Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-802/13-5/AK
z 20 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na organizację imprezy, takich jak: wynajem sceny, wynajem telebimu, wynajem płotków zaporowych, honorarium dla artystów, wynajem ochrony wynajem kabin sanitarnych, wydruk plakatów, wynajem nagłośnienia, wynajem oświetlenia scenicznego, wynajem domków drewnianych, usługi elektryczne, usługi sprzątające, usługi transportowe, usługi techniczne, opieka medyczna, wynajem agregatów, opłata za przyłącze elektryczne, opłata za zużycie energii, obsługa medialna – jest prawidłowe;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na organizację imprezy takimi jak: usługi hotelowe i usługi gastronomiczne – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na organizację imprezy. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z 12 listopada 2013 r. o doprecyzowanie pytania i własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Instytucja X jest samorządową instytucją Kultury działającą w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity: Dz.U. 2001 r., Nr 13, poz. 123 z późniejszymi zmianami ) oraz statut nadany przez Radę Miejską w X uchwałą nr (…) z dnia 25.02.2009 roku. Nadzór nad działalnością X sprawuje Organizator – Gmina X.

Wnioskodawca na pokrycie kosztów funkcjonowania związanych z działalnością statutową instytucji oraz świetlic wiejskich otrzymuje dotację podmiotową z Gminy oraz realizuje przychody z działalności własnej, są to czynności opodatkowane takie jak: wpływy ze sprzedaży biletów do kina, wynajmu sal, usług ksero itd., jak również czynności zwolnione – plastyka, taniec.

X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca organizuje imprezę plenerową na rynku lub w parku miejskim – która jest zamknięta – ogrodzona płotkami. Bilety są do kupienia w jednym miejscu przy wejściu na imprezę, sprzedaż każdego biletu potwierdzona będzie paragonem fiskalnym. Środki na tą imprezę pochodzą z budżetu Gminy przekazywanej X na zasadzie dotacji podmiotowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostateczne pytanie sformułowano w uzupełnieniu do wniosku z 12 listopada 2013 r.).

Czy X w takiej sytuacji może odliczyć w całości podatek naliczony z faktur wystawianych przez dostawców (tj. wynajem sceny, wynajem telebimu, wynajem płotków zaporowych, honorarium dla artystów, wynajem ochrony wynajem kabin sanitarnych, usługi hotelowe, wydruk plakatów, wynajem nagłośnienia, wynajem oświetlenia scenicznego, wynajem domków drewnianych, usługi elektryczne, usługi gastronomiczne, usługi sprzątające, usługi transportowe, usługi techniczne, opieka medyczna, wynajem agregatów, opłata za przyłącze elektryczne, opłata za zużycie energii, obsługa medialna)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku z faktur wystawianych przez dostawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na organizację imprezy takich jak: wynajem sceny, wynajem telebimu, wynajem płotków zaporowych, honorarium dla artystów, wynajem ochrony wynajem kabin sanitarnych, wydruk plakatów, wynajem nagłośnienia, wynajem oświetlenia scenicznego, wynajem domków drewnianych, usługi elektryczne, usługi sprzątające, usługi transportowe, usługi techniczne, opieka medyczna, wynajem agregatów, opłata za przyłącze elektryczne, opłata za zużycie energii, obsługa medialna oraz za nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na organizację imprezy takimi jak: usługi hotelowe i usługi gastronomiczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

– z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją imprezy plenerowej opisanej we wniosku.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca jest samorządową instytucją Kultury. Nadzór nad działalnością X sprawuje Organizator – Gmina X.

Wnioskodawca na pokrycie kosztów funkcjonowania związanych z działalnością statutową instytucji oraz świetlic wiejskich otrzymuje dotację podmiotową z Gminy oraz realizuje przychody z działalności własnej, są to czynności opodatkowane takie jak: wpływy ze sprzedaży biletów do kina, wynajmu sal, usług ksero itd., jak również czynności zwolnione – plastyka, taniec. X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca organizuje imprezę plenerową na rynku lub w parku miejskim – która jest zamknięta – ogrodzona płotkami. Bilety są do kupienia w jednym miejscu przy wejściu na imprezę, sprzedaż każdego biletu potwierdzona będzie paragonem fiskalnym. Środki na tą imprezę pochodzą z budżetu Gminy przekazywanej X na zasadzie dotacji podmiotowej. W związku z realizacją imprezy Zainteresowany dokonuje wynajmu sceny, wynajmu telebimu, wynajmu płotków zaporowych, honorarium dla artystów, wynajmu ochrony wynajmu kabin sanitarnych, wydruku plakatów, wynajmu nagłośnienia, wynajmu oświetlenia scenicznego, wynajmu domków drewnianych, zakupu usługi elektryczne, zakupu usługi sprzątające, zakupu usługi transportowe, zakupu usługi techniczne, opieki medycznej, wynajmu agregatów, dokonuje opłat za przyłącze elektryczne, dokonuje opłata za zużycie energii, zakupu obsługi medialna oraz zakupu usług hotelowych i gastronomicznych.

Reasumując, biorąc pod uwagę opis sprawy i powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Zainteresowany realizując imprezę plenerową, dofinansowaną z budżetu Gminy, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki – wynajem sceny, wynajem telebimu, wynajem płotków zaporowych, honorarium dla artystów, wynajem ochrony, wynajem kabin sanitarnych, wydruk plakatów, wynajem nagłośnienia, wynajem oświetlenia scenicznego, wynajem domków drewnianych, usługi elektryczne, usługi sprzątające, usługi transportowe, usługi techniczne, opieka medyczna, wynajem agregatów, opłata za przyłącze elektryczne, opłata za zużycie energii, obsługa medialna – na realizację przedmiotowej imprezy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Natomiast nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług hotelowych i gastronomicznych, w związku z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wiąże prawa do odliczenia podatku naliczonego ze sposobem finansowania nabytych towarów i usług, przy zakupie których podatek został naliczony, zatem sposób finansowania organizacji imprezy plenerowej pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Ponadto, tut. Organ pragnie zauważyć, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się zatem wyłącznie na opisie sprawy zawartym we wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego – udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj