Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1031/13/MS
z 7 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2013 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed dokonaniem rejestracji w zakresie VAT - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed dokonaniem rejestracji w zakresie VAT.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W chwili obecnej jest Pani zatrudniona na umowę o pracę na czas określony, ale z dniem 1 stycznia 2014 r., zamierza rozpocząć we własnym imieniu działalność gospodarczą (otworzyć kancelarię notarialną). Z dniem rozpoczęcia działalności zostanie rozwiązana Pani dotychczasowa umowa o pracę. Wskazała Pani, że jest to termin przybliżony, ponieważ procedura powołania wynosi od 4 do 6 miesięcy i do daty samego powołania, nie jest wiadomym jak długi będzie to okres czasu. Przed dniem otwarcia działalności zamierza Pani ponieść z własnych środków wydatki inwestycyjne, które związane będą bezpośrednio z wykonywaniem przyszłej działalności opodatkowanej (np. koszty przystosowania lokalu, jego wyposażenie, zakup niezbędnych urządzeń, jak drukarka, telefon, komputer, pakiet ..., programy notarialne, czynsz najmu lokalu), przy czym wskazano, że do otwarcia kancelarii nie zamierza Pani rejestrować działalności gospodarczej w CEIDG oraz jako podatnika VAT czynnego. Wyżej wymienione wydatki i koszty całej inwestycji udokumentowane zostaną fakturami VAT, gdzie Pani będzie figurować jako nabywca (tj. jako osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej), a zatem faktury zostaną wystawione na Pani imię i nazwisko, adres domowy, z podaniem Pani NIP). Wskazała Pani również, że nie skorzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w dniu 1 stycznia 2014 r. (który byłby dniem wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, dniem rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, dniem uzyskania pierwszego przychodu, a także dniem zarejestrowania firmy jako podatnika VAT czynnego), będzie mieć Pani prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi wcześniej na poczet przyszłej działalności opodatkowanej, udokumentowanych fakturami VAT (wystawionymi w sposób, o którym mowa wyżej), dokonanymi przed datą rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej oraz uzyskania statusu podatnika czynnego VAT, stanowiących koszty planowanej działalności gospodarczej?
  2. Czy może Pani dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, złożonej za pierwszy okres rozliczeniowy, czyli za styczeń 2014 r., w którym rozpocznie Pani wykonywanie działalności gospodarczej oraz uzyska Pani status podatnika VAT czynnego, za okres nie dalszy niż dwa miesiące wstecz, czyli przykładowo wydatki poniesione w listopadzie 2013 r., będzie mogła Pani odliczyć od podatku naliczonego za okres rozliczeniowy w styczniu 2014 r.?
  3. Czy w przypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej w marcu 2014 r., związanego z niewydaniem wcześniej decyzji o powołaniu (a zatem brakiem możliwości jej rozpoczęcia we wcześniejszym terminie), celem uniknięcia składania zaległych deklaracji VAT, będzie Pani mogła dokonać odliczenia kwoty VAT z faktur dokumentujących wydatki, o których mowa wyżej, poczynione w listopadzie 2013 r., a związane bezpośrednio z wykonaniem przyszłej działalności opodatkowanej, dokonane przed rejestracją działalności gospodarczej i rejestracją jako podatnika VAT czynnego, w pierwszym okresie rozliczeniowym (czyli w marcu 2014 r.), jedynie w przypadku wyboru rozliczenia w systemie kwartalnym?


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o VAT nie wymaga, aby do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego już w momencie otrzymania faktury VAT, a ustawa nie pozbawia Pani możliwości odliczenia VAT od wydatków dokonanych przed rejestracją, o ile mają związek z prowadzoną przyszłą działalnością gospodarczą. Warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie w celu skorzystania przez Panią z tego prawa. Wydatki, które zamierza Pani poczynić, będą wykorzystywane w całości do prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym nie może jej Pani prowadzić przed powołaniem (potwierdza to zasada neutralności VAT).

W momencie odliczenia naliczonego VAT, będzie Pani już zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Oczywiście co do zasady prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma Pani fakturę. Jeżeli jednak nie dokona Pani obniżenia kwoty podatku należnego w tym okresie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. o VAT).

Istnieje jednak możliwość, że dokona Pani zakupów w listopadzie 2013 r., a powołanie otrzyma i tym samym dokona rejestracji jako podatnik VAT czynny dopiero w marcu 2014 r. W takim przypadku Pani zdaniem, należy przyjąć, że w związku z brakiem możliwości rozpoczęcia działalności we wcześniejszym terminie, prawo do obniżenia podatku należnego za poprzednie miesiące może być zrealizowane w pierwszej deklaracji VAT-7 składanej po zarejestrowaniu, pod warunkiem wystąpienia podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Wskazać należy, iż przepis ten (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy), na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2013 r. poz. 35), z dniem 1 stycznia 2014 r., otrzymuje brzmienie: „kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Powyższe oznacza, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z kolei terminy, w jakich podatnik może skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wskazują przepisy art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do art. 86 ust. 11 cyt. ustawy jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi, o czym stanowi art. 86 ust. 12 ww. ustawy.

W art. 86 ust. 13 powołanej ustawy przewidziano, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 19 ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.


Wskazać należy również, że na mocy ww. ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, zmieni się treść cytowanych wyżej art. art. 86 ust. 10, 11 i 13, które z dniem 1 stycznia 2014 r. otrzymają odpowiednio następujące brzmienie:


  • art. 86 ust. 10 ustawy: „prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy”,
  • art. 86 ust. 11 ustawy: „jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych”,
  • art. 86 ust. 13 ustawy: „jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a”.


Jednocześnie, z dniem 1 stycznia 2014 r., w art. 86 uchyla się ust. 10a oraz dodaje ust. 10b-10h. I tak zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 „prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny”.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. – art. 88 ust. 4 otrzymuje brzmienie „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7”.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem – z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego – należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego. Prawo to podatnik może zrealizować dopiero w dniu złożenia rozliczenia (deklaracji) dla podatku od towarów i usług w obowiązującym do jej złożenia terminie.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Stwierdzić należy zatem, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach powołanej ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny.

W myśl art. 96 ust. 1 ww. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na mocy art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. – art. 96 ust. 3 otrzymuje brzmienie „podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne”.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Z okoliczności sprawy wynika, że jest Pani obecnie zatrudniona na umowę o pracę, ale z dniem 1 stycznia 2014 r. zamierza rozpocząć we własnym imieniu działalność gospodarczą (otworzyć kancelarię notarialną). Z dniem rozpoczęcia działalności zostanie rozwiązana Pani dotychczasowa umowa o pracę. Wskazała Pani również, że termin rozpoczęcia działalności jest przybliżony, ponieważ procedura powołania wynosi od 4 do 6 miesięcy i do daty samego powołania, nie jest znana długość tego okresu. Przed otwarciem działalności zamierza Pani ponieść wydatki inwestycyjne, które związane będą bezpośrednio z wykonywaniem przyszłej działalności opodatkowanej (np. koszty przystosowania lokalu, jego wyposażenie, zakup niezbędnych urządzeń, takich jak: drukarka, telefon, komputer, pakiet MS Office, programy notarialne, czynsz najmu lokalu), przy czym wskazano, że do otwarcia kancelarii nie zamierza Pani ani rejestrować działalności gospodarczej, ani dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny. Poniesione wydatki i koszty całej inwestycji zostaną udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Pani imię i nazwisko, adres domowy, z podaniem Pani NIP). Wskazała Pani również, że nie skorzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Na tym tle powzięła Pani wątpliwości dotyczące sposobu realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w listopadzie 2013 r. tj. przed rejestracją, której dokona Pani od miesiąca stycznia bądź marca 2014 r.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) oraz odpowiednio z art. 86 ust. 10 ustawy w związku z art. 86 ust. 10b pkt 1 (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) jest przy tym zazwyczaj otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wskazano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem stwierdzić należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, iż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Mając na uwadze tak przedstawione okoliczności sprawy oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro wszystkie poniesione przez Panią przed dniem rejestracji do podatku VAT wydatki, dokonywane były w celu przyszłego osiągania przychodów z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur je dokumentujących.

Zatem w celu zrealizowania nabytego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. nabyciami, w tak przedstawionych we wniosku okolicznościach sprawy – po dokonaniu formalnej rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - konieczne jest złożenie deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług za poszczególne okresy rozliczeniowe przed datą rejestracji jako podatnika VAT czynnego, w których otrzymywała Pani faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki, lub odpowiednio za dwa kolejne okresy rozliczeniowe – w których to deklaracjach dokona Pani odliczenia podatku naliczonego zgodnie z zasadami w tym czasie obowiązującymi oraz w terminach przewidzianych prawem.

A zatem – jak słusznie wskazano – ma (miała) Pani prawo wykazać podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy (dokonane w listopadzie 2013 r.) w deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania tych faktur lub w deklaracji za kolejne okresy rozliczeniowe (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT) tj. za listopad, grudzień 2013 r., bądź styczeń 2014 r., bowiem otrzymanie faktury potwierdzającej fakt dokonania czynności prawnych, takich jak nabycie towaru lub usługi, zrodziło nie tylko konsekwencję w postaci powstania prawa do odliczenia wskazanego w niej podatku naliczonego, ale też skutek w postaci skonkretyzowania ram czasowych, w obrębie których podatnik może z tego prawa skorzystać.

Nie można jednak zgodzić się z Pani stanowiskiem, że w przypadku kiedy dokona Pani rejestracji jako podatnik VAT czynny dopiero w marcu 2014 r., to prawo do obniżenia podatku należnego za poprzednie miesiące - w tym dokonane w listopadzie 2013 r. - może być zrealizowane w pierwszej deklaracji VAT-7 składanej po zarejestrowaniu tj. w deklaracji za marzec 2014 r. pod warunkiem wystąpienia podatku należnego. Skoro bowiem z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, że zamierza Pani składać deklaracje podatkowe za okresy kwartalne, to również w takim przypadku, będzie miała Pani prawo wykazać podatek VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakupy dokonane przed rejestracją (tj. w listopadzie 2013 r.) w deklaracji VAT-7 za miesiąc otrzymania tych faktur lub w deklaracji za kolejne okresy rozliczeniowe (zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT) tj. za listopad, grudzień 2013 r., bądź styczeń 2014 r..

W konsekwencji powyższego oceniając Pani stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj