Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-928/13/KO
z 14 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy lokali mieszkalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy lokali mieszkalnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 grudnia 2013 r. znak: IBPP2/443-928/13/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą między innymi kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek i pośrednictwo w obrocie nieruchomościami. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT. W roku 2006, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zakupił nieruchomość gruntową zabudowaną 2 kondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym z poddaszem mieszkalnym, a przeznaczoną do remontu. Zakupiona nieruchomość nie posiadała wyodrębnionych ksiąg wieczystych dla poszczególnych lokali. W chwili obecnej księgi wieczyste dla poszczególnych lokali mieszkalnych nie zostały wyodrębnione. Nieruchomość została zakupiona od osoby fizycznej, nie będącej podatnikiem VAT, tak więc z tytułu nabycia nie wystąpił podatek naliczony VAT. Na podstawie Decyzji Prezydenta Miasta Wnioskodawca uzyskał zgodę na wykonanie robót budowlanych obejmujących przebudowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z wewnętrznymi instalacjami wodno-kanalizacyjnymi, elektrycznymi, oraz docieplenie budynku. Zatwierdzony projekt budowlany przewidywał przebudowę i nowy podział mieszkań wraz z podniesieniem ich standardu poprzez wprowadzenie łazienek i aneksów kuchennych. W wyniku przebudowy i zmiany podziału mieszkań, na parterze oraz pierwszym piętrze utrzymany został pierwotny układ mieszkań (ilość i ich powierzchnia), w ramach których wykonano jedynie ściany działowe oraz wydzielono łazienki i aneksy kuchenne. Według stanu pierwotnego na poddaszu znajdowały się dwa mieszkania. W wyniku przeprowadzonych robót budowlanych w jednym z nich wydzielono łazienkę i aneks kuchenny, nie zmieniając powierzchni mieszkania, natomiast z drugiego mieszkania wyodrębniono 2 oddzielne mieszkania obejmujące łazienki i aneksy kuchenne. Reasumując, w wyniku przeprowadzonych prac budowlanych z pierwotnych 9 lokali mieszkalnych, o niskim standardzie (bez łazienek), uzyskano 10 lokali mieszkalnych o podwyższonym standardzie (łazienki, aneksy kuchenne), z których 8 posiada niezmienioną powierzchnię oraz obrys zewnętrzny w budynku taki jak przed pracami budowlanymi, natomiast w miejsce 9 lokalu powstały 2 odrębne lokale mieszkalne. Poniesione nakłady na przebudowę budynku nie przekroczyły 30% ceny zakupu nieruchomości. Wnioskodawca obecnie planuje sprzedaż poszczególnych lokali osobom fizycznym wraz z wydzieleniem ksiąg wieczystych dla każdego lokalu. Wszystkie poszczególne lokale mieszkalne mają powierzchnię użytkową mniejszą niż 150 m kw. W okresie od dnia zakupu nieruchomości Wnioskodawca nie wykorzystywał jej do czynności opodatkowanych, nie wprowadził jej też do ewidencji środków trwałych z uwagi na planowaną sprzedaż poszczególnych lokali mieszkalnych po ich modernizacji.

Pismem z 18 grudnia 2013 r. uzupełniono zdarzenie przyszłe następująco:

Ad. 1, 2.

Wnioskodawca potwierdza, że przy nabyciu budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - tak jak przedstawione zostało we wniosku zakupu dokonano od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej i z tytułu tej transakcji nie wystąpił podatek naliczony.

Ad. 3-5.

Dostawa wyodrębnionych lokali nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ jak to podkreślone zostało we wniosku – wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie osiągnęły kwoty odpowiadającej 30% wartości początkowej ustalonej na poziomie ceny zakupu nieruchomości.

Ad. 6.

W okresie od momentu nabycia nieruchomości żaden z lokali nie był przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Ad. 7.

Żaden z ulepszonych lokali nie był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ad. 8.

Wszystkie wyodrębnione lokale spełniają wymogi zaliczenia do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż poszczególnych lokali mieszkalnych podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż wyodrębnionych lokali mieszkalnych podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a. Zgodnie z przedstawionym powyżej stanem faktycznym, spełnione zostały warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług: w stosunku do zakupionej nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poniesione nakłady na modernizację budynku nie przekroczyły 30% wartości początkowej (ceny nabycia) nieruchomości obejmującej działkę jak i wartość posadowionego na niej budynku. Nie nastąpiła zmiana przeznaczenia budynku, nie nastąpiła też nadbudowa budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa

w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W przypadku, gdy budynki i budowle lub ich części nie podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy budynku, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Ponadto w odniesieniu do budynku, budowli lub ich części, które nie stanowią środka trwałego lecz towar handlowy należy zauważyć, że ulepszenie, o którym mowa w przepisach o podatku dochodowym może wystąpić w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji tylko środka trwałego natomiast nie towaru. Termin „ulepszenie towaru” nie występuje w ustawie. „Ulepszenie” jako takie odnosić się może tylko i wyłącznie do ośrodków trwałych, przez co nie jest możliwe jego zastosowanie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zakupił nieruchomość gruntową zabudowaną 2 kondygnacyjnym budynkiem mieszkalnym z poddaszem mieszkalnym, przeznaczoną do remontu. Wnioskodawcy przy nabyciu budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - zakupu dokonano od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej i z tytułu tej transakcji nie wystąpił podatek naliczony. W wyniku przeprowadzonych prac budowlanych z pierwotnych 9 lokali mieszkalnych, o niskim standardzie (bez łazienek), uzyskano 10 lokali mieszkalnych o podwyższonym standardzie (łazienki, aneksy kuchenne), z których 8 posiada niezmienioną powierzchnię oraz obrys zewnętrzny w budynku taki jak przed pracami budowlanymi, natomiast w miejsce 9 lokalu powstały 2 odrębne lokale mieszkalne. Wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie osiągnęły kwoty odpowiadającej 30% wartości początkowej ustalonej na poziomie ceny zakupu nieruchomości. W okresie od momentu nabycia nieruchomości żaden z lokali nie był przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Żaden z ulepszonych lokali nie był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż dostawa ww. lokali będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a więc nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Dostawa tych lokali będzie jednak zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ Wnioskodawcy przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności gdyby Wnioskodawcy przy nabyciu budynku mieszkalnego lub w stosunku do wyodrębnionych 10-ciu lokali mieszkalnych przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz jeżeli nieruchomość stanowiłaby środek trwały, a także zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj