Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1212/13-2/AMN
z 24 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 28 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jako płatnik, o którym mowa w art. 31 oblicza i pobiera zaliczki na podatek dochodowy od przychodów wg art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 361, ze zm.), kwoty pobranych zaliczek na podatek przekazuje wg art. 38 ust. 2a powyższej ustawy.

Spółdzielnia zatrudniała niżej wymienionych pracowników na podstawie spółdzielczej umowy o pracę:

  1. kierownik ogólny Spółdzielni - prezes zarządu (z prezesem zarządu rada zawiera spółdzielczą umowę o pracę);
  2. główny mechanik, pełniący funkcję zastępcy prezesa zarządu;
  3. z-ca kierownika sp. ds. ekonomicznych - główna księgowa, pełniąca funkcję członka zarządu,

którzy na postawie tejże umowy otrzymywali wynagrodzenie stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych.

Uchwałą rady nadzorczej, członkom zarządu przyznano dodatkowe wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji w zarządzie.

Powołani członkowie rady nadzorczej z racji pełnienia funkcji w radzie również otrzymują wynagrodzenie poza wynagrodzeniem w ramach umowy o pracę.

Przychody z tytułu pełnionej funkcji otrzymane przez członków zarządu oraz rady nadzorczej Spółdzielnia zaliczyła do przychodów z działalności wykonywanej osobiście wg art. 13 pkt 7 updof oraz pobrała zaliczkę na podatek dochodowy wg zasad określonych w art. 41 ust. 1, którą pomniejszono o miesięczne koszty uzyskania przychodów, stosując stawkę podatkową określoną w skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust 1.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku, gdy członkowie zarządu i rady nadzorczej są pracownikami Spółdzielni, do ich wynagrodzenia za pełnienie funkcji w zarządzie i radzie nadzorczej Spółdzielni mają zastosowanie przepisy art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity: Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskane w ramach stosunku pracy przez członków zarządu i rady nadzorczej Spółdzielni stanowią odrębne źródło przychodów od przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu i rady nadzorczej i podlegają opodatkowaniu wg zasad określonych w art. 32 updof.

Członkowie zarządu i rady nadzorczej pełnią tę funkcję na podstawie powołania i z tego tytułu otrzymują dodatkowe wynagrodzenie za zarząd i radę nadzorczą, które zdaniem Spółdzielni należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście z art. 13 pkt 7 updof. Wymieniony przepis obejmuje swym zakresem przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów i rad nadzorczych.

Zatem przychody uzyskane przez członków zarządu i rady nadzorczej z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie i radzie jako przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7) podlegają co do zasady opodatkowaniu zgodnie z art. 41 updof.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1),
  • działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2).

Z przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Przepis art. 13 pkt 7 ww. ustawy stanowi, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Podkreślić należy, że co do zasady członkowie zarządu, rady nadzorczej Spółdzielni mogą pełnić swoje funkcje na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, ewentualnie bez stosunku zatrudnienia pracowniczego czy też niepracowniczego. Wybór tego w jakiej formie prawnej członek zarządu czy rady nadzorczej wykonuje czynności wykonawczo-zarządzające jest pozostawiony Spółdzielni.

Jednakże w przypadku ustalenia dla członków zarządu, rady nadzorczej zarówno wynagrodzeń z tytułu stosunku pracy jak i z tytułu pełnienia funkcji należy mieć na uwadze, że wynagrodzenia te powinny być ustalane z tytułu wykonywania odrębnych w swej istocie zadań z obu tytułów, co powinno wynikać z dokumentów będących w posiadaniu Wnioskodawcy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia zatrudniała na podstawie spółdzielczej umowy o pracę kierownika ogólnego Spółdzielni - prezesa zarządu, głównego mechanika pełniącego funkcję zastępcy prezesa zarządu oraz zastępcę kierownika ds. ekonomicznych - główną księgową, pełniącą funkcję członka zarządu. Uchwałą rady nadzorczej, członkom zarządu przyznano dodatkowe wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji w zarządzie. Powołani członkowie rady nadzorczej z racji pełnienia funkcji w radzie również otrzymują wynagrodzenie poza wynagrodzeniem wynikającym z umowy o pracę.

Zatem skoro wypłacone przez Spółdzielnię wynagrodzenie obejmujące różne obowiązki są wypłacane odrębnie ze stosunku pracy i z tytułu pełnionej funkcji, to zasady opodatkowania tych wynagrodzeń uzależnione są od zasad opodatkowania właściwych dla danego źródła przychodu.

Tym samym wynagrodzenie wypłacone wyłącznie z tytułu pełnionych funkcji zaliczane jest do źródła przychodu „działalność wykonywana osobiście”, natomiast wynagrodzenie wypłacane w ramach obowiązków wynikających z umowy o pracę do źródła przychodu „stosunek pracy”.

W konsekwencji powyższego należy uznać, że w przedmiotowej sprawie do wynagrodzenia członków zarządu i rady nadzorczej - będących pracownikami Spółdzielni - za pełnienie funkcji w zarządzie i radzie nadzorczej Spółdzielni, mają zastosowanie przepisy art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Od ww. wynagrodzenia, Wnioskodawca jako płatnik obowiązany jest - na podstawie art. 41 ust. 1 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pobrać i odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj