Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-19/12/MK
z 4 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-19/12/MK
Data
2012.05.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
nieruchomość rolna
sprzedaż
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy sprzedaż przechowalni owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym i gruntami przez Wnioskodawcę na rzecz Grupy Producentów będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?
Wniosek ORD-IN 1015 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu – 6 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 6 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości rolnej. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) i prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Pozostaje w związku małżeńskim i we wspólnocie majątkowej z żoną. Wnioskodawca rozważa nabycie ze wspólnych środków pieniężnych wraz z małżonką od Agencji Nieruchomości Rolnych zabudowanej części nieruchomości rolnej o powierzchni przekraczającej 1 ha. Nieruchomość tę Wnioskodawca włączy w skład swego gospodarstwa rolnego i zamierza wybudować na niej przechowalnię owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym. Po wybudowaniu budynków Wnioskodawca zamierza wystąpić o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nieruchomości zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży budynków wraz z przynależnym gruntem rolnym na rzecz Grupy Producentów, która prowadzi również działalność rolniczą. Budynek przechowalni wraz z budynkiem socjalnym na dzień sprzedaży będzie wchodził w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy oraz wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Grupy Producentów. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy sprzedaż przechowalni owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym i gruntami przez Wnioskodawcę na rzecz Grupy Producentów będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych... Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie opisanych powyżej budynków wraz gruntem będzie zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży (...) pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Budynek przechowalni wraz z budynkiem socjalnym na dzień sprzedaży będzie wchodził w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy oraz wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Grupy Producentów i w związku z powyższym – w opinii Wnioskodawcy – transakcja ta będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2010 r. nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności objętych opodatkowaniem. Oznacza to, że podatkowi temu podlegają wyłącznie czynności enumeratywnie wskazane w art. 1 ust. 1, w tym wymienione w pkt 1 lit. a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a przy umowie sprzedaży ciąży on na kupującym (art. 4 pkt 1). Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, a stawka podatku w przypadku umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, wynosi 2% - art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Zgodnie natomiast z ust. 2 ww. przepisu notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Nie zawsze jednak dokonanie czynności wskazanej w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powoduje obowiązek zapłaty podatku. W art. 2 pkt 4 ustawy przewidziano bowiem, że nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
Ponadto zgodnie z definicją zawartą w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych użyte w tej ustawie określenie „podatek od towarów i usług” oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich. W myśl zacytowanego wyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych o wyłączeniu umowy sprzedaży spod działania przepisów tej ustawy nie decyduje zatem okoliczność, że strony tej umowy są podatnikami podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna z nich z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona z tego podatku. W przypadku zaś gdy przedmiotem umowy sprzedaży jest nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania gruntu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach i jednocześnie czynność ta zwolniona jest z podatku VAT, wówczas – na zasadzie wyjątku, o którym mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) tiret pierwsze przytoczonej ustawy – podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Ponadto pozostaje w związku małżeńskim i we wspólnocie majątkowej z żoną. Wnioskodawca rozważa nabycie ze wspólnych środków pieniężnych wraz z małżonką od Agencji Nieruchomości Rolnych zabudowanej części nieruchomości rolnej o powierzchni przekraczającej 1 ha. Nieruchomość tę Wnioskodawca włączy w skład swego gospodarstwa rolnego i zamierza wybudować na niej przechowalnię owoców i warzyw wraz z budynkiem socjalnym. Po wybudowaniu budynków Wnioskodawca zamierza wystąpić o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie nieruchomości zgodnie z przepisami prawa budowlanego. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży budynków wraz z przynależnym gruntem rolnym na rzecz Grupy Producentów, która prowadzi również działalność rolniczą. Budynek przechowalni wraz z budynkiem socjalnym na dzień sprzedaży będzie wchodził w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy oraz wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Grupy Producentów. W kwestii skutków, jakie opisana transakcja wywoła na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, w interpretacji indywidualnej znak: ITPP1/443-143/12/DM stwierdzono, że planowana sprzedaż budynków po ich wybudowaniu wraz z przynależnym do nich gruntem rolnym, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż powyższa sprzedaż będzie wykonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże skoro Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym (o ile jego status nie ulegnie zmianie) i nabytą nieruchomość rolną zamierza włączyć w skład prowadzonego gospodarstwa rolnego, to przy budowie budynków Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, tym samym w analizowanej sytuacji w stosunku do zamierzonej transakcji sprzedaży zastosowanie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Uwzględniając treść art. 29 ust. 5 tejże ustawy, zwolniona od podatku będzie również dostawa gruntu, na którym posadowione zostaną ww. budynki. Z tych też względów Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do „zapłaty podatku” z tytułu planowanej transakcji. Zatem planowana umowa sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości rolnej, jako podlegającej zwolnieniu z podatku VAT, będzie na zasadzie wyjątku określonego w art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowana analizowanym podatkiem. Należy jednak zauważyć, że w myśl art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Analiza ww. przepisu wskazuje, iż warunkiem zwolnienia jest wystąpienie jednej z poniższych okoliczności:
Wobec tego należy podkreślić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że jedynie spełnienie kryteriów, o których mowa w tym przepisie, daje podstawę do zwolnienia umowy sprzedaży nieruchomości lub ich części z podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Stosownie natomiast do postanowień § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:
Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:
Z kolei w myśl § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:
Na tle dotychczas poczynionych ustaleń wskazać, należy, że w postanowieniach art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych odesłano do definicji gospodarstwa rolnego w ustawie o podatku rolnym, która ma charakter formalny, związany wyłącznie z powierzchnią gruntów rolnych. Nie ma zatem żadnego znaczenia faktyczne prowadzenie gospodarstwa rolnego. Istotne jest natomiast to, że dla możliwości korzystania z tego zwolnienia w podatku od czynności cywilnoprawnych przedmiotem czynności cywilnoprawnej musi być gospodarstwo rolne, a w sytuacji gdy nieruchomość, własność której jest przenoszona, nie jest gospodarstwem rolnym musi takie gospodarstwo utworzyć lub zostać włączona do gospodarstwa nabywcy. W związku z tym zamierzone zbycie opisanej we wniosku nieruchomości rolnej (zwolnionej z podatku VAT) w drodze umowy sprzedaży może podlegać zwolnieniu, przy spełnieniu warunków dla niego określonych w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji może nie podlegać opodatkowaniu 2% podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Niemniej jednak, najistotniejszym dla określenia sytuacji Wnioskodawcy, jako sprzedającego, w zakresie powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest przepis art. 4 pkt 1 ww. ustawy, który stanowi, iż obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.