego, który to dokona na rzecz Spółki przemieszczenia wyrobów akcyzowych importowanych i dopuszczonych do obrotu z miejsca importu do składu podatkowego.

Reasumując, Spółka nie ma możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w sytuacji przemieszczenia wyrobów tytoniowych importowanych i dopuszczonych do obrotu z miejsca importu na terytorium kraju do składu podatkowego, ponieważ Wnioskodawca nie posiada zezwolenia do działania jako zarejestrowany wysyłający.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 392 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj