Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-88/14/MN
z 16 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku 23 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.) uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokonania rozliczenia (deklaracji VAT-7) za grudzień 2013 r. przez Wnioskodawcę będącym następcą prawnym przekształconego samorządowego zakładu budżetowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokonania rozliczenia (deklaracji VAT-7) za grudzień 2013 r. przez Wnioskodawcę będącym następcą prawnym przekształconego samorządowego zakładu budżetowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Rada Miejska w D. podjęła uchwałę z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie likwidacji z dniem 31 grudnia 2013 r. Samorządowego Zakładu Budżetowego – X. w celu zawiązania z dniem 1 stycznia 2014 r. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Samorządowy Zakład Budżetowy – X. został zlikwidowany z dniem 31 grudnia 2013 r. W dniu 31 grudnia 2013 r. został podpisany akt założycielski Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z dnia 31 grudnia 2013 r.

Ww. Spółka powstała w wyniku likwidacji w celu przekształcenia Samorządowego Zakładu Budżetowego – X. W umowie spółki zawarto zapisy o całkowitym przejęciu gospodarki finansowej, pracowników – art. 23.1 Kodeksu pracy, praw i obowiązków, należności i zobowiązań po Samorządowym Zakładzie Budżetowym – X. Spółka posiada nowo nadany numer NIP, numer REGON, zarejestrowana została do ewidencji podatników podatku VAT. Samorządowy Zakład Budżetowy – X. został wyrejestrowany z numeru NIP, REGON i jako podatnik podatku VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku.


Czy w związku z przekształceniem Samorządowego Zakładu Budżetowego – X. w Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 34, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 99 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 93 ustawy Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia deklaracji (informacji) w zakresie:


  • podatku dochodowego od osób prawnych za 2013 r. (CIT-8),
  • podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 r. (PIT4R, PIT-11),
  • podatku od towarów i usług za miesiąc grudzień 2013 r. (VAT-7)

za poprzednika prawnego, wykazując dane indentyfikacyjne Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy)?


Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku, w związku z przekształceniem Samorządowego Zakładu Budżetowego – X. w Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, na podstawie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, art. 34, 38 i 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 99 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 93 ustawy Ordynacja podatkowa, Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia deklaracji (informacji) w zakresie:


  • podatku dochodowego od osób prawnych za 2013 r. (CIT-8),
  • podatku dochodowego od osób fizycznych za 2013 r. (PIT4R, PIT-11),
  • podatku od towarów i usług za miesiąc grudzień 2013 r. (VAT-7)

za poprzednika prawnego, wykazując dane indentyfikacyjne Z. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawcy).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna odnosi się wyłącznie do przedstawionego zagadnienia w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 99 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zasady sukcesji praw i obowiązków w przypadku wszelkiego rodzaju przekształceń podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w różnych formach, uregulowane zostały w przepisach rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.)


W myśl art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:


  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.


Zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:


  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).


Stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:


  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

– wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.


Według art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:


  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:


    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;

  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.


Art. 93b Ordynacji podatkowej stanowi, że przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Tak więc przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego musi się odbyć poprzez likwidację zakładu budżetowego, dokonaną w celu zawiązania jednej z wymienionych rodzajów spółek, a nie w celu definitywnego zakończenia działalności komunalnej prowadzonej dotychczas przez daną jednostkę.

Tym samym, powyższe przekształcenie wyczerpuje dyspozycję zawartą w art. 93b ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie będzie miała miejsce sukcesja praw i obowiązków podatkowych, o której mowa w art. 93-93a ww. ustawy.

Przeniesienie powyższych przepisów Ordynacji podatkowej na grunt ustawy o podatku od towarów i usług oznacza, iż podmiot przejmujący przejmuje wszystkie prawa i obowiązki, jakie na mocy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przysługiwały przekształconemu podmiotowi.

Wskazać w tym miejscu należy, że w okresie do dnia przekształcenia samorządowy zakład budżetowy był odrębnym podatnikiem VAT, posiadającym odrębną podmiotowość podatkową, na którym za okres sprzed połączenia ciążą określone obowiązki podatkowe, w tym obowiązek złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług.

Do momentu likwidacji samorządowego zakładu budżetowego był on odrębnym podatnikiem VAT, wystawiającym i otrzymującym we własnym imieniu faktury VAT oraz prowadzącym ewidencję dla potrzeb sporządzenia deklaracji VAT-7. To na podstawie tych ewidencji winna być sporządzona deklaracja podatkowa za ostatni okres działalności samorządowego zakładu budżetowego.

Następca prawny (Spółka z o. o.), działający jedynie jako sukcesor praw i obowiązków zobowiązany będzie tylko do faktycznego złożenia deklaracji za ostatni okres rozliczeniowy działalności samorządowego zakładu budżetowego – tj. deklaracji VAT-7 za grudzień 2013 r. Deklaracja jest bowiem jedynie potwierdzeniem wykonywania czynności w danym okresie rozliczeniowym. Czynności te w okresie, za który składana jest deklaracja – wykonywane były przez pełnoprawnego podatnika VAT – samorządowy zakład budżetowy.

Zatem, w przypadku przekształcenia samorządowego zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego – spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, deklaracja w zakresie podatku od towarów i usług za ostatni okres działalności tego zakładu (deklaracja za grudzień 2013 r.) powinna zostać złożona przez Wnioskodawcę. Deklaracja ta winna zawierać dane podmiotu przekształconego (samorządowego zakładu budżetowego) oraz zostać podpisana przez Wnioskodawcę (Spółkę z o. o.), będącym następcą prawnym.

Końcowo zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj