Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-110/14-2/AS
z 14 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2014 r. (data wpływu 18 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem Członków Zarządu w Programie Motywacyjnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem Członków Zarządu w Programie Motywacyjnym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 18 grudnia 2013 roku Rada Nadzorcza Wnioskodawcy będącego spółką akcyjną utworzyła Program Motywacyjny dla członków Zarządu. Program Motywacyjny ma zostać przeprowadzony w okresie kolejnych 3 lat obrotowych Spółki, począwszy od obecnego roku obrotowego rozpoczynającego się 1 kwietnia 2013 r. i kończącego się 31 marca 2014 r., a skończyć się ma w roku obrotowym rozpoczynającym się 1 kwietnia 2015 r. i kończącym się 31 marca 2016 r. Program motywacyjny zakłada przyznanie pewnych uprawnień członkom Zarządu po spełnieniu przez nich określonych w tymże programie przesłanek. Uprawnienia będą przyznawane odrębnie za każdy rok obrotowy. Uprawnienia te polegałyby między innymi na przyznaniu członkom Zarządu instrumentu finansowego w postaci akcji fantomowych w ilości odpowiadającej ilorazowi 50% wyliczonej podstawy premiowej oraz ceny akcji będącej średnią arytmetyczną ceną akcji wnioskodawcy na zamknięcie każdego dnia sesyjnego na GPW z ostatniego kwartału roku obrotowego w zaokrągleniu do pełnych ilości w górę. Liczba przyznanych akcji fantomowych zostanie każdorazowo ustalona przez Radę Nadzorczą wnioskodawcy w podjętej uchwale, o czym członek Zarządu zostanie powiadomiony na piśmie. W przedmiotowej uchwale zostanie wskazana dokładna data nabycia uprawnień do akcji fantomowych. Przyznane akcje fantomowe będą niezbywalne i nie będą notowane na giełdzie. Przyznawane akcje fantomowe będą podlegały rocznemu okresowi przetrzymania, w trakcie którego członek Zarządu nie będzie mógł zrealizować praw związanych z posiadanymi akcjami fantomowymi, w szczególności nie będzie miał w tym czasie prawa zbycia akcji fantomowych i praw z nich wynikających. Po zakończeniu okresu przetrzymania, członek Zarządu nabędzie bezwarunkowe prawo do otrzymania środków pieniężnych w wysokości stanowiącej iloczyn liczby akcji fantomowych, co do których upłynął okres przetrzymania oraz ceny akcji będącej średnią arytmetyczną ceną akcji wnioskodawcy na zamknięcie każdego dnia sesyjnego na GPW z ostatniego kwartału (rocznego okresu przetrzymania) roku następującego po roku za który przyznano akcje fantomowe. Członek Zarządu będzie mógł zrealizować swoje prawo do wypłaty środków pieniężnych poprzez złożenie Spółce, nie później niż w ciągu kolejnego roku obrotowego Spółki, następującego po roku przetrzymania, zlecenia wypłaty.


W ocenie wnioskodawcy akcje fantomowe stanowią instrument finansowy i jednocześnie instrument pochodny w stosunku do akcji wnioskodawcy, w rozumieniu Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. Poz. 94, dalej jako „Ustawa o OIF"), jako instrumentu bazowego. Wartość akcji fantomowych będzie wyliczana na podstawie cen akcji wnioskodawcy notowanych na GPW. Akcje fantomowe nie są więc papierami wartościowymi, ani akcjami, w szczególności nie dają one prawa głosu i nie upoważniają do pobierania dywidendy.


Według wnioskodawcy, w związku z przyznaniem członkom Zarządu akcji fantomowych, na wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w momencie przyznania akcji fantomowych, ani w chwili realizacji praw z nich wynikających przez osoby do nich uprawnione. Wnioskodawca będzie jednak zobowiązany, jako podmiot wypłacający świadczenia z tytułu realizacji przez członka Zarządu praw wynikających z akcji fantomowych, do sporządzenia i przekazania temuż członkowi Zarządu i właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu, do końca lutego następnego roku podatkowego informacji PIT-8C, w której wykazane zostaną przychody uzyskane przez członka Zarządu z tytułu realizacji przez niego praw wynikających z akcji fantomowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przyznanie członkom Zarządu akcji fantomowych spowoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym na wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie przyznania akcji fantomowych lub w chwili realizacji praw z nich wynikających przez członka Zarządu oraz czy na wnioskodawcy będą dążyły obowiązki informacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W świetle powyższego przepisu przychód po stronie członka Zarządu nie powstanie w momencie przyznania akcji fantomowych, gdyż na tym etapie nie otrzymuje on jeszcze środków pieniężnych. Przyznanie akcji fantomowych stanowi jedynie zobowiązanie wypłaty pieniężnego ekwiwalentu wartości akcji wnioskodawcy w przyszłości. Przysporzenie, które otrzymuje członek Zarządu w chwili przyznania mu akcji fantomowych jest więc potencjalne. Cechą takich akcji jest bowiem to, że generują one przychód dopiero w przypadku realizacji praw z nich wynikających. Natomiast w momencie przyznania akcji fantomowych nie można stwierdzić czy ich realizacja przyniesie członkowi Zarządu wymierne korzyści ekonomiczne a tym bardziej niemożliwe jest oszacowanie wartości tej korzyści.


Należy podkreślić, iż prawo członka Zarządu do dysponowania akcjami fantomowymi jest ograniczone. W okresie rocznego przetrzymania, członek Zarządu nie może bowiem zrealizować praw związanych z ich posiadaniem. Przede wszystkim nie ma on w tym czasie prawa zbycia akcji fantomowych i praw z nich wynikających. Dodatkowo, akcje fantomowe nie uprawniają do faktycznego udziału w kapitale wnioskodawcy. Członkowi Zarządu posiadającemu akcje fantomowe nie przysługują prawa korporacyjne i majątkowe, w szczególności akcje fantomowe nie dają mu prawa głosu ani nie upoważniają do pobierania dywidendy.


Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez organy podatkowe w wydanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2012 r. sygn. akt IBPBII/2/415-1445/11/ŁCz stwierdził, że samo otrzymanie prawa do opcji na akcje nie rodzi skutku w postaci przychodu, w związku z czym w momencie otrzymania opcji nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych. Podobny pogląd wyrażony został w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 listopada 2011 r. sygn. akt IPPB2/415-698/11-7/MG oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 kwietnia 2011 r. sygn. akt IBPBII/2/415-57/11/HS oraz z dnia 28 stycznia 2013 roku sygn. akt IBPBII/2/415-1413/12/MM. Stanowisko takie znajduje ponadto poparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 października 2011 r. sygn. akt II FSK 517/10, zgodnie z którym sama okoliczność nabycia akcji, nawet nieodpłatnie bądź po preferencyjnej cenie, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Konsekwentnie, skoro po stronie członka Zarządu nie powstanie przychód w chwili przyznania akcji fantomowych, to wnioskodawca nie będzie miał w tym momencie obowiązków płatnika, o których mowa w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dopiero w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych przez członka Zarządu możliwe będzie określenie konkretnej wielkości osiągniętego zysku. Stąd korzyść jaką osiągnie członek Zarządu w związku z nieodpłatnym otrzymaniem akcji fantomowych powinna zostać uwzględniona na etapie realizacji praw z nich wynikających.


Jednocześnie przychód uzyskany z transakcji realizacji praw wynikających z akcji fantomowych powinien zostać zaliczony do kategorii kapitałów pieniężnych.


Takie wnioski wynikają z analizy poniższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów.


Z kolei, według art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będącego przepisem szczególnym w odniesieniu do powołanego art. 10 niniejszej ustawy, przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.


Pochodne instrumenty finansowe zostały zdefiniowane w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o OIF, m.in. wymienione w ppkt c) tegoż przepisu - niebędące papierami wartościowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.


Dodatkowo, zgodnie z art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF przez instrumenty pochodne należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.


Zatem akcje fantomowe kwalifikują się zarówno jako instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a Ustawy o OIF, ze względu na to że są prawami majątkowymi, których wartość zależy bezpośrednio od cen akcji wnioskodawcy, jak również jako instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2c Ustawy o OIF, gdyż oparte są na instrumencie bazowym w postaci akcji wnioskodawcy.


Mając powyższe na uwadze, akcje fantomowe przekazywane członkom Zarządu są instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 30b ust. 1 od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.


Jednocześnie uzyskane w roku podatkowym dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających, zgodnie z treścią art. 30b ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik obowiązany jest wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. la pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego, tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał przychód podatkowy.

A zatem również w chwili realizacji przez członka Zarządu praw wynikających z akcji fantomowych wnioskodawca nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym, jedynym obowiązkiem wnioskodawcy, jako podmiotu wypłacającego świadczenia z tytułu realizacji przez członka Zarządu praw wynikających z akcji fantomowych, będzie sporządzenie i przekazanie członkowi Zarządu i właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu, do końca lutego następnego roku podatkowego, informacji PIT-8C, w której wykazane zostaną przychody uzyskane przez członka Zarządu z tytułu realizacji przez niego praw wynikających z akcji fantomowych.


Wobec powyższego, wnioskodawca stoi na stanowisku, że przyznanie członkowi Zarządu akcji fantomowych spowoduje powstanie po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw z nich wynikających (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W związku z powyższym na wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani w momencie przyznania akcji fantomowych ani w chwili realizacji praw z nich wynikających przez członka Zarządu. Na wnioskodawcy będę jednak ciążyły obowiązki informacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika uznaje się za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika ciążących na spółce.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późń. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:


  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie


- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


W myśl przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że przychodem podatkowym będzie również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W tym kontekście rozważenia wymagają skutki przyznania członkom Zarządu instrumentu finansowego w postaci akcji fantomowych dających prawo do otrzymania w przyszłości środków pieniężnych, w wysokości stanowiącej iloczyn liczby akcji fantomowych, co do których upłynął okres przetrzymania oraz ceny akcji będącej średnią arytmetyczną ceną akcji wnioskodawcy na zamknięcie każdego dnia sesyjnego na GPW z ostatniego kwartału roku następującego po roku za który przyznano akcje fantomowe.


W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,


- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.


Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.


Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.


Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.


W myśl art. 41 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).


Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej ustawy, płatnik ma (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym zaliczkę pobrano) obowiązek przekazania pobranej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Jednocześnie podatnik osiągający przedmiotowe dochody obowiązany jest wykazać je w zeznaniu rocznym, wraz z innymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym.


Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.


Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy, sporządzone według ustalonego wzoru (informacje PIT-8C).


W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w 2013 roku Rada Nadzorcza Wnioskodawcy będącego spółką akcyjną utworzyła Program Motywacyjny dla członków Zarządu. Program Motywacyjny ma zostać przeprowadzony w okresie kolejnych 3 lat obrotowych Spółki, począwszy od obecnego roku obrotowego rozpoczynającego się 1 kwietnia 2013 r. i kończącego się 31 marca 2014 r., a skończyć się ma w roku obrotowym rozpoczynającym się 1 kwietnia 2015 r. i kończącym się 31 marca 2016 r. Program motywacyjny zakłada przyznanie pewnych uprawnień członkom Zarządu po spełnieniu przez nich określonych w tymże programie przesłanek. Uprawnienia będą przyznawane odrębnie za każdy rok obrotowy. Uprawnienia te polegałyby między innymi na przyznaniu członkom Zarządu instrumentu finansowego w postaci akcji fantomowych w ilości odpowiadającej ilorazowi 50% wyliczonej podstawy premiowej oraz ceny akcji będącej średnią arytmetyczną ceną akcji wnioskodawcy na zamknięcie każdego dnia sesyjnego na GPW z ostatniego kwartału roku obrotowego w zaokrągleniu do pełnych ilości w górę. Liczba przyznanych akcji fantomowych zostanie każdorazowo ustalona przez Radę Nadzorczą wnioskodawcy w podjętej uchwale, o czym członek Zarządu zostanie powiadomiony na piśmie. W przedmiotowej uchwale zostanie wskazana dokładna data nabycia uprawnień do akcji fantomowych. Przyznane akcje fantomowe będą niezbywalne i nie będą notowane na giełdzie. Przyznawane akcje fantomowe będą podlegały rocznemu okresowi przetrzymania, w trakcie którego członek Zarządu nie będzie mógł zrealizować praw związanych z posiadanymi akcjami fantomowymi, w szczególności nie będzie miał w tym czasie prawa zbycia akcji fantomowych i praw z nich wynikających. Po zakończeniu okresu przetrzymania, członek Zarządu nabędzie bezwarunkowe prawo do otrzymania środków pieniężnych w wysokości stanowiącej iloczyn liczby akcji fantomowych, co do których upłynął okres przetrzymania oraz ceny akcji będącej średnią arytmetyczną ceną akcji wnioskodawcy na zamknięcie każdego dnia sesyjnego na GPW z ostatniego kwartału (rocznego okresu przetrzymania) roku następującego po roku za który przyznano akcje fantomowe. Członek Zarządu będzie mógł zrealizować swoje prawo do wypłaty środków pieniężnych poprzez złożenie Spółce, nie później niż w ciągu kolejnego roku obrotowego Spółki, następującego po roku przetrzymania, zlecenia wypłaty.


Akcje fantomowe stanowią instrument finansowy i jednocześnie instrument pochodny w stosunku do akcji wnioskodawcy, w rozumieniu Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, jako instrumentu bazowego. Wartość akcji fantomowych będzie wyliczana na podstawie cen akcji wnioskodawcy notowanych na GPW. Akcje fantomowe nie są więc papierami wartościowymi, ani akcjami, w szczególności nie dają one prawa głosu i nie upoważniają do pobierania dywidendy.


Jak wskazano we wniosku, przyznane instrumenty finansowe w postaci akcji fantomowych stanowią pochodny instrument finansowy, będą niezbywalne i nie będą notowane na giełdzie, ponadto będą podlegały rocznemu okresowi przetrzymania. Z tytułu ich posiadania członek Zarządu nie będzie miał prawa ich zbycia, ani realizacji praw z nich wynikających.

Tym samym stwierdzić należy, że samo przyznanie członkowi Zarządu akcji fantomowych w ramach programu motywacyjnego nie rodzi skutku w postaci powstania przychodu. Przyznanie akcji fantomowych w ramach programu motywacyjnego nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby nabywającej akcji fantomowych.


W konsekwencji w momencie nabycia przez uczestników niezbywalnego prawa w postaci akcji fantomowych stanowiącego pochodny instrument finansowy uprawniającego do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej (uzależnionej od wartości akcji) nie będzie ciążyć na Spółce obowiązek płatnika, czy też obowiązek informacyjny.


Osobnego rozważenia wymaga natomiast rozstrzygnięcie kwestii ciążących na Spółce obowiązków płatnika w chwili realizacji praw wynikających z instrumentu finansowego w postaci akcji fantomowych stanowiących pochodny instrument finansowy uprawniający do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej (uzależnionej od wartości akcji Wnioskodawcy) przez osoby biorące udział w programie, tj. członków Zarządu Spółki.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przypadku zrealizowania przez Uprawnionych członków Zarządu praw wynikających z akcji fantomowych, stanowiących pochodne instrumenty finansowe w drodze rozliczenia pieniężnego, Uprawnieni członkowie Zarządu osiągną przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychód ten nie będzie stanowił dla Uprawnionych przychodu z tytułu zatrudnienia, np. ze stosunku pracy, a na Wnioskodawcy (Spółce) nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika.


Stosownie do art. 30b ust. 6 tej ustawy rozliczenie ww. dochodów następuje na zasadzie samoopodatkowania, tj. po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.


Powyższe oznacza, że do rozliczenia przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w postaci akcji fantomowych, uprawniających do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego, w tym złożenia zeznania i zapłaty podatku zobowiązani będą wyłącznie uprawnieni członkowie Zarządu, których prawa zostaną zrealizowane. W tym zakresie na Spółce - Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.


Zgodnie jednak z treścią ww. wymienionego art. 39 ust. 3 ww. ustawy, obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 spoczywa na podmiotach, które dokonują wypłaty świadczeń stanowiących dla podatnika dochody kapitałowe lub podmiotów za pośrednictwem, których podatnik uzyskuje dochody.

W konsekwencji na Spółce, jako podmiocie dokonującym przedmiotowych wypłat na rzecz uprawnionych pracowników, będzie spoczywał obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją ww. art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle powyższego należy stwierdzić, że w momencie nabycia przez uczestników programu motywacyjnego niezbywalnego warunkowego prawa w postaci akcji fantomowych, stanowiącego pochodny instrument finansowy uprawniającego do otrzymania w przyszłości wypłaty pieniężnej (uzależnionej od wartości akcji Wnioskodawcy) nie będzie ciążyć na Spółce obowiązek płatnika, czy też obowiązek informacyjny. Natomiast na Spółce, jako podmiocie dokonującym wypłat związanych z realizacją praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w postaci akcji fantomowych, uprawniających do otrzymania rozliczenia pieniężnego na rzecz uprawnionych członków Zarządu będzie spoczywał obowiązek sporządzenia imiennych informacji PIT-8C zgodnie z dyspozycją art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych - wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj