Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-526/12-4/JK3
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-526/12-4/JK3
Data
2012.09.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
alimenty
dzieci i młodzież
komornik
przychody z innych źródeł
spłata
wyrok


Istota interpretacji
Opodatkowanie otrzymanych zaległych alimentów od ojca.



Wniosek ORD-IN 335 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 22.06.2012 r. (data wpływu 27.06.2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 01.09.2012 r. (data nadania 03.09.2012 r., data wpływu 05.09.2012 r.) na wezwanie Nr IPPB4/415-526/12-2/JK3 z dnia 21.08.2012 r. (data nadania 22.08.2012 r., data doręczenia 28.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych zaległych alimentów od ojca – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych zaległych alimentów od ojca.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-526/12-2/JK3 z dnia 21.08.2012 r. (data nadania 22.08.2012 r., data doręczenia 28.08.2012 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przeformułowanie pytań, które winny być związane z przepisami prawa podatkowego, będącymi przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz przyporządkowane do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i dotyczyć indywidualnej sprawy Wnioskodawczyni oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanych pytań.

Pismem z dnia 01.09.2012 r. (data nadania 03.09.2012 r., data wpływu 05.09.2012 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wyrokiem z dnia 19 listopada 1999 roku o rozwód małżonków Wandy F. i Jerzego F. Sąd Okręgowy Wydział Cywilny zasądził w pkt 3 przedmiotowego postanowienia na rzecz małoletniej wówczas Aleksandry F.(Wnioskodawczyni) alimenty w kwocie 1200 zł płatne miesięcznie z góry do rąk matki. Zasądzone alimenty nie były jednak regularnie płacone przez ojca i Wnioskodawczyni wystąpiła w 2009 roku do właściwego sądu o nadanie klauzuli wykonalności przedmiotowemu wyrokowi. W 2010 roku komornik sądowy przy Sądzie Rejonowym ) wszczął egzekucję.

Od stycznia 2010 roku komornik wypłaca Wnioskodawczyni tytułem alimentów różne kwoty od ok. 500 zł do ok. 1680 zł/m-c. Łączna kwota alimentów wpłaconych w 2010 roku wyniosła 16.998,89 zł (słownie: szesnaście tysięcy dziewięćset dziewięćdziesiąt osiem złotych i 89/100) oraz w 2011 roku wyniosła 19.658,52 (słownie: dziewiętnaście tysięcy sześćset pięćdziesiąt osiem złotych i 52/100). W czerwcu, lipcu i sierpniu 2009 roku alimenty w równej kwocie po 1200 zł/m-c wpłacane były bezpośrednio z emerytury ojca przez ZUS. W związku z tym łączna kwota alimentów wypłaconych w 2009 roku wyniosła 3.600 zł.

Z informacji uzyskanych ustnie w Urzędzie Skarbowym oraz w Państwowej Informacji Podatkowej w roku 2010 i 2011 wynika, że alimenty te jako należności wymagalne i zaległe, są wolne od podatku dochodowego, a w związku z tym nie stanowią źródła przychodu i nie podlegają ujawnieniu w zeznaniu rocznym, zgodne z przepisami obowiązującymi przed nowelizacją ustawy o PIT z listopada 2006 roku (czyli na podstawie przepisów obowiązujących w czasie przyznania prawa do alimentów).

Mając jednak na uwadze nowelizację niniejszej ustawy z listopada 2006 roku, a także pojawiające się w doktrynie wątpliwości interpretacyjne kwestii opodatkowania alimentów na rzecz dzieci, Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o dokonanie interpretacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię zaległe alimenty podlegają zwolnieniu w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzed nowelizacji z listopada 2006 roku, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności:(...) alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, (…)... z uwagi na fakt przyznania Wnioskodawczyni alimentów przez Sąd Okręgowy w 1999 r....
  2. Czy do przedmiotowego stanu faktycznego stosuje się przepisy art. 21 ust. 1 pkt 127 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z związku z art. 9 ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są alimenty:
    • na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny,
    • na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), zasądzone przez sąd lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700zł...
  3. Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię zaległe alimenty są wolne od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 litera a) ustawy o podatku dochodowym z uwagi na uzyskanie przez Wnioskodawczynię alimentów wyrokiem sądu przed uzyskaniem przez Wnioskodawczynię pełnoletności...
  4. Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię zaległe alimenty podlegają częściowemu wyłączeniu przedmiotowemu z art. 21 ust. 1 pkt 127 litera b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  5. Czy zaległe alimenty otrzymywane przez Wnioskodawczynię podlegają opodatkowaniu i ujawnieniu w zeznaniu rocznym PIT...

Zdaniem Wnioskodawczyni, z informacji uzyskanych w Urzędzie Skarbowym oraz w Państwowej Informacji Podatkowej wynika, że przedmiotowe alimenty podlegają wyłączeniu i nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów o PIT, a w związku z tym nie podlegają ujawnieniu w zeznaniu rocznym. Na podstawie wskazanych informacji wnioskodawczyni uznaje, że przedmiotowe alimenty podlegają wyłączeniu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w konsekwencji nie podlegają one uwzględnieniu w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni alimenty otrzymywane przez nią podlegają zwolnieniu od opodatkowania w związku z tym, że zostały one przyznane i są należne za okres, w którym nie podlegały one opodatkowaniu.

Ponadto, Wnioskodawczyni uważa, że jeżeli do powyższego stanu faktycznego zastosowanie będą miały obecnie obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 127 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są alimenty przyznane na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia. Wnioskodawczyni przyznano alimenty od ojca gdy była jeszcze osobą niepełnoletnią w związku z czym, kwota ta powinna zostać uznana za kwotę wolną od podatku.

Ujawnienie otrzymywanych przez Wnioskodawczynię zaległych alimentów w zeznaniu rocznym i odprowadzenie od nich podatku jest zdaniem Wnioskodawczyni krzywdzące z uwagi na to, iż w ten sposób przerzuca się na podatnika obowiązek zapłaty podatku od dochodów, które jeśli zostałyby wypłacone w czasie, za jaki zostały przyznane, nie podlegałyby obciążeniu fiskalnemu. Stanowisko Wnioskodawczyni zostało poparte informacjami uzyskanymi od organów podatkowych przed obowiązkiem ich ujawnienia w zeznaniu rocznym. Jednak z uwagi na pojawiające się rozbieżne informacje w prasie i Internecie dotyczące podobnych kwestii, Wnioskodawczyni chciałaby mieć pewność, że prawidłowo interpretuje przepisy podatkowe.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił w katalogu zwolnień przedmiotowych lub od których został zaniechany pobór podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów został ujęty w art. 10 ww. ustawy. Dla celów podatkowych przychody inne niż określone w art. 10 ust. 1 w punktach 1-8 ustawy są kwalifikowane jako przychody z tzw. innych źródeł.

Art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 127 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2009 r., wolne od podatku dochodowego są alimenty:

  1. na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
  2. na rzecz innych osób niż wymienione w lit. a), otrzymane na podstawie wyroku sądu lub ugody sądowej, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.

Ustalając kwotę objętą zwolnieniem należy zatem stwierdzić, czy wysokość alimentów nie przekracza miesięcznie 700 zł. Zatem, aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, wysokość zasądzonych alimentów przez sąd nie może być wyższa niż 700 zł na miesiąc. Zwolnienie obowiązuje także wówczas, gdy alimenty wypłacane są jednorazowo za kilka miesięcy bądź lat. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania ich wypłaty, bowiem podstawę opodatkowania dochodu z tego tytułu stanowi nadwyżka należnych za każdy miesiąc alimentów ponad kwotę 700 zł.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż wysokość alimentów zasądzonych od ojca wynosiła 1200,00 zł miesięcznie. Zasądzone alimenty nie były jednak regularnie płacone przez ojca i Wnioskodawczyni wystąpiła w 2009 roku do właściwego sądu o nadanie klauzuli wykonalności przedmiotowemu wyrokowi. W 2010 roku komornik sądowy przy Sądzie Rejonowym wszczął egzekucję i od stycznia 2010 roku wypłaca Wnioskodawczyni tytułem alimentów różne kwoty od ok. 500 zł do ok. 1680 zł/m-c. Łączna kwota wpłaconych w 2010 roku 16.998,89 zł oraz w 2011 roku wyniosła 19.658,52 zł. W czerwcu, lipcu i sierpniu 2009 roku alimenty w równej kwocie po 1200 zł/m-c wpłacane były bezpośrednio z emerytury ojca przez ZUS. W związku z tym łączna kwota alimentów wypłaconych w 2009 roku wyniosła 3.600 zł.

Wobec powyższego kwota alimentów stanowiąca nadwyżkę ponad 700 zł miesięcznie liczona za każdy miesiąc oddzielnie stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy podlegający opodatkowaniu, który należy wykazać w zeznaniu podatkowym za rok, w którym został otrzymany. Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj