Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-31/13-4/MS
z 29 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.01.2013 r. (data wpływu 15.01.2013 r.), uzupełnionym w dniu 24.04.2013 r. (data wpływu do BKIP w Płocku) o dokument potwierdzający prawo do reprezentacji Spółki przez pana Piotra Dziwoka na wezwanie z dnia 11.04.2013r. Nr IPPB3/423-31/13-2/MS (data doręczenia 16.04.2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obliczania dochodu opodatkowanego oraz dochodu zwolnionego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18.01.2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obliczania dochodu opodatkowanego oraz dochodu zwolnionego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE .


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Parku Technologicznego,” Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE ) poprzez Oddział w Z. w zakresie profesjonalnego outsourcingu usług, na podstawie dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE tj.:


  • Zezwolenia z dnia 20 marca 2006 r. (dalej: Zezwolenie I),
  • Zezwolenia z dnia 8 maja 2009 r. (dalej: Zezwolenie II).


Zezwolenia uzyskane przez Spółkę określają rodzaje prowadzonej przez Spółkę działalności objętej zwolnieniem z podatku dochodowego, jak również warunki uprawniające Spółkę do korzystania ze zwolnienia.

W Zezwoleniu I wskazano rodzaje działalności gospodarczej objętej zwolnieniem podatkowym jako działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy określoną w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) z 2004 r.:


  • Usługi informatyczne - sekcja K, dział 72,
  • Usługi rachunkowości i kontroli ksiąg - sekcja K, kategoria 74.12.1,
  • Usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych - sekcja K, kategoria 74. 12.2,
  • Usługi w zakresie badań i analiz technicznych - sekcja K, klasa 74.30,
  • Usługi centrów telefonicznych (call center) - sekcja K, klasa 74.86.


Zezwolenie II określa rodzaje działalności, która może być prowadzona na terenie SSE jako działalność produkcyjna, usługowa i handlowa określona m.in. w następujących kategoriach PKWiU obowiązującej od 2008 r.:


  • Sekcja M, Dział 69, Grupa 69.2 Klasa 69.20 Kategoria 69.20.1 - Usługi w zakresie audytu finansowego;
  • Sekcja M, Dział 69, Grupa 69.2 Klasa 69.20 Kategoria 69.20.2 Usługi rachunkowo-księgowe;
  • Sekcja N, Dział 82, Grupa 82.2 Klasa 82.20 Kategoria 82.20.1 Podkategoria 82.20.10 Pozycja 82.20.10.0- Usługi centrów telefonicznych (call center);
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.2 Klasa 58.29 Kategoria 58.29.1 Pakiety oprogramowania systemowego;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58,2 Klasa 58.29 Kategoria 58.29.2 Pakiety oprogramowania użytkowego;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58,2 Klasa 58.29 Kategoria 58.29.3 - Oprogramowania komputerowe pobierane z Internetu;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.2 Klasa 58.29 Kategoria 58.29.4 Podkategoria 58.29.40 Pozycja 58.29.40.0 – Oprogramowanie komputerowe on-line;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.2 Klasa 58.21 Kategoria 58.21.1 Podkategoria 58.21.10 Pozycja 58.21.10.0 - Pakiety gier komputerowych;
  • Sekcja J, Dział 58,Grupa 58.2 Klasa 58.21 Kategoria 58.21.2 Podkategoria 58.21.20 Pozycja 58.21.20.0-Gry komputerowe pobierane z Internetu;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.2 Klasa 58.21 Kategoria 58.21.3 Podkategoria 58.21.30 Pozycja 58.21.30.0-Gry on-line;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.1 Klasa 58.11 Kategoria 58.11 .3Podkategoria 58.11.30 Pozycja 58.11.30.0 - Książki on-line;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.1 Klasa 58.12 Kategoria 58.12.2 Podkategoria 58.12.20 Pozycja 58.12.20.0 Wykazy i listy (np. adresowe, telefoniczne) on-line;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.1 Klasa 58.13 Kategoria 58.13.2 Podkategoria 58.13.20 Pozycja 58.13.20.0 - Gazety on-line;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58,1 Klasa 58.14 Kategoria 58.14.2 Podkategoria 58.14.20 Pozycja 58.14.20.0-Czasopisma i pozostałe periodyki on-line;
  • Sekcja J, Dział 58, Grupa 58.1 Klasa 58.19 Kategoria 58.19.2 Podkategoria 58.19.29 Pozycja 58.19.29.0 Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • Sekcja J, Dział 59, Grupa 59.2 Klasa 59.20 Kategoria 59.20.3 Podkategoria 59.20.35 Pozycja 59.20.35.0 Nagrania dźwiękowe i muzyczne pobierane z Internetu;
  • Sekcja J, Dział 60, Grupa 60.1 Klasa 60.10 Kategoria 60.10.1 Podkategoria 60.10.11 Pozycja 60.10.11.0 - Usługi nadawania programów radiofonicznych;
  • Sekcja J, Dział 60, Grupa 60.2 Klasa 60.20 Kategoria 60.20.1 Podkategoria 60.20.11 Pozycja 60.20.11.0 – Usługi związano z nadawaniem programów telewizyjnych w trybie on-line, z wyłączeniem programów abonamentowych;
  • Sekcja J, Dział 60, Grupa 60.2 Klasa 60.20 Kategoria 60.20.1 Podkategoria 60.20.13 Pozycja 60.20.13.0 - Usługi związane z nadawaniem programów telewizyjnych w trybie on-line;
  • Sekcja J, Dział 62 Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane;
  • Sekcja J, Dział 63, Grupa 63.1 Klasa 63.11 - Usługi przetwarzania danych; usługi zarządzania stronami Internetowymi (hosting) i podobne usługi;
  • Sekcja J, Dział 63, Grupa 63.1 Klasa 63.12 Kategoria 63.12.1 Podkategoria 63.12.10 Pozycja 63.12.10.0- Usługi portali Internetowych.


Spółka wypełniła warunki określone w Zezwoleniach i prowadzi ewidencję umożliwiającą przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego z nich. Równolegle Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie nieobjętym zezwoleniami, jednak działalność strefowa prowadzona jest wyłącznie poprzez wyodrębniony Oddział w Zabierzowie. Spółka prowadzi ewidencję rachunkową pozwalającą wyodrębnić łączny dochód (stratę) zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągany w związku z posiadanymi zezwoleniami (dalej: Działalność Strefowa) oraz dochód (stratę) podlegający opodatkowaniu.

Dodatkowo Spółka uzyskała potwierdzenie możliwości łącznego ustalania dochodu (straty) strefowego dla obu Zezwoleń w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów 12 listopada 2009 r. (sygn. IPPB3/423-496/09-2/MS).

Okres obowiązywania Zwolnienia I upływa 31 grudnia 2017 r., a Zwolnienia II 31 grudnia 2020r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE , Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej Działalności Strefowej prowadzonej na terenie strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia I, a po jego wyczerpaniu (lub wygaśnięciu) - limit wynikający z Zezwolenia II?


Zdaniem Wnioskodawcy, po wyczerpaniu puli zwolnienia dostępnego w ramach Zezwolenia I (lub po jego wygaśnięciu), zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej Działalności Strefowej prowadzonej na terenie Strefy do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach Zezwolenia II lub do jego wygaśnięcia.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2011 Nr 74 poz. 397 ze zm., dalej: ustawa o CIT) podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu CIT lub są wolne od podatku. Ponadto, w myśl art. 7 ust. 4 ustawy o CIT, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 3 tego artykułu.

Z kolei art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tj. Dz. U. z 2007 Nr 42 poz. 274 ze zm., dalej: ustawa o SSE), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z powyższym przepisem wszelkie dochody z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w zakresie określonym w zezwoleniu, objęte są zwolnieniem z opodatkowania.

Na mocy art. 12 ustawy o SSE dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008r. nr 232, poz.1548, ze zm. dalej: Rozporządzenia SSE ) oraz obowiązującego wcześniej (tj. po 1 maja 2004r.) rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie ustanowienia krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 2004r., Nr 220, poz. 2232 ze zm.), zwolnienia z podatku przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

W świetle powyższego, wszystkie dochody Spółki uzyskane z Działalności Strefowej podlegać będą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Spółka ma przy tym zapewnić - na podstawie art. 9 ust.1I ustawy o CIT oraz w § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE - możliwość wyodrębnienia dochodów uzyskiwanych z działalności podlegającej zwolnieniu oraz z działalności nieobjętej zwolnieniem z CIT (pozostającej poza zakresem określonym w Zezwoleniach lub poza terytorialnym obszarem Strefy).

W związku z uzyskaniem Zezwolenia II (w powiązaniu ze spełnieniem warunków określonych w tym zezwoleniu) Spółce przysługuje prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z Działalności Strefowej w kwocie wynikającej z połączenia iloczynów dostępnej intensywności pomocy publicznej oraz wydatków kwalifikowanych dla Zezwolenia I oraz Zezwolenia II, z uwzględnieniem dyskontowania.

Obliczona zgodnie z powyższymi zasadami pula pomocy przysługująca Spółce będzie konsumowana przez dochód wolny od podatku, osiągany w zakresie określonym w Zezwoleniach. Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka prowadzi odpowiednią ewidencję umożliwiającą bieżące monitorowanie wykorzystania dostępnej puli pomocy, co w konsekwencji pozwala zagwarantować, że limit dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej określony w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT nie zostanie przekroczony. Z uwagi na to, że uprawnienia wynikające z Zezwolenia I są wcześniejsze, pierwotne w stosunku do Zezwolenia II, należy przyjąć, że do momentu wyczerpania puli pomocy publicznej dostępnej na podstawie Zezwolenia I, jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2017r. , tj. do momentu wygaśnięcia Zezwolenia I, Spółka będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z inwestycji, w związku z którą udzielone było Zezwolenie I. Jednocześnie, po wygaśnięciu Zezwolenia I lub po wykorzystaniu puli pomocy publicznej dla Zezwolenia I, Spółka będzie mogła w ramach prowadzonej Działalności Strefowej korzystać z puli zwolnienia podatkowego dostępnego na podstawie Zezwolenia (jednak nie dłużej niż do momentu wygaśnięcia Zezwolenia II, tj. do dnia 31 grudnia 2020 r.).

Z uwagi na to, że zakres przedmiotowy działalności, prowadzonej przez Spółkę na podstawie Zezwolenia II jest identyczny z zakresem działalności prowadzonej na mocy Zezwolenia I, po wygaśnięciu Zezwolenia I nie zmienią się zasady kalkulacji dochodu zwolnionego i dochodu opodatkowanego.

Spółka zauważa, że prezentowane podejście znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj