Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1415/13/ASz
z 12 lutego 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 listopada 2013 r. (data wpływu 15 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013 Priorytet Społeczeństwo Informacyjne Działanie Rozwój elektronicznych usług publicznych Miasto otrzymało dofinansowanie projektu pn. „…”. Przedmiotem projektu jest budowa zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej (SIP) polegającego na połączeniu w jeden system, bazy danych funkcjonujących w Urzędzie Miasta z jednoczesnym zwiększeniem zakresu i jakości usług, świadczonych drogą elektroniczną. SIP będzie zawierał dane z dziedziny geodezji i kartografii, planowania przestrzennego i architektury, gospodarki komunalnej, gospodarki nieruchomościami, ekologii i rolnictwa, ochrony środowiska, działalności gospodarczej, systemu podatkowego, inwestycji miejskich.

Usługi świadczone w ramach realizacji projektu nie będą czynnościami opodatkowanymi. Dane wprowadzone do systemu nie będą udostępniane odpłatnie za wyjątkiem państwowego zasobu geodezyjnego. Jednak zgodnie z ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne realizowane usługi należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej za wykonywanie których pobierane są opłaty. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług usługi realizowane w imieniu i na rzecz administracji rządowej nie podlegają podatkowi od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają więc związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina posiada odrębny od Urzędu Miasta NIP. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowana jest gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych w ramach realizowanego projektu, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r., poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cyt wyżej art. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, Miasto otrzymało dofinansowanie projektu pn. „…”. Przedmiotem projektu jest budowa zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej (SIP) polegającego na połączeniu w jeden system, bazy danych funkcjonujących w Urzędzie Miasta z jednoczesnym zwiększeniem zakresu i jakości usług, świadczonych drogą elektroniczną. SIP będzie zawierał dane z dziedziny geodezji i kartografii, planowania przestrzennego i architektury, gospodarki komunalnej, gospodarki nieruchomościami, ekologii i rolnictwa, ochrony środowiska, działalności gospodarczej, systemu podatkowego, inwestycji miejskich. Usługi świadczone w ramach realizacji projektu nie będą czynnościami opodatkowanymi. Dane wprowadzone do systemu nie będą udostępniane odpłatnie za wyjątkiem państwowego zasobu geodezyjnego. Jednak zgodnie z ustawą Prawo geodezyjne i kartograficzne realizowane usługi należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej za wykonywanie których pobierane są opłaty. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług usługi realizowane w imieniu i na rzecz administracji rządowej nie podlegają podatkowi od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają więc związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano zasadą jest, że podatnik ma prawo odliczyć podatek naliczony, zapłacony w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej tj. implikującej po jego stronie podatek należny.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jego efekty nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Fakt ten wprost wynika z opisu sprawy.

W świetle powyższych ustaleń, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto Organ zauważa, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu. Granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym. W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości uznania przez Wnioskodawcę za niepodlegające opodatkowaniu na mocy art. 15 ust. 6 ustawy opłaty z tytułu udostępniania informacja z państwowego zasobu geodezyjnego, bowiem nie sformułowano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj