Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-140/13-7/PG
z 11 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z 3 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego udostępnienia Sali – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego udostępnienia Sali. Wniosek został uzupełniony pismem z 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Szkoła (dalej Szkoła, Wnioskodawca), jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) Szkoła została założona przez jednostkę samorządu terytorialnego (Miasto P.) jako placówka publiczna (z oddziałami przedszkolnymi, językowymi i sportowymi) w celu realizacji zadania własnego Miasta obejmującego sprawy edukacji publicznej (odpowiednio art. 7 ust. l pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 ustawy o systemie oświaty). Szkoła funkcjonuje jako jednostka budżetowa Miasta P. – jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (utworzona w oparciu o ustawę o finansach publicznych). Decyzją Zarządu Miasta P. Szkole oddane zostały w trwały zarząd nieruchomości Miasta P. zlokalizowane przy ul. B. Jednocześnie Szkoła została zobowiązana do utrzymywania przekazanych jej obiektów i towarzyszącej infrastruktury w należytym stanie oraz do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z zajmowaniem oddanych jej nieruchomości.

Wykonywane przez Szkołę podstawowe zadania statutowe – w zakresie edukacji publicznej – realizowane są w ramach relacji nieodpłatnych i obejmują cele i zadania określone w sposób szczegółowy w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie. Zadania te dotyczą w szczególności zapewnienia uczniom wiedzy i umiejętności określonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

Szkoła wykorzystuje oddane jej w trwały zarząd nieruchomości Miasta P. także do czynności realizowanych w formie odpłatnych stosunków zobowiązaniowych (zawieranych w sensie cywilnoprawnym w imieniu i na rzecz Miasta P.).

Decyzją z 17 września 2010 r. Prezydent Miasta P. (na wniosek Dyrektora Wydziału Oświaty Urzędu Miasta P.) ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego polegającą na budowie sali sportowej z zapleczem przy Szkole, przewidzianej do realizacji na nieruchomościach oddanych Szkole w trwały zarząd (dalej jako: Inwestycja, Sala). Ogłoszeniem zamieszczonym w Biuletynie Zamówień Publicznych 9 maja 2013 r. Zamawiający (Miasto P. – działający przez komórkę organizacyjną Wydziału Zamówień i Obsługi Urzędu) rozpoczął realizację czynności niezbędnych w postępowaniu o udzielenie zamówienia na roboty budowlane związane z realizacją Inwestycji.

Docelowo przyjęto założenie, że realizacja Inwestycji (z ramienia Miasta) czyniona będzie przede wszystkim bezpośrednio z wydatków inwestycyjnych Szkoły (jako jednostki budżetowej). Sala docelowo stanowić będzie środek trwały Szkoły i ujęta będzie w księgach i aktywach trwałych Szkoły.

Z założenia Inwestycja (obejmująca docelowo salę sportową z boiskiem sportowym wraz z niezbędnym wyposażeniem sportowym oraz z niezbędnym zapleczem szatniowym i sanitarnym – także wraz z niezbędnym wyposażeniem w tym zakresie) służyć ma jednocześnie do:

  1. realizacji czynności odpłatnych opodatkowanych VAT – na takiej zasadzie realizowana będzie usługa udostępnienia Sali osobom fizycznym, a także osobom prawnym i innym jednostkom organizacyjnym (nie będącym jednak jednostkami organizacyjnymi Miasta). Wymienione odpłatne usługi będą świadczone na podstawie zawieranych w imieniu Miasta umów cywilnoprawnych; (odpłatne korzystanie z Sali odbywać się będzie przede wszystkim w oparciu o umowy ustne, na podstawie przyjętych dla potrzeb użytkowania Sali kryteriów korzystania z Sali, a odpłatność określona jest/będzie na zasadzie stawki godzinowej. Udostępnienie odpłatne będzie miało miejsce w czasie niewykorzystywania Sali dla potrzeb edukacji publicznej. Zatem najczęściej po zakończeniu w danym dniu zajęć lekcyjnych;
  2. do czynności nieodpłatnych – na takiej zasadzie Sala będzie udostępniana zwłaszcza:
    • dzieciom uczącym się w Szkole dla potrzeb realizowanych zajęć lekcyjnych w ramach programu nauczania;
    • podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych Miasta),
    • podopiecznym (dzieciom) miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie (i innych jednostek realizujących zadania pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej).

Sala wykorzystywana będzie jednocześnie do czynności odpłatnych opodatkowanych VAT oraz nieodpłatnych. Wnioskodawca zakłada, że nie będzie świadczył – przy wykorzystaniu Sali – usług zwolnionych z VAT (np. odpłatnych świadczeń dla jednostek budżetowych, bądź samorządowych zakładów budżetowych innych jednostek samorządu terytorialnego).

Z uwagi na prognozowaną wartość zamówienia publicznego czynione wydatki inwestycyjne na realizację Sali – udokumentowane będą w większości przez sprzedawców, usługodawców fakturami z uwagi na posiadany przez nich status podatników VAT czynnych.

W zakresie planowanych wydatków inwestycyjnych – z uwagi na charakter obiektu i jednoczesne wykorzystanie jego pomieszczeń do czynności odpłatnych i nieodpłatnych – nie będzie możliwe określenie kategorii wydatków bądź jej części, służących jedynie czynnościom opodatkowanym, czy też jedynie czynnościom nieodpłatnym. Tym samym wszelkie wydatki służyć będą jednocześnie czynnościom odpłatnym opodatkowanym VAT i czynnościom nieodpłatnym. (Wykorzystanie Sali natomiast uzależnione będzie przede wszystkim od rzeczywistego zapotrzebowania i obie formy udostępnienia występować będą zapewne łącznie).

W piśmie z 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.), będącym uzupełnieniem wniosku, Zainteresowany wskazał, że Szkoła została założona przez jednostkę samorządu terytorialnego (Miasto P.) jako placówka publiczna (z oddziałami przedszkolnymi, językowymi i sportowymi) w celu realizacji zadania własnego Miasta obejmującego sprawy edukacji publicznej oraz kultury fizycznej, w tym urządzeń sportowych. Zadania te stanowią formę zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej i mają charakter zadań własnych gminy.

Wykonywane zatem z wykorzystaniem Szkoły zadania własne Miasta, realizowane są na podstawie poniższych przepisów prawa:

  • art. 7 ust. 1 pkt 8, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.) oraz
  • art. 5 ust. 2 pkt 1, ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.);
  • art. 11 i art. 12 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1240 ze zm.).

Realizacja inwestycji budowy sali gimnastycznej służy wykonaniu powyższych zadań gminy (zadań własnych Miasta).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że gmina działając m.in. przez tworzone jednostki budżetowe, nie może realizować innych zadań jak te, które zostały wskazane w przepisach ustrojowych – w tym w ustawie o samorządzie gminnym, określonych jako zadania własne (także w art. 7), a relacje w ramach których są one wykonywane mają charakter zarówno zobowiązaniowy (cywilnoprawny), jak i administracyjnoprawny.

Stąd – jak wskazano we wniosku – Sala służyć będzie jednocześnie wykonaniu czynności odpłatnych opodatkowanych VAT (opisanych we wniosku) oraz nieodpłatnych.

Realizacja Inwestycji przez Szkołę (jako jednostkę budżetową Miasta) czyniona będzie bezpośrednio z wydatków inwestycyjnych Szkoły. Sala docelowo stanowić będzie środek trwały Szkoły i ujęta będzie w księgach i aktywach trwałych Szkoły. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji wystawiane będą na Miasto działające przez jednostkę budżetową (jednostkę budżetową Miasta P.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynności nieodpłatnego udostępnienia Sali – opisane powyżej – będą podlegały opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy czynności nieodpłatnego udostępnienia Sali – opisane powyżej – nie będą podlegały opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: uVAT), w ramach obrotu krajowego, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu tego wynika, że czynność może stanowić świadczenie usług w rozumieniu uVAT podlegające opodatkowaniu, w sytuacji gdy przybiera charakter odpłatny. Konieczne jest zatem wyraźne określenie ceny (wynagrodzenia) jako elementu decydującego o uznaniu danego świadczenia za odpłatne. Z punktu widzenia regulacji zawartej w art. 5 ust. l uVAT – za podlegające opodatkowaniu co do zasady można zatem uznać tylko takie świadczenia w ramach obrotu krajowego, w przypadku których odpłatność jest bezpośrednią konsekwencją świadczenia i zostaje wyrażona w określonej wartości pieniężnej.

Ustawodawca dopuszcza w określonych sytuacjach opodatkowanie VAT świadczeń o charakterze nieodpłatnym (czynności nieodpłatne zrównane na mocy uVAT z odpłatnymi), jako wyjątki od generalnej zasady odpłatności przewidzianej w art. 5 uVAT. Opodatkowanie VAT czynności nieodpłatnych jest dopuszczalne zatem wyłącznie w przypadkach wyraźnie wskazanych w uVAT.

W art. 8 ust. 2 uVAT ustawodawca wskazał, że za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT, uznaje się także użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika, do celów innych niż działalność gospodarcza, w tym do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Nieodpłatne świadczenie usług jest zatem zrównane z odpłatnym świadczeniem w momencie, gdy spełnione są łącznie dwa warunki: użycie majątku ma miejsce do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Jeżeli chociaż jeden z tych warunków nie zostanie spełniony, nieodpłatne świadczenie usługi przez podatnika VAT nie podlega opodatkowaniu.

Pierwsza z powyżej przytoczonych przesłanek wskazuje, że wyłącznie takie świadczenie nieodpłatne podlegać może opodatkowaniu VAT, które nie jest związane z działalnością gospodarczą podatnika. A contrario, w sytuacji, gdy nieodpłatne świadczenie powiązane jest z działalnością gospodarczą podatnika (z potrzebami prowadzonej działalności), nie będzie podlegało opodatkowaniu, nawet wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia przy nabyciu towarów i usług z tym świadczeniem związanych.

Wyjątki w uVAT kwalifikujące czynności nieodpłatne jako podlegające opodatkowaniu VAT nie obejmują zatem czynności nieodpłatnych, które będzie wykonywał Wnioskodawca, skoro są/będą one bezpośrednio powiązane z działalnością gospodarczą (na gruncie uVAT) Szkoły a użycie Sali będzie miało miejsce do celów działalności gospodarczej Szkoły (pojmowanej na gruncie uVAT).

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne Miasta realizowane przez Szkołę dotyczą w szczególności zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty i obejmują między innymi sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej (art. 7 ust. l pkt 6, pkt 8, pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Tym samym realizowane przez Szkołę świadczenia z wykorzystaniem posiadanych aktywów sportowej infrastruktury służyć będą jej działalności gospodarczej – w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (obejmującej opodatkowane świadczenie usług).

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 lutego 2013 r., sygn. IPTPP1/443-979/12-8/AK, w której organ podatkowy stwierdził, że: „(…) Mając na uwadze (…) okoliczności przedstawione we wniosku oraz obowiązujące przepisy podatkowe należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę polegające na udostępnianiu hali sportowej na cele gminne, będzie odbywało się do celów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. realizacji zadań własnych, o których mowa art. 7 ust. l pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nieodpłatne wykorzystanie będzie odbywało się w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Reasumując, z tytułu nieodpłatnego udostępniani hali sportowej na cele gminne, Gmina nie jest zobowiązana do naliczania podatku należnego”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 lutego 2012 r., sygn. IBPP4/443-1680/11/EJ, w której organ podatkowy stwierdził, że „(…), dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. (…) Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika”;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 listopada 2011 r., sygn. ITPP1/443-1096b/11/MN, w której organ stwierdził: „(...) art. 8 ust. 2 pkt l nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż użycie towarów (obiektów sportowych) odbywa się do celów działalności Wnioskodawcy. Ze statutu Wnioskodawcy wynika bowiem, że do zakresu prowadzonej działalności należy m.in. udostępnianie bazy sportowej i rekreacyjnej zainteresowanym jednostkom i osobom, w tym: klubom i związkom sportowym, organizacjom kultury fizycznej i turystyki, fundacjom, organizacjom społecznym i zawodowym, szkołom, uczelniom, zakładom pracy i osobom prywatnym, a także prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej i turystyki. W takich okolicznościach trudno jest bowiem uznać, iż nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych stanowi użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Reasumując czynności nieodpłatnego udostępnienia Sali, opisane powyżej, nie będą – w opinii Szkoły – podlegały opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanego wcześniej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) został on założony przez jednostkę samorządu terytorialnego jako placówka publiczna (z oddziałami przedszkolnymi, językowymi i sportowymi) w celu realizacji zadania własnego Miasta obejmującego sprawy edukacji publicznej (odpowiednio art. 7 ust. l pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 ustawy o systemie oświaty). Szkoła funkcjonuje jako jednostka budżetowa Miasta – jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (utworzona w oparciu o ustawę o finansach publicznych). Decyzją Zarządu Miasta Szkole oddane zostały w trwały zarząd nieruchomości Miasta. Jednocześnie Szkoła została zobowiązana do utrzymywania przekazanych jej obiektów i towarzyszącej infrastruktury w należytym stanie oraz do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z zajmowaniem oddanych jej nieruchomości.

Wykonywane przez Szkołę podstawowe zadania statutowe – w zakresie edukacji publicznej – realizowane są w ramach relacji nieodpłatnych i obejmują cele i zadania określone w sposób szczegółowy w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie. Zadania te dotyczą w szczególności zapewnienia uczniom wiedzy i umiejętności określonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej.

Szkoła wykorzystuje oddane jej w trwały zarząd nieruchomości Miasta także do czynności realizowanych w formie odpłatnych stosunków zobowiązaniowych (zawieranych w sensie cywilnoprawnym w imieniu i na rzecz Miasta).

Decyzją z 17 września 2010 r. Prezydent Miasta (na wniosek Dyrektora Wydziału Oświaty Urzędu Miasta) ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego polegającą na budowie sali sportowej z zapleczem przy Szkole, przewidzianej do realizacji na nieruchomościach oddanych Szkole w trwały zarząd. Docelowo przyjęto założenie, że realizacja Inwestycji (z ramienia Miasta) czyniona będzie przede wszystkim bezpośrednio z wydatków inwestycyjnych Szkoły (jako jednostki budżetowej). Sala docelowo stanowić będzie środek trwały Szkoły i ujęta będzie w księgach i aktywach trwałych Szkoły.

Z założenia Inwestycja (obejmująca docelowo salę sportową z boiskiem sportowym wraz z niezbędnym wyposażeniem sportowym oraz z niezbędnym zapleczem szatniowym i sanitarnym – także wraz z niezbędnym wyposażeniem w tym zakresie) służyć ma jednocześnie do:

  1. realizacji czynności odpłatnych opodatkowanych VAT – na takiej zasadzie realizowana będzie usługa udostępnienia Sali osobom fizycznym, a także osobom prawnym i innym jednostkom organizacyjnym (nie będącym jednak jednostkami organizacyjnymi Miasta). Wymienione odpłatne usługi będą świadczone na podstawie zawieranych w imieniu Miasta umów cywilnoprawnych; (odpłatne korzystanie z Sali odbywać się będzie przede wszystkim w oparciu o umowy ustne, na podstawie przyjętych dla potrzeb użytkowania Sali kryteriów korzystania z Sali, a odpłatność określona jest/będzie na zasadzie stawki godzinowej. Udostępnienie odpłatne będzie miało miejsce w czasie niewykorzystywania Sali dla potrzeb edukacji publicznej. Zatem najczęściej po zakończeniu w danym dniu zajęć lekcyjnych;
  2. do czynności nieodpłatnych – na takiej zasadzie Sala będzie udostępniana zwłaszcza:
    • dzieciom uczącym się w Szkole dla potrzeb realizowanych zajęć lekcyjnych w ramach programu nauczania;
    • podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych Miasta),
    • podopiecznym (dzieciom) miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie (i innych jednostek realizujących zadania pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej).

Dodatkowo, Zainteresowany wskazał, że wykonywane z wykorzystaniem Szkoły zadania własne Miasta, realizowane są na podstawie poniższych przepisów prawa:

  • art. 7 ust. 1 pkt 8, pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
  • art. 5 ust. 2 pkt 1, ust. 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o systemie oświaty,
  • art. 11 i art. 12 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1240 ze zm.).

Realizacja inwestycji budowy sali gimnastycznej służy wykonaniu powyższych zadań gminy (zadań własnych Miasta).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że gmina działając m.in. poprzez tworzone jednostki budżetowe, nie może realizować innych zadań jak te, które zostały wskazane w przepisach ustrojowych – w tym w ustawie o samorządzie gminnym, określonych jako zadania własne (także w art. 7), a relacje w ramach których są one wykonywane mają charakter zarówno zobowiązaniowy (cywilnoprawny), jak i administracyjnoprawny.

Zatem, z powyższych informacji wynika, że sala sportowa, o której mowa we wniosku, będzie wykorzystywana do realizacji m.in. czynności nieodpłatnych, tj. będzie udostępniana zwłaszcza dzieciom uczącym się w Szkole dla potrzeb realizowanych zajęć lekcyjnych w ramach programu nauczania, podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych Miasta), podopiecznym (dzieciom) miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie (i innych jednostek realizujących zadania pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest to, czy opisane powyżej czynności nieodpłatnego udostępniania Sali będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

W przedmiotowej sprawie należy zatem przede wszystkim rozstrzygnąć jaki jest cel nieodpłatnego udostępniania Sali wymienionym we wniosku podmiotom.

Jak wskazał Wnioskodawca – Szkoła została utworzona przez jednostkę samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań własnych Miasta, a Sala służyć będzie wykonywaniu tych zadań.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne – art. 5 ust. 3 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, szkołą publiczną jest szkoła, która zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.

Z powołanych powyżej przepisów ustawy o systemie oświaty wynika, że jednostki samorządu terytorialnego (czyli np. Gminy) mogą zakładać i prowadzić tylko szkoły publiczne.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy podatkowe należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług przez Szkołę polegające na udostępnianiu przedmiotowej Sali dzieciom uczącym się w niej, podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych, podopiecznym miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie, będzie się odbywać w związku z wykonywanymi przez Szkołę zadaniami publicznymi. Zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, czynności nieodpłatnego udostępnienia Sali nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje jednocześnie, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego udostępnienia Sali. Natomiast pozostała część wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które będą ponoszone w związku z budową Sali, została rozpatrzona w odrębnej interpretacji indywidualnej z 11 października 2013 r. nr ILPP5/443 140/13-6/PG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj