Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-562/13-7/IZ
z 25 września 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27.05.2013 r. (data wpływu 11.06.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 03.09.2013 r. (data wpływu 06.06.2013 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 30.08.2013 r. (data doręczenia 02.09.2013 r.) oraz pismem z dnia 23.09.2013 r. (data wpływu 24.09.2013 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 17.09.2013 r. (data doręczenia 18.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 03.09.2013 r. (data wpływu 06.09.2013 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 30.08.2013 r. (data doręczenia 02.09.2013 r.) oraz pismem z dnia 23.09.2013 r. (data wpływu 24.09.2013 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 17.09.2013 r. (data doręczenia 18.09.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prowadzenia ewidencji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka prowadzi działalność handlową, której przedmiotem są zarówno towary jak i usługi. Jako towar jest sprzedawane oprogramowanie nagrane na nośnik CD wraz z dokumentacją użytkową, którego autorem jest Spółka. Usługi dotyczą wdrożenia tego oprogramowania, szkoleń odpłatnych, wsparcia technicznego posprzedażowego. Nabywcami towarów i usług oferowanych przez Spółkę są osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Spółka dokumentuje sprzedaż fakturami. W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr.54 poz. 535 z późn. zm.) Spółka ma wątpliwości jak prawidłowo ewidencjonować sprzedaż po 01.01.2014 r.
- Zgodnie z art. 106i ustawy o podatku od towarów i usług faktury sprzedaży będzie można wystawiać do 15-go dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy towaru lub wykonaniu usługi. Jednocześnie zgodnie z art. 19a ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Oznacza to, że jedna faktura będzie mogła dokumentować zdarzenia gospodarcze, dla których obowiązek podatkowy powstanie w różnych datach. Na przykład jedna faktura może dokumentować dostawę dokonaną 06.01.2014 r. oraz świadczenie usługi wykonanej 31.01.2014 r. Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust 3a ustawy o podatku dochodowym przychód należy rozpoznać w momencie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usług nie później niż w momencie wystawienia faktury lub uregulowania należności. Oznacza to, że tak wystawiona faktura będzie również dokumentować różne momenty powstania przychodu.
- Zdarza się, że Spółka dokonuje sprzedaży sprzętu komputerowego lub oprogramowania firm trzecich na rzecz własnych pracowników. W takich wypadkach Spółka wystawia fakturę w programie fakturującym i dodatkowo rejestruje tę sprzedaż na drukarce fiskalnej. Nabywca otrzymuje fakturę wystawioną w programie fakturującym zawierający m.in. pełne dane sprzedawcy i nabywcy, nazwę towaru, cenę jednostkową, ilość, udzielone rabaty, stawkę podatku VAT oraz wartość sprzedaży i kwotę podatku w podziale na stawki VAT. Natomiast paragon wydrukowany przez drukarkę fiskalną Spółka zachowuje w swoim archiwum wraz z drugim egzemplarzem faktury.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy faktura dokumentująca dostawy towarów i usług oraz świadczenie dokonane w różnych datach jednego okresu rozliczeniowego na rzecz jednego nabywcy może zostać ujęta w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w dacie ostatniego dnia miesiąca, w którym dokonano dostawy towarów i wykonano usługę... Czy taka ewidencja będzie spełniała wymogi art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług... Czy też konieczne będzie prowadzenie tej ewidencji w taki sposób, aby wykazywała datę powstania obowiązku podatkowego osobno dla każdej dostawy towarów oraz wykonania usługi ujętej w tej fakturze...
Zdaniem Wnioskodawcy wprowadzenie do ewidencji, o której mówi art. 109 ust. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług, faktury dokumentującej dostawy towarów oraz świadczenie usług dokonane w różnych datach jednego okresu rozliczeniowego na rzecz jednego nabywcy w dacie ostatniego dnia miesiąca, w którym dokonano dostawy i wykonano usługę spełnia wymogi art. 109 ust. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż pozwala to na prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Ustawa z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), zwana dalej ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, zmieni od dnia 01.01.2014 r. obecnie obowiązujące przepisy w zakresie prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku VAT.
I tak z dniem 1 stycznia 2014 r. – na mocy art. 1 pkt 51 lit. b ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług - art. 109 ust. 3 ustawy otrzyma brzmienie:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, art. 134 oraz art. 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Spółka prowadzi działalność handlową, której przedmiotem są zarówno towary jak i usługi. Jako towar jest sprzedawane oprogramowanie nagrane na nośnik CD wraz z dokumentacją użytkową, którego autorem jest Spółka.
Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 106i ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., faktury sprzedaży będzie można wystawiać do 15-go dnia miesiąca następującego po dokonaniu dostawy towaru lub wykonaniu usługi. Jednocześnie zgodnie z art. 19a ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Oznacza to, że jedna faktura będzie mogła dokumentować zdarzenia gospodarcze, dla których obowiązek podatkowy powstanie w różnych datach. Na przykład jedna faktura może dokumentować dostawę dokonaną 06.01.2014 r. oraz świadczenie usługi wykonanej 31.01.2014 r.
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Spółka ma wątpliwości jak prawidłowo ewidencjonować sprzedaż po 01.01.2014 r.
Wyżej powołany art. 109 ust. 3 ustawy nakłada na podatników podatku od towarów i usług obowiązek prowadzenia ewidencji dla potrzeb tego podatku. Przepis ten jednak nie określa powszechnie obowiązującej formy, wzoru ewidencji. Ww. przepis art. 109 ust. 3 ustawy wskazuje jedynie elementy, które powinna zawierać ewidencja prowadzona dla tego podatku. Podatnicy mogą zatem prowadzić ją w dowolnej formie, pod warunkiem że będzie zawierała wszelkie wymagane w przepisach ustawy elementy, niezbędne do sporządzenia deklaracji.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że faktura dokumentująca dostawy towarów i usług oraz świadczenie dokonane w różnych datach jednego okresu rozliczeniowego na rzecz jednego nabywcy może zostać ujęta w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w dacie ostatniego dnia miesiąca, w którym dokonano dostawy towarów i wykonano usługę, o ile takie ujęcie faktury nie spowoduje nieprawidłowości przy sporządzaniu deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Z uwagi na to, że Wnioskodawca stwierdził, że takie ujęcie faktury w ewidencji pozwala na prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej, stanowisko Spółki uznać należy za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.
W tym miejscu wskazać należy, że w zakresie pytania pierwszego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytania drugiego dotyczącego podatku od towarów i usług wydanie zostały odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.