Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-312/12-2/LK
z 15 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-312/12-2/LK
Data
2012.06.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura korygująca
potwierdzenie odbioru


Istota interpretacji
obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej



Wniosek ORD-IN 769 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13.03.2012 r. (data wpływu 19.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2012 r. do wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca należy do grupy L — jednej z najlepiej rozpoznawanych marek produktów mleczarskich. Wnioskodawca wskazuje, iż jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą, dla której przeważającym rodzajem działalności jest wytwarzanie artykułów mleczarskich.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów i świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów i w związku z tym wystawia faktury sprzedaży. Wnioskodawca wystawia faktury korygujące pierwotne faktury sprzedaży ze względu na wystąpienie np. błędów ilościowych lub wartościowych w fakturach pierwotnych, zwrot towarów, udzielenie rabatów itp. Faktury korygujące wystawiane są zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360; zwane dalej: „Rozporządzenie o fakturach”).

Faktury korygujące są wysyłane do odbiorców za pośrednictwem poczty w formie listów poleconych, niezwłocznie po ich wystawieniu wraz z prośbą o odesłanie podpisanej i oznaczonej datą odbioru kopii faktury korygującej.

Zdarza się, iż Wnioskodawca nie otrzyma wszystkich faktur korygujących potwierdzonych przez odbiorcę.

Wnioskodawca może natomiast otrzymać:

  1. specyfikację płatności lub noty potrąceniowej, na której faktury korygujące będą wymienione jako biorące udział w rozliczeniu (specyfikacja zawiera: datę faktury, numer faktury, kwotę faktury),
  2. wyciąg bankowy, w którym wyspecyfikowane będą numery faktur i faktur korygujących biorących udział w płatności, oraz
  3. komunikat wysłany przez system Informatyczny odbiorcy faktury korygującej informujący o wpłynięciu faktury korygującej do tego odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W związku z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zwraca się z następującymi zapytaniami dotyczącymi prawa do zmniejszenia przez sprzedawcę obrotu na podstawie art. 29 ust. 4a UPTU:

  1. Czy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznana specyfikacja płatności lub nota potrąceniowa, na której faktury korygujące będą wymienione jako biorące udział w rozliczeniu (specyfikacja zawiera datę faktury, numer faktury, kwotę faktury) oraz w deklaracji za który okres można dokonać obniżenia obrotu...
  2. Czy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany wyciąg bankowy, w którym wyspecyfikowane będą numery faktur i faktur korygujących biorących udział w płatności oraz w deklaracji, za który okres można dokonać obniżenia obrotu...
  3. Czy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury korygującej informujący o wpłynięciu faktury korygującej do odbiorcy oraz w deklaracji za który okres można dokonać obniżenia obrotu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznana specyfikacja płatności lub nota potrąceniowa, na której faktury korygujące będą wymienione jako biorące udział w rozliczeniu (specyfikacja zawiera datę faktury, numer faktury, kwotę faktury). Wnioskodawca będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma on specyfikację płatności lub notę potrąceniową.

Ad. 2

Za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany wyciąg bankowy, w którym wyspecyfikowane będą numery faktur i faktur korygujących biorących udział w płatności. Wnioskodawca będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi płatność (data płatności wskazana w wyciągu bankowym).

Ad. 3

Za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury korygującej o wpłynięciu faktury korygującej do odbiorcy. Wnioskodawca będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzyma komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury korygującej o wpłynięciu faktury korygującej do odbiorcy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Wnioskodawca wskazuje jedno uzasadnienie dla wszystkich przedstawionych stanowisk. Stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.; dalej: UPTU) podatnicy podatku VAT są zobowiązani do wystawiania faktur.

W myśl art. 29 ust. 4a UPTU W przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie Złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.”

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy

Ponadto co należy szczególnie podkreślić faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości Uregulowanie zawarte w art . 29 ust 4a UPTU ma na celu uniknięcie sytuacji w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarowi usług Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Oznacza to, ze faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Niemniej jednak, ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Zdaniem Wnioskodawcy, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie otrzymania faktury korygującej byłoby wymagane Zatem istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż. Ponadto, zarówno przepisy UPTU, jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych, w szczególności przepisy Rozporządzenia o fakturach nie zawierają żadnych postanowień dotyczących formy potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 października 2010 r. o nr ILPP2/443-1460/09-2/SJ, w której organ wskazał, ze przepisy nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia” Zdaniem organu podatkowego istotne jest aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż należy zauważyć że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia otrzymania. Niemniej zgodnie z wykładnią językową przez otrzymać należy rozumieć stać się odbiorcą czegoś dostać coś w darze lub w zamian za coś (por Mały słownik języka polskiego pod red E Sobol PWN s 576) Otrzymanie nie jest równoznaczne z przejęciem lub pobraniem Otrzymującym jest osoba, której dana rzecz została przedłożona.

Wskazówki co do formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej można znaleźć w licznych i spójnych interpretacjach organów podatkowych Zgodnie z utrwalonym wśród organów podatkowych stanowiskiem, potwierdzenie odbioru faktury korygującej może mieć dowolną formę, ale jednocześnie forma ta ma umożliwiać jednoznaczne stwierdzenie, ze nabywca fakturę korygującą otrzymał, a wystawca faktury otrzymał potwierdzenie zaistnienia tego zdarzenia Podobne stanowisko zostało wskazane przykładowo w interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 marca 2010 r. o nr ITPP2/443-1102/09/AK, w której zostało stwierdzone ze organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy” Podobne stwierdzenia znalazły się w innej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez ten organ (interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 30 kwietnia 2010 r o nr ITPP1/443-136/10/MS) Także w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 marca 2010 r. o nr IPPP1-443-245/10-2/EK oraz z dnia 14 kwietnia 2010 r. o nr IPPP1-443 208/10-2/ISz zawarte zostało podobne stanowisko W powołanych interpretacjach organ podatkowy wskazał, iż,( ) ustawodawca nie sprecyzował w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej Zatem potwierdzenie może mieć dowolną formę która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Wskazać należy iż za cechę jednoznacznego potwierdzenia odbioru faktury korygującej uznać można w zasadzie każdy dokument czy informację pochodzącą od odbiorcy faktury korygującej Potwierdzają to interpretacje przepisów prawa podatkowego (przykładowo interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2010 r. o nr ILPP2/443-1460/09-2/SJ).

Jako przykłady formy potwierdzania odbioru faktur korygujących przez nabywców wskazuje się:

  1. potwierdzenie na przykład drogą elektroniczną - Internetem lub pocztą e-mail, za pomocą faksu, jak również za pomocą poczty lub przesyłki kurierskiej, o ile jednoznacznie stwierdzają fakt otrzymania faktury korygującej przez nabywcę. (np. powołana już powyżej interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 marca 2010 r.),
  2. automatyczne komunikaty generowane przez system informatyczny w chwili otrzymania zawierającej fakturę korygującą wiadomości przesłanej pocztą elektroniczną. Ten sposób potwierdzenia otrzymania faktury zaakceptował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 18 lutego 2009 r. o nr IBPP2/443-114/09/LŻ, stwierdzając. że: „potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej za pomocą automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej, w domyśle klienta poczty elektronicznej będzie, w ocenie tut organu, wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę (...).„ Podobne stanowisko wyraził ten organ w Interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 4 listopada 2008 r. o nr IBPP2/443-1020/08/LŻ. Organ ten stwierdził bowiem, że „Przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane, np. (...) drogą elektroniczną (Internetem lub pocztą e-mail).”
  3. specyfikacja płatności lub nota potrąceniowa wystawiana przez odbiorców, w których odbiorcy wymieniają faktury korygujące wystawione na ich rzecz przez Wnioskodawcę. Stanowisko takie potwierdzone zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 października 2010 r. o nr IPPP2-443-520/10-2/IŻ. W interpretacji tej organ podatkowy wskazał, iż „Uwzględniając powyższe, Specyfikacje płatności łub Noty potrąceniowe, wystawiane przez odbiorców Spółki, w których Odbiorcy wymieniają faktury korygujące wystawione na ich rzecz przez Wnioskodawcę, uznać należy za formę potwierdzenia odbioru wystawionych faktur korygujących przez nabywców Spółki. Zatem w sytuacji posiadania przez Spółkę kopii faktur korygujących, Strona po otrzymaniu Specyfikacji płatności lub Noty potrąceniowej uprawniona jest do obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z faktur pierwotnych wystawionych przez Spółkę. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie otrzymywanych Specyfikacji płatności lub Not potrąceniowych uznać należy za prawidłowe”.
  4. wyciąg bankowy, z którego wynika, iż nabywca dokonuje płatności z wyszczególnionymi numerami faktur korygujących. W Interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2009 r. o nr ILPP2/443-683/09-4/ISN wskazane zostało, iż „Sprzedawca posiadając zestawienie faktur za które nabywca dokonuje płatności wdanym dniu (przelewie bankowym) z wyszczególnionymi numerami faktur korygujących, które potrąca, ma także prawo do obniżenia wielkości podatku należnego”.

Z powołanego już przepisu art. 29 ust. 4a UPTU wynika, że dostawca może obniżyć VAT należny w rozliczeniu za okres, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury (jeżeli do terminu złożenia deklaracji VAT za ten okres podatnik otrzyma potwierdzenie odbioru korekty przez nabywcę). Ponieważ nabywca zobowiązany jest do zmniejszenia VAT naliczonego najwcześniej w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą (jeżeli odliczył on VAT naliczony z faktury pierwotnej), to w konsekwencji dostawca nie dokona obniżenia VAT należnego wcześniej, niż nabywca nie skoryguje podatku naliczonego (za wyjątkiem, gdy dostawca rozlicza VAT miesięcznie, a nabywca - kwartalnie).

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy w przypadkach a) I b) wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego datę otrzymania specyfikacji płatności (lub noty potrąceniowej)a także datę wyciągu bankowego uznać należy za moment, w którym Wnioskodawca uzyskuje informacje o otrzymaniu przez kontrahenta faktury korygującej. W konsekwencji Wnioskodawca będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma on specyfikację płatności lub notę potrąceniową, a także w którym nastąpiła płatność (data wyciągu bankowego).

Natomiast, w przypadku c) wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzyma komunikat wysłany przez system Informatyczny odbiorcy faktury korygującej o wpłynięciu faktury korygującej do odbiorcy

W związku z powyższym, zważywszy na brzmienie przepisów UPTU i przepisów wykonawczych, biorąc pod uwagę dotychczasowe stanowisko organów podatkowych należy uznać, stanowisko Wnioskodawcy powinno zostać uznane za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj