Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-503/13-2/MW
z 30 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.07.2013 r. (data wpływu 05.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy w przypadku gdy dochód kasy mieszkaniowej za dany rok podatkowy zostanie zatrzymany i przekazany na kapitał (fundusz) własny kasy mieszkaniowej, z którego to kapitału (funduszu) finansowane będą wyłącznie cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy to dochód taki na moment zarachowania na taki kapitał (fundusz) podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone nr 1) – jest prawidłowe,
  • czy w przypadku likwidacji kasy mieszkaniowej i przetransferowania środków pieniężnych z kapitału (funduszu) własnego pochodzących z dochodów kasy mieszkaniowej zatrzymanych w latach ubiegłych na inne kapitały (fundusze) Banku kwota dochodów z lat ubiegłych nie przekazana faktycznie na cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy stanowić będzie dochód Banku podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie likwidacji kasy mieszkaniowej i przekazania takich środków na inne kapitały (fundusze) własne Banku (pytanie oznaczone nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.07.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy w przypadku gdy dochód kasy mieszkaniowej za dany rok podatkowy zostanie zatrzymany i przekazany na kapitał (fundusz) własny kasy mieszkaniowej, z którego to kapitału (funduszu) finansowane będą wyłącznie cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy to dochód taki na moment zarachowania na taki kapitał (fundusz) podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • czy w przypadku likwidacji kasy mieszkaniowej i przetransferowania środków pieniężnych z kapitału (funduszu) własnego pochodzących z dochodów kasy mieszkaniowej zatrzymanych w latach ubiegłych na inne kapitały (fundusze) Banku kwota dochodów z lat ubiegłych nie przekazana faktycznie na cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy stanowić będzie dochód Banku podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie likwidacji kasy mieszkaniowej i przekazania takich środków na inne kapitały (fundusze) własne Banku.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Bank S.A. (dalej: Bank) jest bankiem krajowym w rozumieniu przepisów prawa bankowego, osobą prawną mającą siedzibę dla celów podatkowych w Polsce. W ramach prowadzonej działalności Bank m.in. przyjmuje depozyty klientów będących osobami fizycznymi w formie lokat terminowych, a także udziela takim klientom kredytów na cele mieszkaniowe.

W chwili obecnej w związku z:

  • sukcesywnym obniżaniem stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej;
  • zaleceniami dla banków w zakresie zarządzania płynnością, w szczególności wynikającymi z uchwalonego przez Parlament Europejski w kwietniu br. pakietu reform systemu bankowego określanym w skrócie jako „CRD IV” (Capital Requirements Directive, CRD oraz Capital Requirements Regulation, CRR), a także rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego oraz zaleceń Komitetu Bazylejskiego (tzw. Bazylea III);
  • planowanym przez rząd wprowadzeniem zwolnienia z opodatkowania odsetek od rachunków bankowych, na których gromadzone będą środki pieniężne dla celów mieszkaniowych (projekt nowelizacji art. 21 ust. 1 pkt 138 oraz ust. 34-38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - opubl. http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/59396/katalog/59428);


Bank rozważa utworzenie „kasy mieszkaniowej” na podstawie i zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych ustaw (dalej jako: Ustawa). Wszystkie powyższe czynniki powodują bowiem, iż utworzenie kasy mieszkaniowej w strukturze Banku może przyczynić się do zbudowania stabilnej bazy długoterminowych pasywów (depozyty klientów na cele mieszkaniowe), z których finansowane będą kredyty kontraktowe w rozumieniu Ustawy (tj. udzielane na cele mieszkaniowe), Pozwoli to zmniejszyć / rozwiązać podnoszony przez Komisję Nadzoru Finansowego problem niedopasowania długoterminowych aktywów banku (portfel kredytów mieszkaniowych) z pasywami (źródłami finansowania tych aktywów, w tym bazą depozytową Banku, która składa się obecnie przeważnie z krótkoterminowych lokat klientów). Zgodnie z wymogami wynikającymi z art. 2 Ustawy „kasa mieszkaniowa” stanowić będzie finansowo wyodrębnioną działalność Banku polegającą na prowadzeniu imiennych rachunków oszczędnościowo-kredytowych i udzielaniu kredytów kontraktowych. Będzie to jednostka organizacyjna w ramach Centrali Banku analogiczna do funkcjonujących w innych bankach działających na polskim rynku. Istotnym czynnikiem analizy będącej podstawą ostatecznej decyzji biznesowej Banku odnośnie rozważanego utworzenia KM pozostaje również wyjaśnienie kwestii zasad zwolnienia z podatku CIT dochodów kasy mieszkaniowej. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4k UPDOP wprowadza zwolnienie dochodów KM stanowiących równowartość dochodów osiągniętych przez tą kasę z tytułu określonych w odrębnych przepisach (tj. Ustawie) - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację wymienionych w tych przepisach celów KM. Powstaje zatem kwestia rozstrzygnięcia w jaki sposób rozpoznawać w praktyce „przekazanie” tych dochodów na realizację celów KM. KM za dany rok może osiągać i powinna dochody (zyski). Z uwagi na to, że KM będzie finansowo wyodrębnioną jednostką w ramach struktury Banku, sporządzającą własny bilans i rachunek zysków i strat, to osiągnięte przez nią dochody (zyski) będą odkładane na kapitały (fundusze) własne (odpowiednio jak przy spółkach kapitałowych). Zatrzymane we własnych kapitałach (funduszach) dochody KM, zgodnie z wymaganiami Ustawy, przeznaczane będą wyłącznie na realizację celów (wydatków) wymienionych w art. 5 ust. 3-5 Ustawy. Kapitały (fundusze) własne KM stanowić będą odpowiednik kapitałów (funduszy) własnych spółek kapitałowych, w tym banków (stanowić będą element pasywów w bilansie KM).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku gdy dochód KM za dany rok podatkowy zostanie zatrzymany i przekazany na kapitał (fundusz) własny KM, z którego to kapitału (funduszu) finansowane będą wyłącznie cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy to dochód taki na moment zarachowania na taki kapitał (fundusz) podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4k UPDOP?
  2. Czy w przypadku likwidacji KM i przetransferowania środków pieniężnych z kapitału (funduszu) własnego pochodzących z dochodów KM zatrzymanych w latach ubiegłych na inne kapitały (fundusze) Banku kwota dochodów z lat ubiegłych nie przekazana faktycznie na cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 ustawy stanowić będzie dochód Banku podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie likwidacji KM i przekazania takich środków na inne kapitały (fundusze) własne Banku?

Ad.1. Zdaniem Banku dochód KM za dany rok podatkowy, który zostanie zatrzymany i przekazany na kapitał (fundusz) własny KM, z którego to funduszu finansowe będą wyłączenie cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy to dochód taki na moment zarachowania na taki kapitał (fundusz) podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4k UPDOP.

UPDOP w art. 17 ust. 1 pkt 4k przewiduje zwolnienie dla dochodów banku prowadzącego kasę mieszkaniową stanowiące równowartość dochodu uzyskanego przez tę kasę z tytułów określonych w odrębnych przepisach - w części przeznaczonej wyłącznie na realizację wymienionych w tych przepisach celów kasy mieszkaniowej.

Kluczowa pozostaje zatem interpretacja zwrotu „w części przeznaczonej wyłącznie na realizację wymienionych w tych przepisach celów kasy mieszkaniowej”, a ściślej co stanowi cele kasy mieszkaniowej wymienione w tych przepisach (czyli w Ustawie) i jak rozumieć realizację tego celu. Art. 2 Ustawy definiuje „kasę mieszkaniową” jako finansowo wyodrębnioną działalność banków polegającą na prowadzeniu imiennych rachunków oszczędnościowo-kredytowych i udzielaniu kredytów kontraktowych. Niewątpliwie są to cele KM przewidziane Ustawą. Prowadzenie imiennych rachunków oszczędnościowo-kredytowych wiązać się będzie dla KM z kosztami odsetkowymi (odsetki stanowią wynagrodzenie dla klientów w zamian za deponowanie określonych środków pieniężnych) oraz kosztami działania KM z nimi związanymi. Rachunki takie prowadzone są elektronicznie w systemie informatycznym i obsługiwane przez określony personel, z którego pracą również wiążą się koszty rzeczowe i osobowe. Podobnie z udzielaniem kredytów kontraktowych - Bank ponosić będzie wydatki na udzielanie kredytów, a także koszty działania związane z tym procesem (głównie koszty utrzymania i rozwoju dedykowanego systemu informatycznego, koszty personelu). Oczywiście w praktyce zwłaszcza w początkowej fazie działalności (kredyty kontraktowe udzielane będą bowiem po co najmniej 3-letnim okresie gromadzenia środków pien. przez klientów) KM będzie lokować również zgromadzone środki i wypracowane dochody zgodnie z art. 5 ust. 5 w papiery wartościowe Skarbu Państwa lub Narodowego Banku Polskiego, a także w lokaty terminowe w innych bankach.

W związku z tym w przypadku gdy dochody KM zostaną zatrzymane i zasilą jej kapitały (fundusze) własne w celu pokrywania wydatków KM, o których mowa w art. 5 ust. 3-5 Ustawy to powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4k Ustawy. Bank nie może przeznaczać dochodów KM na inne cele niż wymienione z Ustawą, stąd też kwestia opodatkowania dochodów KM nie przeznaczonych na cele KM pojawi się w praktyce w momencie gdy Bank podejmie decyzję o likwidacji KM. Wówczas wszystkie aktywa, zobowiązania i zgromadzone kapitały transferowane będą z bilansu KM do Banku i powstanie kwestia ustalenia czy dochody KM odłożone w kapitałach (funduszach) własnych KM zostały w całości przeznaczone na cele KM do momentu likwidacji KM.

Ad.2. W przypadku likwidacji KM i przetransferowania majątku KM do Banku kwota dochodów z lat ubiegłych nie przekazana na cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy powinna stanowić dochód Banku podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie likwidacji (przeniesienia zatrzymanych w kapitałach własnych KM dochodów na inne kapitały (fundusze) własne Banku). Dochód KM, który do tej daty nie zostanie przeznaczony na cele ustawowe KM a służyć będzie ostatecznie realizacji innych celów Banku (np. finansowaniu kredytów inwestycyjnych przedsiębiorców czy pożyczek konsumenckich) podlegać będzie opodatkowaniu na moment likwidacji KM. Z tego względu, w dacie likwidacji KM i dokonaniu takiego transferu z kapitału (funduszu) własnego KM na inne kapitały (fundusze) własne Banku powinien on zostać potraktowany jako dochód do opodatkowania 19% podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na względzie wnosimy o potwierdzenie stanowiska Banku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie ustalenia:


  • czy w przypadku gdy dochód kasy mieszkaniowej za dany rok podatkowy zostanie zatrzymany i przekazany na kapitał (fundusz) własny kasy mieszkaniowej, z którego to kapitału (funduszu) finansowane będą wyłącznie cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy to dochód taki na moment zarachowania na taki kapitał (fundusz) podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone nr 1) – za prawidłowe,
  • czy w przypadku likwidacji kasy mieszkaniowej i przetransferowania środków pieniężnych z kapitału (funduszu) własnego pochodzących z dochodów kasy mieszkaniowej zatrzymanych w latach ubiegłych na inne kapitały (fundusze) Banku kwota dochodów z lat ubiegłych nie przekazana faktycznie na cele (wydatki) wymienione w art. 5 ust. 3-5 Ustawy stanowić będzie dochód Banku podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie likwidacji kasy mieszkaniowej i przekazania takich środków na inne kapitały (fundusze) własne Banku (pytanie oznaczone nr 2) – za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj