Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-341/13/BD
z 21 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 22 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłacanych emerytom zlikwidowanej szkoły – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z tytułu świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wypłacanych emerytom zlikwidowanej szkoły.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W Gminie Z. z dniem 31 sierpnia 2012 r. Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w Z. z dnia 27 kwietnia 2012 r. zlikwidowano Szkołę Podstawową Nr X w Z.

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 53 ust. 3a w związku z art. 91d pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r., Nr 97, poz. 674 z późn. zm.), Burmistrz Miasta i Gminy Z. wskazał w Zarządzeniu nr (…) z dnia 22 sierpnia 2012 r. Szkołę Podstawową Nr Y w Z. (Wnioskodawcę) jako szkołę, w której będzie naliczony odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej Szkoły Podstawowej Nr X w Z. oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, dla których Szkoła Podstawowa Nr X w Z. była ostatnim miejscem pracy.

Nauczyciele, o których powyżej mowa, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza, mają prawo do korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym w Szkole Podstawowej Nr Y w Z.

Ponadto Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. korzystając z prawa, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 592, z późn. zm.), przyznał w Regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. również emerytom i rencistom - byłym pracownikom niepedagogicznym (pracownikom administracji i obsługi) zlikwidowanej Szkoły Podstawowej Nr X w Z., dla których szkoła ta była ostatnim miejscem pracy. Prawo to Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. przyznał tym osobom na ich pisemny wniosek. Na te osoby nie ma obowiązku dokonywania odpisu i tego odpisu szkoła nie dokonuje.

Zarówno byli nauczyciele, jak i pracownicy niepedagogiczni, o których wyżej mowa, będą korzystać ze świadczeń z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z., tj. np. świadczeń rzeczowych, pomocy finansowej, dofinansowania do wycieczek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy od świadczeń z ZFŚS przyznanych emerytom lub rencistom przejętym po zlikwidowanej szkole należy naliczyć zryczałtowany podatek dochodowy, a do kwoty 2280,00 zł świadczenia te można zwolnić z podatku?
  2. Czy będzie miał tu zastosowanie art. 21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nie przekraczającej 2280,00 zł w roku podatkowym?
  3. Czy będzie miał tu zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % należności?

Zdaniem Wnioskodawcy, z analizy treści art. 21 ust. 1 pkt 38 oraz art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie wyżej wymienionego przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych) z jakimkolwiek zakładem pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. uważa, że świadczenia, które będą przyznawane emerytom i rencistom - zarówno pedagogicznym (którym prawo do korzystania z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. przyznał Burmistrz Miasta i Gminy Z.), jak i niepedagogicznym (którym prawo do korzystania z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. przyznał dyrektor tejże Szkoły Podstawowej) - zlikwidowanej Szkoły Podstawowej Nr X w Z., będą zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania do wysokości 2280 zł w roku podatkowym, natomiast świadczenia z ZFŚS dla tych osób przyznane ponad kwotę 2280 zł w roku podatkowym, będą zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 przywołanej powyżej ustawy opodatkowane w wysokości 10% przyznanego świadczenia.

Na zasadach określonych w art. 42 ust. 1 i la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik, tj. Szkoła Podstawowa Nr Y w Z. będzie przekazywać kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca siedziby płatnika.

Natomiast, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik będzie przesyłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT - 8AR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.

Na mocy powołanego przepisu, zwolnione z opodatkowania są wszelkiego rodzaju świadczenia, tj. zarówno rzeczowe, pieniężne jak i niepieniężne.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – w wysokości 10% należności.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 cyt. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. (…).

W myśl art. 42 ust. 1a cyt. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. (…).

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 592, z późn. zm.) działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.

Stosownie do art. 2 pkt 5 cyt. ustawy osoby uprawnione do korzystania z Funduszu oznaczają pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów - byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Z wniosku wynika, iż Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w Z. z dnia 27 kwietnia 2012 r. zlikwidowano Szkołę Podstawową Nr X w Z. Burmistrz Miasta i Gminy Z. wskazał w Zarządzeniu nr (…) z dnia 22 sierpnia 2012 r. Szkołę Podstawową Nr Y w Z. (Wnioskodawcę) jako szkołę, w której będzie naliczony odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej Szkoły Podstawowej Nr X w Z. oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, dla których Szkoła Podstawowa Nr X w Z. była ostatnim miejscem pracy. Nauczyciele, o których powyżej mowa, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza, mają prawo do korzystania z usług i świadczeń finansowanych z ZFŚS na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym w Szkole Podstawowej Nr Y w Z. Ponadto Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. przyznał w regulaminie prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. również emerytom i rencistom - byłym pracownikom niepedagogicznym (pracownikom administracji i obsługi) zlikwidowanej Szkoły Podstawowej Nr X w Z., dla których szkoła ta była ostatnim miejscem pracy.

Zarówno byli nauczyciele, jak i pracownicy niepedagogiczni będą korzystać ze świadczeń z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z., tj. np. świadczeń rzeczowych, pomocy finansowej, dofinansowania do wycieczek.

Wnioskodawca uważa, że świadczenia, które będą przyznawane emerytom i rencistom - zarówno pedagogicznym (którym prawo do korzystania z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. przyznał Burmistrz Miasta i Gminy Z.), jak i niepedagogicznym (którym prawo do korzystania z ZFŚS Szkoły Podstawowej Nr Y w Z. przyznał dyrektor Szkoły Podstawowej w Z.) - zlikwidowanej Szkoły Podstawowej Nr X w Z., będą zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione z opodatkowania do wysokości 2280 zł w roku podatkowym, natomiast świadczenia z ZFŚS dla tych osób przyznane ponad kwotę 2280 zł w roku podatkowym, będą zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy opodatkowane w wysokości 10 % przyznanego świadczenia.

Wskazać należy, że aby świadczenie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • świadczenie ma otrzymać emeryt lub rencista,
  • świadczenie to musi być przyznane ww. osobom w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych (nie ma znaczenia, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot),
  • kwota świadczenia nie może przekroczyć w roku podatkowym wysokości 2280 zł.

Jedną z przesłanek do zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest, aby świadczenie było przyznane osobie w związku z istniejącym uprzednio stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych.

Z analizy treści art. 21 ust. 1 pkt 38 i art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Zatem dla emerytów i rencistów świadczenia otrzymane w związku z łączącym ich uprzednio stosunkiem pracy stanowią przychód. Jednakże przychód ten bez względu na źródło finansowania korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wartość otrzymanych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2280 zł. Od nadwyżki ponad tę kwotę płatnik obowiązany jest, zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż świadczenia rzeczowe, pomoc finansowa, dofinansowanie do wycieczek, które będą przyznawane emerytom i rencistom - zarówno pedagogicznym jak i niepedagogicznym zlikwidowanej Szkoły Podstawowej Nr X w Z. - będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kwoty 2280 zł w sytuacji, gdy spełnione będą wszystkie warunki wymienione w tym przepisie. Od nadwyżki ponad tę kwotę Wnioskodawca jako płatnik będzie obowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy.

Natomiast, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik będzie zobowiązany przesłać do urzędu skarbowego roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT - 8AR).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj