ILPP1/443-104/12-4/MK, Dyrektor - ILPP1/443-104/12-5/MK">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-104/12-5/MK
z 8 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-104/12-5/MK
Data
2012.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
rolnik ryczałtowy


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z dostawą działki przez rolnika ryczałtowego.



Wniosek ORD-IN 719 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta i Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dostawą działki gruntu przez rolnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dostawą działki gruntu przez rolnika. Dnia 26 kwietnia 2012 r. wniosek uzupełniono o wyjaśnienie podmiotu występującego w roli Wnioskodawcy, doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto i Gmina zamierza nabyć od rolnika grunt wydzielony na poszerzenie drogi zgodnie z aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Osiedle X. dla obszaru części wsi gmina Y.

Początkowo rolnik nie wyrażał woli zbycia przedmiotowych działek, ponieważ były one przez niego wykorzystywane w działalności rolniczej, jednak po pouczeniu, że w przypadku niewyrażenia przez niego zgody na dobrowolną sprzedaż zostanie przeprowadzona procedura wywłaszczenia w związku z realizacją celu publicznego, rolnik wyraził zgodę na zbycie części swojej nieruchomości przeznaczonej pod drogę za cenę 35 zł za 1 m2, aby tym samym nie opóźniać Miastu i Gminie procedury budowy drogi.

Rolnik twierdzi, że zobowiązany jest wystawić na Miasto i Gminę fakturę za sprzedany grunt. Zdaniem rolnika Miasto winno zapłacić VAT, ponieważ może taki VAT odliczyć.

Dnia 26 kwietnia 2012 r. Zainteresowany uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż:

  1. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  2. zakupiony grunt będzie służył Wnioskodawcy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu,
  3. przed złożonym przez Miasto i Gminę wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej rolnik nie sprzedawał gruntów. Regulowane były sprawy własności gruntów jedynie w trybie art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.),
  4. grunt będący przedmiotem zakupu nie jest zabudowany,
  5. zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Osiedle X” dla obszaru wsi, gmina Y, zatwierdzonego Uchwałą Rady Miejskiej w z dniem 29 listopada 2001 r. nabywane działki przeznaczone są pod tereny dróg i urządzeń związanych z obsługą i ochroną dróg, oznaczone na rysunku planu symbolem „1K”,
  6. w odniesieniu do przedmiotowych działek nie były wydawane decyzje administracyjne o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako nabywca gruntu może odliczyć naliczony podatek od nabywanych gruntów...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej powyżej Zainteresowany nie znajduje podstaw do odliczenia podatku z tej transakcji, ponieważ nabyty grunt nie będzie przynosił dochodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabyć od rolnika grunt wydzielony na poszerzenie drogi. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupiony grunt będzie służył Wnioskodawcy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Ponadto, jak stwierdzono w interpretacji nr ILPP1/443-104/12-4/MK rolnik będący stroną czynności sprzedaży działki gruntu nie będzie miał obowiązku wystawiania faktury VAT, bowiem w związku z opisaną transakcją nie wystąpi w roli podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wykazanego na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż przedmiotowej działki. Powyższe wynika z faktu, iż – jak wykazano wyżej – w związku z opisaną sprzedażą dostawca (rolnik) nie wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Skutkiem powyższego nie będzie to czynność opodatkowana podatkiem VAT i nie wystąpi po stronie sprzedawcy (rolnika) obowiązek udokumentowania transakcji sprzedaży fakturą VAT. W konsekwencji, nie powstanie po stronie Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od przedmiotowego zakupu.

Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z dostawą działki gruntu przez rolnika. Rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania dostawy gruntu zostało zawarte w interpretacji nr ILPP1/443-104/12-4/MK z dnia 8 maja 2012 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj