Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-301/13-2/KB
z 11 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10.04.2013 r. (data wpływu 15.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uiszczenia opłaty paliwowej od próbek wyrobów akcyzowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku uiszczenia opłaty paliwowej od próbek wyrobów akcyzowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka Akcyjna (dalej: Spółka) wytwarza w swoim składzie podatkowym zlokalizowanym na terenie Zakładu Produkcyjnego m.in. następujące wyroby akcyzowe:

  • benzyny specjalne o kodzie CN 2710 11 25;
  • oleje lekkie o kodzie CN 2710 1111;
  • węglowodory alifatyczne nasycone o kodzie CN 2901 1000;
  • węglowodory cykliczne o kodach CN 2902 2000, 2902 3000, 2902 43 00;
  • benzyny bezołowiowe o kodzie CN 2710 11 45;
  • oleje napędowe o kodzie CN 2710 1941;


Powyższe wyroby energetyczne są wykorzystywane przez Spółkę lub oferowane na sprzedaż do:

  • celów opałowych (paliwa opałowe);
  • komponowania paliw i olejów opałowych;
  • celów innych niż cele opałowe np. produkcja innych wyrobów (nieakcyzowych);
  • użycia jako paliwa silnikowe (np. benzyny bezołowiowe, oleje napędowe).


Z poszczególnych szarż tych wyrobów pobierane są w składzie podatkowym próbki przeznaczone do badań laboratoryjnych, w celu sprawdzenia czy spełniają określone prawem normy jakościowe.


Powyższe oznacza, że wyroby te, pomimo, iż są wyrobami akcyzowymi – nie są przeznaczone do celów napędowych – znane jest ich przeznaczenie i jest ono inne niż napędzanie silników spalinowych.


Laboratoria, do których przemieszczane są te próbki, nie mają statusu składów podatkowych, a więc następuje w stosunku do tych wyrobów zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jest deklarowany oraz płacony podatek akcyzowy. Z uwagi na fakt, iż próbki te stanowią niewielkie ilości (od kilku do kilkunastu litrów danego wyrobu na miesiąc) i rozdzielanie ich na poszczególne wyroby byłoby zbyt pracochłonne (niewspółmierne do wysokości zobowiązania podatkowego z tego tytułu) – są one wykazywane w jednej pozycji jako próbki badawcze pozostałych paliw i płacona jest od nich akcyza obliczana według stawki 1822,00 zł/1000 litrów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku pobrania próbek powyższych wyrobów akcyzowych (zarówno paliw silnikowych jak i wyrobów niebędących takimi paliwami) wyprowadzenia ich poza obszar składu podatkowego (wyprowadzenie poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy), gdy deklarowany jest podatek akcyzowy – powinna być zapłacona od tych wyrobów również opłata paliwowa?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zakres przedmiotowy wyrobów podlegających opłacie paliwowej określa art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, ze zm.) — w dalszej części: „Ustawa o autostradach”. Przepis ten stanowi, iż: „Wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej Opłatą paliwową”.


Art. 37h ust. 4 Ustawy o autostradach natomiast definiuje, jakie wyroby ustawodawca uznaje za paliwa silnikowe i gaz, których wprowadzanie na rynek krajowy podlega opłacie paliwowej. Są to:

  1. benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 11 45 lub CN 2710 11 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
  2. oleje napędowe o kodzie CN 2710 1941 oraz wyroby powstale ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spelniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;
  3. biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN;
  4. gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu silników spalinowych o kodach: CN 2711 i CN 2901;
  5. wyroby inne niż określone w pkt 1 — 4, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN.

Z powyższego wyraźnie wynika, że pewne wyroby, aby mogły być uznane za paliwo silnikowe lub gaz podlegające opłacie paliwowej muszą być:

  • przeznaczone do silników spalinowych — np.: biokomponenty stanowiące samoistne paliwa i spełniające wymagania jakościowe lub gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory alifatyczne skroplone i wstanie gazowym;
  • przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych — np.: pozostałe wyroby, inne niż określone w pkt 1 — 4 tego ust.

Zdaniem Spółki oznacza to, że opłacie paliwowej podlegają jedynie paliwa silnikowe faktycznie wykorzystywane do napędu silników spalinowych, czyli wprowadzone do obrotu (wyprowadzone poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy w celu wykorzystania ich do celów napędowych), a więc próbki do badań, z uwagi na fakt, że nie służą do celów napędowych nie powinny tej opłacie podlegać.

Wprawdzie w przypadku benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 49 (i wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami) oraz w przypadku olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 (oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami) brak jest zawężenia zastosowania ich do silników spalinowych lub do użycia, oferowania na sprzedaż lub używania do napędu silników spalinowych, to jednak w przepisie art. 37h ust. 4 pkt 1 i 2 Ustawy o autostradach jest mowa o konieczności spełnienia przez te paliwa wymogów jakościowych określonych w odrębnych przepisach.

Należy nadmienić, iż w momencie oddawania próbek do badań podatnik nie ma wiedzy, czy paliwa te spełniają wymagania jakościowe, czy też tych wymogów nie spełniają. W tym właśnie celu oddaje te wyroby do badania, aby uzyskać wiedzę, czy może legalnie wprowadzić takie paliwa do obrotu. Taka wiedza będzie skutkować tym, iż podejmie decyzje, czy może taki wyrób (wyroby) przeznaczyć na cele handlowe (przesunięcie na stacje paliw, sprzedaż innym podmiotom) bez narażania się na ryzyko kar ze strony kontrahentów lub Państwowej Inspekcji Handlowej (PIH).

Gdyby Spółka przed zbadaniem jakości paliw założyła, że spełniają one normy jakościowe i zapłaciłaby opłatę paliwową wprowadzając takie paliwo do obrotu, natomiast wyniki badań nie potwierdziłyby tego faktu, to takie działanie skutkowałoby powstaniem nadpłaty w opłacie paliwowej i oczywiście skomplikowałoby proces logistyczny paliwa, bo musiałaby wycofać „niejakościowe” paliwo z rynku i ponieść dodatkowe koszty w postaci kar umownych i ewentualnych kar nałożonych przez PIH.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


Na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1000 litrów.


Zgodnie z art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym, dalej zwanej ustawą o autostradach, wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, wykorzystywanych do napędu silników spalinowych, podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą paliwową".

Natomiast stosownie do ust. 2 powołanego artykułu przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wytwarza w swoim składzie podatkowym m.in. następujące wyroby akcyzowe:

  • benzyny specjalne o kodzie CN 2710 11 25;
  • oleje lekkie o kodzie CN 2710 1111;
  • węglowodory alifatyczne nasycone o kodzie CN 2901 1000;
  • węglowodory cykliczne o kodach CN 2902 2000, 2902 3000, 2902 43 00;
  • benzyny bezołowiowe o kodzie CN 2710 11 45;
  • oleje napędowe o kodzie CN 2710 1941;


Powyższe wyroby energetyczne są wykorzystywane przez Spółkę lub oferowane na sprzedaż do:

  • celów opałowych (paliwa opałowe);
  • komponowania paliw i olejów opałowych;
  • celów innych niż cele opałowe np. produkcja innych wyrobów (nieakcyzowych);
  • użycia jako paliwa silnikowe (np. benzyny bezołowiowe, oleje napędowe).


Z poszczególnych szarż tych wyrobów pobierane są w składzie podatkowym próbki przeznaczone do badań laboratoryjnych, w celu sprawdzenia czy spełniają określone prawem normy jakościowe. Laboratoria, do których przemieszczane są te próbki, nie mają statusu składów podatkowych, a więc następuje w stosunku do tych wyrobów zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jest deklarowany oraz płacony podatek akcyzowy. Z uwagi na fakt, iż próbki te stanowią niewielkie ilości (od kilku do kilkunastu litrów danego wyrobu na miesiąc) i rozdzielanie ich na poszczególne wyroby byłoby zbyt pracochłonne (niewspółmierne do wysokości zobowiązania podatkowego z tego tytułu) – są one wykazywane w jednej pozycji jako próbki badawcze pozostałych paliw i płacona jest od nich akcyza obliczana według stawki 1822,00 zł/1000 litrów.


Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii obowiązku zapłaty opłaty paliwowej od ww. wyrobów akcyzowych.


Mając na uwadze powyższe należy przede wszystkim zauważyć, że przepis art. 37 ust. 2 ustawy o autostradach wyraźnie definiuje, co ustawodawca rozumie przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu: „czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz”. Oznacza to, że ustalenia faktyczne co do rzeczywistego zużycia paliw nie mają żadnego znaczenia dla nałożenia opłaty paliwowej.

A zatem o powstaniu obowiązku uiszczenia opłaty paliwowej nie decyduje faktyczne ich wykorzystanie do napędu pojazdów ani też zadeklarowany przez podatnika zamiar ich wykorzystania w takim celu, ponieważ obowiązek uiszczenia opłaty paliwowej towarzyszy wszystkim czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są paliwa silnikowe.


Reasumując, skoro próbki przedmiotowych wyrobów akcyzowych są wyprowadzane ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i z tego tytułu deklarowany jest podatek akcyzowy według stawki właściwej dla paliw silnikowych tj. 1822,00zł/1000 litrów to, zgodnie z art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach, powinna być zapłacona od tych wyrobów opłata paliwowa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj