Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-585/13/WN
z 27 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013r. (data wpływu 25 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2013r. (data wpływu 12 września 2013r.) oraz pismem z dnia 13 września 2013r. (data wpływu 19 września 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu nieruchomości zabudowanej.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 10 września 2013r. (data wpływu 12 września 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 września 2013r. znak: IBPP2/443-585/13/WN oraz pismem z dnia 13 września 2013r. (data wpływu 19 września 2013r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (obrót nieruchomościami) zamierza nabyć w drodze przetargu działkę nr 124/20 od Gminy (podatnik VAT czynny). W stosunku do tej działki występuje brak Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, a w roku 2012 została wydana decyzja o Warunkach Zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości wskazująca możliwość jej zabudowy. Działka obecnie jest zabudowana drewnianymi kioskami handlowymi, które posadowione są na betonowych fundamentach trwale związanych z gruntem. Kioski zostały posadowione w ramach umów dzierżawy (gmina - osoby prywatne). Według wiedzy Wnioskodawcy kioski handlowe użytkowane są od lat 90-tych, występowały też zmiany dzierżawców (i ich podnajemców, gdyż istnieje również podnajem) regularnie i wielokrotnie, z całą pewnością po 1 maja 2004r. następowała wymiana kilku podmiotów dzierżawiących grunt (bowiem przedmiotem dzierżawy według wiedzy Wnioskodawcy był grunt pod kioskami a w przypadku kiosków bez dostępu bezpośrednio z chodników - grunt z terenem na dojście). Budowle nie były przedmiotem umów. Według wiedzy Wnioskodawcy raczej nie doszło do dzierżawy 100% powierzchni działki. Ponadto na działce znajdują się asfaltowe i betonowe ciągi pieszo-jezdne oraz chodniki betonowe, również trwale związane z gruntem, które należy traktować jako budowle. Gmina nie ponosiła jakichkolwiek nakładów na przedmiotowa działkę a nakłady dzierżawców były marginalne w relacji do wartości działki (nie więcej niż 1 do 3% wartości nieruchomości). Można założyć, że wszelkie nakłady na gruncie ponosili dzierżawcy za wyjątkiem najdłuższego chodnika betonowego zrealizowanego przez Gminą w latach 90-tych (początek) czyli przed wejściem ustawy o podatku od towarów i usług. Przed sprzedażą dzierżawcy gminni usuną swoje kioski, jednak nie zostaną usunięte opisane powyżej budowle świadczące o wcześniejszej zabudowie tj. betonowe fundamenty, utwardzenie asfaltowe i betonowe działki oraz chodniki. Gmina zamierza zbyć działkę naliczając VAT w wysokości 23%. Jeśli ta stawka jest poprawna to w związku z tym, że Wnioskodawca kupi nieruchomość w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, to będzie mu przysługiwało prawo do całkowitego odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze wystawionej przez Gminę (Wnioskodawca prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną). Jeśli ta stawka nie jest poprawna i Gmina winna zastosować zwolnienie to strony złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W odpowiedzi na wezwanie tut. organu z dnia 9 września 2013r. znak: IBPP2/443-585/13/WN o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie w opisie zdarzenia przyszłego:

  1. czy przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę będzie zabudowany grunt, tj. czy Gmina będzie przenosić na Wnioskodawcę ekonomiczną własność zarówno gruntu jak i obiektów znajdujących się na tym gruncie tj. „betonowe fundamenty, utwardzenia asfaltowe i betonowe działki i chodniki”,
  2. czy obiekty znajdujące się na działce są budynkami lub budowlami trwale z gruntem związanymi w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.). Jeśli tak, należy wskazać jakie są to budynki, budowle, oraz czy zajmują całą działkę czy tylko część,
  3. kiedy Wnioskodawca zamierza nabyć grunt – działkę nr 124/20, o którym mowa we wniosku,
  4. W odniesieniu do poszczególnych budynków i budowli trwale związanych z gruntem należy wskazać:
    1. czy przy nabyciu lub wytworzeniu poszczególnych budynków i budowli przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
    2. czy nabycie poszczególnych budynków i budowli opodatkowane było pozytywną stawką podatku VAT, czy też było zwolnione z VAT, czy też nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT,
    3. czy w stosunku do poszczególnych budynków i budowli mających być przedmiotem dostawy, Gmina ponosiła wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej i kiedy je ponosiła,
    4. czy budynki (budowle) lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.
    5. czy nabycie poszczególnych budynków i budowli będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) lub przed nim, tj. kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektów (np. w ramach dostawy, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze),
    6. czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT a nabyciem poszczególnych budynków i budowli upłynie okres krótszy czy dłuższy niż 2 lata,
    7. czy poszczególne budynki i budowle były lub są obecnie przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, jeśli tak to należy wskazać które i w jakim okresie były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze


Wnioskodawca w piśmie z dnia 10 września 2013r. wskazał, iż:

Ad l. Tak.

Odpowiedź jest twierdząca i znajduje się w treści opisu stanu faktycznego, rubryka G wniosku, cytuję wers 20 „ Przed sprzedażą ...nie zostaną usunięte opisane powyżej budowle świadczące o wcześniejszej zabudowie tj. betonowe fundamenty, utwardzenie asfaltowe i betonowe działki oraz chodniki"

a także w części H (własne stanowisko): „ .. .działka w momencie sprzedaży jest zabudowana budowlami trwale z gruntem związanymi (chodniki, betonowe fundamenty, utwardzenie asfaltowe i betonowe). Notariusz opisuje zawsze precyzyjnie przedmiot umowy i w tym przypadku stwierdzi m.in., że jest zabudowana budowlami i je opisze j/w.

Ad 2.

Budowle trwale związane z gruntem: chodniki betonowe, utwardzenie asfaltowe i betonowe, betonowe fundamenty. Zajmują część działki.

Odpowiedź na to pytanie (za wyjątkiem kwestii wielkości budowli) znajduje się w treści opisu stanu faktycznego, rubryka G wniosku, cytuję wers 8: „...betonowych fundamentach trwale związanych z gruntem...", wersy 13-15: „Ponadto na działce znajdują się asfaltowe i betonowe ciągi pieszo jezdne oraz chodniki betonowe, również trwale związane z gruntem, które należy traktować jako budowle.", wersy 20-22: „ ... opisane powyżej budowle świadczące o wcześniejszej zabudowie tj. betonowe fundamenty, utwardzenie NIP: asfaltowe i betonowe działki oraz chodniki."

Ad 3.

Przetarg jest zaplanowany na wrzesień 2013 a termin nabycia zostanie ustalony po jego ewentualnym wygraniu przeze mnie (najprawdopodobniej październik 2013).

Ad 4.

  1. Nie. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w treści opisu stanu faktycznego, rubryka G wniosku, wers 15: „.. Gminie nie ponosiła jakichkolwiek nakładów na przedmiotowa działkę... za wyjątkiem najdłuższego chodnika betonowego zrealizowanego przez Gminę w latach 90 tych (początek) czyli przed wejściem ustawy o podatku od towarów i usług."
  2. Nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, co wynika wprost z treści opisanego stanu faktycznego, rubryka G.
  3. Nie ponosiła, co wynika wprost z treści opisanego przyszłego stanu faktycznego w rubryce G.
  4. Według mojej najlepszej wiedzy budowle nie były wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych, bo nie były przedmiotem żadnych umów (dzierżawy, najmu). Przedmiotem umów najmu są wyłącznie niezabudowane działki.
  5. Według mojej najlepszej wiedzy nie doszło do pierwszego zasiedlenia. Natomiast nabycie budowli w ramach umowy sprzedaży - jeśli będzie opodatkowane to dojdzie do pierwszego zasiedlenia, jeśli zaś będzie to czynność zwolniona (stąd mój wniosek o interpretacje) wówczas nadal nie dojdzie do pierwszego zasiedlenia.
  6. Zdarzenie przyszłe: nie doszło do pierwszego zasiedlenia a zatem nie upłynął żaden okres,
  7. Według mojej najlepszej wiedzy budowle nie są przedmiotem umów najmu i dzierżawy a wyłącznie niezabudowany grunt.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z zakupem nieruchomości 124/20 wraz z budowlami Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze wystawionej przez Gminę?
  2. Czy jeżeli strony złożą wspólne oświadczenie o wyborze opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT to czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturze?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że działka w momencie sprzedaży jest zabudowana budowlami trwale z gruntem związanymi (chodniki, betonowe fundamenty, utwardzenia asfaltowe i betonowe) działka powinna zostać sprzedana ze stawką zwolnioną. Złożenie wspólnego oświadczenia w takiej sytuacji będzie powodowało opodatkowanie stawką 23%, a jako kupujący Wnioskodawca będzie mógł skorzystać wówczas w pełni z odliczenia podatku zawartego w fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W art. 2 pkt 14 ustawy ustawodawca określił, co należy rozumieć pod pojęciem pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z tym przepisem przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Użyty zwrot „czynności podlegające opodatkowaniu” powinien być rozumiany jako czynności wymienione w art. 5 ustawy, wykonane przez podatników VAT, niezależnie od tego czy były zwolnione od podatku czy też nie. Jeżeli podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. W takiej sytuacji oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, bowiem zarówno sprzedaż, dzierżawa, czy najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W myśl ust. 7a tego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Wskazać również należy, iż zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 43 ust. 10 cyt. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 cyt. ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowana datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Podkreślenia wymaga fakt, iż wybór opcji opodatkowania przysługuje jedynie w przypadku, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Wybór opodatkowania nie ma zastosowania w przypadku zwolnienia budynków, budowli lub ich części w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy. W przypadku zatem wyboru opcji opodatkowania dla dostawy budynków, budowli lub ich części, korzystającego ze zwolnienia na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zastosowanie znajdzie właściwa stawka podatku VAT dla danego przedmiotu dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (obrót nieruchomościami) zamierza nabyć w drodze przetargu działkę nr 124/20 od Gminy (podatnik VAT czynny). W stosunku do tej działki występuje brak Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. W 2012 roku dla przedmiotowej nieruchomości została wydana decyzja o Warunkach Zabudowy wskazująca możliwość jej zabudowy. Działka obecnie jest zabudowana drewnianymi kioskami handlowymi, które posadowione są na betonowych fundamentach trwale związanych z gruntem. Kioski zostały posadowione w ramach umów dzierżawy (gmina - osoby prywatne). Według wiedzy Wnioskodawcy kioski handlowe użytkowane są od lat 90-tych, występowały też zmiany dzierżawców (i ich podnajemców, gdyż istnieje również podnajem) regularnie i wielokrotnie, z całą pewnością po 1 maja 2004r. następowała wymiana kilku podmiotów dzierżawiących grunt (bowiem przedmiotem dzierżawy według wiedzy Wnioskodawcy był grunt pod kioskami a w przypadku kiosków bez dostępu bezpośrednio z chodników - grunt z terenem na dojście). Budowle nie były przedmiotem umów. Według wiedzy Wnioskodawcy raczej nie doszło do dzierżawy 100% powierzchni działki. Ponadto na działce znajdują się asfaltowe i betonowe ciągi pieszo-jezdne oraz chodniki betonowe, również trwale związane z gruntem, które należy traktować jako budowle. Gmina nie ponosiła jakichkolwiek nakładów na przedmiotowa działkę a nakłady dzierżawców były marginalne w relacji do wartości działki (nie więcej niż 1 do 3% wartości nieruchomości). Można założyć, że wszelkie nakłady na gruncie ponosili dzierżawcy za wyjątkiem najdłuższego chodnika betonowego zrealizowanego przez Gminą w latach 90-tych (początek) czyli przed wejściem ustawy o podatku od towarów i usług. Przed sprzedażą dzierżawcy gminni usuną swoje kioski, jednak nie zostaną usunięte opisane powyżej budowle świadczące o wcześniejszej zabudowie tj. betonowe fundamenty, utwardzenie asfaltowe i betonowe działki oraz chodniki.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanej nieruchomości, jednak w celu określenia ww. prawa w pierwszej kolejności należy ustalić, czy nabywana nieruchomość podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Działka 124/20 przeznaczona do sprzedaży wraz z posadowionymi na niej budowlami nigdy nie była zasiedlona w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem nie była ona przedmiotem najmu, dzierżawy, sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu, w ramach której obiekty te (jako wybudowana/ulepszona całość) lub ich części byłyby przekazane do użytkowania. W konsekwencji, do pierwszego zasiedlenia dojdzie w momencie ich sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy. Mając na uwadze powyższe, planowana transakcja nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z uwagi na zapis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, należy przeanalizować, czy ww. transakcja może korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w tym przepisie.

Warunkiem zastosowania powyższego zwolnienia jest spełnienie wynikających z niego przesłanek, tj.

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Sformułowanie „w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego” oznacza, że dokonującemu dostawy budynków i budowli nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno z tytułu nabycia/wybudowania budynków i budowli, jak i w trakcie ich użytkowania.

Z wniosku Strony wynika, że dokonującemu dostawy (tj. Gmina) w stosunku do sprzedawanych budynków i budowli nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż Gmina nie ponosiła jakichkolwiek nakładów na przedmiotową działkę, za wyjątkiem najdłuższego chodnika betonowego zrealizowanego przez Gminę w latach 90-tych (początek) czyli przed wejściem ustawy o podatku od towarów i usług. Wszelkie nakłady na gruncie ponosili dzierżawcy.

Powyższa okoliczność przesądza o konieczności zastosowania przez Gminę zwolnienia z VAT określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, przy sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy.

Taka postać rzeczy wyklucza zatem możliwość wyboru przez zbywcę (Gminę) i nabywcę (Wnioskodawcę) opcji opodatkowania przewidzianej w art. 43 ust. 10. Przepis ten, zdeterminowany jest wcześniejszym korzystaniem transakcji ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10. Ponieważ, jak wskazano wyżej transakcja korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zatem nie może tutaj znależć zastosowania art. 43 ust. 10 w zw. z ust. 11.

Ponadto należy mieć na uwadze regulację zawartą w art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którą w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Tym samym dostawa gruntu, z którym trwale związane są budynki lub budowle na nim posadowione, podlega opodatkowaniu taką samą stawką (lub zwolnieniu) jaką obiekty na nim posadowione.

Mając na uwadze powyższe przepisy i przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro dostawa nieruchomości (działki nr 124/20) z budowlami będzie wykonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz w stosunku do obiektów nie przysługiwało zbywcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie były przez zbywcę ponoszone nakłady przekraczające 30% wartości początkowej tych obiektów, zatem sprzedaż gruntów z przedmiotowymi naniesieniami korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Przedmiotem sprzedaży będą więc budowle wraz z własnością gruntu, na którym się znajdują.

A zatem, w świetle art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntów będzie podlegała zwolnieniu z podatku VAT właściwemu dla dostawy budynków i budowli na nich się znajdujących.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast, w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m. in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć na własność grunty wraz z budowlami, a transakcja ma zostać udokumentowana przez Gminę fakturą VAT w całości kwalifikującą transakcję jako sprzedaż opodatkowana. Tymczasem przedstawiona wyżej analiza przedmiotowej transakcji potwierdza, iż sprzedaż działki 124/20 korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W związku z powyższym, w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie, o którym mowa we wskazanym powyżej art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Mianowicie, skoro sprzedawana działka 124/20 korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości będącej przedmiotem niniejszej interpretacji.

Ponadto jak wskazano wyżej wykluczona została również możliwość wyboru opcji opodatkowania przewidzianej w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego. Interpretację wydano przy założeniu, że w momencie sprzedaży działka nr 124/20 była w całości niezabudowana.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj