Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-928/12/ICz
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 5 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy pomiędzy Gminą a Miejskim Ośrodkiem Kultury zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. czy pomiędzy Gminą a Miejskim Ośrodkiem Kultury zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2012r. znak: … (data wpływu 5 września 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 sierpnia 2012r. znak: IBPP2/443-532/12/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Gmina) realizuje projekt pn. "…”, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie robót mających na celu ukończenie budowy, będącej w stanie surowym, hali widowiskowo-sportowej. W efekcie powstaną dwie niezależnie funkcjonalne części:

  • teatralno-widowiskowa oraz edukacyjna, obejmująca m.in. sale konferencyjne, salę teatralną
  • rekreacyjna, obejmująca m.in. salę gimnastyczną.

Oprócz części teatralno-widowiskowej i edukacyjnej oraz części rekreacyjnej, zostanie wyremontowany także dach nad częścią obejmującą nieczynną dziś halę sportową z zapleczem, z uwagi na fakt, że dach musi zostać odnowiony kompleksowo dla zachowania bezpieczeństwa całego obiektu.

Dodatkowo celem projektu jest dostosowanie obiektu do potrzeb osób niepełnosprawnych. Równocześnie w ramach projektu zostanie zagospodarowany teren wokół budynku, ze szczególnym uwzględnieniem parkingu. Zakupione na potrzeby realizacji projektu środki trwałe i wyposażenie po jego zakończeniu będą wykorzystywane do czynności związanych z funkcjonowaniem hali widowiskowo-sportowej. Realizację w/w zadań prowadzi Gmina i Miasto C.

Po zakończeniu przedsięwzięcia Gmina chce odpłatnie wynająć obiekt na okres 10 lat Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w C. (zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9c ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Rada Miejska podejmie stosowną uchwałę w tej sprawie). Miejski Ośrodek Kultury w C. jest samorządową instytucją kultury, posiadającą odrębną osobowość prawną utworzoną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego Uchwałą nr XV1II/189/12 Rady Miejskiej w C., która prowadzi działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, ekonomiczno-finansowym oraz organizacyjnym. Czynsz zostanie ustalony poniżej wartości rynkowej. Przedmiot najmu będzie wykorzystywany przez Miejski Ośrodek Kultury do realizacji zadań zarówno związanych ze sprzedażą opodatkowaną, jak również do zadań zwolnionych z podatku.

Do obecnej chwili, wszystkie poniesione nakłady, zgodnie z zawartą umową z Instytucją Zarządzającą stanowiły koszty kwalifikowalne. Dotychczas Gmina nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wykonawców usług związanych z realizacją ww. zadania. Aktualnie Gmina chce zmienić umowę, wskutek czego podatek od towarów i usług VAT będzie stanowił wydatek niekwalifikowalny. Aneks do umowy obejmie zarówno przyszłe, jak i już zaistniałe koszty dotyczące projektu.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Nabywane towary i usługi na realizację ww. projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę i Miasto C..

W piśmie uzupełniającym z dnia 31 sierpnia 2012r. znak: … Wnioskodawca powtórzył opis sprawy przedstawiony w poz. 68 wniosku z dnia 25 maja 2012r. a ponadto doprecyzował opis sprawy i wskazał, iż Miejski Ośrodek Kultury jest jednostką organizacyjną gminy C., utworzoną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jest również samorządową instytucją kultury utworzoną na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Na mocy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostka samorządu terytorialnego (zwana organizatorem) organizuje działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem działalności. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym (art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzaniu działalności kulturalnej).

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami (art. 10 ust. 1 ww. ustawy).

Organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę (art. 11 ust. 1 ww. ustawy). Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona (art. 12 ww. ustawy).

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

2. Statut zawiera:

    l
  1. nazwę, teren działania i siedzibę instytucji kultury;
  2. zakres działalności;
  3. organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania;
  4. określenie źródeł finansowania;
  5. zasady dokonywania zmian statutowych;
  6. postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić (art. 13 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy).

Akt o utworzeniu Miejskiego Ośrodka Kultury zawiera uchwała Nr VIII/118/99 Rady Miejskiej w C. z dnia 1 lipca 1999 roku w sprawie przekształcenia Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w C. w Miejski Ośrodek Kultury w C.

Statut Miejskiego Ośrodka Kultury nadany został Uchwałą Nr XVIII/189/12 Rady Miejskiej w C. z dnia 27 stycznia 2012r. w sprawie statutu Miejskiego Ośrodka Kultury w C.

Instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

Organizator nie odpowiada za zobowiązania instytucji kultury, z zastrzeżeniem art. 24 i 25 (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru (art. 14 ust. 3 ww. ustawy). Miejski Ośrodek Kultury został wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę i Miasto C. dnia 30 kwietnia 2009 roku pod numerem 2.

Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 3, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie (art. 15 ust. 1 ww. ustawy). Dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w C. powołał Burmistrz Gminy i Miasta C..

Dyrektor instytucji kultury zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz (art. 17 ww. ustawy). Instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Instytucja kultury może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych. Podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. Instytucja kultury sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (art. 27 ww. ustawy).

Instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów (art. 28 ust. 1 ww. ustawy).

Organizator (czyli w omawianym przypadku Gmina i Miasto C.) przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji:

  1. podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,
  2. celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
  3. celowej na realizację wskazanych zadań i programów (art. 28 ust. 3 ww. ustawy).

Miejski Ośrodek Kultury w C. otrzymuje od organizatora czyli Gminy i Miasta C. dotację podmiotową na realizację zadań z zakresu kultury. Miejski Ośrodek Kultury w C. będzie wykorzystywał przedmiot najmu do realizacji zadań zarówno związanych za sprzedażą opodatkowaną jak również do zadań zwolnionych od podatku. Wynik rocznej działalności instytucji kultury jest zyskiem lub stratą finansową. Instytucja kultury nie rozlicza się z organizatorem zyskiem a organizator nie pokrywa straty instytucji kultury. Osiągnięty zysk zwiększa Fundusz instytucji a poniesiona strata zmniejsza Fundusz instytucji.

Zdaniem wnioskodawcy między kontrahentami (Wnioskodawcą oraz Miejskim Ośrodkiem Kultury) lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym (małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia) lub z tytułu przysposobienia.

Zdaniem wnioskodawcy również nie zachodzą powiązania o charakterze kapitałowym, gdyż instytucja kultury nie jest spółką powołaną na podstawie kodeksu prawa handlowego i nie ma miejsca sytuacja, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Zdaniem wnioskodawcy nie zachodzą pomiędzy Wnioskodawcą oraz Miejskim Ośrodkiem Kultury (zwanym dalej MOK) powiązania o charakterze majątkowym. Wnioskodawca nie ma (bo nie może mieć, na podstawie wyżej wymienionych przepisów) jakichkolwiek udziałów w MOK, gdyż MOK nie jest spółką prawa handlowego.

Nie zachodzą również pomiędzy Wnioskodawcą oraz MOK powiązania ze stosunku pracy. Mimo, że dyrektora MOK powołuje organizator, Burmistrz ustala również wysokość wynagrodzenia w świetle poglądów z zakresu prawa pracy, pracodawcą dla dyrektora MOK jest instytucja kultury.

Żadna z osób pełniących u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie łączy funkcji zarządzającej, nadzorczej lub kontrolnej u drugiego z kontrahentów.

Do obecnej chwili, wszystkie poniesione nakłady, zgodnie z zawartą umową z Instytucją Zarządzającą stanowiły koszty kwalifikowalne. Dotychczas gmina nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wykonawców usług związanych z realizacją w/w zadania. Aktualnie Gmina chce zmienić umowę, wskutek czego podatek od towarów i usług VAT będzie stanowił wydatek niekwalifikowalny. Aneks do umowy obejmie zarówno przyszłe, jak i już zaistniałe koszty dotyczące projektu.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Nabywane towary i usługi na realizację w/w projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę i Miasto C..

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 3):

Czy pomiędzy Gminą a Miejskim Ośrodkiem Kultury zachodzi związek, o którym mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 sierpnia 2012r.): Gmina uważa, że do opisanego stanu faktycznego nie ma zastosowania art. 32 ustawy o VAT ze względu na brak powiązań wymienionych w ust. 2 cytowanego artykułu. Nie występuje pomiędzy Gminą a Miejskim Ośrodkiem Kultury ani też osobami zarządzającymi powiązanie o charakterze kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Nie można mówić o wymienionych powiązaniach jeżeli z mocy prawa gminy mają obowiązek tworzyć instytucje kultury. Stanowisko to oparto również na interpretacji indywidualnej wydanej w podobnej sprawie - interpretacja indywidualna z dnia 12 listopada 2010r. sygn. IBPP1/443-761/10/EA Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Stosowanie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik w danej chwili sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wyjątek od powyższych zasad ogólnych zachodzi w sytuacjach wskazanych w art. 32 ustawy. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieje związek, o którym mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, 88 i 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

-organ podatkowy określa wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej pomniejszonej o kwotę podatku, jeżeli okaże się, że związek ten miał wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

W myśl art. 2 pkt 27b ustawy o podatku od towarów i usług przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

  1. w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
  2. w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy, związek, o którym mowa w ust. 1, istnieje, gdy między kontrahentami lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Związek ten istnieje także, gdy którakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u kontrahentów.

Przez powiązania rodzinne, o których mowa w ust. 2, rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia (art. 32 ust. 3 ustawy).

Natomiast przez powiązania kapitałowe, o których mowa w ust. 2 – w świetle art. 32 ust. 4 ustawy - rozumie się sytuację, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu wynoszące co najmniej 5% wszystkich praw głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem.

Ponadto, w ust. 5 cyt. artykułu postanowiono, iż przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania w przypadku transakcji zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi, w odniesieniu do których właściwy organ podatkowy, na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa, wydał decyzję o uznaniu prawidłowości wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej między podmiotami powiązanymi.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, iż dla zastosowania przez organ podatkowy szczególnej procedury określania obrotu, nie jest wystarczające spełnienie tylko niektórych powyższych przesłanek. Konieczne jest bowiem łączne spełnienie przesłanek:

  • istnienie związku między kontrahentami,
  • ustalenie ceny nieodpowiadającej cenie rynkowej w warunkach określonych w przepisach,
  • wykazanie, że przyczyną ustalenia takiej ceny był związek pomiędzy kontrahentami.

Tym samym, aby mogło dojść do oszacowania obrotu, organ podatkowy musi wykazać, że wystąpienie którejkolwiek z wymienionych i omówionych powyżej okoliczności miało wpływ na wartość podstawy opodatkowania VAT naliczanej z tytułu dokonania danej dostawy towarów.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina realizuje projekt pn. "...”, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Po zakończeniu przedsięwzięcia Gmina chce odpłatnie wynająć obiekt na okres 10 lat Miejskiemu Ośrodkowi Kultury w C. (zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9c ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Rada Miejska podejmie stosowną uchwałę w tej sprawie). Miejski Ośrodek Kultury w C. jest samorządową instytucją kultury, posiadającą odrębną osobowość prawną utworzoną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu nadanego Uchwałą nr XVIII/189/12 Rady Miejskiej w C., która prowadzi działalność jako instytucja samodzielna pod względem prawnym, ekonomiczno-finansowym oraz organizacyjnym. Czynsz zostanie ustalony poniżej wartości rynkowej.

Miejski Ośrodek Kultury jest jednostką organizacyjną gminy C., utworzoną na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jest również samorządową instytucją kultury utworzoną na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Na mocy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostka samorządu terytorialnego (zwana organizatorem) organizuje działalność kulturalną tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem działalności. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostki samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym (art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzaniu działalności kulturalnej). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami (art. 10 ust. 1 ww. ustawy). Organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę (art. 11 ust. 1 ww. ustawy). Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona (art. 12 ww. ustawy). Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Akt o utworzeniu Miejskiego Ośrodka Kultury zawiera uchwała Nr VIII/118/99 Rady Miejskiej w C. z dnia 1 lipca 1999 roku w sprawie przekształcenia Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w C. w Miejski Ośrodek Kultury w C. Instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora (art. 14 ust. 1 ww. ustawy). Organizator nie odpowiada za zobowiązania instytucji kultury, z zastrzeżeniem art. 24 i 25 (art. 14 ust. 2 ww. ustawy). Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru (art. 14 ust. 3 ww. ustawy). Miejski Ośrodek Kultury został wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Gminę i Miasto C. dnia 30 kwietnia 2009 roku pod numerem 2. Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 3, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie (art. 15 ust. 1 ww. ustawy). Dyrektora Miejskiego Ośrodka Kultury w C. powołał Burmistrz Gminy i Miasta C..

Dyrektor instytucji kultury zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz (art. 17 ww. ustawy). Instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Instytucja kultury może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych. Podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora. Instytucja kultury sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (art.27 ww. ustawy). Instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów (art. 28 ust. 1 ww. ustawy). Organizator (czyli w omawianym przypadku Gmina i Miasto C.) przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji.

Miejski Ośrodek Kultury w C. otrzymuje od organizatora czyli Gminy i Miasta C. dotację podmiotową na realizację zadań z zakresu kultury. Miejski Ośrodek Kultury w C. będzie wykorzystywał przedmiot najmu do realizacji zadań zarówno związanych za sprzedażą opodatkowaną jak również do zadań zwolnionych od podatku. Wynik rocznej działalności instytucji kultury jest zyskiem lub stratą finansową. Instytucja kultury nie rozlicza się z organizatorem zyskiem a organizator nie pokrywa straty instytucji kultury. Osiągnięty zysk zwiększa Fundusz instytucji a poniesiona strata zmniejsza Fundusz instytucji.

Między kontrahentami (Wnioskodawcą oraz Miejskim Ośrodkiem Kultury) lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym (małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powinowactwo do drugiego stopnia) lub z tytułu przysposobienia. Również nie zachodzą powiązania o charakterze kapitałowym, gdyż instytucja kultury nie jest spółką powołaną na podstawie kodeksu prawa handlowego i nie ma miejsca sytuacja, w której jedna z osób lub jeden z kontrahentów posiada prawo głosu lub dysponuje bezpośrednio lub pośrednio takim prawem. Nie zachodzą pomiędzy Gminą oraz Miejskim Ośrodkiem Kultury (MOK) powiązania o charakterze majątkowym. Wnioskodawca nie ma (bo nie może mieć, na podstawie wyżej wymienionych przepisów) jakichkolwiek udziałów w MOK, gdyż MOK nie jest spółką prawa handlowego.

Nie zachodzą również pomiędzy Wnioskodawcą oraz MOK powiązania ze stosunku pracy. Mimo, że dyrektora MOK powołuje organizator, Burmistrz ustala również wysokość wynagrodzenia w świetle poglądów z zakresu prawa pracy, pracodawcą dla dyrektora MOK jest instytucja kultury.

Żadna z osób pełniących u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne nie łączy funkcji zarządzającej, nadzorczej lub kontrolnej u drugiego z kontrahentów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy zauważyć, iż pomiędzy Gminą a Miejskim Ośrodkiem Kultury nie będzie zachodził związek, o którym mowa w art. 32 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnienia objętego pytaniem nr 1 i 2 (oznaczenie jak we wniosku) była przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj