Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-547/13/ŚS
z 9 września 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 4 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych likwidacji spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 9 sierpnia 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-547/13/ŚS, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 22 sierpnia 2013 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W przyszłości zostanie wspólnikiem w spółkach jawnych, powstałych na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych (dalej: Spółki Jawne). Wnioskodawca nie wyklucza, że Spółki Jawne w przyszłości zostaną zlikwidowane. Na dzień likwidacji Spółek Jawnych, w ich majątku będą znajdowały się środki pieniężne oraz inne składniki majątkowe. W wyniku likwidacji Spółek, Wnioskodawca otrzyma przypadającą na siebie, zgodnie z umową spółek, część środków pieniężnych oraz innych składników majątkowych pozostających w Spółkach Jawnych na dzień likwidacji.
W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 20 sierpnia 2013 r., Wnioskodawca wskazał, iż:
- planuje zostać wspólnikiem dwóch spółek jawnych (dalej: Spółki lub Spółki Jawne) powstałych z przekształcenia innych spółek osobowych. W związku z planowanymi zmianami przepisów w zakresie opodatkowania spółek komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych, Wnioskodawca planuje, że spółka komandytowo-akcyjna w której jest wspólnikiem oraz spółka komandytowa w której zamierza zostać wspólnikiem zostaną przekształcone w Spółki Jawne. Przekształcenie to nastąpi w trybie określonym w art. 551 i następnych Kodeksu spółek handlowych. Wnioskodawca będzie uczestniczył w przekształceniu spółki komandytowo-akcyjnej oraz spółki komandytowej w spółki jawne, tzn. będąc wspólnikiem spółek przekształcanych stanie się wspólnikiem przekształconych Spółek Jawnych,
- przedmiotem działalności Spółek Jawnych będzie działalność finansowa, polegająca głównie na działalności inwestycyjnej na własny rachunek (obrót akcjami, obligacjami i innymi instrumentami finansowymi oraz inwestowanie w przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju), udzielanie pożyczek oraz dystrybucja środków finansowych w inny sposób np. w formie factoringu, a także doradztwo dotyczące inwestycji. Zgodnie z umowami spółek, przedmiot ich działalność będzie obejmował głównie: pozostałą finansową działalność usługową, gdzie indziej niesklasyfikowaną, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z), pozostałe formy udzielania kredytów (PKD 64.92.Z), pozostałą działalność wspomagającą usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 66.19.Z), działalność firm centralnych (head offices) i holdingów (PKD 70.10.Z), pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z),
- Wnioskodawca zakłada, iż w trakcie funkcjonowania Spółek Jawnych powstanie obowiązek podatkowy w związku z uzyskaniem dochodu z tych Spółek. W szczególności, jeżeli Spółki Jawne zrealizują zysk na sprzedaży akcji i innych instrumentów finansowych lub otrzymają odsetki od udzielonych pożyczek, po stronie Wnioskodawcy rozpoznającego przychody i koszty Spółek proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zyskach, powstanie obowiązek podatkowy,
- dochody Wnioskodawcy, jakie uzyskiwać on będzie z prowadzonej w formie Spółek Jawnych pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane będą w sposób określony w art. 30c ustawy o PIT, czyli w formie tzw. podatku liniowego. Wnioskodawca złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT pisemne oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania,
- ze względu na przedmiot działalności Spółek Jawnych, w przypadku gdy będą one likwidowane, Wnioskodawca może otrzymać następujące składniki majątku inne niż środki pieniężne: akcje, obligacje, inne instrumenty finansowe oraz wierzytelności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek. Wnioskodawca może otrzymać również sprzęt biurowy stanowiący wyposażenie spółek,
- w przypadku gdyby odpłatne zbycie innych niż środki pieniężne składników majątku, które Wnioskodawca otrzyma w wyniku likwidacji Spółek Jawnych zostało dokonane przez ww. Spółki przed ich likwidacją, skutkowałoby to powstaniem przychodu ze źródła przychodów pozarolniczą działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Jeżeli chodzi o zbycie akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, przez spółki jawne przed ich likwidacją odpłatne zbycie dokonane byłoby w wykonywaniu działalności gospodarczej (zgodnie z określonym w umowach spółek przedmiotem ich działalności). W związku z tym gdyby odpłatne zbycie zostało dokonane przez spółki jawne przed ich likwidacją, skutkowałoby to powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu ze źródła przychodów pozarolniczą działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów ustawy o PIT,
- Wnioskodawca planuje, że spółka komandytowo-akcyjna, w której jest akcjonariuszem oraz spółka komandytowa, w której zamierza zostać komandytariuszem zostaną przekształcone w spółki jawne. Otrzymane w wyniku likwidacji Spółek Jawnych pieniężne i niepieniężne składniki majątkowe będą pochodziły z działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółki Jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną,
- środki pieniężne będą pochodziły głównie z dokonywanej przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną sprzedaży akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, z otrzymywanych przez te spółki odsetek od udzielonych pożyczek, z otrzymywanych wynagrodzeń z tytułu świadczenia usług factoringu i usług doradczych. Niepieniężne składniki majątkowe będą stanowiły aktywa spółek, które mogą pozostać w spółkach po przeprowadzeniu likwidacji. Mogą to być przykładowo: akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe, których spółki nie zbyły przed zakończeniem likwidacji, należności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek, które nie zostały spłacone przed zakończeniem likwidacji oraz sprzęt biurowy pozostający w majątku spółek po zakończeniu likwidacji. Składniki te zostaną nabyte przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną w drodze kupna. Otrzymane przez Wnioskodawcę pieniężne i niepieniężne składniki majątku nie będą pochodziły z niepodzielonego (pozostawionego w spółce) i nieopodatkowanego zysku spółki przekształconej.
Elementy opisu zdarzenia przyszłego zawarto również w części H poz. 70 uzupełnienia wniosku, gdzie wskazano, iż zgodnie z umowami spółek, głównym przedmiotem ich działalności będzie działalność inwestycyjna na własny rachunek (obrót akcjami, obligacjami i innymi instrumentami finansowymi oraz inwestowanie w przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju), udzielanie pożyczek oraz dystrybucja środków finansowych w inny sposób np. w formie factoringu, a także doradztwo dotyczące inwestycji. W związku z tym dokonywany przez spółki obrót akcjami i innymi instrumentami finansowymi będzie wykonywaniem działalności gospodarczej spółek i nie będzie stanowił odpłatnego zbycia składników uzyskanych przy okazji prowadzenia przez spółki innej działalności.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, likwidacja Spółek Jawnych spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy jakikolwiek przychodu (lub dochodu) do opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki pieniężne otrzymane w wyniku likwidacji spółek jawnych nie będą w ogóle podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Również w odniesieniu do przekazania innych składników majątku likwidowanych Spółek Jawnych, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy, nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dopiero późniejsze zbycie tych niepieniężnych składników majątkowych otrzymanych w wyniku likwidacji spółek jawnych spowoduje powstanie po jego stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z likwidacją Spółek Jawnych nie powstanie dla Niego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 20 sierpnia 2013 r., Wnioskodawca wskazał ponadto, że Jego opinii fakt, iż Spółki Jawne powstaną z przekształcenia innych spółek osobowych (spółki komandytowej i komandytowo-akcyjnej) nie wpływa na to, iż w przedmiotowej sprawie w przypadku likwidacji Spółek Jawnych zastosowanie znajdzie art. 14 ust. 3 pkt 10 oraz art. 14 ust. 2 pkt 17 ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o PIT, środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę w wyniku likwidacji Spółek Jawnych nie będą w ogóle podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy otrzymanie niepieniężnych składników majątkowych likwidowanych Spółek Jawnych nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Dopiero późniejsze zbycie tych składników majątkowych spowoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wskazane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są jasne i jednoznaczne. Podstawową zasadą prawa podatkowego jest to, że zakres przedmiotu opodatkowania musi być precyzyjnie określony w ustawie podatkowej, a interpretacja przepisów nie może być rozszerzająca (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 22 października 1992 r., sygn. akt III ARN 50/92). Zasada ta wynika z art. 217 Konstytucji zgodnie z którym nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.
Zgodnie z przyjętą w judykaturze i doktrynie zasadą pierwszeństwa wykładni językowej, w procesie wykładni prawa podatkowego należy w pierwszej kolejności opierać na rezultatach wykładni językowej. W prawie podatkowym pogląd ten znajduje swoje oparcie w art. 84 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w myśl którego każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. W związku z powyższym, skoro z przepisów ustawy jawno wynika, że otrzymanie pieniężnych i niepieniężnych składników majątkowych likwidowanych spółek osobowych nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, na wykładnię tego przepisu nie może wpływać fakt, że spółki jawne powstały z przekształcenia innych spółek osobowych.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał :
- interpretacje indywidualne wydane przez:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 października 2012 r., Znak: IPPB1/415-825/12-3/KS, z dnia 20 grudnia 2012 r., Znak: IPPB1/415-1347/12-2/AM oraz z dnia 31 grudnia 2012 r., Znak: IPPB1/415-1341/12-2/EC,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 stycznia 2013 r., Znak: ITPB1/415-1180/12/MR,
- wyrok NSA z dnia 6 marca 2013 r. sygn. akt II FSK 1364/11.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 - dalej „K.s.h.”), spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.
Spółki osobowe nie posiadają osobowości prawnej, nie są zatem podatnikami podatków dochodowych, a dochody spółek osobowych nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników spółki osobowej. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce osobowej uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem (w tym akcjonariuszem) spółki komandytowo-akcyjnej jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 22 § 1 k.s.h, spółka jawna jest spółką osobową, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową. Stosownie do postanowień art. 8 § 1 k.s.h., spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Spółka jawna może zatem posiadać własny majątek, który jest odrębny od majątków osobistych jej wspólników.
W myśl art. 58 k.s.h., rozwiązanie spółki powodują:
- przyczyny przewidziane w umowie spółki,
- jednomyślna uchwała wszystkich wspólników,
- ogłoszenie upadłości spółki,
- śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości,
- wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika,
- prawomocne orzeczenie sądu.
Stosownie do treści art. 67 § 1 k.s.h., w przypadkach określonych w art. 58 należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.
Zgodnie z art. 82 k.s.h., z majątku spółki spłaca się przede wszystkim zobowiązania spółki oraz pozostawia się odpowiednie kwoty na pokrycie zobowiązań niewymagalnych lub spornych. Pozostały majątek dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku stosownych postanowień umowy spłaca się wspólnikom udziały. Nadwyżkę dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku. Rzeczy wniesione przez wspólnika do spółki tylko do używania zwraca się wspólnikowi w naturze.
Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Przyjęcie tej zasady jest podyktowane faktem, że podatnikiem podatku dochodowego z udziału w zyskach spółki niebędącej osobą prawną jest wspólnik tej spółki. Zyski osiągane przez tę spółkę, w czasie jej trwania, dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym są na bieżąco uwzględniane u jej wspólników, jako przychody i koszty z udziału w tej spółce.
W konsekwencji, stosownie do treści art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymanie środków pieniężnych w związku z likwidacją spółki jawnej, nie generuje przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 17 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są przychody z odpłatnego zbycia składników majątku:
- pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie,
- otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki.
Zgodnie natomiast z treścią art. 14 ust. 3 pkt 12 ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku:
- pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie,
- otrzymanych w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpieniem wspólnika z takiej spółki
-jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, likwidacja spółki niebędącej osobą prawną lub nastąpiło wystąpienie wspólnika z takiej spółki, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Powyższe przepisy zostały wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2011 r. Ich celem było – w przypadku przepisu art. 14 ust. 3 pkt 10 – uniknięcie podwójnego opodatkowania środków pieniężnych otrzymywanych przez wspólnika spółki osobowej w związku z jej likwidacją, będących skutkiem operacji gospodarczych, w wyniku których wspólnik wykazał już – stosownie do treści art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychody i koszty uzyskania tych przychodów, niezależnie od faktu dokonania wypłaty na rzecz tego wspólnika uzyskanej przez spółkę osobową nadwyżki uzyskanych przychodów nad poniesionymi kosztami. W przypadku natomiast innych niż pieniężne składniki majątku istota ww. regulacji prawnej, tkwi w opodatkowaniu tzw. majątku likwidacyjnego (innego niż środki pieniężne), dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia, a nie w momencie ich otrzymania.
Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w przyszłości zostanie wspólnikiem dwóch Spółek Jawnych, powstałych z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej i komandytowej. Wnioskodawca w spółce komandytowo- akcyjnej posiada status akcjonariusza natomiast w spółce komandytowej będzie komandytariuszem. Zgodnie z umowami Spółek Jawnych, głównym przedmiotem ich działalności będzie działalność inwestycyjna na własny rachunek (obrót akcjami, obligacjami i innymi instrumentami finansowymi oraz inwestowanie w przedsiębiorstwa we wczesnej fazie rozwoju), udzielanie pożyczek oraz dystrybucja środków finansowych w inny sposób np. w formie factoringu, a także doradztwo dotyczące inwestycji. W związku z tym dokonywany przez spółki obrót akcjami i innymi instrumentami finansowymi będzie wykonywaniem działalności gospodarczej Spółek i nie będzie stanowił odpłatnego zbycia składników uzyskanych przy okazji prowadzenia przez spółki innej działalności. Spółki Jawne następnie zostaną zlikwidowane. W wyniku tych czynności prawnych, Wnioskodawca otrzyma przypadającą na Niego część środków pieniężnych oraz niepieniężnych składników majątkowych (np. akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe, których Spółki nie zbyły przed zakończeniem likwidacji, należności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek, które nie zostały spłacone przed zakończeniem likwidacji oraz sprzęt biurowy). W uzupełnieniu wniosku wskazano ponadto, iż środki pieniężne będą pochodziły głównie z dokonywanej przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną sprzedaży akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych, z otrzymywanych przez te spółki odsetek od udzielonych pożyczek, z otrzymywanych wynagrodzeń z tytułu świadczenia usług factoringu i usług doradczych. Niepieniężne składniki majątkowe będą stanowiły aktywa spółek, które mogą pozostać w spółkach po przeprowadzeniu likwidacji. Mogą to być przykładowo: akcje, obligacje i inne instrumenty finansowe, których spółki nie zbyły przed zakończeniem likwidacji, należności z tytułu udzielonych przez spółki pożyczek, które nie zostały spłacone przed zakończeniem likwidacji oraz sprzęt biurowy pozostający w majątku spółek po zakończeniu likwidacji. Składniki te zostaną nabyte przez spółki jawne, a przed przekształceniem przez spółkę komandytową i komandytowo-akcyjną w drodze kupna.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy dojdzie do likwidacji spółek jawnych powstałych z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej i spółki komandytowej, których Wnioskodawca będzie wspólnikiem i w wyniku tej czynności prawnej otrzyma On środki pieniężne i inne niepieniężne składniki majątku (odpowiadające Jego udziałowi w spółce), to po stronie Wnioskodawcy na dzień ich otrzymania nie powstanie przychód (dochód) podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ze złożonego wniosku nie wynika bowiem, iż źródłem pochodzenia majątku otrzymanego w następstwie likwidacji spółek jawnych będzie niepodlegający opodatkowaniu przychód (dochód) tych spółek lub spółek w wyniku przekształcenia, których spółki te powstały.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienić należy, iż stosownie do zadanego pytania przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ocena skutków podatkowych, jakie dla Wnioskodawcy powstaną na dzień likwidacji spółek jawnych, o których mowa we wniosku. W konsekwencji przedmiotem tej interpretacji nie jest kwestia skutków podatkowych ewentualnego zbycia otrzymanych w następstwie likwidacji składników majątku. Wnioskodawca może w tym zakresie wystąpić z odrębnym wnioskiem ORD-IN.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.