Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1309/13-2/MP
z 30 stycznia 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 16 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług projektowania wnętrz wraz z przeniesieniem praw autorskich na nabywcę - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie
stawki podatku dla świadczonych usług projektowania wnętrz wraz z przeniesieniem praw autorskich na nabywcę.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest dyplomowanym inżynierem architektem i prowadzi samodzielną działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z). W szczególności wykonuje na zlecenie projekty architektoniczne, aranżacji wnętrz, zagospodarowania terenu oraz aranżacji ogrodów i terenów przydomowych. Do wszystkich wykonywanych dotychczas zleceń wnioskodawca stosował podstawową jednolitą stawkę podatku VAT tj. 23% (wcześniej 22%).
Opis zdarzenia przyszłego:
Wykonywanie przez Wnioskodawcę projektu aranżacji wnętrza.
Proces rozpoczyna się podpisaniem umowy, w której jest przekazane prawo autorskie do jednokrotnego wykorzystania przez inwestora ideologii projektu wyłącznie we wnętrzu, które zawiera podpisana umowa. Następnie następują kolejne etapy:
Etap 1: Projekt funkcjonalny (rzuty z góry z układem ścian działowych, lokalizacją mebli, układem kuchni i łazienek):
1) inwentaryzacja pomieszczeń, dokumentacja fotograficzna (lub dane od dewelopera), wywiad z Klientem,
2) przygotowanie od trzech do pięciu różnych wersji zagospodarowania wnętrza na rzutach z góry,
3) korekty w celu wypracowania finalnego układu funkcjonalnego wnętrza (na spotkaniu konsultacyjnym możliwość zobaczenia wstępnych i poglądowych wizualizacji wnętrza w programie komputerowym, co w znaczący sposób ułatwia podejmowanie decyzji).
Etap II: Projekt koncepcyjny
(wizualizacje 3D uwzględniające dobór materiałów, wyposażenia, kolorystyki):
4) dobór pokrycia podłóg i ścian (materiał, kolorystyka),
5) dobór stolarki drzwiowej (model, materiał, kolorystyka),
6) dobór wyposażenia łazienek (ceramika sanitarna, armatura),
7) dobór oraz projekt mebli i elementów zabudowy (forma, materiał, kolorystyka),
8) dobór sposobu oświetlenia poszczególnych pomieszczeń oraz propozycja opraw oświetleniowych,
9) propozycja wystroju okien (sposób dekoracji, kolorystyka),
10) dobór elementów wykończeniowych, dekoracji i elementów wyposażenia,
11) fotorealistyczne lub poglądowe (niepotrzebne skreślić) wizualizacje głównych pomieszczeń przedstawiające pomysł na wnętrze wg określonej stylistyki. Wizualizacje są przygotowywane w oparciu o finalnie wybrany układ funkcjonalny.
Etap III: Projekt wykonawczy
(dokumentacja projektowa, wyliczenia materiałów i specyfikacja wyposażenia kosztorys)
12) projekt wyburzeń i ścian do postawienia (jeśli jest taka potrzeba),
13) projekt podłóg z wyborem materiałów i sposobem ułożenia,
14) projekt sufitów podwieszanych i elementów gipsowo kartonowych,
15) projekt rozmieszczenia instalacji elektrycznej i oświetlenia,
16) projekt rozmieszczenia urządzeń sanitarnych,
17) szczegółowe rozwinięcia ścian wraz z przekrojami,
18) projekt okładzin ściennych wraz ze wskazaniem konkretnych kolorów, tapet, paneli dekoracyjnych itp.,
19) projekt zabudowy meblowej w kuchni ze specyfikacją materiałów i akcesoriów,
20) projekt szaf wnękowych, garderoby, szafek łazienkowych i innych elementów stolarskich,
21) aranżacja kominka lub ewentualnie biokominka, kiedy nie ma instalacji kominowej w mieszkaniu (propozycja materiałów, sposobu wykończenia),
22) aranżacja schodów wewnętrznych wraz z propozycją wykończenia i doborem materiałów,
23) zestawienia ilościowe, wykazy materiałów użytych w projekcie,
24) specyfikacja wyposażenia i wszystkich elementów wykończeniowych w tabeli Excel zawierająca nazwę materiału i producenta, konieczną ilość do zamówienia, ofertę cenową i miejsce zakupu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Jaką stawkę podatku od towarów usług należy zastosować dla usługi wykonania a następnie sprzedaży projektu aranżacji wnętrza wraz przekazaniem nabywcy praw autorskich do tego projektu: 8% czy 23%?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności zdefiniowany został w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7,w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy również zauważyć, że treść art. 5a ustawy o VAT stanowi, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług czynności, które podlegają opodatkowaniu, tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług powinny mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia, a zatem wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.
W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22% (23%), z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust.7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (8%), z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. l i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającego wykaz towarów usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 181 wskazano, iż stawką tą objęte są, bez względu na symbol PKWiU, usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.
Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90 poz. 631 z późn. zm.), przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
- wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),
- plastyczne;
- fotograficzne;
- lutnicze;
- wzornictwa przemysłowego;
- architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
- muzyczne i słowno-muzyczne;
- sceniczne, sceniczno muzyczne choreograficzne i pantomimiczne;
- audiowizualne (w tym filmowe).
W myśl art. 8 ust. 1 – ust. 3 cyt. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa w wykonywaniu prawa autorskiego, zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku, właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.
Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy :
- mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
- stanowić przejaw działalności twórczej,
- posiadać indywidualny charakter.
Twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl ww. art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu. Użycie w art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych określenia „utwory” wskazuje, że dla zakwalifikowania określonego rezultatu działalności architektonicznej lub architektoniczno - urbanistycznej (np. projektu architektonicznego, projektu aranżacji wnętrza) jako przedmiotu prawa autorskiego, konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność.
Z przedstawionego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje m. in. „Projekt aranżacji wnętrza”, którego opis zawarty jest wyżej. Każdy z tych projektów wykonanych przez Wnioskodawcę jest jedyny, indywidualny i niepowtarzalny.
W odniesieniu do ww. projektów (opisanych w „zdarzeniu” ) należy stwierdzić, że skoro projekty aranżacji wnętrz wnioskodawca będzie wykonywał samodzielnie jako twórca i artysta w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a przedmiotem umowy będzie przekazanie praw autorskich do tych projektów, to czynność ta, a w szczególności wynagrodzenie otrzymywane (w formie honorarium) za sporządzenie przedmiotowych projektów architektonicznych, będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku VAT 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 i poz. 181 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Ze względu na powyższe, stosowanie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie należy wskazać, że z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 146a pkt 1 ustawy otrzymał brzmienie: w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, :
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.