Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-935/09/ŁW
z 1 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu 4 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużycia dla emulsji chłodzącej CN 3403 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie ustalenia dopuszczalnych norm zużycia dla emulsji chłodzącej CN 3403.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku akcyzowego (obrót energia elektryczną). Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja konstrukcji metalowych i ich części. Wnioskodawca przy wykorzystaniu posiadanego parku maszynowego produkuje wyroby metalowe i świadczy usługi obróbki metalu. Wśród posiadanych maszyn znajdują się centra obróbcze (obrabiarki sterowane numerycznie), które do prawidłowego funkcjonowania wymagają chłodziwa – wyrób akcyzowy zharmonizowany o kodzie CN 3403, objęty zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zerową stawką akcyzy.

Wyrób ten zużywany jest do celów innych niż opałowe, jako dodatki i domieszki do paliw opałowych, do silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zużycie tego materiału eksploatacyjnego zależy od czasu pracy maszyn, co z kolei uwarunkowane jest ilością i rodzajem zamówień przyjętych do realizacji w danym miesiącu. Maszyny wykorzystywane są w procesie technologicznym produkcji różnorodnego asortymentu wyrobów i świadczenia różnorodnych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zużyciem emulsji chłodzącej (CN 3403) do maszyn Wnioskodawca ma obowiązek zwrócenia się do naczelnika urzędu celnego o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrób akcyzowy o kodzie CN 3403 jest objęty zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca wykorzystuje ww. wyrób w sposób uprawniający do zastosowania ww. stawki.

Wnioskodawca zużywa znikome ilości przedmiotowego wyrobu (emulsji chłodzącej) nie do produkcji innych wyrobów a przy produkcji wyrobów z metalu i świadczeniu usług obróbki metalu, do których przepis się nie odnosi. Wyrób ten nie stanowi bowiem składnika receptury, dodatku lub domieszki do produkowanych wyrobów, zapewnia jedynie utrzymanie ruchu maszyn obróbczych.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca nie ma obowiązku zwrócenia się do naczelnika urzędu celnego z wnioskiem o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia wyrobu akcyzowego o kodzie CN 3403 i ma prawo do zakupu tegoż wyrobu z zerową stawką akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 załącznika nr 1 zostały wymienione o kodzie CN 3403 preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco - smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy wyrobami energetycznymi są wyroby objęte pozycją CN 3403.

Zużywane przez Wnioskodawcę chłodziwo o kodzie CN 3403 jest więc wyrobem energetycznym o którym w art. 86 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy i zatem zgodnie z art. 2 pkt 1 cyt. ustawy jest wyrobem akcyzowym wymienionym w poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zatem chłodziwo o kodzie CN 3403 zużywane przez Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych jest opodatkowane zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 2 znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów.

Zatem obowiązek ustalenia z urzędu dopuszczalnych norm zużycia odnosi się do tych podmiotów gospodarczych, które zużywają powyższe wyroby do produkcji innych wyrobów. Za zużycie ww. wyrobów akcyzowych (energetycznych) do produkcji innych wyrobów należy uznać:

  1. ich wykorzystanie jako surowców:
    • z których po przetworzeniu uzyskuje się nowy wyrób,
    • które stają się integralną częścią nowego wyrobu,
  2. wyroby energetyczne, które w wyniku oddziaływania fizyko-chemicznego na inny surowiec powodują powstanie nowego wyrobu jednakże nie są jego częścią składową,
  3. wyroby energetyczne które zużywane w ramach czynności bezpośrednio związanych z produkcją i których wielkość zużycia jest wprost proporcjonalna do wytworzonych wyrobów, przykładowo:
    • do czyszczenia i mycia maszyn wykorzystywanych przy produkcji; jeśli czynności te są niezbędne ze względów technologicznych,
    • jako czynnik przenoszący energię cieplną w instalacjach grzewczych lub chłodzących,
    • do odłuszczania powierzchni, wypalania form odlewniczych itp.


W związku z powyższym, w przypadku zużycia emulsji chłodzącej CN 3403 wykorzystywanej do produkcji wyrobów metalowych i obróbki elementów metalowych (ilość zużytej emulsji chłodzącej można odnieść do ilości wytworzonych detali metalowych), istnieje obowiązek ustalenia dopuszczalnych norm zużycia na podstawie art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj