Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1052/13-2/IGO
z 5 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10.10.2013 r. (data wpływu 14.10.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowizji z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturze wystawionej przez Agencję - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14.10.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prowizji z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturze wystawionej przez Agencję.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach swojej działalności m.in. prowadzi działalność hotelową we własnym obiekcie na własny rachunek. Celem zwiększenia liczby klientów (gości hotelowych) Wnioskodawca zawarł z wyspecjalizowaną firmą (Agencja pośrednicząca) - będącą czynnym podatnikiem VAT - umowę pośrednictwa. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Agencję usług agencyjnych przy zawieraniu za pośrednictwem Internetu umów dotyczących rezerwacji pokoi hotelowych pomiędzy hotelem a jego klientami (rezerwującymi).


Za wykonaną usługę (rezerwację) wykonaną za pomocą systemu rezerwacji obsługiwanego przez Agencję pośredniczącą, Agencja pobiera określoną prowizję od całkowitej rezerwacji dokonanej za pośrednictwem systemu rezerwacji. W razie gdy Agencja, przy okazji dokonanej rezerwacji, obsłuży w systemie online płatność za rezerwację dokonaną przez rezerwującego, to zgodnie z umową ma prawo do osobnej prowizji z tego tytułu. Wnioskodawca zaznacza, że obsługa płatności jest elementem systemu rezerwacji.


Agencja za wykonane usługi wystawia fakturę VAT. Faktura ta, w części opisowej dotyczącej wykonanych usług rezerwacji, zawiera dwie pozycje:


  • prowizję za obsługę rezerwacji za konkretny miesiąc,
  • prowizję za obsługę płatności za konkretny miesiąc.


W odniesieniu do obydwóch pozycji, Agencja ustala podatek VAT należny według stawki podstawowej 23%.


Wnioskodawca nadmienia, że Agencja obsługuje płatność online za rezerwację wyłącznie w przypadku gdy zostanie dokonana rezerwacja pokoju hotelowego (rezerwacja jest główną częścią usługi świadczonej przez Agencję).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy stawka podstawowa podatku VAT 23% jest stawką właściwą dla opodatkowania prowizji z tytułu dokonanej rezerwacji oraz prowizji z tytułu obsługi systemu płatności online należnych Agencji z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług (opisanych powyżej), jak również czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć VAT naliczony wykazany w fakturze wystawionej przez Agencję, biorąc pod uwagę, że w ramach działalności Wnioskodawcy, zakup ten służy wyłącznie sprzedaży opodatkowanej?


Zdaniem wnioskodawcy, stawka podstawowa 23% jest stawką właściwą dla opodatkowania prowizji z tytułu dokonanej rezerwacji jak i prowizji z tytułu obsługi systemu płatności online.


Według stanu faktycznego wynikającego z zawartej z Agencją umowy, Agencja pośrednicząca świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługę polegającą na pośrednictwie w rezerwacji pokoi hotelowych. Usługa pośrednictwa polega na dokonaniu rezerwacji oraz obsłudze płatności online związanej z dokonaną rezerwacją. W związku z tym, że główną częścią usługi jest rezerwacja pokoju hotelowego, a obsługa płatności jest częścią uzupełniającą, prowizje należne Agencji z tego tytułu podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 23%.


W związku z tym, że stawka podstawowa podatku VAT 23% jest stawką właściwą dla opodatkowania usług wykonywanych przez Agencję w ramach umowy o pośrednictwo, Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony, wykazany w fakturze VAT wystawionej przez Agencję, w pełnej wysokości z uwagi na to, że zakup ten jest związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Przez sprzedaż, stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.


Szczególną uwagę należy zwrócić na zapis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym należy uznać, iż pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).


Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą.


Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.


W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności m.in. prowadzi działalność hotelową we własnym obiekcie na własny rachunek. Celem zwiększenia liczby klientów (gości hotelowych) Wnioskodawca zawarł z wyspecjalizowaną firmą (Agencja pośrednicząca) - będącą czynnym podatnikiem VAT - umowę pośrednictwa. Przedmiotem umowy jest świadczenie przez Agencję usług agencyjnych przy zawieraniu za pośrednictwem Internetu umów dotyczących rezerwacji pokoi hotelowych pomiędzy hotelem a jego klientami (rezerwującymi).


Za wykonaną usługę (rezerwację) wykonaną za pomocą systemu rezerwacji obsługiwanego przez Agencję pośredniczącą, Agencja pobiera określoną prowizję od całkowitej rezerwacji dokonanej za pośrednictwem systemu rezerwacji. W razie gdy Agencja, przy okazji dokonanej rezerwacji, obsłuży w systemie online płatność za rezerwację dokonaną przez rezerwującego, to zgodnie z umową ma prawo do osobnej prowizji z tego tytułu. Wnioskodawca zaznacza, że obsługa płatności jest elementem systemu rezerwacji.


Agencja za wykonane usługi wystawia fakturę VAT. Faktura ta, w części opisowej dotyczącej wykonanych usług rezerwacji, zawiera dwie pozycje:


  • prowizję za obsługę rezerwacji za konkretny miesiąc,
  • prowizję za obsługę płatności za konkretny miesiąc.


Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w takich okolicznościach opłata (prowizja) – zarówno prowizja za obsługę rezerwacji czy obsługę płatności (która jak podkresla Wnioskodawca jest elementem systemu rezerwacji) - zapłacona przez Wnioskodawcę Agencji pośredniczącej jest wynagrodzeniem za świadczenie usług dokonane przez Agencję na rzecz Wnioskodawcy.

W myśl art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.


Jednakże żaden przepis odnoszący się stawki obniżonej bądź zastosowania zwolnienia z podatku VAT nie zawiera preferencji podatkowej dla usług przedstawionych we wniosku świadczonych na rzecz Wnioskodawcy.


Tym samym stawka podstawowa podatku VAT 23% jest stawką właściwą dla opodatkowania prowizji z tytułu dokonanej rezerwacji oraz prowizji z tytułu obsługi systemu płatności online należnych Agencji z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się również do możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturze wystawionej przez Agencję.


Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanej ustawy.


Ze wskazanych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Jak wyżej wykazano, w analizowanej sprawie stawka podstawowa podatku VAT 23% jest stawką właściwą dla opodatkowania prowizji z tytułu świadczonych usług.

Zatem, w rozpatrywanej sytuacji Wnioskodawca nabywa czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajduje zastosowania, gdyż faktury zostaną wystawione przez Agencję na Wnioskodawcę w związku ze świadczoną usługą opodatkowaną.


W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od Agencji pośredniczącej w związku ze świadczeniem usług obsługi (rezerwacji) wykonanej za pomocą systemu rezerwacji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj