Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-142/13/MCZ
z 26 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 20 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 24 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po rodzicach oraz odpłatnego zbycia tegoż majątku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po rodzicach oraz odpłatnego zbycia tegoż majątku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 17 lipca 2013 r. znak: IBPB II/1/436-142/13/MCZ wezwano o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono w dniu 24 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Matka Wnioskodawczyni zmarła 22 grudnia 1975 r. Do tej pory nie było przeprowadzone postępowanie spadkowe. Ojciec ponownie ożenił się w 1982 r. Ojciec zmarł 2l listopada 2012 r. Spadkobiercami są : macocha, brat i Wnioskodawczyni.

Po mamie Wnioskodawczyni dziedziczy 1/6 domu a po ojcu dziedziczy 2/9 domu.

Wnioskodawczyni spełnia warunki konieczne do uzyskania ulgi mieszkaniowej wynikającej z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W spadku po śmierci rodziców został dom jednorodzinny 110 m2.

Wnioskodawczyni mieszka w ww. domu od 1978 r. i jest w nim zameldowana na pobyt stały (od śmierci męża i wyjazdu jedynej córki sama zajmuje 1/2 domu – parter; na piętrze mieszkał ojciec z macochą).

Dom stanowi nieruchomość wspólną - trzech współwłaścicieli.

Wnioskodawczyni nie jest właścicielem innego budynku ani lokalu mieszkalnego stanowiącego inną nieruchomość.

Wnioskodawczyni zamierza sprzedać udział we własności domu, który nabyła w spadku i kupić mieszkanie. Do podjęcia takich działań zmusza ją pogarszający się stan zdrowia jak również sytuacja rodzinna. Wnioskodawczyni ma 61 lat, od 25 lat jest wdową. Pogarszający się stan zdrowia zmusza ją do przeniesienia się bliżej miejsca zamieszkania córki, która jest jej jedyną najbliższą rodziną. Córka mieszka 600 km od obecnego miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni. Założyła tam rodzinę i nie wróci do rodzinnego domu. Ponadto środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczy na zakup lokalu mieszkalnego w miejscu zamieszkania swojej córki. W związku z tym zachodzi konieczność sprzedaży jej części domu.

Ze względu na istniejącą sytuację życiową Wnioskodawczyni nie może dłużej zamieszkiwać w części domu nabytego w spadku - pogarszający się stan zdrowia i sytuacja rodzinna jej na to nie pozwala.

W piśmie z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu – 24 lipca 2013 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawczyni doprecyzowała zdarzenie przyszłe i wskazał, że:

do tej pory nie było uprawomocnienia się postanowienia sądu o nabyciu spadku po matce i ojcu,

w dniu 19 lipca 2013 r odbyło się posiedzenie sądu w sprawie nabycia spadku po ojcu,

Wnioskodawczyni oczekuje na wyznaczenie terminu posiedzenia sądu w sprawie nabycia spadku po matce,

Wnioskodawczyni nie złożyła zeznania podatkowego SD-3, SD-Z2 ponieważ nie ma jeszcze uprawomocnionego postanowienia sądu o nabyciu spadku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedając udział we własności domu (konieczność zmiany miejsca zamieszkania), który Wnioskodawczyni nabyła w spadku i przeznaczając środki uzyskane ze sprzedaży na nabycie lokalu mieszkalnego będzie uprawniona do skorzystania z ulgi podatkowej na podstawie art. 16 ust.7 ustawy o podatku od spadków i darowizn tj. zachowania ulgi mieszkaniowej pomimo zbycia przed upływem 5 lat od jej otrzymania?

W jakim terminie od dnia zbycia należy nabyć inny lokal mieszkalny żeby skorzystać z ulgi mieszkaniowej?

Czy złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków koniecznych do uzyskania ulgi wynikającej z art. 16 ustawy zwolni Wnioskodawczynię z płacenia podatku od spadku po mamie i tacie?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zbycie udziału w budynku uzasadnione jest koniecznością zmiany miejsca zamieszkania ze względu na pogarszający się stan zdrowia jak i jej sytuacją rodzinną. Jest wdową, jej najbliższa rodzina - córka mieszka 600 km od jej miejsca zamieszkania. Z powodu wieku i stanu zdrowia będzie wymagała opieki. Dlatego też dotychczasowe warunki mieszkaniowe nie mogą zaspokoić jej dalszego godziwego życia.

W ocenie Wnioskodawczyni nabycie innego lokalu musi nastąpić nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia.

Złożenie oświadczenia ma charakter warunkowy. Łączny czas zamieszkania w zbytym i nabytym lokalu, potwierdzony zameldowaniem na pobyt stały wynosi 5 lat.

W uzupełnieniu zajętego stanowiska Wnioskodawczyni wskazała, że jej zdaniem sprzedając udział we własności domu nabyty w spadku i przeznaczając środki uzyskane z tej sprzedaży na nabycie lokalu mieszkalnego w związku z opisaną sytuacją (w poz. 70 część H druku ORD-IN ) tj. koniecznością zmiany miejsca zamieszkania ze względu na pogarszający się stan zdrowia i obecną sytuację rodzinną będzie uprawniona do zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn, pomimo zbycia ww. nieruchomości przed upływem 5 lat od jej otrzymania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że matka Wnioskodawczyni zmarła 22 grudnia 1975 r. Ojciec Wnioskodawczyni zmarł 2l listopada 2012 r. Postępowanie w sprawie nabycia spadku po rodzicach Wnioskodawczyni jest w toku. W dniu 19 lipca 2013 r. odbyło się posiedzenie sądu w sprawie nabycia spadku po ojcu. Wnioskodawczyni oczekuje na wyznaczenie terminu posiedzenia sądu w sprawie nabycia spadku po matce. Spadkobiercami są: macocha, brat i Wnioskodawczyni. Przedmiotem spadku jest nieruchomość zabudowana budynkiem mieszkalnym. Po mamie Wnioskodawczyni dziedziczy 1/6 domu a po ojcu dziedziczy 2/9 domu. Wnioskodawczyni mieszka w tym domu od 1978 r. i jest w nim zameldowana na pobyt stały. Wnioskodawczyni zamierza sprzedać udział we własności domu, który nabyła w spadku i kupić mieszkanie. Do podjęcia takich działań zmusza ją pogarszający się stan zdrowia jak również sytuacja rodzinna – jej jedyna córka mieszka 600 km od miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni. Środki uzyskane ze sprzedaży przeznaczone zostaną na zakup lokalu mieszkalnego w miejscu zamieszkania córki.

Ponieważ nabycie udziału w nieruchomości w drodze spadku po matce nastąpiło 22 grudnia 1975 r. tj., przed 01 stycznia 2007 r., w niniejszej sprawie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Zgodnie bowiem z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007 r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, który w przedstawionym stanie faktycznym nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn ( Dz. U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007 r. podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. spadku.

Zgodnie z art. 5 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych (...).

W przypadku nabycia majątku spadkodawcy w drodze dziedziczenia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku - art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4 tej ustawy, w przypadku nabycia, które nie zostało zgłoszone do opodatkowania, a następnie nabycie to stwierdzono pismem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma. Jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia.

Stosownie do art. 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. - w przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

W myśl art. 16 ust. 2 ww. ustawy z omawianej ulgi mogą skorzystać nabywcy, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

  1. są obywatelami polskimi lub mają miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy,
  3. nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dysponowania spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego,
  4. nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu,
  5. będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    1. od dnia złożenia zeznania podatkowego – jeżeli w chwili złożenia zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    2. od dnia zamieszkiwania w nabytym lokalu lub budynku – jeżeli nabywca zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.


Mając na uwadze ww. przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn stwierdzić należy, że zasadniczym celem ustawodawcy jest zwolnienie bliskich spadkodawcy lub darczyńcy od obciążeń podatkowych z tytułu nabycia nieruchomości mieszkaniowej, gdy nie dysponują innym mieszkaniem czy domem i będą zamieszkiwać w uzyskanej nieruchomości przez 5 lat od dnia określonego w cytowanym wyżej przepisie art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Warunkiem niezbędnym do skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 16 ww. ustawy jest łączne spełnienie wszystkich zawartych w tym przepisie warunków.

Zgodnie z art. 16 ust. 7 powołanej powyżej ustawy, nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia. Zaznaczyć należy, iż obie przesłanki muszą wystąpić łącznie.

W świetle przytoczonego wyżej przepisu, podstawą uzasadniającą zbycie udziału w nieruchomości pozwalającą na zachowanie prawa do ulgi przewidzianej w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn może być jedynie „uzasadniona konieczność” zmiany warunków mieszkaniowych. Nie wystarcza zatem dla spełnienia tej przesłanki zwykła potrzeba zmiany warunków mieszkaniowych. Stosując wykładnię językową, pojęcie „konieczność” oznacza nieodzowność, przymus lub, że coś jest nieuchronne, nie dające się uniknąć. Zatem konieczność zmiany warunków mieszkaniowych występuje wówczas, gdy zachodzi nagła, nieoczekiwana sytuacja życiowa, w której znalazł się podatnik.

Przyznanie ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 16 powołanej wyżej ustawy następuje na wniosek podatnika złożony wraz z zeznaniem podatkowym SD-3. Wniosek ten, w prowadzonym postępowaniu podatkowym rozpatruje organ podatkowy pierwszej instancji – urząd skarbowy właściwy dla Wnioskodawczyni do złożenia zeznania podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn, który bada czy zostały spełnione wszystkie warunki do przyznania ulgi podatkowej z art. 16 ww. ustawy, o czym powiadamia zainteresowaną osobę w wydanej decyzji.

To oznacza, że samo złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków koniecznych do uzyskania ulgi podatkowej z art. 16 ww. ustawy automatycznie nie zwalnia podatnika z obowiązku zapłacenia podatku od spadków i darowizn bowiem, jak wskazano wyżej, dopiero w postępowaniu podatkowym organ podatkowy rozstrzyga czy podatnik rzeczywiście spełnił wszystkie warunki konieczne do uzyskania ww. zwolnienia. Oznacza to, że oświadczenie rzeczywiście ma charakter warunkowy.

W razie niedotrzymania warunków przyznanej ulgi mieszkaniowej organ podatkowy wznawia postępowanie podatkowe i wydaje decyzję ustalającą wysokość podatku od spadków i darowizn.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z treści wniosku i jego uzupełnienia do tej pory nie nastąpiło uprawomocnienie się postanowienia sądu o nabyciu spadku po matce i ojcu Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni oczekuje dopiero na wyznaczenie posiedzenia sądu w sprawie nabycia spadku po matce. Wnioskodawczyni nie złożyła zeznania podatkowego SD-3. To oznacza, że Wnioskodawczyni nie posiada decyzji urzędu skarbowego w sprawie przyznania ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Tym samym rozważania na temat zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej, która jeszcze nie została Wnioskodawczyni przyznana mogą być jedynie hipotetyczne.

Podkreślić bowiem należy, że rolą organu interpretacyjnego działającego na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej nie jest wchodzenie w kompetencje innego organu podatkowego - urzędu skarbowego i tym samym rozstrzyganie czy Wnioskodawczyni, która chce sprzedać nabyty w spadku po matce udział w nieruchomości w rzeczywistości spełnia łącznie wszystkie warunki do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że katalog zwolnień podatkowych wymienionych w art. 16 ww. ustawy jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn podlega m.in. nabycie własności rzeczy i praw majątkowych na wskazanych w przepisie warunkach. Zachowanie prawa do tegoż zwolnienia przysługuje również na warunkach ściśle przepisem określonych. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 16 ust. 7 w związku z art. 16 ust. 1 ww. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą, przyjętą w orzecznictwie NSA, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy stanowiące ulgi winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca. Oznacza to, iż osoby, które chcą skorzystać ze zwolnień wymienionych w ustawach podatkowych, w tym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn muszą ściśle wypełnić warunki wskazane przez ustawodawcę.

Zatem, o ile po przeprowadzonym przez urząd skarbowy postępowaniu podatkowym Wnioskodawczyni rzeczywiście zostanie przyznana ulga mieszkaniowa przewidziana w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn, to w sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawczyni spełni warunki do zachowania tzw. ulgi mieszkaniowej. Opisana we wniosku sytuacja życiowa Wnioskodawczyni - stopniowo pogarszający się z wiekiem stan zdrowia, trwające od lat zamieszkanie jedynej córki 600 km od miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni, mogą być przesłanką konieczności zmiany warunków mieszkaniowych, w rozumieniu powołanego powyżej przepisu. Zmiana ta będzie efektem konieczności życiowej, w jakiej znalazła się Wnioskodawczyni. Z wniosku wynika bowiem, że Wnioskodawczyni od dawna choruje na dusznicę bolesną, nadciśnienie tętnicze, arytmię, niedoczynność tarczycy; jest po kilku operacjach. Od kilku lat jej stan zdrowia znacznie się pogorszył - doszły zawroty głowy, choroba kręgosłupa; nie może wykonywać cięższych prac domowych jak również dźwigać – podniesienie 3 kg stanowi dla niej problem. Chodzi na rehabilitację kręgosłupa. Zawroty głowy uniemożliwiają jej prawidłowe funkcjonowanie. Wnioskodawczyni jest osobą starszą i będzie wymagała opieki.

Drugą przesłanką do zachowania ulgi przewidzianej w art. 16 ust. 7 ustawy jest nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na budowę albo nabycie innego lokalu nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia. Tym samym rację ma Wnioskodawczyni, że nabycie nowego lokalu w miejscu zamieszkania córki musi nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od zbycia domu nabytego w spadku.

Jeżeli więc zostaną zachowane powyżej opisane warunki określone w art. 16 ust. 7 ustawy Wnioskodawczyni zachowa prawo do ulgi z art. 16, o ile jak już wyjaśniono ulga ta zostanie przyznana przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Natomiast w odniesieniu do nabycia udziału w nieruchomości w drodze spadku po ojcu, które nastąpiło w dniu 21 listopada 2012 r. zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2012 r.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93 poz. 768 z późn. zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego;

Podatkowi podlega również nabycie praw do wkładu oszczędnościowego na podstawie dyspozycji wkładem na wypadek śmierci oraz nabycie jednostek uczestnictwa na podstawie dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego śmierci - art. 1 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
  2. udokumentują – w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 (t. j. 9.637 zł) – ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo -kredytową lub przekazem pocztowym.

Zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych dokonać należy na formularzu SD-Z2 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych (Dz. U. Nr 243, poz. 1762 ze zm.).

W przypadku niespełnienia warunków, o których mowa w ust. 1 i 2, nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych podlega opodatkowaniu na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej (art. 4a ust. 3 ww. ustawy).

Wyżej wymienione zwolnienie stosuje się, jeżeli w chwili nabycia nabywca posiadał obywatelstwo polskie lub obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub miał miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium takiego państwa (art. 4 ust. 4 cyt. ustawy).

Zatem biorąc pod uwagę powyżej przywołane przepisy i przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że majątek nabyty przez Wnioskodawczynię tytułem spadku po ojcu - w postaci udziału we współwłasności nieruchomości - będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, o ile Wnioskodawczyni spełni łącznie wszystkie wymienione w tym przepisie warunki, w szczególności gdy w terminie sześciu miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego (uprawomocnienia się postanowienia sądu o nabyciu spadku po ojcu) złoży we właściwym urzędzie skarbowym zgłoszenie SD-Z2, w którym wykaże nabyty w spadku po ojcu majątek.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, że sprzedając udział we własności nieruchomości nabytej w spadku i przeznaczając środki uzyskane z tej sprzedaży na nabycie lokalu mieszkalnego w związku z koniecznością zmiany miejsca zamieszkania ze względu na pogarszający się stan zdrowia i obecną sytuację rodzinną będzie uprawniona do zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej na podstawie art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn, pomimo zbycia ww. nieruchomości przed upływem 5 lat od jej otrzymania należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, iż przedmiotowa interpretacja - zgodnie ze złożonym wnioskiem została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj