Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-82/14/PS
z 9 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2014 r. (data wpływu 23 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „R.” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „R.”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 16 października 2013 r. Gmina podpisała umowę na dofinansowanie projektu pn. „R.”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 6 – „Środowisko przyrodnicze”, Działanie 6.1. – „Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska”, Poddziałanie 6.1.2. – „Gospodarka wodno-ściekowa”, Regionalnego Programu Operacyjnego .na lata 2007-2013. Okres realizacji projektu ustalony został na: rozpoczęcie realizacji 19 czerwca 2013 r., rozpoczęcie rzeczowe realizacji 17 marca 2014 r., zakończenie rzeczowe realizacji 30 września 2014 r., zakończenie finansowe realizacji 28 listopada 2014 r. Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski (jednostka pomocnicza realizująca zadania organu). Przedmiotem przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa i modernizacja systemów kanalizacyjnych na terenie Miasta.


Realizacja projektu obejmuje:


  1. Rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej w xxx,
  2. Modernizację sieci kanalizacji deszczowej w rejonie xxx,
  3. Zakup samochodu specjalnego do czyszczenia infrastruktury kanalizacyjnej.


W ramach realizacji inwestycji zaplanowano:


  • wybudowanie sieci kanalizacji sanitarnej o dł. 4,25 km,
  • modernizację sieci kanalizacji deszczowej o dł. 66,5 mb,
  • zakup samochodu specjalnego do czyszczenia infrastruktury kanalizacyjnej,
  • spadek kanalizowanego terenu : > 1%,
  • ilość mieszkańców objętych nowoprojektowaną siecią: 390 osób.


W ramach realizacji inwestycji w zakresie budowy sieci kanalizacji sanitarnej zaprojektowano skanalizowanie ulicy S. i K. oraz dziatek przylegających do ulicy K. na terenie N.. Odprowadzenie ścieków nastąpi z budynków mieszkalnych znajdujących się w pobliżu projektowanych kolektorów grawitacyjnych. Włączenie odpływu ścieków nastąpi do studni betonowej, na skrzyżowaniu ulic K. i N., a dalej poprzez istniejące sieci do oczyszczenia ścieków. Zaprojektowano kanalizację w systemie grawitacyjnym. Obecnie ścieki z zabudowań odprowadzane są do osadników gnilnych, systemu rur drenarskich lub bezpośrednio do gruntu. Gro istniejących szamb jest nieszczelna i ścieki przedostają się do gruntu. Stan istniejący powoduje skażenie wód i gruntów. Wybudowanie projektowanej kanalizacji uporządkuje gospodarkę ściekową i wpłynie pozytywnie na ochronę środowiska wód i gleby. W ramach realizowanej inwestycji w zakresie modernizacji sieci kanalizacji deszczowej zaplanowano przebudowę istniejących wylotów kanalizacji deszczowej przy ul. K.. Celem przebudowy jest wyposażenie kanałów deszczowych w urządzenie podczyszczające wody deszczowe. Wyloty kanalizacji deszczowej wyposażone zostaną w regulatory przepływu dla ustabilizowania strugi wód deszczowych oraz osadniki błota i piasku oraz separatory substancji ropopochodnych. Odprowadzenie wody deszczowej dla zlewni nr I do istniejącego wylotu do rzeki zlokalizowanego przy ul. K. oraz dla zlewni nr II do nowoprojektowanego wylotu do rzeki obok wylotu istniejącego przy ul. K. w pobliżu istniejącej restauracji. Istniejące wyloty nie posiadają pozwolenia wodno-prawnego. Zamontowanie projektowanych urządzeń wyeliminuje zanieczyszczenia rzeki. Ponadto zaplanowano zakup samochodu specjalnego do czyszczenia infrastruktury kanalizacyjnej. W zakres projektu wchodzi kilka kategorii kosztów: budowa sieci kanalizacji sanitarnej, modernizacja sieci kanalizacji deszczowej, zakup samochodu specjalnego do czyszczenia infrastruktury kanalizacyjnej, nadzór inwestorski, promocja projektu, studium wykonalności. We wszystkich ww. kategoriach wydatków wystąpi podatek od towarów i usług (VAT). Po realizacji projektu nastąpi przekazanie kanalizacji sanitarnej i pojazdu specjalnego do M. w formie umowy użyczenia (nieodpłatnie). M. Sp. z o. o. (samorządowa osoba prawna ze 100% udziałem Gminy) posiada duże doświadczenie w zarządzaniu systemami kanalizacyjnymi, co w wymierny sposób wpływać będzie na zapewnienie trwałości projektu. Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług od momentu utworzenia (1 stycznia 2008 r.). Swój majątek otrzymała w formie aportu niepieniężnego. W związku z powyższym świadczy obecnie na rzecz mieszkańców Gminy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które są objęte podatkiem od towarów i usług. Za utrzymanie i eksploatację nowopowstałej kanalizacji sanitarnej i zakupionego pojazdu będzie odpowiedzialna spółka gminna M. . Zmodernizowane odcinki kanalizacji deszczowej będą zarządzane i utrzymywane bezpośrednio przez beneficjenta, tj. Gminę, poprzez Urząd Miejski. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zakresie czynności opodatkowanych świadczy głównie usługi z tytułu dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedaży budynków i gruntów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji, od towarów i usług nabytych przez Gminę?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji, ponieważ projekt jest realizowany w ramach zadań własnych. Gmina w związku z realizacją inwestycji nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z tytułu rozbudowy i modernizacji systemów kanalizacyjnych, jak również po zakończeniu realizacji zadania nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. W związku z powyższym podatek od towarów i usług dotyczący ww. projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym, podlegającym refundacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2014 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Do dnia 31 grudnia 2013 r. powyższe kwestie uregulowane były w analogiczny sposób w rozdziale 9 (§ 8 ust. 3 i 4) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile – jak wskazano we wniosku – efekty projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj