Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-554/13/EK
z 8 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości –jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, położonej w miejscowości S., obręb 0013, oznaczonej jako działki o numerach 194/1, 194/2, 194/3, o łącznej powierzchni 0,6062 ha, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą. Województwo nabyło przedmiotowe działki od osoby fizycznej na podstawie umowy zamiany -akt notarialny z dnia 20 grudnia 2012 r. Zgodnie ze sporządzonymi przez rzeczoznawcę majątkowego operatami szacunkowymi z dnia 10 kwietnia 2012 r.:


  1. działka nr 194/1 o pow. 0,3167 ha zabudowana jest:


    1. budynkiem murowanym, pięciokondygnacyjnym, na fundamencie kamiennym, z użytkowym poddaszem, o łącznej powierzchni użytkowej 2.885,85 m2. Budynek został zrealizowany w 1884 r. i jako budynek zabytkowego spichlerza wpisany do rejestru zabytków (decyzja nr 448 z dnia 10 kwietnia 1965 r.). W 1960 r. dobudowano szyb windy od parteru do IV piętra. W ostatnich latach dokonano wymiany pokrycia dachowego. Stan techniczny nieruchomości określony został na dostateczny, ale w zależności od przeznaczenia, wymagający modernizacji za zgodą konserwatora zabytków,
    2. dwoma budynkami gospodarczymi, parterowymi do rozbiórki,


  2. działka nr 194/2 o pow. 0,1429 ha zabudowana jest obiektem portierni przeznaczonym do rozbiórki, część działki przeznaczona jest na parking - wyłożona brukiem kamiennym,
  3. działka nr 194/3 o pow. 0,1466 ha zabudowana jest:


    1. budynkiem murowanym, czterokondygnacyjnym o powierzchni użytkowej 1.706,48 m2, oznakowanym jako zabytek. Budynek zrealizowany został w 1900 r. W 1970 r. dobudowano szyb windy od parteru do III piętra. W ostatnich latach wzmocniono fundamenty ścian i słupów na poziomie przyziemia, wymieniono również pokrycie dachowe na papę termozgrzewalną. Stan techniczny dostateczny, ale w zależności od przeznaczenia docelowego - wymaga modernizacji,
    2. budynkiem parterowym o powierzchni użytkowej 171,50 m2.


Ww. działki ogrodzone są wspólnie, drogi wewnętrzne wykonane są z „polbruku” i z płyt betonowych, place manewrowe o nawierzchni żwirowej utwardzonej. Dnia 20 grudnia 2012 r. Województwo zawarło umowę użyczenia przedmiotowej nieruchomości z Muzeum w miejscowości S., w celu prowadzenia działalności statutowej przez „Biorącego do używania”. Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora ww. Muzeum z dnia 22 maja 2013 r., Muzeum, jako użytkownik przedmiotowej nieruchomości „nie poniosło wydatków, w myśl przepisów o podatku dochodowym, na ulepszenie działek o numerach 194/1, 194/2, 194/3, wchodzących w skład przedmiotowej nieruchomości oraz na ulepszenie znajdujących się na nich budynków, budowli oraz ich części” oraz „nie wybudowało na w/w działkach żadnych budynków, budowli oraz ich części”. W związku z powyższym, od dnia nabycia przez Województwo ww. nieruchomości, tj. od dnia 20 grudnia 2012 r. nie wybudowano budynku, budowli lub ich części, ani nie dokonano wydatków na ulepszenie ww. działek oraz znajdujących się na nich budynków, budowli lub ich części, tzn. nie poniesiono nakładów na wytworzenie przedmiotowej nieruchomości. Województwo zamierza darować ww. nieruchomość gruntową zabudowaną na rzecz Muzeum, na potrzeby jego działalności statutowej. Do dnia zbycia stan faktyczny nieruchomości nie ulegnie zmianie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy darowizna nieruchomości zabudowanej, położonej w miejscowości S., oznaczonej jako działki o nr 194/1, 194/2, 194/3 na rzecz Muzeum, nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2, art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a oraz art. 15 ust. 1 i ust. 2, oraz art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługiwało mu w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ przedmiotowa nieruchomość została nabyta od osoby fizycznej, która nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z ww. art. 15 ustawy oraz nie dokonał wytworzenia nieruchomości zgodnie z art. 2 ust. 14a ustawy, a więc nie są spełnione wymogi wynikające z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, umożliwiające dokonanie takiego odliczenia. Województwo wskazało, iż w związku z powyższym, przy założeniu, że do dnia zbycia stan faktyczny nie ulegnie zmianie, darowizna ww. nieruchomości zabudowanej na rzecz Muzeum, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Stosownie do brzmienia ust. 2 powyższego artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Na podstawie art. 2 pkt 14a tej ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wytworzeniu nieruchomości - rozumie się przez to wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „budowa”, w związku z tym należy odwołać się do prawa budowlanego. Stosownie do treści art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - w związku z nabyciem ww. działek zabudowanych Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie poniesiono nakładów na wytworzenie przedmiotowej nieruchomości, to przy uwzględnieniu zapisów art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług i założeniu, że ww. stan nie ulegnie zmianie, nieodpłatne przekazanie tych działek na rzecz Muzeum nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj