Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-413/13/BP
z 25 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2013r. (złożono osobiście 26 sierpnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importowanego bądź nabywanego wewnątrzwspólnotowo oleju rzepakowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. złożono osobiście ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importowanego bądź nabywanego wewnątrzwspólnotowo oleju rzepakowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza:

  1. importować olej rzepakowy techniczny (parametry techniczne wg DIN 51605) jako komponent do produkcji biopaliwa. Importowany olej zostanie odsprzedany firmie, która również będzie jedynie pośrednikiem handlowym i nie będzie go przetwarzać. Kolejny podmiot w sprzedaży wykorzysta przedmiotowy olej jako komponent do produkcji biopaliwa
  2. nabywać w kraju Unii Europejskiej olej rzepakowy techniczny (parametry techniczne wg DIN 51605) jako komponent do produkcji biopaliwa. Nabywany olej zostanie odsprzedany firmie, która również będzie jedynie pośrednikiem handlowym i nie będzie go przetwarzać. Kolejny podmiot w sprzedaży wykorzysta przedmiotowy olej jako komponent do produkcji biopaliwa.

W obu powyższych przypadkach, Wnioskodawca będzie kupował olej rzepakowy od producenta jak również od pośredników, na dzień dzisiejszy ww. będzie go sprzedawał kolejnemu pośrednikowi. Wnioskodawca zamierza działać jako typowa firma handlowa, nie będzie zajmować się przetwarzaniem oleju rzepakowego na produkt finalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółka będzie obciążona podatkiem akcyzowym z tytułu:

  1. importu oleju rzepakowego technicznego jako komponentu do produkcji biopaliwa
  2. nabycia wewnątrzwspólnotowego oleju rzepakowego technicznego jako komponentu do produkcji biopaliwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych - art. 86 ust. 2 ustawy.

Z kolei, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są, zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2. Zgodnie z treścią poz. 8 załącznika nr 1 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do wyrobów akcyzowych zalicza się olej rzepakowy, rzepikowy lub gorczycowy oraz ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych klasyfikowane do kodu CN ex 1514. W myśl objaśnień do załącznika ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Spółka zamierza importować/nabywać wewnątrzwspólnotowo olej rzepakowy techniczny, który jest wykorzystywany jako surowiec do produkcji estrów tłuszczowych, wykorzystywanych następnie jako składnik biopaliw. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii opodatkowania akcyzą importu, a następnie sprzedaży oleju rzepakowego przeznaczonego, jako komponent, do produkcji biopaliwa. Wnioskodawca wskazuje, że importowany olej zostanie wykorzystany jako dodatek do paliw dopiero przez kontrahenta/kontrahentów Spółki, po dokonanym przetworzeniu oleju przez podmioty nabywające olej techniczny w celu wytworzenia estrów tłuszczowych. W związku tym faktem, w ocenie Spółki, import/WNT przez Spółkę a następnie sprzedaż przedmiotowego wyrobu dalszym kontrahentom nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są, zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Natomiast biokomponentami, w myśl art. 86 ust. 4 ustawy, są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

W poz. 8 ww. załącznika nr 1 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, wykazano ex 1514 – olej rzepakowy, rzepikowy lub gorczycowy oraz ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Ponadto w myśl uregulowań art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zatem opodatkowaniu podatkiem akcyzowym będzie podlegał importowany bądź nabywany wewnątrzwspólnotowo olej rzepakowy techniczny, ale jedynie w przypadku przeznaczenia go do celów opałowych lub napędowych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zamierza:

  1. importować olej rzepakowy techniczny (parametry techniczne wg DIN 51605) jako komponent do produkcji biopaliwa. Importowany olej zostanie odsprzedany firmie, która również będzie jedynie pośrednikiem handlowym i nie będzie go przetwarzać. Kolejny podmiot w sprzedaży wykorzysta przedmiotowy olej jako komponent do produkcji biopaliwa
  2. nabywać w kraju Unii Europejskiej olej rzepakowy techniczny (parametry techniczne wg DIN 51605) jako komponent do produkcji biopaliwa. Nabywany olej zostanie odsprzedany firmie, która również będzie jedynie pośrednikiem handlowym i nie będzie go przetwarzać. Kolejny podmiot w sprzedaży wykorzysta przedmiotowy olej jako komponent do produkcji biopaliwa.

W obu powyższych przypadkach, Wnioskodawca będzie kupował olej rzepakowy od producenta jak również od pośredników, na dzień dzisiejszy ww. będzie go sprzedawał kolejnemu pośrednikowi. Wnioskodawca zamierza działać jako typowa firma handlowa, nie będzie zajmować się przetwarzaniem oleju rzepakowego na produkt finalny.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii opodatkowania jej podatkiem akcyzowym w zaistniałej sytuacji.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotowy olej rzepakowy techniczny nie będzie podlegał przez Wnioskodawcę opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawca importuje bądź nabywa wewnątrzwspólnotowo ww. olej, a następnie sprzedaje go pośrednikowi handlowemu jedynie jako surowiec służący innemu podmiotowi do wytworzenia biopaliwa. Zatem, nie można przyjąć, że decyduje on o bezpośrednim przeznaczeniu takiego nieprzetworzonego oleju do celów opałowych bądź napędowych. O takim przeznaczeniu decyduje bowiem dopiero producent biopaliw. Należy podkreślić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym to odbiorca (kolejny podmiot), który nabędzie ten olej w Polsce, podda go obróbce w celu uzyskania komponentu do produkcji biopaliw. Do momentu odsprzedaży innemu podmiotowi olej ten zaś nie będzie przez Wnioskodawcę ani wykorzystywany, ani oferowany do celów opałowych lub napędowych, jak też nie będzie przetwarzany przez Wnioskodawcę w celu uzyskania komponentu do biopaliw. Z powyższego wynika zatem, że Spółka, importując bądź nabywając wewnątrzwspólnotowo olej rzepakowy techniczny, który jest następnie przedmiotem dalszej sprzedaży do podmiotu końcowego, nie jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj