Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-597/13/MD
z 10 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2013 r. (data wpływu 12 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasadności stosowania zwolnienia z osiągnięcia określonego obrotu napojami alkoholowymi do nowego asortymentu wyrobów alkoholowych wprowadzanych na teren składu podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zasadności stosowania zwolnienia z osiągnięcia określonego obrotu napojami alkoholowymi do nowego asortymentu wyrobów alkoholowych wprowadzanych na teren składu podatkowego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od 2010 r. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego udzielonego przez Naczelnika Urzędu Celnego w dniu 26 stycznia 2010 r. Zezwolenie obejmuje produkcję oraz magazynowanie wyrobów akcyzowych, w tym magazynowanie wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, dla rodzaju „wino niemusujące (art. 8 pkt 1 dyrektywy 92/83/EWG) i niemusujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo (art. 12 pkt 1 dyrektywy 92/233/EWG)” i „wino musujące (art. 8 pkt 2 dyrektywy 92/83/EWG) i musujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo (art. 12 pkt 2 dyrektywy 92/83/EWG)”. Działalność w składzie podatkowym polega na rozlewie wina (kod CN 2204). Na teren składu podatkowego Wnioskodawca wprowadza również gotowe napoje alkoholowe (kod CN 2204) wyprodukowane przez inne podmioty, które w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy objęte są procedurą celną wywozu. Na terenie składu podatkowego magazynuje je i przeładowuje. Obecnie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z osiągnięcia minimalnej wysokości obrotu napojami alkoholowymi określonego w art. 48 ust. 3 pkt 3 – zgodnie z art. 48 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć asortyment wprowadzanych wyrobów alkoholowych o: alkohol etylowy (w rozumieniu art. 20 dyrektywy 92/83/EWG), piwo (w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG) i inne produkty pośrednie (w rozumieniu art. 17 dyrektywy 92/83/EWG), a wyprodukowane przez inne podmioty, w celu magazynowania i przeładowywania.

W związku z tym zamierza wystąpić do Naczelnika Urzędu Celnego o rozszerzenie rodzaju wyrobów akcyzowych objętych zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zwolnienie z osiągnięcia wysokości obrotu napojami alkoholowymi określone w art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, z którego Wnioskodawca aktualnie korzysta na podstawie art. 48 ust. 6 tej ustawy, będzie miało zastosowanie również do nowego asortymentu wprowadzanych na teren składu podatkowego wyrobów alkoholowych, w tym alkoholu etylowego w rozumieniu art. 20 dyrektywy 92/83/EWG, piwa w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/633/EWG i innych produktów pośrednich w rozumieniu art. 17 dyrektywy 92/83/EWG wyprodukowanych przez inne podmioty, w celu magazynowania i przeładowywania?


Zdaniem Wnioskodawcy, posiadając zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać również wyroby alkoholowe, w tym alkohol etylowy (w rozumieniu art. 20 dyrektywy 92/83/EWG,) piwo (w rozumieniu art. 2 dyrektywy 92/83/EWG) i inne produkty pośrednie (w rozumieniu art. 17 dyrektywy 92/83/EWG) wyprodukowane przez inne podmioty, w ramach posiadanego zwolnienia na podstawie art. 48 ust. 6 od spełnienia warunku, o którym mowa w art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Według art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane – z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (…).

Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (art. 47 ust. 2 ustawy).

Przeładunek wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…) – art. 47 ust. 4 ustawy.

Jak stanowi art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla napojów alkoholowych – minimalna wysokość obrotu tymi wyrobami, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, w roku poprzedzającym dany rok podatkowy wynosząca 100 mln zł.

Podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5 (art. 48 ust. 6 ustawy).

Według art. 95 ust. 2 ustawy, produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew.

Z treści złożonego wniosku wynika, że od 2010 r. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy na podstawie otrzymanego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Obejmuje ono produkcję oraz magazynowanie wyrobów akcyzowych, w tym magazynowanie wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, dla rodzaju „wino niemusujące i niemusujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo” i „wino musujące i musujące napoje fermentowane inne niż wino i piwo”. Działalność Wnioskodawcy w składzie podatkowym polega na rozlewie wina (kod CN 2204). Na teren składu podatkowego Wnioskodawca wprowadza również gotowe napoje alkoholowe (kod CN 2204) wyprodukowane przez inne podmioty, które w ramach procedury zawieszonego poboru akcyzy objęte są procedurą celną wywozu. Aktualnie Wnioskodawca zamierza rozszerzyć asortyment wprowadzanych wyrobów alkoholowych o: alkohol etylowy, piwo i inne produkty pośrednie i wyprodukowane przez inne podmioty, w celu magazynowania i przeładowywania.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą zasadności stosowania zwolnienia z osiągnięcia określonego obrotu napojami alkoholowymi do nowego asortymentu wyrobów alkoholowych wprowadzanych na teren składu podatkowego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz cytowane regulacje z zakresu podatku akcyzowego potwierdzić należy pogląd Wnioskodawcy, że zwolnienie z osiągnięcia wysokości obrotu napojami alkoholowymi określone w art. 48 ust. 3 pkt 2 ustawy (Wnioskodawca nietrafnie podaje we wniosku art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy), z którego aktualnie korzysta (na podstawie art. 48 ust. 6 ustawy), będzie miało zastosowanie również do nowego asortymentu (alkohol etylowy, piwo, inne produkty pośrednie) wyrobów alkoholowych wprowadzanych (w celu magazynowania i przeładowywania) na teren składu podatkowego, a wyprodukowanych przez inne podmioty.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj