Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-599/13-4/KOM
z 10 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5.06.2013 r. (data wpływu do Organu 20.06.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1.08.2013 r. (data wpływu 5.08.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług szkoleniowych i prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług koniecznych do realizacji szkoleń (pyt.1 i 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.06.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług szkoleniowych i prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług koniecznych do realizacji szkoleń. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1.08.2013 r. (data wpływu 5.08.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 23.07.2013 r. znak IPPP2/443-599/13-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 26.07.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przystąpił do realizacji międzynarodowego projektu dofinansowanego ze środków pochodzących z Komisji Europejskiej (w skrócie „E….plus”). Projekt jest realizowany w ramach programu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) pt. „……..”, który stanowi część składową „Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (2007-2013)”, ustanowionego na podstawie decyzji nr ….. Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 2006 r. (Dz.U. L 310 z 9.11.2006, art. 31, str. 15).

Podstawą przystąpienia K. do ww. projektu „……….” jest umowa o przyznaniu grantu (G) podpisana wraz z innymi instytucjami otoczenia biznesu z Niemiec, Austrii, Czech, Bułgarii, Cypru, Chorwacji, Macedonii, Rumunii z Agencją Wykonawczą dla Konkurencyjności i Innowacji (EACI). Agencja jest agencją wykonawczą ustanowioną przez Komisję Europejską. Zgodnie z ww. umową, agencja ta przyznała grant na realizację projektu dla instytucji otoczenia biznesu z ww. państwa, w tym dla K..

Realizacja projektu „E…..plus” objętego umową o przyznaniu grantu ma na celu uczynić program szkolący Europejskich Menedżerów Energii przystępnym dla małych i średnich przedsiębiorstw z sektora produkcji, tak aby umożliwić im poprawę efektywności energetycznej i wzrost konkurencyjności.

Zadaniem Wnioskodawcy w projekcie będzie organizowanie i przeprowadzanie szkoleń dla przedsiębiorców z zakresu poprawy efektywności energetycznej. W tym celu Wnioskodawca będzie dokonywała na rynku zakupów towarów i usług niezbędnych do wykonania zadań, w tym: zakupu usług szkoleniowych, zakupu usług eksperckich i doradczych, wynajmu sal, tłumaczenia materiałów, druku materiałów promocyjnych, zakupu usług cateringowych. Ponadto w ramach projektu K. wydatkować będzie ze środków z przyznanego grantu środki finansowe na wynagrodzenia osób zarządzających realizacją projektu u Wnioskodawcy, utrzymanie powierzchni biurowej, usługi telekomunikacyjne w część przynależnej do projektu, oraz na koszty delegacji pracowników.

Koszty zakupu ww. usług oraz koszty własne Wnioskodawcy będą finansowane przez Agencję jako grantodawcę w 75% ze środków z budżetu Komisji Europejskiej, zaś 25% kosztów musi pokryć K. ze środków własnych, pozyskanych z działalności komercyjnej prowadzonej przez K.. W celu pokrycia środkami własnymi kosztów realizacji projektu planowana jest odpłatność dla przedsiębiorców-uczestników szkoleń odbywanych w ramach projektu. Tak więc w tym przypadku K. w ramach projektu będzie również prowadził odpłatną sprzedaż usług szkoleniowych.

Istotną sprawą jest to, że zgodnie z ww. umową grantu, K. (tak jak i pozostali grantobiorcy) nie będą prowadzili sprzedaży usług na rzecz grantodawcy, tj. na rzecz Agencji (EACI). Środki finansowe na realizację projektu będą przekazywane w formie zaliczek, a następnie w celu ich rozliczenia K. będzie przekazywał kopie faktur i wyciągów bankowych dokumentujących poniesione wydatki.

Zasady dofinansowania tego projektu stanowią, że podatek VAT jest kosztem nieuprawnionym (niekwalifikowanym), chyba że strona umowy grantu nie ma prawa odliczyć podatku VAT w swoim kraju na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów prawa, co musi wykazać przedkładając decyzję właściwego organu administracyjnego w swoim kraju.

W uzupełnieniu z dnia 1.08.2013 r. (data wpływu 5.08.2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
  2. W ramach projektu „E…….p” przewidziane jest przeprowadzenie pilotażowego (tj. przeprowadzonego jednorazowo) kursu szkoleniowego opartego na standardzie europejskiego programu E.

Kurs będzie się składał z 10-ciu spotkań po dwa dni szkoleniowe, zawierające 8 godzin lekcyjnych. Spotkania odbywać się będą w sali szkoleniowej w budynku Wnioskodawcy. W kursie udział weźmie 15-20 uczestników, którzy rekrutowani będą spośród kadry technicznej przedsiębiorstw przemysłowych, odpowiedzialnej za sprawy zużycia energii w zakładach - głównie małych lub średnich firmach.

W trakcie spotkań prowadzone będą wykłady, prezentacje, analizowanie studiów przypadków, rozwiązywanie zadań i prowadzenie obliczeń. Ponadto każdy uczestnik pod nadzorem eksperta wykładowcy przygotowywać będzie projekt oszczędności energii we własnym zakładzie, który to zaprezentuje na spotkaniu końcowym przed komisją egzaminacyjną. Kursanci będą mieli dostęp do wewnętrznej internetowej strony portalu, gdzie będą mogli dzielić się doświadczeniem z innymi uczestnikami europejskiej sieci menedżerów energii oraz pogłębiać wiedzę.

Kurs zakończony zostanie egzaminem pisemnym. Zaliczenie kursu zakończone będzie wręczeniem uczestnikom certyfikatu Europejskiego Menedżera Energii wystawionego przez K. wspólnie z Konsorcjum programu E. z sześciu krajów UE.

  1. Szkolenia te nie są prowadzone w formach i zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Przepisy prawa nie normują form i zasad szkoleń z zakresu objętego projektem „E……plus”.
  2. Wnioskodawca nie uzyskał akredytacji na świadczone usługi szkoleniowe w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy K. świadcząc odpłatną usługę szkoleniową dla przedsiębiorców biorących udział w projekcie :E……plus” powinna opodatkować tę usługę podstawową stawką podatku VAT - 23%...
  2. Czy K. jako podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) przy nabywaniu towarów i usług koniecznych do realizacji zadań w projekcie „E…….plus”, będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1)

    Wnioskodawca powinien opodatkować usługę szkoleniową dla przedsiębiorców biorących udział w projekcie „E…….plus” podatkiem VAT o stawce 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Jednocześnie przepisem § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów I usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z póź. zm.) zwolniono od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy, kwestia zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych jest zależna łącznie od spełnienia dwóch warunków, tj.:

  • czy dana usługa szkoleniowa stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego...
  • czy i w jakiej części jest ta usługa szkoleniowa finansowana ze środków publicznych...

W zakresie, czy przedmiotowa usługa szkoleniowa realizowana przez K. w ramach projektu „E……plus” stanowi usługę kształcenia zawodowego należy odpowiedzieć twierdząco. Zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L.77 z 23.03,2011, str. 1) - usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy VAT obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia, które będą realizowane przez K. w ramach projektu „E……plus” z zakresu problematyki dotyczącej efektywności energetycznej przedsiębiorstw będą miały na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W przypadku drugiej przesłanki, tj. finansowania usługi szkoleniowej ze środków publicznych, należy stwierdzić, że szkolenia, które będą realizowane przez K. w ramach projektu „E……plus” nie będą finansowane ze środków publicznych.

Środki finansowe przekazywane jako grant przez Agencję EACI nie są środkami publicznymi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, z póż. zm.). Środki otrzymywane przez K. w ramach grantu od Agencji EACI na podstawie ww. umowy - Grant Agreement - IEF/12/676/SI2.644736 nie są środkami publicznymi w rozumieniu ww. przepisu ustawy o finansach publicznych gdyż:

  • nie są środkami wymienionymi w art. 5 ust. 3 pkt 1-6 ustawy o finansach publicznych, w którym numeratywnie wymieniono, jakie rodzaje środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zalicza się do środków publicznych w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych,
  • są środkami bezpośrednio przekazywanymi przez podmiot zagraniczny, a więc bez pośrednictwa podmiotów polskich,
  • nie są środkami określonymi jako dochód podatkowy i niepodatkowy budżetu państwa w art. 111 pkt 1) do 16) ustawy o finansach publicznych i w związku z powyższym nie są wymienione w załączniku nr 4 do ustawy budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 169) zgodnie z art. 2 ust. 1 jako dochody budżetu środków europejskich.

W związku ze stwierdzeniem, że środki finansowe przyznane przez Agencję EACI dla K. na realizację projektu „E……plus” nie są środkami publicznymi, nie spełniona jest więc przesłanka zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, pozwalająca na zwolnienie od podatku od towarów i usług szkoleniowych realizowanych przez K. w ramach projektu.

W związku z tym usługa szkoleniowa realizowana przez K. na rzecz przedsiębiorców będzie opodatkowana podatkiem VAT o stawce podstawowej - 23%.

Ad.2)

Wnioskodawcy, jako podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT) przy nabywaniu towarów i usług koniecznych do realizacji zadań w projekcie „E……plus”, będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku będącym przedmiotem interpretacji, Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi dotyczące organizacji i realizacji szkoleń dla przedsiębiorców, przy czym za szkolenia będzie pobierał opłaty, tj. te towary i usługi będzie wykorzystywał do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pyt. 1 i 2 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r.Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zważyć należy, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca przy prowadzeniu szkoleń dla przedsiębiorców z zakresu poprawy efektywności energetycznej, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż jak sam twierdzi, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i nie świadczy jako taka jednostka usług polegających na szkoleniach, o których mowa we wniosku. Nie został zatem spełniony warunek, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a). Ponadto z opisu sprawy nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, tj. był uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo–rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Odnośnie usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę należy zatem rozpatrzeć możliwość zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a – c ustawy.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, iż dla oceny tego, czy usługi polegające na szkoleniu przedsiębiorców z zakresu poprawy efektywności energetycznej są zwolnione od podatku VAT na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  • czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  • czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach; lub
  • czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją; lub
  • czy są finansowane w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest zatem przede wszystkim uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych polegających na kształceniu przedsiębiorców w zakresie poprawy efektywności energetycznej należy stwierdzić, że można te usługi uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, bowiem jak wyżej wskazano, kształcenie zawodowe to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem osoby szkolącej się.

W rozpatrywanym przypadku, w szkoleniu tym uczestniczą kursanci rekrutowani spośród kadry technicznej przedsiębiorstw przemysłowych, odpowiedzialnej za sprawy zużycia energii w zakładach - głównie małych lub średnich firmach. Wydelegowani pracownicy tych firm mają poprzez te szkolenia uzyskać wiedzę potrzebną do wdrażania nowych rozwiązań w dziedzinie energetyki, które mają wpłynąć na poprawę efektywności energetycznej i wzrost konkurencyjności tych firm. Uczestnikami szkoleń są zatem osoby, które posiadają już wyuczony zawód i podjęły pracę zarobkową, tak więc można w ich przypadku mówić, że poprzez odbyte szkolenia zakończone egzaminem i otrzymaniem certyfikatu Europejskiego Menadżera Energii, podnoszą lub uaktualniają swoją wiedzę potrzebną do celów zawodowych.

Można zatem uznać, że powyższe szkolenia wypełniają definicję kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

Z opisu sprawy wynika również, że przedmiotowe kształcenie nie jest prowadzone w formach i na zasadach określonych w odrębnych, szczególnych przepisach oraz Wnioskodawca nie występował i nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty na świadczone usługi szkoleniowe. Wnioskodawca nie spełnia zatem warunków wskazanych w art. 43 ust.1 pkt 29 lit. a-b ustawy, uprawniających do zastosowania zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług.

Wobec powyższego należy przeanalizować jeszcze, czy nie będzie miało w przypadku Wnioskodawcy zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, a odnoszące się do finansowania tych szkoleń ze środków publicznych.

Środkami publicznymi - w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.) - są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samo-rządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:
      – art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
      – art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskie-go Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004–2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004–2009;
  6. inne środki.

Wnioskodawca wskazuje, że środki finansowe przekazywane jako grant przez Agencję EACI nie są środkami publicznymi w rozumieniu ww. ustawy, gdyż nie są środkami wymienionymi w art. 5 ust. 3 pkt 1-6 ustawy o finansach publicznych, w którym numeratywnie wymieniono, jakie rodzaje środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej zalicza się do środków publicznych w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Są to środki bezpośrednio przekazywane przez podmiot zagraniczny, a więc bez pośrednictwa podmiotów polskich i nie są to środki określone jako dochód podatkowy i niepodatkowy budżetu państwa w art. 111 pkt 1-16 ustawy o finansach publicznych i w związku z powyższym nie są wymienione w załączniku nr 4 do ustawy budżetowej na rok 2013 z dnia 25 stycznia 2013 r. (Dz. U. z 2013r., poz. 169) zgodnie z art. 2 ust. 1 jako dochody budżetu środków europejskich.

Mając na uwadze powyższe ustalenia zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że przedmiotowe usługi szkoleniowe nie są finansowane w żadnym procencie ze środków publicznych, bo takich Wnioskodawca nie otrzymuje, tak więc nie jest spełniona również przesłanka zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy w zw. z § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., pozwalająca na zwolnienie od podatku od towarów i usług szkoleniowych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu.

Reasumując: usługi szkoleniowe w zakresie poprawy efektywności energetycznej świadczone przez Wnioskodawcę, choć wypełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie został spełniony żaden z warunków wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy. Zatem świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz przedsiębiorców przedmiotowych usług szkoleniowych będzie opodatkowane, w myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, spełniającym ustawową definicję podatnika zawartą w art. 15 ustawy, dokonującym sprzedaży usług szkoleniowych, opodatkowanych podatkiem VAT w stawce 23%, co ustalono w powyższej odpowiedzi na pytanie 1. Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi dotyczące organizacji i realizacji szkoleń dla przedsiębiorców w projekcie „E……plus”, za które to szkolenia będzie pobierał opłaty. Tak więc wszystkie zakupione towary i usługi Wnioskodawca będzie wykorzystywał do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jaką jest świadczenie odpłatnych usług szkoleniowych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie podstawowy warunek uprawniający Wnioskodawcę, będącego podatnikiem podatku VAT, do odliczenia podatku VAT jest spełniony, bowiem wydatki na zakup towarów i usługi dotyczące organizacji i realizacji szkoleń dla przedsiębiorców w projekcie „E……plus” są związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, jaką jest sprzedaż usług szkoleniowych, a przesłanki ograniczające prawo do odliczania (art. 88 ustawy) w przedmiotowej sprawie nie zaistniały.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie objętym pyt. 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj