Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-628/13/UH
z 17 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2013r. (data wpływu 21 maja 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2013r. (data wpływu 24 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku wynikającego z faktury dotyczącej realizacji projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku wynikającego z faktury dotyczącej realizacji projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2013r. (data wpływu 24 czerwca 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) zostało zarejestrowane w dniu 4 grudnia 2008r. w KRS. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011r. Nr. 79 poz. 855 ze zm.) i swojego statutu. Celem Stowarzyszenia jest tworzenie korzystnego klimatu dla rozwoju finansowo - gospodarczego, społecznego, oświatowo - kulturalnego i sportu w mieście i powiecie, a w szczególności:

  1. Podejmowanie działań mających na celu rozwój miasta i wsi, rolnictwa, edukacji w tym edukacji ekologicznej, poprzez organizowanie różnych imprez, konkursów lub turniejów nt. ochrony środowiska.
  2. Edukacja społeczeństwa poprzez organizowanie szkoleń, kursów dla dorosłych, dzieci i młodzieży.
  3. Podnoszenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym poprzez organizowanie szkoleń i konkursów wśród dzieci i młodzieży szkolnej.
  4. Pozyskiwanie środków finansowych na zadania zmierzające do poprawy życia mieszkańców w tym pomoc finansowa dla młodzieży uczącej się.
  5. Organizowanie pomocy dla osób biednych i nie radzących sobie w życiu.
  6. Organizowanie rekreacji i wypoczynku dla dzieci i młodzieży - szczególnie z rodzin patologicznych i biednych.
  7. Organizowanie zbiórek społecznych z przeznaczeniem na pomoc charytatywną.
  8. Dbanie o zachowanie dziedzictwa kulturowego … i tożsamości narodowej jej mieszkańców poprzez udzielanie wsparcia zespołom kulturalnoartystycznym działającym na terenie miasta …. i powiatu ….
  9. Promocja … poprzez organizowanie różnego rodzaju imprez o zasięgu gminnym i ponadgminnym
  10. Współpraca z władzami Miasta … i Powiatu … oraz instytucjami, organizacjami działającymi na terenie gminy.
  11. Współpraca z administracją rządową i samorządową wszystkich szczebli.
  12. Współpraca z krajowymi jak i międzynarodowymi instytucjami, organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na terenie gminy jak i poza jej granicami.
  13. Nawiązanie współpracy z młodzieżą pochodzenia polskiego zamieszkałą poza granicami Polski.
  14. Współpraca z administracją Unii Europejskiej wszystkich szczebli oraz ze strukturami administracyjnymi Euroregionów.
  15. Wspomaganie osób niepełnosprawnych poprzez organizowanie różnych imprez, konkursów, turniejów, szkoleń i organizowanie pomocy finansowej.
  16. Udzielanie pomocy ofiarom przestępstw i wypadków drogowych, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.
  17. Prowadzenie działalności z zakresu profilaktyki zdrowotnej i profilaktyki zagrożeń.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” obj. PROW 2007-2013 (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008r.) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na tzw. „małe projekty”, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt l lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFR. Zgodnie z § 4 pkt 3 pod.1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych „małych projektów” zalicza się również podatek VAT w przypadku gdy Wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z dnia 21 października 2005r. str. 1).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej a działania realizowane w ramach „Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju” będą służyć rozwojowi turystyki i rekreacji dla mieszkańców wsi. Wszystkie planowane działania w ramach „małych projektów” będą miały charakter nieodpłatny i nie będą generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT – 7.

Pismem z dnia 22 maja 2013r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek wskazując, iż realizuje projekt budowy parku rekreacyjnego dla mieszkańców gminy i powiatu pod nazwą „…” w … gmina … Korzystanie z ww. obiektów będzie nieodpłatne.

W czasie realizacji projektu stowarzyszenie otrzymało dotację od Urzędu Marszałkowskiego na dwa obiekty z zespołu tj. drewnianą kładkę nad oczkiem wodnym oraz drewniany domek z wiatą.

Budowę powyższych obiektów stowarzyszenie zleciło firmie budowlanej, która zlecenie wykonała zgodnie z projektem i umową z własnych materiałów wystawiając następnie na Stowarzyszenie fakturę VAT, którą Stowarzyszenie zapłaciło w całości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 czerwca 2013r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dotyczącej ww. projektu, lub czy ma prawo do zwrotu różnicy między tymi podatkami?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przedstawionej sytuacji nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca niema prawa do obniżenia podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, że nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach wdrażania „Lokalnych Strategii Rozwoju” na tzw. „małe projekty” których zakres kwalifikowalność i tryb przyznawania określa (Dz. U. z dnia 31 lipca 2008r. 08.138.868).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt budowy parku rekreacyjnego dla mieszkańców gminy i powiatu pod nazwą „…”.

Stowarzyszenie otrzymało dotację na dwa obiekty z zespołu tj. drewnianą kładkę nad oczkiem wodnym oraz drewniany domek z wiatą. Wybudowane obiekty będą służyć rozwojowi turystyki i rekreacji mieszkańców wsi.

Budowa powyższych obiektów została udokumentowana fakturą VAT, wystawioną na Wnioskodawcę.

Korzystanie z ww. obiektów będzie nieodpłatne.

Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT – 7.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 (tj. zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3) – jako „podatnika VAT zwolnionego”, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny”.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych na potrzeby zrealizowanego projektu towarów i usług.

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w ….

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj