Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-693/13-2/SM
z 17 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25.07.2013 r. (data wpływu 29.07.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży zabudowanej nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29.07.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży zabudowanej nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Decyzją z dnia 17 lutego 1987 r. Naczelnik Gminy przekazał w zarząd Spółdzielni nieruchomość gruntową stanowiącą własność Skarbu Państwa – Urząd Gminy. Przekazaną nieruchomość stanowiła zabudowana działka Nr 340 o pow. 1,01 ha, położona w obrębie geodezyjnym Model, gm. P. Okres użytkowania i zarządu ustalony został do chwili przerwania działalności statutowej. Następnie decyzją z dn. 21 lutego 1991 r. Wojewoda stwierdził nabycie przez Gminę z mocy prawa nieruchomości poł. w obrębie geodezyjnym Model, oznaczoną jako dz. nr 340 o pow. 1,05 ha. W dniu 25.06.2013r. Likwidator Spółdzielni w Likwidacji wystąpił z wnioskiem o wygaszenie zarządu dz. nr 340, oraz o rozliczenie finansowe z poniesionych przez SKR nakładów na tej działce.

Decyzją z dn. 24.07.2013 r. Wójta Gminy wygaszony został z dniem 30.06.2013 r. Spółdzielni w Likwidacji zarząd w stosunku do nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy , oznaczonej jako dz. 340 o pow. 1,05 ha, poł. w obrębie geodezyjnym Model. Rozliczenie finansowe pomiędzy SKR w Likwidacji a Gminą z tytułu przekazanych naniesień znajdujących się na przedmiotowej działce stanowiących własność SKR (wyszacowane na kwotę: 124.300 zł) zostanie dokonane pomiędzy stronami odrębną umową.


Gmina nie poniosła żadnych wydatków związanych z remontem naniesień czy też ulepszeniem nieruchomości.


Przeznaczenie nieruchomości wg ewidencji gruntów: użytki rolne zabudowane B-RIIIb – 0,07 ha, tereny zabudowane inne Bi – 0,97 ha, rów – 0,01 ha.


Gmina nie posiada aktualnie obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy . W nieobowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego (utracił ważność 1 stycznia 2004 r.) przedmiotowa działa posiadała przeznaczenie jako baza SKR.


W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (uchwała z dn. 29 września 2000 r.) obszar, na którym znajduje się działka nr 340 poł. w obrębie geod. Model przeznaczona jako: obszary zabudowane wg dominującej funkcji usługowej.


Dla ww. nieruchomości nie wydano decyzji o warunkach zabudowy zgodnie z art. 60 i art. 61 ustawy z dn. 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 647).


W związku z podejmowanymi czynnościami przygotowawczymi do sprzedaży nieruchomości wraz z zabudowaniami – zachodzi wątpliwość, czy przedmiot sprzedaży będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z przedstawioną sytuacją przedmiot sprzedaży ujęty w pytaniu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Nieruchomość opisana w pytaniu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem na podst. art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.


Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto w myśl art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż decyzją z dnia 17 lutego 1987 r. Naczelnik Gminy przekazał w zarząd Spółdzielni Kółek Rolniczych w Pacynie nieruchomość gruntową stanowiącą własność Skarbu Państwa – Urząd Gminy. Przekazaną nieruchomość stanowiła zabudowana działka Nr 340 o pow. 1,01 ha, położona w obrębie geodezyjnym Model, gm. P. Okres użytkowania i zarządu ustalony zostało chwili przerwania działalności statutowej. Następnie edycją z dn. 21 lutego 1991 r. Wojewoda stwierdził nabycie przez Gminę z mocy prawa nieruchomości poł. w obrębie geodezyjnym Model, oznaczoną jako dz. nr 340 o pow. 1,05 ha. W dniu 25.06.2013r. Likwidator Spółdzielni w Likwidacji wystąpił z wnioskiem o wygaszenie zarządu dz. nr 340, oraz o rozliczenie finansowe z poniesionych przez SKR nakładów na tej działce.

Decyzją z dn. 24.07.2013 r. Wójta Gminy wygaszony został z dniem 30.06.2013 r. Spółdzielni w Likwidacji zarząd w stosunku do nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy , oznaczonej jako dz. 340 o pow. 1,05 ha, poł. w obrębie geodezyjnym Model. Rozliczenie finansowe pomiędzy SKR w Likwidacji a Gminą z tytułu przekazanych naniesień znajdujących się na przedmiotowej działce stanowiących własność SKR (wyszacowane na kwotę: 124.300 zł) zostanie dokonane pomiędzy stronami odrębną umową.


Gmina nie poniosła żadnych wydatków związanych z remontem naniesień czy tez ulepszeniem nieruchomości.


Mając na uwadze zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że skoro z okoliczności przedstawionych we wniosku nie wynika, aby doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, przedmiotowa dostawa budynku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast z uwagi fakt, że Gmina nie poniosła żadnych wydatków związanych z remontem naniesień czy też ulepszeniem nieruchomości, przedmiotowa dostawa korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa przedmiotowego budynku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, zbycie gruntu, na którym jest on posadowiony, przy uwzględnieniu treści art. 29 ust. 5 ustawy, również objęte będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj