Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-821/13/BD
z 28 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu do Biura – 28 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym 20 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce mającej siedzibę na terenie Libanu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce mającej siedzibę na terenie Libanu.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z 6 listopada 2013 r. znak: IBPB II/1/415-821/13/BD wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono 20 listopada 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca rozważa objęcie funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce libańskiej. Wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce libańskiej będzie wypłacane tylko i wyłącznie za sprawowanie funkcji nadzorczych w tej spółce. Zatem wynagrodzenie to mieści się w pojęciu „honorarium” użytym w art. 16 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Libanem. Wnioskodawca zostanie powołany do organów spółki libańskiej na podstawie uchwały wspólników, udziałowców lub akcjonariuszy w zależności od wyboru rodzaju spółki.

Honoraria wypłacane przez spółkę libańską na rzecz Wnioskodawcy, z tytułu pełnienia funkcji nadzorczych, poprzez zasiadanie w zarządzie lub radzie nadzorczej, będą podlegały libańskiemu prawu podatkowemu. Z uwagi na fakt, że źródło dochodów jest na terytorium Libanu obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisami libańskiego prawa podatkowego, tj. na terytorium Libanu. Tym samym, dochody te będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z regulacjami libańskiej ustawy normującej kwestie opodatkowania dochodów od osób fizycznych.

Spółka libańska będzie rezydentem podatkowym na terenie Libanu i tam też będą opodatkowane jej wszystkie dochody/przychody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 16, art. 24 ust. 1 lit. a), ust. 4 i art. 30 umowy polsko-libańskiej w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w Spółce libańskiej na rzecz Wnioskodawcy będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce, natomiast na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wykazania przychodów otrzymanych z tego tytułu w zeznaniu rocznym w celu obliczenia efektywnej stopy procentowej mającej zastosowanie do przychodów uzyskanych na terenie Polski i tutaj opodatkowanych na zasadach ogólnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest jego stanowisko, iż na podstawie art. 16, art. 24 ust. 1 lit. a) i art. 30 umowy polsko-libańskiej w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia wypłacane z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w Spółce libańskiej na rzecz Wnioskodawcy będą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Natomiast na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek wykazania przychodów otrzymanych z tego tytułu w zeznaniu rocznym w celu obliczenia efektywnej stopy procentowej mającej zastosowanie do przychodów uzyskanych na terenie Polski i tutaj opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Biorąc pod uwagę fakt, że Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie jako członek zarządu Spółki libańskiej, to przychody te powinny być kwalifikowane, jako „Honoraria i inne podobne świadczenia”, o których mowa w art. 16 umowy polsko-libańskiej, zgodnie z którym „honoraria i inne podobne świadczenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polsce) otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie (Libanie), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (Libanie)”.

W konsekwencji na mocy art. 16 umowy polsko-libańskiej, przychody osoby fizycznej będącej polskim rezydentem podatkowym otrzymywane jako wynagrodzenie członka zarządu Spółki libańskiej mogą być opodatkowane w Libanie. A zatem Liban nabywa prawo opodatkowania takich dochodów wyłącznie na podstawie tego, że dana osoba otrzymuje swoje dochody w związku z faktem, że została powołana w skład zarządu Spółki libańskiej lub jej organów niezależnie od tego, gdzie wykonuje swoje obowiązki. Wobec tego, honorarium, które Wnioskodawca będzie otrzymywał ze Spółki libańskiej z tytułu bycia członkiem zarządu będzie podlegało opodatkowaniu w Libanie.

Artykuł 24 ust. 1 lit. a) umowy polsko-libańskiej stanowi z kolei, że „jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Libanie, to Polska, z zastrzeżeniem postanowień pod literą b [litera b) odnosi się do dochodów z dywidend – art. 10, odsetek – art. 11 i należności licencyjnych – art. 12], zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania.

Zatem, zgodnie z literalnym brzmieniem tego przepisu, dochody, które zgodnie z postanowieniami umowy polsko-libańskiej mogą być opodatkowane w Libanie, będą zwolnione z opodatkowania w Polsce. Bez znaczenia jest przy tym to, czy dochody osiągane przez daną osobę są faktycznie opodatkowane podatkiem dochodowym w Libanie, czy też są z tego opodatkowania zwolnione na mocy wewnętrznych libańskich przepisów.

W konsekwencji, dochody osiągnięte przez osobę będącą polskim rezydentem podatkowym z tytułu zasiadania w zarządzie Spółki libańskiej będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, nawet w sytuacji, gdyby osoba ta wykonywała swoje obowiązki poza Libanem, a zatem dochody te nie byłyby faktycznie opodatkowane na terytorium Libanu. Treść art. 24 ust. 1 lit. a) umowy polsko-libańskiej nie zawiera sformułowania, zgodnie z którym te dochody mogłyby być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wyłącznie wówczas, gdyby były faktycznie opodatkowane w Libanie; przesądzające – zdaniem Wnioskodawcy – jest bowiem samo prawo do opodatkowania danych dochodów przyznane Libanowi. Skoro zaś art. 16 umowy polsko-libańskiej zezwala Libanowi na opodatkowanie honorariów członków zarządu na podstawie samego faktu ich otrzymania, to Polska powinna zwolnić te dochody z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w Libanie z tytułu bycia członkiem zarządu w Spółce libańskiej powinny być wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. Wnioskodawca będzie miał jednak obowiązek – na podstawie art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wykazania ich w zeznaniu rocznym w celu, obliczenia tzw. efektywnej stopy procentowej mającej zastosowanie do przychodów uzyskanych w Polsce i opodatkowanych tutaj na zasadach ogólnych, to znaczy według stawek progresywnych.

Albowiem zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (polski rezydent podatkowy), oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu (...) osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych – podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody uzyskane z tytułu pełnienia obowiązków członka zarządu w Spółce libańskiej powinny być uznane, jako „Honoraria i inne podobne świadczenia” określone w art. 16 umowy polsko-libańskiej. Jako takie mogą być opodatkowane w Libanie, ponieważ kraj ten nabywa prawo do ich opodatkowania na mocy ww. przepisu. W konsekwencji na podstawie art. 16 oraz w myśl postanowień art. 24 ust. 1 lit. a) umowy polsko-libańskiej, przychody te powinny być wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce i powinny być użyte wyłącznie do obliczenia efektywnej stopy procentowej mającej zastosowanie do przychodów uzyskanych na terenie Polski i tutaj opodatkowanych na zasadach ogólnych (zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca rozważa objęcie funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce libańskiej. Wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce libańskiej będzie wypłacane tylko i wyłącznie za sprawowanie funkcji nadzorczych w tej spółce. Zatem wynagrodzenie to mieści się w pojęciu „honorarium” użytym w art. 16 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Libanem. Wnioskodawca zostanie powołany do organów spółki libańskiej na podstawie uchwały wspólników, udziałowców lub akcjonariuszy w zależności od wyboru rodzaju spółki. Honoraria wypłacane przez spółkę libańską na rzecz Wnioskodawcy, z tytułu pełnienia funkcji nadzorczej, poprzez zasiadanie w zarządzie lub radzie nadzorczej będą podlegały libańskiemu prawu podatkowemu. Z uwagi na fakt, że źródło dochodów jest na terytorium Libanu to obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisami libańskiego prawa podatkowego tj. na terytorium Libanu. Tym samym, dochody te będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z regulacjami libańskiej ustawy normującej kwestie opodatkowania dochodów od osób fizycznych.

Spółka libańska będzie rezydentem podatkowym na terenie Libanu i tam też będą opodatkowane jej wszystkie dochody/przychody.

Zgodnie z art. 16 umowy z dnia 26 lipca 1999 r. zawartej między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2004 r., Nr 244, poz. 2445) honoraria i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w organach spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Postanowienie w umowie, że danego rodzaju dochód (honoraria i inne podobne należności) „może podlegać” opodatkowaniu w jednym z państw (najczęściej w państwie źródła) nie oznacza, że podatnik może wybrać państwo, w którym opodatkuje swój dochód i zapłaci podatek. Postanowienie to wskazuje natomiast, że państwo źródła ma prawo opodatkować dany dochód, bez względu na to, czy dochód ten podlegać będzie opodatkowaniu w drugim państwie (państwie rezydencji). Przypisanie prawa do opodatkowania nie ma tutaj charakteru wyłączności.

W myśl ww. przepisu art. 16 umowy dochód osoby mającej zamieszkanie na terytorium Polski pełniącej funkcję członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce mającej siedzibę na terytorium Libanu, może być opodatkowany w państwie źródła, tj. w Libanie oraz w państwie rezydencji, tj. w Polsce.

W celu zapobieżenia podwójnego opodatkowania tego dochodu w Polsce należy zastosować metodę, o której mowa w art. 24 ust. 1 lit. a) i b) umowy - metodę wyłączenia z progresją.

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 lit. a) powołanej umowy w przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w Libanie, to Polska z zastrzeżeniem postanowień pod literą b), zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania. Polska może przy obliczeniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, zastosować stawkę, jaka byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był wyłączony spod opodatkowania.

Z kolei, stosownie do postanowień art. 24 ust. 1 lit. b) ww. umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Libanie, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Libanie. Takie odliczenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia i który odnosi się do dochodu, uzyskanego w Libanie.

Oznacza to, iż dochód uzyskany przez podatnika z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce w Libanie jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli podatnik uzyskałby w danym roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Libanie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Podatek określa się wówczas, stosownie do art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż uzyskiwane przez Wnioskodawcę świadczenia będące honorariami i innymi podobnymi należnościami z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu lub rady nadzorczej w spółce mającej siedzibę na terytorium Libanu podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 umowy, tj. w Libanie i w Polsce. Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 1 lit. a) i b) umowy w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. metodę wyłączenia z progresją.

Oznacza to, że dochód Wnioskodawcy uzyskany w Libanie będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce, przy czym jeżeli Wnioskodawca uzyskałby inne dochody w roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Libanie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od pozostałego dochodu Wnioskodawcy podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Przy czym na zwolnienie w Polsce omawianego świadczenia (honorarium i inne podobne należności) od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał wpływu fakt czy zgodnie z wewnętrznymi przepisami libańskimi dla tego typu świadczenia przewidziano opodatkowanie libańskie podatkiem dochodowym czy nie, tj. czy według prawa wewnętrznego Libanu dochody te podlegają zwolnieniu z opodatkowania.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ wydający niniejszą interpretację pragnie podkreślić, że jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie różnił się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, iż na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj