Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1050/13/KO
z 4 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 października 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej nieruchomości gruntowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy zabudowanej nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat zamierza sprzedać prawo własności nieruchomości stanowiącej działkę nr 2225/180 (k.m. 4) położoną w R. Powiat stał się właścicielem przedmiotowej nieruchomości z mocy prawa, wraz z ustanowieniem powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego, to jest z dniem 1 stycznia 1999 r. Powyższe potwierdził Wojewoda stosowną decyzją deklaratoryjną. Aktualnie, przedmiotowa nieruchomość oddana jest w dzierżawę umową z dnia 2 stycznia 2004 r. na czas określony, tj. do dnia 31 grudnia 2013 r. Wydzierżawiający obciąża dzierżawcę comiesięcznym czynszem powiększonym o podatek VAT. Powiat zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość bez uprzedniego rozwiązywania umowy dzierżawy. Przetarg ustalono na dzień 30 grudnia 2013 r. W przypadku, gdy nabywca nie zostanie wyłoniony, zostaną zorganizowane kolejne przetargi. Na działce zlokalizowane są obiekty budowlane stanowiące zwarty kompleks: budynek gospodarczy oraz budynek szklarni oraz nieczynnej kotłowni. Przedmiotowe obiekty są w złym lub bardzo złym stanie technicznym.

Ponadto informuję, iż:

  • Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 22 lipca 2010 r., wcześniej podatnikiem było Starostwo Powiatowe;
  • dzierżawca jest czynnym podatnikiem VAT;
  • właściciel nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości;
  • zdaniem wnioskodawcy sprzedaż nie jest planowana w ramach pierwszego zasiedlenia;
  • zdaniem wnioskodawcy pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu ustawy o VAT a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata;
  • Powiat nie ponosił wydatków na budowę obiektów budowlanych znajdujących się na działce. Przedmiotowe obiekty znajdowały się na nieruchomości w chwili przejęcia prawa własności przez Powiat;
  • w przypadku wygaśnięcia umowy dzierżawy nie nastąpi rozliczanie nakładów z obecnym dzierżawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości powinna być zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, w myśl art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie ich dostawy są one już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

Zgodnie przepisem art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Powiat zamierza sprzedać prawo własności nieruchomości stanowiącej działkę nr 2225/180. Powiat stał się właścicielem nieruchomości z mocy prawa, wraz z ustanowieniem powiatów jako jednostek samorządu terytorialnego, to jest z dniem 1 stycznia 1999 r. Powyższe potwierdził Wojewoda stosowną decyzją deklaratoryjną. Aktualnie, przedmiotowa nieruchomość oddana jest w dzierżawę umową z 2 stycznia 2004 r. na czas określony, tj. do dnia 31 grudnia 2013 r. Wydzierżawiający obciąża dzierżawcę comiesięcznym czynszem powiększonym o podatek VAT. Powiat zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość bez uprzedniego rozwiązywania umowy dzierżawy.

Na działce zlokalizowane są obiekty budowlane stanowiące zwarty kompleks: budynek gospodarczy oraz budynek szklarni oraz nieczynnej kotłowni. Przedmiotowe obiekty są w złym lub bardzo złym stanie technicznym. Właściciel nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości. Sprzedaż nie jest planowana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu ustawy o VAT a sprzedażą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Powiat nie ponosił wydatków na budowę obiektów budowlanych znajdujących się na działce. Przedmiotowe obiekty znajdowały się na nieruchomości w chwili przejęcia prawa własności przez Powiat.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia należy stwierdzić, iż planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku gospodarczego, budynku szklarni i nieczynnej kotłowni nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT (pierwsze zasiedlenie miało miejsce w chwili oddania nieruchomości w dzierżawę w 2004 r.), jak również spełniony zostanie drugi warunek umożliwiający zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą minie okres dłuższy niż 2 lata. W związku z powyższym dostawa budynku gospodarczego, budynku szklarni i nieczynnej kotłowni będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Tym samym na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzystać będzie także dostawa gruntu, na którym budynki te się znajdują.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego powoduje, że interpretacja indywidualna traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj