Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-750/13-4/EŻ
z 20 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2013r. (data wpływu 20.09.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.12.2013 r. (data wpływu do BKIP w Płocku: 11.12.2013 r.) na wezwanie z dnia 29.11.2013 r. Nr IPPB3/423-750/13-2/MS (data doręczenia: 02.12.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.09.2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest samorządowym zakładem budżetowym i na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 w zakresie gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej, mieszkaniowej i oczyszczania gminy. Na podstawie art. 15 p. 7 Ustawy o finansach publicznych z dnia 27.08.2009 r. i zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej pozostawiono do dyspozycji Zakładu nadwyżkę środków obrotowych za 2011 r. i za 2012 rok. Nadwyżka środków powstała w Zakładzie w związku z prowadzoną działalnością statutową. W przypadku, gdyby decyzja Rady Miejskiej nakazała przekazanie środków obrotowych na rachunek gminy, Zakład nie dysponowałby taką kwotą. Kwota nadwyżki środków obrotowych została wyliczona zgodnie z § 43 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07.12.2010 r. (Dz. U. Nr 241 p. 1616). Nadwyżka środków obrotowych wyliczona zgodnie w/w Rozporządzeniem w naszym przypadku stanowi kwotę wirtualną, ponieważ są to należności, w przeważającej kwocie zagrożone lub nieściągalne z uwagi na niewypłacalność mieszkańców gminy i postępujące ubóstwo społeczeństwa. W 2012 r. Zakład odprowadził należny podatek dochodowy wyliczony od kwoty nadwyżki za 2011 r. pozostawionej przez Radę Miasta do dyspozycji Zakładu, a za 2013 r. płacimy podatek dochodowy w formie zaliczek. Należy zaznaczyć, że nie dysponowaliśmy nigdy pełną kwotą nadwyżki wyliczonej za 2012 rok. Środki pozostawione Zakładowi przez Radę Miejską w 2013 r. przeznaczyliśmy na działalność statutową i finansowaliśmy zakup sprzętu niezbędnego w działalności Zakładu, remonty i naprawę sieci wodno-kanalizacyjnych oraz remonty komunalnych zasobów mieszkaniowych. Działalność, mieszkaniowa jest zwolniona z opodatkowania, a działalność w zakresie gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej i oczyszczania jest opodatkowana. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Zakład jest obowiązany odprowadzić podatek dochodowy od pozostawionej nadwyżki środków obrotowych, ponieważ przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od kwoty nadwyżki środków obrotowych ustalonej za 2012 r. pozostawionej do dyspozycji Zakładu, stanowiącej przychód w 2013 r należy zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych, jeżeli nadwyżka obejmuje nie tylko środki pieniężne, ale także należności. W naszym przypadku podatek dochodowy byłby płacony od należności, których Zakład może nigdy nie odzyskać pomimo intensywnie prowadzonej windykacji...

Stanowisko Wnioskodawcy

W naszej ocenie sposób liczenia nadwyżki środków obrotowych zgodny z zapisem 43 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07.12.2010r (Dz. U. Nr 241 p. 1616) jest niesprawiedliwy dla naszego Zakładu. Środki pieniężne jakie Zakład będzie zobowiązany przekazać tytułem podatku dochodowego od wirtualnej nadwyżki środków obrotowych wyliczonych zgodnie w/w Rozporządzeniem tj. od należności, w przeważającej kwocie zagrożonych lub nieściągalnych będzie rzeczywistym i ogromnym obciążeniem naszych skromnych dochodów. Co do zasady nie mamy wątpliwości, że podatek dochodowy od pozostawionej przez gminę nadwyżki środków obrotowych za 2012 r w 2013 r powinien zostać opłacony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Jednostki takie nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, innymi słowy są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, tym samym do ich podatkowego rozliczenia zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (…). Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 tej ustawy). Zatem, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są co do zasady podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Istnienie i działalność zakładów budżetowych uregulowane zostały w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 ze zm.). Stosownie do art. 24 ust. 1 tej ustawy, zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania (pkt 1) i pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, tj. z zastrzeżeniem możliwości otrzymania dotacji przedmiotowych, podmiotowych oraz celowych (pkt 2). W myśl art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe są tworzone, łączone, przekształcane w inną formę organizacyjno - prawną i likwidowane przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 7 ust. 2 omawianej ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do brzmienia art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zauważyć, iż Zakład jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych w toku prowadzonej działalności jest zobowiązany rozpoznawać stosowne przychody oraz koszty ich uzyskania, wynikiem czego będzie dochód lub strata jaką Zakład osiągnie w danym roku podatkowym.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma wyłączenia z opodatkowania dochodów, czy też przychodów uzyskiwanych przez samorządowe zakłady budżetowe. W szczególności zakłady budżetowe nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, również w zwolnieniach szczegółowych (art. 17 wskazanej ustawy) nie ma uregulowania, które zwalniałoby z opodatkowania dochód uzyskiwany przez samorządowe zakłady budżetowe w części w jakiej jest on zwracany gminie. Oczywiście powyższe nie wyklucza możliwości korzystania przez Zakład ze zwolnień wynikających z art. 17 ust. 1, o ile warunki określone w regulacjach ustanawiających dane zwolnienia będą spełnione, kwestia ta nie stanowi jednakże istoty zadanego pytania.

Reasumując należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Nadwyżka generowana jest z dochodu uzyskiwanego przez Zakład, który już wcześniej powinien być odpowiednio rozliczony podatkowo. Zakład budżetowy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a zatem powstanie obowiązku podatkowego nie jest zależne od sposobu rozliczenia nadwyżki środków obrotowych z właściwym budżetem. W przypadku więc powstania w Zakładzie nadwyżki środków obrotowych pojawi się również dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegający co do zasady opodatkowaniu, bez względu na to, czy zostanie zwrócony Gminie, czy też zostanie zatrzymany przez Zakład.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego od nadwyżki środków obrotowych, również od należności zagrożonych lub nieściągalnych – gdyż stanowią one u Wnioskodawcy przychody należne zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj