Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-53/14-4/NS
z 11 kwietnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Klubu Sportowego przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe, pytanie, własne stanowisko oraz podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem i działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą o stowarzyszeniach i ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Celem Stowarzyszenia jest organizacja i rozwój oraz popularyzacja sportu. Zainteresowany jest dobrowolną i samorządną organizacją sportową, działającą w oparciu o pracę społeczną swoich członków.

Od dnia 25 stycznia 2005 r. Wnioskodawca posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.

Stowarzyszenie wpisane jest w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem (…).

W roku 2010 Zainteresowany rozpoczął starania o dofinansowanie unijne projektu pn. „(…)”.

Ponieważ Stowarzyszenie wnioskowało o dofinansowanie projektu wraz z VAT-em kwalifikowanym, w styczniu 2013 r. Urząd Marszałkowski zwrócił Wnioskodawcy uwagę na zapis w Statucie Stowarzyszenia § 8 pkt 1, który mówił „(…) może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami”.

Ponieważ Zainteresowany nie prowadził ani nie zamierzał prowadzić działalności gospodarczej oraz nie był ani nie jest płatnikiem VAT, podczas Walnego Zebrania członków Y, które odbyło się w dniu 2 lutego 2013 r. Uchwałą z dnia 2 lutego 2013 r. usunięto ze statutu w § 8 pkt 1 zapis „(…) może prowadzić działalność gospodarczą, zgodnie z obowiązującymi przepisami”.

Pełną dokumentację z Walnego Zebrania wraz z protokołem i Uchwałą nr 1 wysłano do Krajowego Rejestru Sądowego. W aktualnym odpisie z Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 23 maja 2013 r. w Dziale 1 Rubryce 4 zmiana ta została już naniesiona.

Umowę o dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach Środka 4.1 „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa” Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa dnia 24 lipca 2013 r.

Mając na uwadze wniosek o płatność, który Stowarzyszenie będzie zobligowane złożyć żeby poprawnie rozliczyć dotację, Zainteresowany prosi o interpretację dotyczącą tego, czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w dofinansowaniu dla Klubu.

Ponadto z pisma z dnia 1 kwietnia 2014 r. - stanowiącego uzupełnienie do wniosku - wynika, że:

  1. W ramach realizowanego projektu pn. „(…)” z Programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach Środka 4.1 „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa” zostaną wykonane następujące czynności:
    • wykonanie systemu automatycznego nawadniania boiska, wyrównanie boiska wraz z zasianiem nowej trawy oraz jej pielęgnacja do czasu przekazania do użytkowania;
    • budowa trybuny widowiskowej;
    • zakup i montaż bramek piłkarskich wraz z osprzętem,
    • zakup i montaż piłko chwytów (piłko chwyt - jest to instalacja do ochrony piłek przed wypadaniem z boiska);
    • zakup siedzisk wandaloodpornych.
  2. Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zakupu towarów takich jak: bramki piłkarskie wraz z osprzętem (siatki), zakupu elementów nośnych piłko chwytów (słupy stalowe wraz z siatką polipropylenową), zakupu siedzisk przeznaczonych do montażu na trybunie sportowej. Pytanie dotyczy również wydatków na zapłatę za usługi: wykonanie systemu automatycznego nawadniania boiska, wyrównanie boiska wraz z zasianiem nowej trawy oraz jej pielęgnacja do czasu przekazania do użytkowania, budowy trybuny widowiskowej oraz montażu na stałe piłko chwytów oraz bramek piłkarskich.
  3. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym ani nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  4. Zainteresowany informuje, że zakupione w celu realizacji ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 1 kwietnia 2014 r.).

Czy Stowarzyszenie ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, w związku z realizacją przedmiotowego zadania z Programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach Środka 4.1 „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie wyrażonym w uzupełnieniu z dnia 1 kwietnia 2014 r.), Stowarzyszenie nie ma prawa i nie będzie mu przysługiwało żadne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zadanie pod nazwą „(…)” z Programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach Środka 4.1 „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa”, ponieważ koszty ponoszone są/będą bezpośrednio ponoszone w związku z wykonywaniem działalności statutowej Klubu, z tytułu której Zainteresowany nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, a dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawcy nie przysługuje odpis podatku VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT. Realizacja programu ma na celu bezpłatne udostępnienie mieszkańcom gminy boiska piłkarskiego. Stadion sportowy działa i będzie działać nieodpłatnie, służyć będzie czynnościom nieopodatkowanym. Z tego tytułu Zainteresowany nie pobiera i nie będzie pobierał żadnych opłat. Wnioskodawca nie posiada prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 cyt. ustawy).

Na mocy art. 34 ww. ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznacza się, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem i działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą o stowarzyszeniach i ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Celem Stowarzyszenia jest organizacja i rozwój oraz popularyzacja sportu. Zainteresowany jest dobrowolną i samorządną organizacją sportową, działającą w oparciu o pracę społeczną swoich członków. Od dnia 25 stycznia 2005 r. Wnioskodawca posiada status Organizacji Pożytku Publicznego. W roku 2010 Zainteresowany rozpoczął starania o dofinansowanie unijne projektu pn. „(…)”. Umowę o dofinansowanie z Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach Środka 4.1 „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa” Wnioskodawca podpisał z Samorządem Województwa dnia 24 lipca 2013 r. Mając na uwadze wniosek o płatność, który Stowarzyszenie będzie zobligowane złożyć żeby poprawnie rozliczyć dotację, Zainteresowany prosi o interpretację dotyczącą tego, czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w dofinansowaniu dla Klubu. W ramach realizowanego projektu pn. „(…)” z Programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach Środka 4.1 „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa” zostaną wykonane następujące czynności:

  • wykonanie systemu automatycznego nawadniania boiska, wyrównanie boiska wraz z zasianiem nowej trawy oraz jej pielęgnacja do czasu przekazania do użytkowania;
  • budowa trybuny widowiskowej;
  • zakup i montaż bramek piłkarskich wraz z osprzętem,
  • zakup i montaż piłko chwytów (piłko chwyt - jest to instalacja do ochrony piłek przed wypadaniem z boiska);
  • zakup siedzisk wandaloodpornych.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zakupu towarów takich jak: bramki piłkarskie wraz z osprzętem (siatki), zakupu elementów nośnych piłko chwytów (słupy stalowe wraz z siatką polipropylenową), zakupu siedzisk przeznaczonych do montażu na trybunie sportowej. Pytanie dotyczy również wydatków na zapłatę za usługi: wykonanie systemu automatycznego nawadniania boiska, wyrównanie boiska wraz z zasianiem nowej trawy oraz jej pielęgnacja do czasu przekazania do użytkowania, budowy trybuny widowiskowej oraz montażu na stałe piłko chwytów oraz bramek piłkarskich. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym ani nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto zakupione w celu realizacji ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Zainteresowanego dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione w celu realizacji ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 - obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie będzie miało prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „(…)” z Programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” w ramach Środka 4.1 „Rozwój obszarów zależnych od rybactwa”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj